نماد سایت توکن باز

بررسی صرافی بلم (Belem)؛ آیا با یک پروژه کلاهبرداری طرفیم؟

دنیای ارزهای دیجیتال به دلیل ماهیت غیرمتمرکز و عدم کنترل توسط دولت بستر راحت‌تری برای کلاهبرداران فراهم کرده است. همه روزه از گوشه و کنار اخباری مبنی بر وقوع یک کلاهبرداری و به سرقت رفتن دارایی‌های کاربران منتشر می‌شود.


آپدیت سه‌شنبه 16 اسفند؛ صرافی‌ نوبیتکس اعلام کرد نقل و انتقالات از صرافی بلم را مسدود می‌کند. صرافی پینگی نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مبدا و مقصد تمام تراکنش‌های سایت باید قانونی و مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران و همچنین قوانین بین‌المللی باشد.


صرافی بلم (Belem) یکی از پروژه‌هایی است که اخیرا سر و صدای زیادی به پا کرده است و زمزمه‌های کلاهبردار بودن آن بر سر زبان‌هاست. بیاید این پروژه را موشکافی کنیم و صحت این شایعه را بررسی کنیم.


موارد مهم مقاله:

به نظر ما در توکن باز سایت بلم به ۴ دلیل زیر کلاهبرداری است:


صرافی Belem چیست؟

صرافی بلم (Belem.cc) خود را یک پلتفرم خدمات اطلاعات بلاک‌چین بین‌المللی معرفی می‌کند. بلم ماموریت خود را ساخت یک پلتفرم خدمات اطلاعاتی با کیفیت بالا در بلاکچین می‌داند. سایت belem ادعا می‌کند شعبه‌هایی در ایالات متحده، کانادا، سنگاپور، کره جنوبی، ویتنام، فیلیپین، امارات متحده عربی، ژاپن، مصر، ترکیه، اندونزی و تایوان راه‌اندازی دارد. اما اینها ادعاهای belem است. صرفا ادعا! اما واقعیت چیست؟

صرافی belem یک پلتفرم سرمایه‌گذاری تنظیم نشده و بی مجوز است. درست مانند Forexstackprofit.com که چندی پیش از دسترس خارج شد و سرمایه کاربران خود را به باد داد. مشکل پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری فاقد مجوز این است که قابل اعتماد نیستند و هر زمان که بخواهند بدون اطلاع کاربران از دسترس خارج می‌شوند. در ادامه صرافی بلم را از زوایای مختلف بررسی می‌کنیم.


در دام کلاهبرداران نیفتید؛ ۵ راه شناسایی طرح‌ های پانزی ارزهای دیجیتال


ابتدا بیاید ببینیم با چه روش‌هایی می‌توان اعتبار یک صرافی ارز دیجیتال یا کلا هر پروژه در دنیای کریپتو را بررسی کرد.

آیا پروژه بلم (Belem) کلاهبرداری است؟

بر اساس تحقیقی از سایت کریپتو ادونجر (cryptoadventure) پروژه‌های کلاهبرداری ۵ ویژگی مشترک دارند:

– داشتن تاییدیه MSB ایالت متحده که با جستجو در سایت میفهمیم دروغ است!

-پشتیبانی آنلاین در تلگرام و واتساپ؛ belem اطلاعات حساب مشتریان خود را از طریق تلگرام یا واتساپ دریافت می‌کند! عجب!

-امکان شارژ و برداشت از حساب با تتر/اتریوم/ بیت کوین و تومان. وات؟ تومان؟ همین یک مورد لازم است تا نتوانیم به این سایت اعتماد کنیم. مجوز واریز و برداشت ریالی به کسب وکارهای ایرانی هم به سختی داده می‌شود چه برسد به پلتفرم‌های خارجی.

-امکان احراز هویت برای کاربران ایرانی: با وضعیت تحریم‌های فعلی این گزینه هم مشکوک است.

-امکان زیرمجموعه گیری (کلا این کلمه زیرمجموعه‌گیری رو هر جا دیدین فرار کنین!)

-معرفی ارزهای جدید؛ هر ۳۰ روز یکبار بلم به شما ارز جدید معرفی می‌کند و برای شما سود قطعی بالای ۳۰ درصد تضمین می‌کند.!!! (در بازار رمزارز حتی ساتوشی ناکاموتو هم از آینده خبر ندارد که وعده سود تضمینی بدهد!)

در زیر تبلیغ یکی از سرشاخه‌های تبلیغات سایت بلم را می‌بینید:


تبلیغات سرشاخه‌های بلم منبع: میهن سیگنال

آیا صرافی بلم (Belem) قانونی است؟

صرافی بلم قوانین و مقررات خود را از صرافی هوبی کپی برداری کرده است. این در حالی است که تا چندی پیش کلا بخشی به نام قوانین و مقررات نداشت و احتمالا آنقدر برای این موضوع مورد انتقاد قرار گرفت تا این بخش را اضافه کرد. آن هم با کپی کردن از یک پلتفرم دیگر. یعنی حتی به خود زحمت تحقیق در مورد قوانین و مقررات را هم ندادند چه برسد به اینکه به آن اهمیت بدهند. (پس نمی‌توان انتظار داشت پایبند قوانین باشند!)


پیشنهاد نویسنده: آیا پروژه کریپتو جی پی تی (CryptoGPT) کلاهبرداری است؟


تجربه کاربران از سایت بلم

با مراجه به سایت تراست پیلوت (Trust Pilot) یک موضوع عجیب صفر و صدی بودن نظرات است. کاربران دو دسته هستند. یا ۱۰۰ درصد در حال تمجید و ستایش هستند (که مشخص است تطمیع می‌شوند) یا از کلاهبرداری و از دست رفتن پولشان حرف می‌زنند. به تصویر زیر دقت کنید. کسی که تعریف کرده آقای وحید لطفی است و ادعای ایرانی بودن سایت بلم را تایید می‌کند! تا یادمان نرفته بگویم زبان اصلی belem.cc فارسی است (وطنم پاره تنم!)

نظرات کاربران در مورد صرافی بلم (Belem) منبع: تراست پیلوت

تصویر زیر نیز از بخش نظرات همین مقاله تهیه شده است و تجربه یکی از کاربران توکن باز از کار با صرافی بلم را بازگو می‌کند:

تجربه یکی از کاربران توکن باز از کار با صرافی بلم منبع: توکن باز

نظر کارشناسان کلاهبرداری در مورد صرافی بلم (Belem)

وب سایت اسکم ادوایسر (Scamadviser) نیز که کلا فعالیتش در حوزه بررسی کلاهبرداری بودن پروژه‌هاست درجه اعتمادپذیری بلم را ۳۷ از ۱۰۰ عنوان کرده است (در سایت دیگری به نام scam-detector امتیاز بلم ۰.۹ از ۱۰۰ است!). کارشناسان این سایت در مورد belem.cc نوشتند:

ما از چند نقطه نظر که به صورت آنلاین تونستیم بررسی و پیدا کنیم (مثل بررسی در سایت‌های دیگر، گزارش‌های فیشینگ و داده‌های عمومی مانند آدرس شرکت و سرور)، معتقدیم بلم کلاهبرداریه.

امتیاز سایت اسکم ادوایسر به صرافی بلم

موارد مشکوک در مورد صرافی بلم

سایت اسکم ادوایسر نکات مثبت و منفی belem را به شرح زیر اعلام کرد:

نکات مثبت صرافی بلم:

نکات منفی صرافی بلم:


اگر دنبال یک صرافی ارز دیجیتال معتبر می‌گردید می‌توانید با کمک توکن باز صرافی‌های مختلف را بررسی و تحلیل کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید:

تحلیل و بررسی صرافی‌های داخلی


جمع‌بندی

دنیای ارزهای دیجیتال به خودی خود ذاتا با ریسک همراه است و اگر قصد سود گرفتن از این بازار را دارید بهتر است سراغ پروژه‌های مشکوک نروید. در سایت نی نی سایت کاربرانی که تجربه فعالیت در سایت بلم را داشتند اکثرا گفته بودند حدس می‌زنند که belem.cc کلاهبرداری است اما چون پروژه در ابتدای راه است فعلا سود می‌دهد!. به نظر ما سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اینچنینی کاملا قمار است. با توجه به زمزمه‌های کلاهبرداری بودن سایت بلم که روز به روز توسط وب سایت‌های معتبر مختلفی پوشش داده می‌شود بعید نیست به زودی بلم دمش را روی کولش بگذارد و دِ برو!. با سرمایه زندگی خود قمار نکنید!

سوالات متداول در مورد پروژه بلم (belem)

آیا پروژه بلم (belem) کلاهبرداری است؟

آیا پروژه بلم ایرانی است؟

خروج از نسخه موبایل