۵ روش کسب درآمد اضافی با ارز دیجیتال خودتان

کسب درآمد از ارز دیجیتال

بسیاری از سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال دارایی‌های خود را در دو سبد مجزا تقسیم می‌کنند: معاملات کوتاه‌مدت و نگهداری‌های بلندمدت. همانطور که انتظار می‌رود، دارایی‌هایی که برای معاملات کوتاه‌مدت در نظر گرفته شده‌اند، به ندرت برای مدت طولانی نگه داشته می‌شوند. اما دارایی‌هایی که قصد دارید برای مدت طولانی نگه دارید (یعنی بدون توجه به نوسانات قیمت آن) می‌توانند برای تولید بازده اضافی فراتر از سود سرمایه استاندارد مورد استفاده قرار گیرند.



با استفاده بهینه از دارایی‌های بیکار خود، می‌توانید کارآمدی سرمایه و بازگشت سرمایه خود را بهبود ببخشید. در اینجا، ما به پنج روشی که می‌توانید بازده اضافی را بر روی دارایی‌هایی که قصد دارید برای مدتی HODL کنید، به دست آورید، نگاه می‌کنیم.

1- استیک کردن نگهداری‌های بلندمدت

بسیاری از پلتفرم‌های بلاک‌چین با استفاده از مکانیزم اجماع اثبات سهام (POS) عمل می‌کنند که از کاربران می‌خواهد توکن‌های خود را استیک کنند یا سهام خود را به یک دارنده نود واگذار کنند تا سهمی از پاداش بلاک را دریافت کنند.

در واقع، سه تا از ۱۰ آلت‌کوین برتر از نظر ارزش بازار از این سیستم استفاده می‌کنند – که به کاربران امکان می‌دهد هر سال ۳ تا ۷ درصد سود سالانه (با نرخ‌های فعلی) روی موجودی استیک شده خود به دست آورند. این پاداش به همان رمزارزی که استیک شده است، پرداخت می‌شود، که به کاربران امکان می‌دهد به راحتی بهره خود را ترکیب کنند.

علاوه بر این، بسیاری از پروژه‌های بلاک‌چین فردی برنامه استیکینگ ارائه می‌دهند. بر خلاف برنامه‌های استیکینگ در سطح بلاک‌چین، اینها معمولا توسط قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌شوند و صرفا برای پاداش دادن به کاربران برای نگهداری توکن‌ها به صورت بلندمدت (و کاهش عرضه گردشی) طراحی شده‌اند. اینها می‌توانند پاداش‌های بسیار بالاتری ارائه دهند، اما معمولا به قیمت افزایش نوسان توکن.

اینها معمولا یک دوره قفل‌سازی ثابت را اجباری می‌کنند، مثلاً ۳۰، ۶۰، ۱۸۰ روز و غیره، با دوره‌های قفل‌سازی طولانی‌تر که بالاترین پاداش‌ها را ارائه می‌دهند. برای فرصت‌های استیکینگ در سطح بلاک‌چین، راه‌حل‌های استیکینگ نقدینگی مانند لیدو (Lido) و راکت پول (Rocket Pool) می‌توانند برای حداکثر کردن کارآمدی سرمایه با جلوگیری از دوره‌های قفل‌سازی مورد استفاده قرار گیرند.

از نظر امنیتی، استیکینگ در سطح بلاک‌چین معمولاً به عنوان بسیار ایمن در نظر گرفته می‌شود. اما برنامه‌های استیکینگ در سطح پروژه‌های فردی ممکن است کمتر امن باشند، زیرا نقص‌های قرارداد هوشمند نگرانی احتمالی است.

با در مظرگرفتن این، بررسی کنید که آیا نگهداری‌های بلندمدت شما دارای برنامه استیکینگ هستند یا خیر. این می‌تواند به شما کمک کند تا با گذر زمان موجودی خود را افزایش دهید در حالی که منتظر شرایط مناسب خروج هستید.

2- تبدیل شدن به یک تأمین‌کننده نقدینگی

صرافی‌های غیرمتمرکز (DEXها) به یک مورد ضروری بین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران رمزارز تبدیل شده‌اند که به دنبال جلوگیری از محدودیت‌های جایگزین‌های متمرکز هستند.

به عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز، این پلتفرم‌ها به روشی برای تأمین نقدینگی که کاربران برای معامله استفاده می‌کنند، نیاز دارند. در اکثر موارد، DEXها یک سیستم استخر permissionless را عملیاتی می‌کنند، جایی که دو یا چند دارایی می‌توانند سپرده شوند و برای نقدینگی معاملاتی استفاده شوند. کاربرانی که این نقدینگی را ارائه می‌دهند به عنوان تأمین‌کنندگان نقدینگی شناخته می‌شوند، و آنها بخشی از کارمزد معاملات DEX را به خاطر مشارکت خود به دست می‌آورند. اینها معادل “بازار سازهای” اختصاصی موجود در پلتفرم‌های متمرکز هستند.

امروزه، ده‌ها صرافی غیرمتمرکز (DEX) در سراسر بسترهای محبوب لایه ۱ و لایه ۲ وجود دارند – که اکثر آنها از تأمین نقدینگی permissionless پشتیبانی می‌کنند. این شامل استخرهای دارایی‌های پایدار و دارایی‌های نوسانی است، مانند USDC/USDT یا WETH/WBTC به ترتیب.

با این حال، مهم است که به خطر از دست دادن ناپایدار (IL) توجه کنید. تعدادی از پلتفرم‌های DEX ادعا می‌کنند که IL را حذف کرده یا کاهش داده‌اند – مانند DODO و SmarDex – اما این ادعاها معمولاً کمتر مستند و آزمایش‌شده هستند. IL زمانی که به استخرهای فقط دارایی‌های پایدار سپرده می‌شود، کمتر نگران‌کننده است.

بازده بالقوه بر اساس پلتفرم و استخر متفاوت است اما به طور کلی بین ۱ تا ۱۰ درصد در سال قرار دارد.

3- پیوستن به یک مزرعه سود (Yield Farm)

پس از مشارکت در صندوق‌ها به عنوان یک تأمین‌کننده نقدینگی، ممکن است با استیک کردن توکن‌های LP خود در یک Yield Farm، کارآمدی سرمایه خود را بیشتر بهبود ببخشید.

همانطور که از نام آنها پیداست، این پلتفرم‌ها به شما امکان می‌دهند با استیک کردن توکن‌های LP خود، بازده‌های اضافی را “به دست آورید”. این بازده به علاوه سودهایی است که از طریق کارمزدهای معاملاتی روی نقدینگی خود به دست می‌آورید و معمولاً به صورت توکن حاکمیتی یا کاربردی بومی DEX یا مزرعه سود ارائه می‌شود.

به عنوان مثال، کاربران PancakeSwap می‌توانند توکن‌های LP خود را در یکی از مزرعه‌های آن استیک کنند تا بازده‌های بیشتری به صورت CAKE به دست آورند. اکثر لایه‌های ۱ محبوب (و برخی از لایه‌های ۲) اکنون تنوعی از مزرعه‌های سود برای انتخاب دارند.

یک استراتژی رایج این است که بازده‌های ارائه شده توسط این مزرعه‌ها را نقد کرده و سپس از این برای تقویت نقدینگی اولیه و موقعیت مزرعه استفاده کنید – که در نتیجه بازگشت‌ها را ترکیب می‌کند. Yield Farm جدیدتر معمولاً پاداش‌های بالاتری ارائه می‌دهند، اما این به قیمت افزایش خطر بدست می‌آید.

به یاد داشته باشید که فقط از پلتفرم‌هایی با حسابرسی امنیتی معتبر استفاده کنید.

4- استفاده از حساب پس‌انداز رمزارز

همانطور که بانک‌های معمولی معمولاً به سپرده‌های فیات نگهداری شده در حساب‌های پس‌انداز بهره پرداخت می‌کنند، اکنون تنوعی از پلتفرم‌های مشابه برای سپرده‌های رمزارزی وجود دارند.

این پلتفرم‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا روی دارایی دیجیتال بی‌کار خود سود کسب کنند، معمولاً بدون دوره قفل‌سازی حداقلی – به این معنی که شما می‌توانید هر زمان وجوه و هر گونه بهره را برداشت کنید.

پلتفرم‌های پس‌انداز رمزارز معمولاً متمرکز هستند و اکثر آنها از مشتریان می‌خواهند برای ایجاد حساب، احراز هویت مشتری (KYC) را کامل کنند. بسته به منطقه یا دارایی(های) انتخابی خود، مشتریان ممکن است مشمول محدودیت‌های حداقل و/یا حداکثر سپرده باشند.

معمولاً، این پلتفرم‌ها وجوه کاربران را به وام‌گیرندگان نهادی با وثیقه over-collateralized قرض می‌دهند، اکثر کارمزدها را با سپرده‌گذاران به اشتراک می‌گذارند و بخشی را برای تأمین هزینه‌های عملیاتی خود نگه می‌دارند.

باید توجه داشت که بسیاری از این پلتفرم‌ها در سال‌های اخیر شکست خورده‌اند، از جمله سلسیوس (Celsius) و وویجر (Voyager). اما تعداد اندکی توانسته‌اند از طوفان جان سالم به در ببرند و برای چندین سال به فعالیت خود ادامه دهند.

برای ردیابی آخرین حساب‌های پس‌انداز و مرتب‌سازی فرصت‌ها بر اساس بازده بالقوه، CoinMarketCap Interest را بررسی کنید.

5- تبدیل شدن به یک وام‌دهنده

مالی غیرمتمرکز (DeFi) امکان توسعه مجموعه‌ای از خدمات مالی معادل permissionless با خدمات مالی سنتی را فراهم کرده است.

پلتفرم‌های وام‌دهی باز از محبوب‌ترین‌ها هستند، به دلیل مزایای واضحی که نسبت به پلتفرم‌های متمرکز ارائه می‌دهند – مانند نرخ‌های بهره بهتر، دسترسی بهتر و عدم بررسی اعتبار (به دلیل وثیقه‌گذاری over-collateralized).

اکنون، عملاً هر کسی می‌تواند با مشارکت در یک استخر وام‌دهی permissionless از طریق یکی از این پلتفرم‌ها، به یک وام‌دهنده تبدیل شود. سپس وام‌گیرندگان می‌توانند با استفاده از بخشی از وجوه موجود در این استخر، وام دریافت کنند، با پرداخت نرخ بهره‌ای که سپس بین وام‌دهندگان بر اساس سهم آنها از استخر تقسیم می‌شود.

بسته به پلتفرم و دارایی که انتخاب می‌کنید برای قرض دادن، ممکن است بتوانید از فقط یک کسر درصد سود سالانه تا بیش از ۱۰٪ کسب کنید. بسیاری از پلتفرم‌های وام‌دهی باز وثیقه‌گذاری over-collateralized را می‌طلبند و به صورت خودکار سپرده‌های وام‌گیرنده را در صورتی که نسبت وام به ارزش (LTV) آنها از حدود تعیین شده بیشتر شود، لیکوئید می‌کنند.

با این حال، مانند اکثر DAppها، پلتفرم‌های وام‌دهی باز به خطرات قرارداد هوشمند مواجه هستند. بنابراین، ممکن است در نظر بگیرید که پلتفرم‌هایی را که از نظر امنیتی ثابت شده‌اند به جای آنهایی که بهترین بازده‌ها را ارائه می‌دهند، در اولویت قرار دهید.

منبع: CoinMarketCap

سوالات پرتکرار

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.