چرا قیمت بیت کوین بالا رفت؟

غلبه ترس بر بازار بیت کوین

قیمت بیت کوین طی چند روز گذشته حدود 4.75٪ افزایش یافته و به حدود 28،250 دلار رسیده بود که شامل بزرگترین جهش روزانه از 29 اوت (7 مهر) است.

اوج گرفتن BTC در پی جلوگیری از تعطیلی دولت آمریکا و امیدها به راه‌اندازی ETF

بیت کوین چند ساعت پس از آن که کنگره آمریکا امکان تعطیلی دولت را تا اواسط نوامبر به تعویق انداخت شروع به رالی کرد. در نتیجه، قیمت BTC بزرگ‌ترین کندل سبز از اواخر اوت را ثبت کرد.

نمودار 1 ساعته قیمت BTC/USD
نمودار 1 ساعته قیمت BTC/USD

علاوه بر این، جلوگیری از تعطیلی دولت به این معنی است که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) به شکل بالقوه می‌تواند در ماه‌های آینده به موعدهای تعیین شده برای ETF بیت کوین برسد.



هفته گذشته، SEC تصمیم خود را در مورد چندین درخواست ETF بیت کوین از جمله بلک راک به تعویق انداخت. بر اساس یک گزارش، بازار بیت کوین می‌تواند پس از راه‌اندازی ETF نقدی بیت کوین، 600 میلیارد دلار سرمایه جذب کند.

آغاز روند “اکتبر صعودی” در بیت کوین

تصادفی نیست که آخرین رالی قیمت بیت کوین در اولین روز ماه‌هایی آغاز شد که به لحاظ تاریخی مساعدترین ماه‌ها برای این رمزارز بوده‌اند.

اکتبر در تاریخ نشان داده یکی از بهترین ماه‌ها برای بیت کوین است و اغلب “آپتوبر” نامیده می‌شود. از سال 2012، قیمت BTC در اکتبر به طور متوسط 20.82٪ افزایش یافته است، با این حال سال‌های 2014 و 2018 تنها استثناها بوده‌اند.

جدول درصد تغییرات بیت کوین در ماه‌های مختلف. منبع: Coinglass
جدول درصد تغییرات بیت کوین در ماه‌های مختلف. منبع: Coinglass

لیکوئید شدن حدود 43 میلیون دلار پوزیشن‌های شورت

علاوه بر این، افزایش قیمت بیت کوین به نظر می‌رسد در پی لیکوئید شدن گسترده پوزیشن‌های شورت در بازار مشتقه رخ داده باشد.

طی 24 ساعت گذشته، لیکوئید پوزیشن‌های کوتاه به ارزش حدود 43 میلیون دلار انجام شده است. در مقایسه، تنها حدود 6 میلیون دلار از پوزیشن‌های لانگ لیکوئید شده‌اند. در رویدادی مشابه در 12-13 سپتامبر (21 شهریور) که قیمت با رالی 5.5٪ – از حدود 25،830 دلار به بیش از 27،200 دلار افزایش یافت.

نقشه میزان پوزیشن‌های لیکویید شده
نقشه میزان پوزیشن‌های لیکویید شده. منبع: Coinglass

تحلیل قیمت بیت کوین

از نگاه تکنیکال، رالی فعلی قیمت BTC در کوتاه‌مدت در معرض بی‌رمقی قرار دارد.

به ویژه، ممکن است RSI روزانه بیت‌کوین در این هفته به 70 برسد یا از آن عبور کند که ناحیه “خرید بیش از حد” نشان‌دهنده دوره اصلاح یا تثبیت بعد از آن است.

نمودار روزانه قیمت BTC/USD
نمودار روزانه قیمت BTC/USD

علاوه بر این، بیت کوین خط فیبوناچی 0.5 خود را در نزدیکی 28،330 دلار به عنوان مقاومت تست کرده است. این سطح در ژوئیه و آگوست (تیر و مرداد) به عنوان حمایت عمل کرده است، که احتمال القای حرکت ریزشی به سمت خط فیبوناچی 0.382 در نزدیکی 27،550 دلار در اکتبر را افزایش می‌دهد.

نمودار هفتگی قیمت BTC/USD
نمودار هفتگی قیمت BTC/USD

در مقابل، احتمال رسیدن بیت کوین به 30،000 دلار افزایش می‌یابد، به ویژه اگر BTC در این سطوح قدرت خود را حفظ کند و با شکست روشنی بالاتر از خط فیبوناچی 0.5 حرکت نماید.

در تایم‌فریم هفتگی، قیمت BTC همچنین سطح روانی 30،000 دلار را نشانه گرفته است. این در صورتی معتبر است که BTC بتواند بالای حمایت بلندمدت خود، میانگین متحرک نمایی 200 هفته (200-EMA هفتگی؛ موج آبی) در نزدیکی 25،750 دلار قرار گیرد.

در عین حال، خرس‌ها تلاش خواهند کرد قیمت را زیر 200-EMA هفتگی بکشانند. در این صورت، سطح کلیدی برای اینکه خریدارها از آن دفاع کنند، خط حمایت روند صعودی چندساله در نزدیکی 23،500 دلار خواهد بود.

منبع: Cointelegraph

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.