آیا پروژه کریپتو جی پی تی (CryptoGPT) کلاهبرداری است؟

کلاهبرداری cryptogpt

پروژه کریپتو جی پی تی (cryptoGPT)، یکی از پروژه‌های است که تلاش کرد از شهرت هوش مصنوعی و پروژه موفق چت جی پی تی (chatGPT) استفاده کند. این پروژه در ابتدای حرف‌های امیدوارکننده‌ای برای گفتن داشت اما خیلی زود به یک پروژه کلاهبرداری تمام عیار تبدیل شد.


موارد مهم مقاله:

پروژه کریپتو جی پی تی (CryptoGPT) به دلایل زیر کلاهبرداری است:

  • رهبری مشکوک
  • ادعاهای دروغین تیم پروژه
  • توکنومیکس غیرشفاف
  • استفاده از ای پی آی Open AI

خوب، بد، زشت اسم یکی از فیلم‌های مشهور سینمای هالیوود است که ما را دقیقا یاد فضای حاکم بر ارزهای دیجیتال می‌اندازد. اطلاعات سایت کوین مارکت کپ نشان می‌دهد ۹٬۴۳۳ کوین مختلف در بازار وجود دارد که به نظر ما اکثر آن‌ها اگر کلاهبرداری نباشند در بهترین حالت کپی ناموفق از یک پروژه ناموفق دیگر هستند!

تعداد کمی از این کوین‌ها واقعا حرفی برای گفتن دارند و سرویس و کاربرد به درد بخور ارائه می‌کنند. اما تعداد زیادی فقط می‌خواهند روی هیجانات و ترندهای بازار سوار شوند و جیب افرادی که دنبال سودهای زیاد و راحت هستند را خالی کنند. اخیرا مهم‌ترین ترند در حوزه تکنولوژی که به بازار ارز دیجیتال هم ورود کرد هوش مصنوعی (AI) است که توجه زیادی را به خود جلب کرد و باعث ظهور پروژه‌های ارز دیجیتال هوش مصنوعی زیادی شد. بعضی از این پروژه‌ها (اگر نگوییم بیشتر آن‌ها!) بی کیفیت و بعضا کلاهبرداری هستند. درست مانند کریپتو جی پی تی (CryptoGPT) که موضوع این مطلب از توکن باز است.

کریپتو جی پی تی (CryptoGPT) چیست؟

کریپتو جی پی تی (cryptoGPT)، خود را یک راهکار لایه ۲ اتریوم معرفی می‌کند که هدف آن راه اندازی یک بلاکچین اختصاصی برای توسعه هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) بر بستر اتریوم است. این پروژه کار خود را از اواسط سال ۲۰۲۲ آغاز کرده است.

در واقع کریپتو جی پی تی قصد دارد با جمع‌آوری خیل عظیم داده‌ها و اطلاعات به هوش مصنوعی کمک کند پاسخ‌های بهتری به سوالات بشر بدهد. دستیار هوش مصنوعی مبتنی بر وب ۳ آن «الکس» نام دارد که به عنوان «کتابخانه عمومی اینترنت با مدل‌های OpenAI» معرفی می‌شود و هر سوالی دارید می‌توانید از آن بپرسید.

cryptogpt به کاربران اجازه می‌دهد از طریق به اشتراک گذاشتن داده‌ها درمورد تناسب اندام، دوستیابی، بازی و آموزش درآمد کسب کنند. همچنین برنامه‌هایی برای تبدیل داده‌های کاربران به NFT دارد.

آیا کریپتو جی پی تی (CryptoGPT) کلاهبرداری است؟

ما در توکن باز به دلایل زیر معتقدیم کریپتو جی پی تی کلاهبرداری است:

  • اعضای تیم: جمیلا جلانی (Jamila Jelani)، در ابتدا به عنوان مدیر عامل CryptoGPT معرفی شد بعد از مدتی عنوانش در سایت بع بازاریاب تغییر کرد!!! و حالا هم کاملا از سایت حذف شده است. چندی پیش هم اعلام کرد که یک کمپین رشد موفق در علی بابا داشته است. اما مدرکی برای این ادعا ارائه نکرد. نکته دیگر اینکه از ایجاد اکانت لینکدین او نیز کمتر از دو ماه می‌گذرد. (لینکدین به نوعی معرف رزومه افراد شاغل و حرفه‌ای هست) بقیه اعضای تیم هم ادعاهای اینچنینی دارند مثلا ادعا کرده‌اند که در شرکت‌های معتبر کار می‌کنند، اما پروفایل لینکدین آن‌ها چیز دیگری می‌گوید (یکی از اونا دجان ارجا بود که به دروغ گفته بود تو ریپل کار کرده).
  • انتشار آمار دروغ: شرکت سازنده CryptoGPT یعنی DWF ادعا دارد که بیش از 2 میلیون کاربر و 250 میلیون دلار دارایی را در خود جمع کرده است، چه عددهای عجیبی! برای یک پروژه در مراحل اولیه این رقم‌ها دور از ذهن است. (این آمارها رو همون ماه اول گفته بودن!)
  • توکنومیکس مبهم: توکنومیکس کریپتو جی پی تی شفاف نیست. مثلا اطلاعات کمی در مورد توکن دوم آن، DXP، وجود دارد. dxp اصلا یک توکن نیست، بلکه امتیاز است.
  • سکوت تیم پروژه: تیم پروژه واکنشی به شایعه‌ها نشان نمی‌دهد و در برابر انتقادات کاملا ساکت بوده است!
  • ارائه NFT های 30 روزه کاملا قابل استرداد: این کار طبق مقررات تعیین شده توسط مقامات مالی غیرقانونی است.
  • استفاده از API OpenAI: یکی دیگر از جنبه های هشدار دهنده CryptoGPT استفاده از API OpenAI است که یک پلتفرم هوش مصنوعی پیچیده است. الکس (Alex) چت بات CryptoGPT تأیید کرده است که این شرکت از API OpenAI استفاده می کند. (عجب… مگه خودش منبع دیتا نداشت؟!)
استفاده کریپتوجی‌پی‌تی (CryptoGPT) از ای پی آی اوپن ای آی (Open AI API)
استفاده کریپتوجی‌پی‌تی (CryptoGPT) از ای پی آی اوپن ای آی (Open AI API) منبع: توییتر

مطالب مرتبط: در دام کلاهبرداران نیفتید؛ ۵ راه شناسایی طرح‌ های پانزی ارزهای دیجیتال


صرافی بایننس نیز در مورد اعتبار پروژه کریپتو جی پی تی (CryptoGPT) تحقیق کرده و اعلام کرده است این پروژه کلاهبرداری و غیر معتبر است و از کاربران درخواست کرد از سرمایه‌گذاری در این پروژه اجتناب کنند.

در توییتر نیز واکنش‌ها با پروژه cryptoGPT زیاد بود. جیسون یانوویتز (JasonYanowitz)، بنیانگذار Blockworks خطاب به ۱۰۵ هزار فالوور خود در توییتر گفت:

کریپتو جی پی تی یک کلاهبرداری آشکار است، من آن را با یک تیر 10 فوتی لمس نمی‌کنم. (یعنی از کنارشم رد نمی‌شم!)

این را هم اضافه کنیم که با وجود ۲۲۲ هزار فالوور در توییتر اکانت توییتر این پروژه وریفای نشده است (تیک آبی ندارد).

وب سایت isthiscoinascam، به طور تخصصی به بررسی پروژه‌های کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال می‌پردازد. این وب سایت مقدار امنیت پروژه‌های مختلف را بررسی می‌کند و از ۱۰۰ به آن‌ها نمره می‌دهد. نمره این سایت به کریپتو جی پی تی ۳۹ از ۱۰۰ است.

وب سایت اسکم ادوایزر (scamadviser) نیز به سایت cryptoGPT امتیاز ۲۶ از ۱۰۰ داده است. به نظر محققان این سایت نکات مثبت و منفی پروژه کریپتو جی پی تی عبارت‌اند از:

نکات مثبت cryptoGPT:

  • گواهی SSL معتبر است
  • طبق Flashstart این وب سایت حاوی فیشینگ یا بدافزار نیست.

نکات منفی cryptoGPT:

  • صاحب وب سایت از سرویسی برای پنهان کردن هویت خود در WHOIS استفاده می‌کند.
  • به گفته ترانکو (Tranco) این سایت رتبه پایینی دارد: این بدان معناست که تعداد بازدیدکنندگان این وب سایت بسیار کم است. همچین بازدیدی را می‌توان از یک وب سایت کوچک، ابتدایی یا خاص انتظار داشت. اما یک وب سایت محبوب باید رتبه بالاتری داشته باشد.
  • این وب سایت عمدتا نقدهای منفی دریافت کرده است
  • این وب سایت (بسیار) تازه کار است. تاریخ ثبت دامنه ۱۶ ژانویه ۲۰۲۳ یعنی حدودا ۴ ماه پیش است.

پیشنهاد نویسنده: بررسی صرافی بلم (Belem)؛ آیا با یک پروژه کلاهبرداری طرفیم؟


تجربه کاربران از پروژه کریپتو جی پی تی (CryptoGPT)

در تصویر زیر نظرات کاربران در مورد کریپتو جی پی تی در پلتفرم ردیت (Reddit) را می‌خوانیم. اولین کامنت که شدیدا با آن موافقیم این استک «همه چی تو اسمش هست! لازم نیست عمیق تر بررسی بشه!» اینکه این پروژه دقیقا زمان اوج تب و تاب هوش مصنوعی وب سایتش را راه انداخت و از اسم چت جی پی تی (ChatGPT) اینچنین اسکی رفت! تکلیف را مشخص می‌کند.

تا چشم کار می‌کند کامنت‌ها یکصدا از کلاهبردارزی بودن آن سخن می‌گویند.

نظرات کاربران در مورد کریپتو جی پی تی در ردیت منبع: reddit

اگر به دنبال مکانی امن برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال هستید پیشنهاد توکن باز به شما صرافی ارز دیجیتال اتر اکس است که با پشتیبانی از کارمزدهای صفر در بازار تومانی و کارمزد ۰.۱ در بازار تتری، یکی از رقابتی‌ترین قیمت‌ها را بین صرافی‌های رمزارز ایرانی دارد.

ورود به سایت اتر اکس

نتیجه‌گیری

CryptoGPT یک کلاهبرداری آشکار است و سرمایه گذاران نباید در دام آن بیافتند. علائم هشداردهنده در مورد آن عبارت‌اند از؛ اطلاعات گمراه کننده در مورد پرسنل کلیدی آن، ادعاهای مشکوک در مورد سرمایه گذار اصلی و سازنده بازار، توکنومیکس غیرشفاف، اقدامات غیرقانونی و شخصیت‌های جعلی. این واقعیت که این شرکت ادعا می کند دو میلیون کاربر و ارزش گذاری 250 میلیون دلاری تنها در چند ماه دارد، پوچ است و نشان می‌دهد که سازندگان در تلاش برای پامپ و دامپ توکن هستند. لازم است قبل از سرمایه‌گذاری پولی که به سختی به دست آورده‌اید در هر پروژه ارز دیجیتال محتاط و کوشا باشید و CryptoGPT نیز از این قاعده مستثنی نیست.

پرسش و پاسخ

  • کریپتو جی پی تی (CryptoGPT) چیست؟

کریپتو جی پی تی (cryptoGPT)، یک راهکار لایه ۲ اتریوم بوده که هدف آن راه اندازی یک بلاکچین اختصاصی برای توسعه هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) است.

  • آیا پروژه کریپتو جی پی تی (CryptoGPT) کلاهبرداری است؟

پروژه cryptoGPT به نظر ما در توکن باز به دلایل؛ اطلاعات گمراه کننده در مورد پرسنل کلیدی آن، ادعاهای مشکوک در مورد سرمایه گذار اصلی و سازنده بازار، توکنومیکس غیرشفاف، اقدامات غیرقانونی کلاهبرداری است.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.