هوش مصنوعی جایگزین چه مشاغلی نمی‌شود؟

پرونده ویژه؛ هوش مصنوعی جایگزین چه مشاغلی نمی‌شود؟

تا چند سال دیگر، هوش مصنوعی با بسیاری از مشاغل جایگزین شده و عملا شغل انسان‌ها را تصاحب می‌کند. اما ربات‌ها قادر به تصاحب تمامی مشاغل نبوده و امروز قصد داریم این مشاغل را معرفی کنیم، مشاغلی که چالشی با هوش مصنوعی نخواهند داشت. اگر شما هم می‌خواهید پیش‌بینی دقیقی از آینده داشته باشید، با ما همراه باشید تا طی 3 دقیقه به سوالِ «هوش مصنوعی جایگزین چه مشاغلی نمی‌شود» پاسخ بدهیم.

هوش مصنوعی جایگزین چه مشاغلی نمی‌شود؟

هوش مصنوعی یا AI به‌سرعت در حال پیشرفت و تکامل است و جایگزین شدن آن با انسان‌ امری اجتناب‌ناپذیر است. اما ربات‌ها چند ضعف بزرگ دارند. ربات‌ها ذره‌ای خلاقیت ندارند و همین ویژگی منجر شده تا آنها کاری با شغل‌های نیازمند خلاقیت نداشته باشند.

علاوه‌بر این، موقعیت‌های اجتماعی مختلف نیاز به درایت و قضاوت دارند و فقط انسان‌ها از پس این کار برمی‌آیند. در نتیجه ربات‌ها با این مشاغل نیز کاری نخواهند داشت.

1- مدیران عامل

مدیران ارشد اجرایی (مدیران عامل) نقشی دارند که ربات‌ها یا هوش مصنوعی قادر به انجام آن نیستند. وظیفه آنها مدیریت کل یک سازمان، ایجاد انگیزه در کارکنان، آموزش دیگران و قدم زدن در مسیر رسیدن به اهداف شرکت است. ربات‌ها به هیچ‌ وجه قادر به انجام این وظایف نیستند.

نقش یک مدیرعامل در وهله اول مبتنی بر مهارت‌های رهبری است و هوش مصنوعی قادر به انجام این کار نیست.

2- آموزگاران

با پیشرفت روزافزون فناوری، ایده جایگزینی آموزگاران با هوش مصنوعی جذاب‌ و جذاب‌تر می‌شود اما هوش مصنوعی قادر به جایگزین شدن با معلمان و آموزگاران نیست.

معلم
ربات‌ها به هیچ عنوان قادر به برقراری ارتباط عمیق با دانش آموزان نیستند

ماشین‌ها و ربات‌ها قادر به برقراری ارتباط شخصی با دانش آموزان نیستند. معلمان با دانش آموزانِ خود ارتباط برقرار کرده، آنها را فردبه‌فرد می‌شناسند و قادر به تطابق روش تدریس بر اساس نیازهای دانش آموزان هستند. هیچ رباتی قادر به انجام چنین کاری و درک احساسات افراد نیست.

درنهایت هیچ سیستم یا الگوریتمی قادر به برقراری ارتباط منحصربه‌فرد معلم و دانش‌آموز نبوده و هوش مصنوعی تهدیدی برای معلمان و دبیران نخواهد بود.

3- برنامه‌ریزان رویدادها (ایونت پلنر)

برنامه‌ریزی رویدادها نیازمند سطح بالایی از خلاقیت و مهارت‌های سازماندهی بر اساس نیازهای مشتریان است. هیچ رباتی ظرفیت انجام اینکار را ندارد.

شناسایی بهترین قیمت خریدوفروش ارز دیجیتال در ایران

برنامه‌ریزان رویدادها فعالیت‌ها و افراد مختلف را هماهنگ می‌کنند تا یک رویداد به موفقیت برسد.

4- طراحان گرافیک

طراحان گرافیک در اولین گام باید درک و تفسیر درستی از نیازها و خواسته‌های مشتریان خود داشته باشند. در دومین مورد، خلاقیت و هنرِ ترکیب تکنیک‌های مختلف برای خلق اثری دلخواه یکی‌دیگر از مهم‌ترین مهارت‌های موردنیاز طراحان گرافیک است.

همین چند ویژگی منجر شده تا ربات‌ها جایگزین طراحان گرافیک نشوند. در واقع کلیه طرح‌هایی که ربات‌های هوش مصنوعی در چند ثانیه خلق می‌کنند عاری از خلاقیت بوده و شباهت‌ زیادی به یکدیگر دارند.

5- وکلا

وکلا توانایی شگفت‌انگیزی در جمع‌آوری و ارائه استدلال‌های قوی دارند. در واقع آنها به نحوری با جزئیات بازی می‌کنند تا درنهایت قانون به نفع آنها کار کند. ربات‌ها قادر به یادگیری چنین مهارتی نیستند.

علاوه‌بر این، وکلا برای متقاعد کردن هیئت منصفه و قضاوت در دادگاه به مهارت‌های مختلفی نیاز دارند. ربات‌ها قادر به استدلال نبوده و حتی تلاش برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی در این حِرفه ارزشی ندارد.  

6- مدیران مارکتینگ

در حالی که ربات‌ها قادر به انجام بسیاری از نقش‌های مارکتینگ یا بازاریابی هستند اما نیاز به یک مدیر انسان از بین نخواهد رفت.

مدیران مارکتینگ، محتوا تولید کرده، بر روندها نظارت می‌کنند، داده‌ها را تفسیر کرده، بر کمپین‌ها نظارت می‌کنند و وظیفه تجزیه‌وتحلیل بازخوردهای مشتریان با آنهاست.

نرم‌افزارهای مجهز به هوش مصنوعی قادر به پاسخگویی به تغییرات نبوده و همگی این ویژگی‌ها منجر شده تا مدیران مارکتینگ چالشی با هوش مصنوعی نداشته باشند.

7- دانشمندان

اگرچه ربات‌ها بسیاری از شغل‌های مرتبط با صنعت را از آنِ خود می‌کنند اما نقش‌هایی همچون دانشمندان و مخترعان باید تحت رهبری انسان‌ها باقی بمانند. علم مانند یک اقیانوس است و پایانی بر آن نیست و ماشین‌ها حتی قادر به انجام تحقیقات نیستند.

هوش مصنوعی توانایی مناسبی در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها دارد اما خلاقیت لازم برای مواجه شدن با مشکلات و چالش‌ها را ندارد.

8- نویسندگان

نویسندگان نقش بسیار مهمی در جامعه ایفا کرده و متنِ نمایشنامه‌ها، فیلم، بلاگ‌ها، کتاب، آهنگ‌ها و … از سوی آنها تولید می‌شود. آنها برای تولیدِ محتوای خود از خلاقیت و تخیل استفاده کرده و مطالب آنها اصیل هستند.

نویسنده
نویسندگان از خلاقیت بالای خود برای نوشتن استفاده کرده و ربات‌ها خلاق نیستند

در حال حاضر هوش مصنوعی قادر است تا مقاله بنویسد اما خلاقیت لازم برای تولید یک محتوای درجه یک را ندارد.

9- مهندسان

مهندسان خالق و توسعه‌دهنده‌ی هوش مصنوعی هستند و بدون آنها AI معنایی ندارد. شغل مهندسان یکی از سخت‌‎ترین کارهای ممکن است و ربات‌ها قادر به انجام آن نیستند.

به‌عنوان‌مثال، هر مشتری نیازهای خاص خود را دارد و هوش مصنوعی قادر نیست تا نیازهای آنها را درک کند.

10- روان‌شناسان

از آنجایی که ربات‌ها قادر به ابراز و درک احساسات یا همدلی نیستند، شغل روانپزشکی از جنگ با هوش مصنوعی در امان است.

روانپزشکان باید بتوانند با مردم ارتباط برقرار کرده و رفتارهای مراجعان خود را درک کنند. درک رفتارهای هر فرد اقدامی پیچیده است و هرگز یک ربات قادر به انجام آن نخواهد بود.

11- مدیران روابط عمومی

تمامی نقش‌های نیازمندِ شبکه‌سازی و روابط داشتن با هوش مصنوعی جایگزین نخواهد شد و مدیران روابط عمومی در این دسته قرار می‌گیرند. این افراد با مردم در ارتباط بوده و در برخی موارد، افراد را برای مشارکت در فعالیت‌های شرکت ترغیب می‌کنند، ربات‌ها چنین مهارتی ندارند.

12- تریدرها

هوش مصنوعی هرگز جایگزین تفکر و مهارت یک تریدر نخواهد شد. تریدرها برای ترید از مهارت‌های بی‌نظیری برخوردار بوده و در عین نیاز به تصمیم‌گیری در لحظه، باید سرمایه و سبد خود را مدیریت کنند. با این حال هوش مصنوعی در ترید کمک کرده و درصورت استفاده درست، سود بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد.

تریدر
ترید نیازمند مهارت‌های گوناگون است و ربات‌ها تریدر درجه یک نمی‌شوند

اگر شما هم نگران از دست رفتن شغل خود هستید، می‌توانید به تریدر شدن فکر کرده و از امکانات توکن باز برای یادگیری ترید، آربیتراژ، شناسایی بهترین قیمت خریدوفروش ارزهای دیجیتال و بررسی صرافی‌ها استفاده کنید.

فرصت آربیتراژ ارز دیجیتال و کسب سود مطمئن

سخن پایانی

چه بخواهیم و چه نخواهیم، هوش مصنوعی در بسیاری از مشاغل جا خوش خواهد کرد و با انسان جایگزین می‌شود. بهتر است همگام با این تکنولوژی حرکت کرده و از مزایای شگفت‌انگیز آن استفاده کنید. آیا هوش مصنوعی چالشی جدی برای شما ایجاد خواهد کرد؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما و دیگر کاربران توکن باز به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله‌ی «هوش مصنوعی جایگزین چه مشاغلی نمی‌شود» همراه ما بودید صمیمانه سپاسگزاریم.

منبع: Beyond Agency

سوالات متداول

  • چرا هوش مصنوعی جایگزین برخی مشاغل نمی‌شود؟

هوش مصنوعی برخی ویژگی‌های انسانی همچون خلاقیت، درک احساسات و قدرت قضاوت را نداشته و به همین دلیل جایگزین بسیاری از مشاغل نمی‌شود.

  • تا چه زمانی هوش مصنوعی جایگزین مشاغل می‌شود؟

پاسخ دقیقی برای این سوال وجود نداشته اما ربات‌ها روزبه‌روز پیشرفت می‌کنند.

1 دیدگاه روشن هوش مصنوعی جایگزین چه مشاغلی نمی‌شود؟

  • به نظر من که چندین ساله نرم افزار خوندم و کار کردم اشتباه میکنید شما چون که هوش مصنوعی میگه شما در مورد هر چیزی ک فکر میکنید به من فقط عنوان بده در کوتاهترین زمان و کم خطاترین مورد نصبت به انسان کار دلخواه و برات انجام میدم

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.