بانک جهانی در مورد رکود سال ۲۰۲۳ هشدار داد؛ چه بر سر بیت کوین می‌آید؟

اخبار روز ارز دیجیتال

بیت کوین در سال ۲۰۲۲ بیت کوین سه بار شدیدا ریزش کرد که علت یکی از آن‌ها اعلام افزایش تورم در آمریکا بود. ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) فدرال رزرو نرخ بهره را ۳ برابر کرد و خبر این موضوع پتکی بر سر بیت کوین بود که قیمت آن را از محدوده ۳۰٬۰۰۰ دلار تا زیر ۲۰٬۰۰۰ دلار کاهش داد. از آن تاریخ فعالان بازار کریپتو بیش از همیشه به تصمیمات بانک مرکزی آمریکا چشم دوخته‌اند.

قیمت بیت کوین

کاهش شدید قیمت بیت کوین در ژوئن ۲۰۲۲
کاهش شدید قیمت بیت کوین در ژوئن ۲۰۲۲

بانک جهانی امروز پیش‌بینی خود در مورد رکود سال ۲۰۲۳ را منتشر کرد و مقدار رشد اقتصادی سال بعد را مقادیری تخمین زد که به معنی رکود در اکثر کشورها است. تداوم جنگ روسیه و اوکراین و سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی آمریکا (افزایش نرخ بهره) چشم‌انداز بازار کریپتو در سال ۲۰۲۳ را بدتر از سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.

آیا رکود اقتصادی اتفاق می‌افتد؟

از زمان کرونا ایالات متحده و تقریبا تمام کشورها دچار تورم افسارگسیخته‌ای شدند. پس از دوره کرونا ایالات متحده تصمیم گرفت به منظور کاهش تورم نرخ بهره را افزایش دهد. انتظار بانک های مرکزی از کارکرد افزایش نرخ بهره این است که مردم کمتر پول خرج کنند چون با سپرده کردن پول خود در بانک می‌توانند از نرخ‌های بهره افزایش یافته بهره ببرند و سود کنند. اما پول خرج نکردن مردم و کاهش تقاض اقتصاد را وارد رکود می‌کند. بانک جهانی انتظار خود از رشد تولید ناخالص جهانی را تنها ۱.۷٪ اعلام کرده که در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه است.

عرضه پول M۲ دلار آمریکا در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) برای اولین بار در ۲۸ سال گذشته منفی شد. این می‌تواند یک نشانه آشکار برای یک رکود بزرگ باشد.

شاخص مدیر خرید (PMI) که فعالیت‌های اقتصادی را نشان می‌دهد نیز برای دومین ماه متوالی در دسامبر (آذر) کاهش یافته و به ۴۸.۳ است. مقادیر زیر ۵۰ برای این شاخص نشاندهنده کاهش فعالیت اقتصادی است. این نشان می دهد تقاضا برای کالاهای تولیدی در حال کاهش است که احتمالا ناشی از افزایش نرخ‌های بهره است.

علاوه بر این در چند وقت اخیر خبرهای زیادی از تعدیل نیروی شرکت‌های مشهور و صرافی‌های رمزارزی بزرگ چون هوبی، کوین بیس، بایننس و کوکوین بودیم که می‌تواند حاکی از پیش‌بینی آن‌ها از ادامه رکود رمزارزها و روند نزولی بازار باشد.

رکود اقتصادی چه تاثیری بر بیت کوین و ارزهای دیجیتال دارد؟

تجربه سال ۲۰۲۲ به ما نشان داد تا زمانی که سیاست‌های فدرال رزرو کنترل تورم باشد و به رکود توجهی نکند بازارهای سهام و بازار کریپتو به نزول خود ادامه می‌دهند. بنابراین رکود شدید سال ۲۰۲۳ می‌تواند به معنای ادامه مارکت خرسی برای ارزهای دیجیتال باشد.

آلیستر میلن (Alistair Milne)، بنیانگذار صندوق ارز دیجیتال آلتانا معتقد است رکود اقتصادی سال ۲۰۲۳ می‌تواند قیمت بیت کوین را تا ۱۲٬۰۰۰ دلار و حتی ۱۰٬۰۰۰ دلار کاهش دهد.

روز گذشته جروم پاول‌ (Jerome Powell) رییس بانک مرکزی آمریکا در سمپوزیوم بین المللی استقلال بانک مرکزی در مقر بانک مرکزی سوئد در استکهلم سخنرانی داشت. او در این سخنرانی از سیاست‌های پولی بانک مرکزی چیزی نگفت و بازار کریپتو نیز به این سخنرانی واکنشی نشان نداد. اما شاخص تورم مصرف کننده (CPI) در ماه دسامبر فردا ساعت ۵ عصر اعلام می‌شود که می‌تواند روی بازار کریپتو تاثیر بگذارد. برآورد از مقدار cpi مقدار ۶.۵٪ است اگر مقدار اعلام شده از این مقدار کمتر باشد می‌توانیم شاهد ادامه روند صعودی چند روز اخیر باشیم.

نظر شما در مورد وضعیت بازار کریپتو در سال ۲۰۲۳ چیست؟ آیا رکود گسترده از راه می‌رسد و خرس‌ها بیت کوین را می‌بلعند؟

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.