DAPP چیست؟ و آشنایی با کاربردهای آن

Why Traditional App 1

 DApp چیست؟ DApp یکی از مفاهیم دنیای کریپتوکارنسی و ارز دیجیتال است که ما در این مقاله قصد داریم برای درک بهتر کاربران توکن باز و دیگر کاربران این مبحث را توضیح دهیم.

مفاهیم کلی:

 DApp چیست؟

 DApp مختصر شده کلمه Decentralized Application است. که در دنیای ارز دیجیتال به معنای اپلیکیشن یا برنامه های غیر متمرکز گفته می شود.

برنامه های غیر متمرکز اپلیکیشن های هستند که تحت کنترل یا نظارت یک نهاد واحد نیستند. در دنیای رمز ارزها DApp در بستر شبکه بلاکچین در پیرامون محیط عمومی، غیر متمرکز قدم به عرصه ی اجرا می گذارد.

 DApp چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع اپلیکیشن غیرمتمرکز

شاید با داشتن این تکنولوژی این طور به نظر برسد، هواداران ارز اتریوم بیاندیشند که می توانند همه چیز را غیرمتمرکز کنند. اما باید خاطر نشان شد که برنامه هایی که کاربرها می توانند با پلتفرم محاسبه ای به وجود بیاورند بسیار ناچیز از حد تفکر آنها است.

اپلیکیشن های متمرکز به سه دسته ی کلی :

  • برنامه هایی که دارایی یا عملا پول را مدیریت میکنند.
  • برنامه هایی که صرفا پول معیار نیست و فقط میتوان اذعان داشت که دخیل در آن هستند.
  • و در انتها برنامه هایی مشمول مسائل حاکمتی یا رای گیری هستند.

ویژگی های برنامه غیر متمرکز

باید بدانیم که هر برنامه ای که در بستر بلاکچین فعال و اجرا می شود، یک اپلیکیشن DApp یا غیرمتمرکز است. که در این بخش با چند ویژگی آن به اختصار شما را آشنا میکنیم.

D APP چیست و چه کاربردی دارد؟
 DApp چیست؟
  • متن باز (Open Source)

اینگونه اپلیکیشن ها به طور استقلال یافته بر بستر بلاک چین به مرحله ی اجرا در می آیند و اگر تغییراتی ایجاد شود باید این تغییرات توسط جمعی از کاربران تایید و به اتفاق نظر برسند. زیرا تمامی سورس(متن) ها به طور جز به جز در دسترس می باشند.

  • غیرمتمرکز

برای ممانعت از سو استفاده و جعل اطلاعات کاربران همه تاریخچه ی کارکردهای این برنامه به صورت عمومی و غیرمتمرکز تحت اختیار همه کاربران باشد.

  • تشویق یا انگیزشی

اضافه کردن بلاک تازه و انجام تراکنش ها در بستر بلاک چین که با همکاری جمعی از کاربران شبکه ی بلاک چین در راستای اعتبارسنجی و صحه گذاری تراکنش ها انجام می شود که در مقابل، جایزه یا کارمزد دریافت می کنند.

ضمن اینکه کاربران برای استفاده از برنامه ی غیر متمرکز در بستر بلاک چین نیازمند پرداخت کارمزد هستند.

  • قرارداد

در محبث قرارداد ها یا پروتکل همه ی افراد در شبکه ی بلاک چین در راستای اعتبارسنجی و صحه گذاری تراکنش ها با هم اتفاق نظر دارند و با روشی دیگر تراکنش های جدید به شبکه ی بلاک چین متصل می کنند. از مهمترین قراردادها میتوان به دو پروتکل  Pow و  Pos اشاره کرد.

 DApp چیست؟
 DApp چیست؟

ساختار برنامه های غیر متمرکز

برنامه ها و اپلیکیشن های غیرمتمرکز نیز مانند برنامه های تحت شبکه، دارای 2 قسمت بک اند (back end) و فرانت اند (front end) می باشند که در برنامه های عادی تحت شبکه ” فرانت اند” ارتباط مستقیمی با کاربر دارد.

این درصورتی است که “بک‌اند” بر بستر شبکه ی بلاک چین و پروتکل های هوشمند محسوب می شوند. سورس ها و اپلیکیشن ها روی قرارداد هوشمند پیاده سازی می شوند و روی شبکه ی بلاک چین سوار می شوند.

تفاوت متمرکز با غیر متمرکز

یک تفاوت عمده میان متمرکز ها و غیر متمرکز ها وجود دارد که با یک مثال به توضیح آن می پردازیم:

یک بانک متشکل از یک سیستم متمرکز است. بدین معنا که بانک هرچقدر هم برای دیتاسنترها و مراکز داده پشتیبان در نظر گرفته باشد، بخاطر مسائل مالی فوق العاده سنگین این مراکز داده از تعداد انگشتان دست نیز تجاوز نخواهد کرد.

حال درصورت انهدام یا نابودی این دیتاسنترها به هر صورتی چه به دلایل جنگ و بلایای طبیعی و چه مسائل دیگر هیچ گونه دسترسی به اطلاعات امکان پذیر نخواهد بود و عملاً فاجعه رخ خواهد داد.

حال آن که در برنامه های غیرمتمرکز اینگونه نیست میلیون ها سیستم در دنیا این اطلاعات را دارند و حتی در صورتی که هزاران سیستم هم نابود شوند، این اطلاعات از دسترس خارج نخواهد شد و بالاخره امکان دسترسی به این اطلاعات به طریقی مقدور است.

مزایا و معایب DApp

همانطور که می دانید، هر برنامه یا اپلیکیشن مزایا و معایب متعددی می تواند داشته باشد که ما هم در این بخش به چندین مورد از آنها اشاره می کنیم.

مزایای DApp

مقاوم در برابر کنترل و سانسور شدن : کنترل برنامه غیرمتمرکز برای حکومت ها یا افراد قدرتمند بسیار سخت و دشوار است. هیچ چیزی در شبکه توانایی جلوگیری ارسال تراکنش ها یا خوانده شدن اطلاعات را از بستر بلاک چین را ندارد.

مبتنی بر بستر بلاک چین : از آنجایی که این نوع قراردادها به صورت هوشمند ساخته می شوند، سهولت و توانایی آن را دارند که رمزارز را در کارکردهای بنیادی DApp ادغام کنند.

غیرفعال نشدن کارکردها : چون اپلیکیشن غیرمتمرکز بر روی شبکه ی p2p هستند. مختل و غیر فعال نمی شود سیستم و به کار خود ادامه میدهد حتی اگر سیستم خاموش باشد.

اپن سورس (Open Source): اپن سورس بودن این برنامه به طراحان امکان طراحی بهتر و خلاقانه و در کل عملکردی بهتری داشته باشند.

D App چیست و چه کارایی دارد؟
DApp چیست؟

معایب DApp

احتمال بالایی در هک شدن : یکی از علت های بالا رفتن هک شدن برنامه ی غیرمتمرکز اپن سورس بودن آنهاست. این موضوع باعث تضعیف این برنامه شده و به هکرها اجازه می دهد راحت تر به این اپلیکیشن نفوذ و راه پیدا کنند.  

منوی کاربری ضعیف : بیشتر DApp ها رابطه ی کاربری ضعیفی دارند، این موضوع باعث شده تا کاربران تمایل چندانی به استفاده از آنها نداشته باشند.

تعداد کاربرهای شبکه : هرچه تعداد افراد و کاربرها در برنامه های غیرمتمرکز بیشتر باشد، خدمات و ارائه ی آن بهتر خواهد بود. DApp های که تعداد کاربران پایینی دارند، امنیت پایینتری دارند زیرا تعداد کاربران با مبحث امنیت رابطه مستقیمی دارد.

1 دیدگاه روشن DAPP چیست؟ و آشنایی با کاربردهای آن

  • با توجه به اینکه مفاهیم عرصه دیجیتال و همچنین اعیان جدیدش( ارز دیجیتال) روز به روز گسترده تر میشه، شناخت پیدا کردن نسبت به این مفاهیم هم قاعدتا مهمه و مقاله خوبی بود.
    در کل ممنون از تیم توکن باز

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.