ارز دیجیتال ریپل ۱۰۰ درصد رشد کرد! این آخر هفته چه بر سر XRP گذشت؟

پرونده ریپل و کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا

در آخر هفته گذشته، ارز دیجیتال ریپل (XRP) سر و صدای زیادی به پا کرد و توانست در عرض یک روز بیش از 90 درصد رشد قیمتی را تجربه کند. این رخداد به‌دنبال اعلام رأی یکی از دادگاه‌های ایالات متحده در مورد کشمکش میان ریپل و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به‌وقوع پیوست که عواقبی فراتر از ریپل و قیمت آن را به همراه داشت. در این مقاله قصد داریم به وقایع دو روز گذشته نگاهی داشته و نیم‌نگاهی نیز به آینده ریپل داشته باشیم.

خرید و فروش بیش از ۴۵۰ ارز دیجیتال با کارمزد بازار ریالی صفر و بازار تتری ۰.۱ درصد در صرافی اتراکس
ورود به صرافی اتراکس

رأی دادگاهی که تمام بازار را زیر و رو کرد

در روز پنجشنبه (22 تیر) بود که قاضی ناحیه فدرال، آنالیسا تورس، از ناحیه جنوبی نیویورک رأی خود را علیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا صادر کرد. این رأی مخالف در خصوص ادعای این کمیسیون مبنی‌بر اوراق بهادار بودن توکن‌های ریپل صادر شد. کمی بعد از علنی شدن این خبر، قیمت ریپل XRP بیش از 90 درصد رشد کرد و به اوج قیمتی یک ساله 0.93 دلار رسید.

چند سال است که از آغاز نبرد قانونی میان بنیاد ریپل و کمیسیون اوراق بهادار آمریکا می‌گذرد و کشمکش‌های متعدد میان این دو، سایه سنگینی را بر تمام فعالیت‌ها و رخدادهای این ارز انداخته است. در طول یک سال اخیر نیز تحلیل‌گران بر این باور بودند که اعلام رأی دادگاه‌های فدرال می‌تواند تأثیر شگرفی بر قیمت ریپل بگذارند. اتفاقی که بالأخره در روز پنجشنبه گذشته رخ داد.

در رأی اعلامی، قاضی ناحیه فدرال، در سه بخش از چهار بخش، رأی خود را به ریپل داد و تأکید کرد که توکن ریپل (XRP) یک اوراق بهادار نیست و در نتیجه، ادعای کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا را رد کرد. بد نیست بدانید که این رأی حدود سه سال پس از شکایت این کمیسیون از ریپل صادر شده است.

چه ارزهای دیگری در کنار ریپل افزایش قیمت داشتند؟

تصمیم دادگاه فدرال تنها بر قیمت XRP موثر نبوده و سایر توکن‌ها و دارایی‌هایی که با کمیسیون اوراق بهادار آمریکا در جدال قانونی بودند نیز رشد قیمت قابل توجهی را تجربه کردند. از میان این توکن‌ها می‌توان به پالی‌گان (MATIC)، سولانا (SOL) و کاردانو (ADA) اشاره کرد که هر سه به‌دلیل شکایت این کمیسیون از آنها از لیست برخی صرافی‌ها خارج شده بودند. این رخداد واکنش هم‌بنیان‌گذار کاردانو، چالرز هاسکینسون، را نیز به همراه داشت. او در توییتر نوشت: «آفرین بر XRP. یک قدم کوچک برای جامعه کاربری XRP، یک پرش بزرگ برای ارزهای دیجیتال!»

سکه ریپل و بیت کوین

خبر رأی دادگاه به نفع ریپل به قدری مهم بود که توکن خواهر این پروژه، یعنی استلار (XLM) نیز با یک جهش 70 درصدی توانست به اوج قیمت خود در چند ماه اخیر در 0.19 دلار برسد.

همچنین، خبر رأی مخالف دادگاه با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا باعث شده تا مشروعیت سایر پرونده‌های این کمیسیون با سایر شرکت‌ها و دارایی‌های دیجیتال نیز زیر سوال روند. در واقع برخی معتقدند این اتفاق می‌تواند مقاومت چندساله کمیسیون مذکور برای ثبت ETFهای اسپات بیت کوین را نیز تحت شعاع قرار دهد.

هشدار مدیر ارشد فناوری ریپل به کاربران

در روز بعد از انتشار خبر رأی دادگاه و افزایش قیمت چشمگیر ریپل، دیوید شوارتز، مدیر ارشد فناوری بنیاد ریپل، به کاربران این ارز و سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال هشدار داد. او در توییتر نوشت: «کلاهبرداران زیادی در حال سوء استفاده از اخبار این چند روز هستند و فرآیند غارت و کلاهبرداری از فعالان بازار را آغاز کرده‌اند. هیچ ایردراپ یا هدیه یا پیشنهاد ویژه‌ای در خصوص این تصمیم دادگاه در کار نیست.» در همین راستا تیم توکن باز پیشنهاد می‌کند تا مراقب لینک‌های موجود فضای مجازی بوده و از ایردراپ‌های تقلبی دوری کنید.

هجوم صرافی‌ها در لیست کردن دوباره ریپل

همزمان با علنی‌شدن تصمیم دادگاه و رشد بی‌سابقه ریپل، صرافی‌هایی که قبلاً ریپل را از لیست ارزهای خود خارج کرده بودند نیز از احتمال بازگشت این ارز را به بازارهای خود صحبت کرده‌اند. این صرافی‌ها ریپل را به دلیل نگرانی در مورد ادعای کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در خصوص اوراق بهادار بودن این ارز از لیست بازارهای فعال خود حذف کرده بودند.

حال و به گزارش چندین خبرگزاری معتبر بازار ارزهای دیجیتال، صرافی‌های کوین بیس (Coinbase)، بیتسامپ (Bitstamp) و کریپتو دات کام (Crypto.com) به‌صورت رسمی از بازگشت ریپل به بازارهای فعال خود در آمریکا خبر دادند. صرافی جمینای (Gemini) نیز اعلام کرده که در حال بررسی احتمال بازگشت ریپل به بازارهای اسپات و فیوچرز خود است.

افزایش چشمگیر حجم معاملات ریپل

انتشار اخبار بازگشت XRP به صرافی‌های بزرگ ایالات متحده و رأی دادگاه به نفع ریپل دست به دست هم دادند تا علاوه‌بر افزایش چشمگیر قیمت آن، حجم مبادلات این ارز را نیز به یک رکورد جدید برسانند. این افزایش به قدری بود که صرافی آپ‌بیت (Upbit) روز گذشته اعلام کرد که حجم معاملات این ارز طی 24 ساعت به عدد 2.6 میلیارد دلار رسیده است که از حجم معاملات بیت کوین در این صرافی نیز بیشتر است. در واقع حجم معاملات این ارز در روز جمعه حدود 46 درصد از تمام معاملات این صرافی را شامل می‌شد؛ این در حالی است که تنها 5 درصد از حجم معاملات این روز مربوط به بیت کوین بوده است.

مارکت کپ ریپل

شایان ذکر است که افزایش ناگهانی و نزدیک به 100 درصدی قیمت ریپل باعث شد تا این ارز به پنجمین ارز بزرگ بازار از نظر ارزش بازار یا همان مارکت کپ (Market Cap) بدل شود.  

آیا ریپل دوباره رشد می‌کند؟

تمام اتفاقاتی که بررسی کردیم باعث افزایش گمانه‌زنی‌ها در خصوص ریپل و آینده کلی بازار ارزهای دیجیتال شده است. برخی معتقدند که این یک پیروزی بزرگ برای ریپل و دنیای ارزهای دیجیتال است و می‌تواند یک روند صعودی جدید را آغاز کند؛ درحالی که برخی در مورد احساسات شدید موجود در بازار هشدار می‌دهند و این تصمیم را یک پیروزی کوچک می‌شمارند.

اما در میان گمانه‌زنی‌های متعدد در خصوص ریپل و رأی دادگاه، توییت یک تحلیل‌‎گر معروف بیشتر به چشم می‌خورد. دارک دفندر (Dark Defender) از تحلیل‌گران شناخته‌شده توییتر به‌شمار می‌رود که سابقه چند پیش‌بینی درست در کارنامه او دیده می‌شود. وی با استفاده از نظریه موج الیوت و با استناد بر داده‌های تاریخی، معتقد است که طی 5 تا 6 هفته آینده، ریپل با افزایش 540 درصدی به قیمت 3 دلار به ازای هر توکن خواهد رسید.

توجه داشته باشید که این ادعا صرفاً در حد گمانه‌زنی است و بازار ممکن است به هر نحوی به تغییرات پیش آمده واکنش دهد. کما اینکه در 24 ساعت گذشته ریپل و تمام ارزهایی که به‌دنبال اعلام رأی دادگاه روند صعودی گرفته بودند، کاهش چند درصدی قیمت را تجربه کرده‌اند.

تحلیل تکنیکال ریپل 24 تیر 1402

همانطور که گفتیم، ریپل در 22 ام تیر از خط مقاومت بالایی در 0.56 دلار گذر کرد. بر اساس الگو و رفتار این ارز، قیمت هدف آن برابر با 0.82 دلار بود، اما به دلیل جنجال و هیاهوی پیش‌آمده، قیمت واقعی توانست از این سطح نیز گذر کند.

در شرایط فعلی، احتمال برداشت سود در سطح 0.94 دلار وجود دارد. به‌صورت کلی نیز هر دوره افزایش قیمت با یک دوره اصلاحی و چند روز تثبیت همراه است. در حال حاضر تریدرهای گاوی سعی دارند تا از این ریزش در سطح اصلاحی فیبوناچی 38.2 درصد و قیمت 0.75 دلار و سطح اصلاحی 50 درصد و قیمت 0.70 دلار جلوگیری کنند.

تحلیل تکنیکال ریپل

اگر ریپل بتواند بالاتر از این سطوح باقی بماند، احتمال آزمایش دوباره سطح 0.94 دلار وجود دارد. در صورتی که ریپل از سطح 0.70 دلار نیز پایین‌تر رود، انتظار داریم این ارز را در سطح اصلاحی 61.8 درصد و قیمت 0.64 دلار ببینیم.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.