پرونده ویژه؛ هوش مصنوعی چه مشاغلی را تصاحب خواهد کرد؟

پرونده ویژه؛ هوش مصنوعی چه مشاغلی را تصاحب خواهد کرد؟

هوش مصنوعی یا AI دو وجهِ یک سکه است. این روزها با ترند شدن ChatGPT، عده‌ای از پیشرفت بی‌نظیر هوش مصنوعی خوشحال هستند و عده‌ی دیگری نگرانِ تصاحب شغل‌شان توسط ربات‌ها. امروز قصد داریم با بررسی نظر کارشناسان به مهم‌ترین نگرانیِ این روزهای شما پاسخ بدهیم. با ما در مقاله‌ی «هوش مصنوعی چه مشاغلی را تصاحب خواهد کرد» همراه باشید.

هوش مصنوعی چه مشاغلی را تصاحب خواهد کرد؟

هوش مصنوعی در خط مقدم جبهه‌ی تکنولوژی قرار گرفته و در آینده‌ای نزدیک به زندگی تمامی انسان‌ها در این کره خاکی ورود خواهد کرد. در نهایت هوش مصنوعی با برخی مشاغل جایگزین شده و ربات‌ها به جای انسان کار می‌کنند.

درنهایت هوش مصنوعی یا AI، صنایع مختلف را تغییر داده و دامنه فرصت‌های شغلی تغییر خواهد کرد.

با معرفی دوستان خود به صرافی رمز پلاس، 30 درصد از کارمزد معاملات آن‌ها را دریافت کرده و درآمد بدون ترید را تجربه کنید.
ورود به صرافی رمزپلاس

1- مدیران خدمات مشتری

مدیران خدمات مشتری یا افرادی که در حوزه خدمات مشتری فعالیت می‌کنند نیازی به سطح بالایی از هوش اجتماعی و عاطفی ندارند. بدین خاطر ربات‌ها به‌راحتی با این افراد جایگزین شده و چالش بسیار بزرگی برای این دسته از این مشاغل ایجاد می‌شود.

علاوه‌بر این، بسیاری از کسب‌وکارها از هوش مصنوعی برای پشتیبانی از خدمات خود و پاسخگویی به سوالات استفاده می‌کنند.

2- حسابداران

از سال‌ها قبل و پیش‌ از فراگیر شدن هوش مصنوعی، شرکت‌ها از نرم‌افزارهای مختلف برای حسابداری خود استفاده می‌کردند. حالا در سال‌های آتی این نرم‌افزارها با AI ترکیب شده و خود به‌تنهایی کلیه فعالیت‌های یک حسابدار را انجام می‌دهند. اگرچه شرکت‌ها باید این نرم‌افزارها را خریداری کنند اما قطعا هزینه‌ی آن کمتر از حقوق ماهیانه‌ی یک حسابدار است.

استفاده از هوش مصنوعی در حسابداری خطای انسانی را به صفر رسانده و صحت جمع‌آوری اطلاعات، ذخیره، تجزیه و تحلیل آنها را تضمین می‌کند.

شناسایی بهترین قیمت خرید ارزهای دیجیتال در ایران

3- منشی‌ها

حتما تا الان یک‌بار با تلفن‌های گویا مواجه شده‌اید. حال تصور کنید یک رباتِ سخن‌گو، با این تلفن‌های گویا جایگزین شده و خود تمامی فعالیت‌های یک منشی را انجام بدهد. حتی همین الان هم بسیاری از شرکت‌های بزرگ از این فناوری استفاده کرده و دیگر نیازی به منشی ندارند.

ربات منشی
ربات‌های سخن‌گو جایگزین منشی‌ها می‌شوند

4- ویراستاران

طی سال‌های اخیر ویراستاران با نرم‌افزارهای تصحیح خودکار جایگزین شده و کمتر شاهد شغلِ ویراستاری هستیم.

نرم‌افزارهایی همچون Microsoft Word و Google Docs با بررسی خطاهای گرامری، بررسی ساختار صحیح جملات، بررسی ایرادات نگارشی به‌خوبی جایگزین ویراستاران شدند.

5- کارگران خط تولید و داروسازان

صنعت تولید بزرگ‌ترین بخشی‌است که هوش مصنوعی آنرا تصاحب کرده و می‌کند. میلیون‌ها شغل را ماشین‌آلات مختلف انجام داده و جایگزین کارگران شده‌اند. این ماشین‌آلات بسیار سریع‌تر از انسان کار را انجام می‌دهند. با مکانیزه شدن فرآیند تولید، گام بعدی رسیدگی به جنبه عملیاتی این صنعت است.

ربات کارگر
ربات‌های کارگر جایگزین انسان‌ها در خط تولید می‌شوند

علاوه‌بر این بخش، کارگران و داروسازان خط تولید نیز با ربات‌های هوش مصنوعی جایگزین می‌شوند تا محیطی ایمن‌تر برای تولید دارو فراهم شود.

6- خرده‌فروشان

در کشورهای پیشرفته، خدمات خودکارِ پرداخت جایگزین فروشنده‌ها شده‌اند. پیشرفت‌های هوش مصنوعی باعث شده تا نقش‌های خدمات خرده‌فروشی با ربات‌ها یا سایر ماشین‌آلات هوش مصنوعی جایگزین شده و در هزینه‌ی مدیران فروشگاه‌ها صرفه‌جویی شود.

7- خدمات تحویل مرسوله

ربات‌ها و پهپادها به‌سرعت بخش تحویل مرسوله را در اختیار می‌گیرند و با عملکرد مناسب خود زنجیره تامین را تکمیل می‌کنند. این ربات‌ها سریع‌تر، کم هزینه‌تر و کارآمدتر هستند.

در حال حاضر نیز بسیاری از خدمات تخویل از ربات‌ها برای تحویل سفارش استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال شرکت Starship Technology از ربات‌های تحویل‌دهنده برای تحویل محصولات خود استفاده می‌کند.

8- پزشکان

با پیشرفت‌های اخیر رباتیک و هوش مصنوعی، حوزه پزشکی به یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها برای مهندسان رباتیک و هوش مصنوعی تبدیل شده است. AI همچون انقلابی شگفت‌انگیز به جراحان کمک کرده تا عمل‌های پیچیده را ساده‌تر از قبل انجام بدهند.

شناسایی بهترین فرصت‌های آربیتراژ ارز دیجیتال و کسب سود

به‌عنوان مثال، یک ربات به‌راحتی نقش دستیارِ جراح را برعهده گرفته و چنین پیشرفتی در پزشکی، نه‌تنها عملیات را ساده‌ می‌کند بلکه خطاهای انسانی را کاهش داده و میزان ایمنی جراحی را افزایش می‌دهد. بدین صورت احتمالا شاهد تغییر چشمگیری در جراحی و پزشکی خواهیم بود.

همچنین پزشکان رباتیک قادر هستند تا مقادیر بسیاری از اطلاعات را ذخیره کرده تا تصمیماتی دقیق و موثر برای درمان بیماران اتخاذ کنند. با پیشرفت ربات‌ها و استفاده از هوش مصنوعی، حالا ربات‌ها قادر هستند تا تکنیک‌های دقیق پزشکی را از انسان فرا گرفته و آنرا اجرا کنند.

طی ماه‌های اخیر، یک ربات موفق شد تا به‌تنهایی و بدون کمک انسان، یک جراحی کلیدی روی یک خوک انجام بدهد. بدین صورت در آینده‌ای نه‌چندان دور، شاهد پزشکان رباتیک خواهیم بود.

9- سربازان و خدمه نظامی

بخش نظامی یکی‌دیگر از دسته‌هایی‌ست که به‌طور کامل با ربات‌ها جایگزین می‌شود. در آینده، میدان‌های نبرد از ربات‌های فرمان‌برداری تشکیل شده که حتی نیازی به نظارت مداوم ندارند.

اگرچه انسان قرن‌ها نقش خلبان، سرباز و مهندس را در جنگ بازی کرده اما AI اینجاست تا نقش انسان را تغییر بدهد. ربات‌ها قادر هستند تا در انواع مختلف عملیت‌های نظامی فعالیت کنند.

با پیشرفت سریع و یادگیری عمیقِ رباتیک، به‌نظر هوش مصنوعی با خدمه نظامی جایگزین خواهد شد و انسان نقش‌ کم‌رنگ‌تری در ارتش‌های مدرن خواهد داشت.

فرمانده کل ارتش بریتانیا در این خصوص گفت:

تا سال 2030، ربات‌های خودران یک چهارم از ارتش بریتانیا را تشکیل خواهند داد.

10- رانندگان

حتما شما هم تا الان یک ویدیو یا پست از سیستم خودران اتومبیل‌های تسلا یا سیستم پارک خودکار بنز مشاهده کرده‌اید. با توجه به پیشرفت سریع هوش مصنوعی، سال‌به‌سال خودرو‌های بیشتری از این فناوری استفاده کرده و جایگزین شدن رانندگان اتوبوس و تاکسی با ربات‌های هوشمند اجتناب‌ناپذیر است.

اتومبیل
سال‌به‌سال میزان استفاده از هوش مصنوعی در خودروهای به‌روز افزایش می‌یابد

11- تحلیل‌گران داده

تحقیق و تحلیل داده‌ی بازار یکی از جنبه‌های کلیدیِ استراتژی بازاریابی یک سازمان است. بدون تحلیل داده، شرکت‌ها قادر به تولیدمحتوا، توسعه محصولات و ارتقای کمپین‌های بازاریابی نبوده و پیشرفت نمی‌کنند.

با این حال، پیشرفتِ AI این نوید را می‌دهد که در آینده‌ای نزدیک، هوش مصنوعی و ربات‌ها به تحلیل داده پرداخته تا دیگر نیازی به استفاده از نیروی انسانی نباشد.

12- نگهبانان

با معرفی سیستم‌های تشخیص چهره، اثر انگشت، احراز هویت دو مرحله‌ای و …، سیستم‌های امنیتی پیشرفت کردند. مرحله‌ی بعدی معرفی ربات‌های نگهبان است و این ربات‌ها جایگزین انسان‌ها می‌شوند.

سخن پایانی

اگرچه هوش مصنوعی روزبه‌روز پیشرفت می‌کند اما احتمال غلط بودن این پیش‌بینی‌ها وجود داشته و باید احتمالات را درنظر بگیرید. آیا هوش مصنوعی چالشی برای شما ایجاد خواهد کرد؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما و دیگر کاربران توکن باز به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله‌ی «هوش مصنوعی چه مشاغلی را تصاحب خواهد کرد» همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: Beyond Agency

سوالات متداول

  • هوش مصنوعی تا چه زمانی جایگزین مشاغل مختلف می‌شود؟

پاسخ دقیقی برای این سوال وجود ندارد اما روند پیشرفت ربات‌ها و هوش مصنوعی لحظه‌ای از کار نمی‌افتد.

  • چرا هوش مصنوعی جایگزین مشاغل مختلف می‌شود؟

ربات‌ها هوش مصنوعی از هرگونه خطای انسانی مصون بوده، هزینه کمتری دارند و خستگی برای آنها معنا ندارد. همه‌ی این دلایل باعث شده تا هوش مصنوعی جایگزین انسان شود.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.