در بازار کریپتو چطور جم‌ها یا توکن‌های آینده دار را پیدا کنیم؟

چطور کریپتو جم ها را پیدا کنیم؟

حتما شما هم با گزاره‌هایی مثل «اگر در سال 2010 صد هزار تومن بیت کوین می‌خریدید الان میلیاردر بودید» مواجه شده‌اید اما هیچکدام از این تبلیغ‌ها راه و روش پیدا کردن بیت کوین بعدی یا جواهر بعدی بازار را نشان نمی‌دهند و صرفا یک سری میم کوین یا ارز دیگر معرفی می‌کنند. امروز قصد داریم تا در چند مرحله به شما پیدا کردن برترین پروژه‌های آینده‌دار را آموزش بدهیم. با ما در بلاگ توکن باز همراه باشید.

گام اول؛ کتگوری‌هایی با رشد بالا را شناسایی کنید

بیش از چند هزار ارز دیجیتال متولد شده و اولین قدم کاهش دادن تعداد یا دامنه برای پیدا کردن پروژه موردنظر است. اینکار را با شناسایی کتگوری‌هایی با رشد بالا و سوددهی مناسب شروع کنید.

با معرفی دوستان خود به صرافی رمز پلاس، 30 درصد از کارمزد معاملات آن‌ها را دریافت کرده و درآمد بدون ترید را تجربه کنید.
ورود به صرافی رمزپلاس

به‌طور معمول هر ساله کتگوری‌های جدید و متفاوتی رشد چشمگیر را تجربه می‌کنند. به‌عنوان مثال بیشترین سوددهی در سال 2022 در کتگوری‌های زیر رخ داد:

  • توکن‌های NFT
  • بازی‌های Play to Earn
  • متاورس
  • دیفای

همچنین بخش‌های زیر تا این نقطه از سال 2023 بیشترین رشد را تجربه کرده‌اند:

  • هوش مصنوعی
  • دیفای
  • وب 3.0

بعد از اینکه کتگوری‌هایی با عملکرد مناسب و سوددهی بالا را شناسایی کردید، حالا می‌توانید پروژه‌های درون آنها را محدود کرده و تمرکز کنید. پس ابتدا سراغ پروژه نروید، ابتدا صنعت را پیدا کنید.

گام دوم؛ مارکت کپ پایین یا Low cap

پروژه‌هایی با ارزش کل بازار اندک که به‌عنوان «Low-Cap» یا «Small-Cap» نیز شناخته می‌شوند ارزش بازار نسبتا کمی داشته و اغلب کمتر از 100 میلیون دلار است. این پروژه‌ها به دلایل مختلفی پتانسیل سوددهی بیشتری در مقایسه با پروژه‌های بزرگ‌تر و قدیمی‌تر دارند و برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر هستند. برای پیدا کردن این پروژه‌ها ارزش کل بازار را در زیر 50 میلیون دلار قرار دهید تا تحقیقات و جست‌وجوی‌تان محدود شود.

پتانسیل بیشتر برای رشد

ارزهایی با ارزش کل پایین فضای بیشتری برای رشد قیمت دارند. با معروف‌تر شدن پروژه و جذب سرمایه‌های جدید، قیمت به‌میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. شیبا اینو یک مثال بارز از این موضوع است.

رقابت کمتر

ارزهایی با ارزش کل پایین کمتر مورد توجه سرمایه‌گذاران نهادی قرار می‌گیرند. چنین اتفاقی بدان معناست که رقابت کمتری برای خرید آنها وجود دارد و به سرمایه‌گذاران خرد این امکان را می‌دهد تا در قیمت‌های پایین خریداری کرده و سود بیشتری کسب کنند.

ریسک بالا، بازدهی بالا

سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی با ارزش کل بازار یا مارکت کپ پایین اگرچه ریسک بیشتری دارد اما در مقابل بازدهی آن هم بیشتر است. از آنجایی که این ارزها کمتر شناخته‌شده هستند احتمال شکست آنها بیشتر است اما درصورت موفقیت پروژه، بازدهی خیلی بیشتری در مقایسه با ارزهای قدیمی خواهد داشت.

گام سوم؛ پروژه را تحلیل کنید!

پس از شناسایی کتگوری یا بخش موردنظر و محدود کردن جست‌وجو، حالا نوبت به تحقیق درمورد ارز رسیده است. رویکرد شما در مواجهه با پروژه‌ها بسیار مهم است و پروژه‌ی موردنظر باید از تمام فیلترهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم گذر کند. اگر پروژه‌ای پیدا کردید که از تمام بخش‌ها با سلامت عبور کرده پس احتمالا یکی از برترین پروژه‌های آینده‌دار را پیدا کرده‌اید. با درنظر گرفتن این موضوع، مراحل زیر را به‌ترتیب برای ارزیابی یک پروژه انجام دهید.

بازارهای معاملاتی توکن را بیابید

اولین قدم سرچ کردن ارز موردنظر در اگرگیتورهایی مثل CoinMarketCap و Coingecko است. اگرچه کوین‌مارکت‌کپ شناخته‌شده‎‌تر است اما CoinGecko به پشتیبانی از پروژه‌هایی با ارزش کل بازار پایین شهرت دارد.

گوین مارکت کپ
گوین مارکت کپ یکی از بهترین منابع برای بررسی اطلاعات مهم پروژه و مارکت لیستینگ آن است

این سایت‌ها نمایی کلی از پروژه‌ را ارائه می‎‌‌دهند و با استفاده از آنها به اطلاعات زیر دسترسی خواهید داشت:

  • تاریخچه معاملات
  • رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال
  • شرح مختصری از پروژه
  • لینک‌های مرتبط با پروژه
  • وب‌سایت ارز

همچنین در این اگرگیتورها می‌توانید پروژه‌ها را بر اساس معیارهای خاص خود جست‌وجو و مرتب‌سازی کنید. بخش‌های بعدی اقداماتی هستند که در راستای مارکت لیستینگ باید انجام بدهید.

به رنک پروژه توجه کنید

رتبه‌ی پروژه ارزیابی سریعی از وضعیت ارز در مقایسه با دیگر رمز ارزها ارائه می‌کند. بیش از 20 هزار ارز دیجیتال برای معامله وجود دارد و رتبه‌بندی (تعیین‌شده بر اساس ارزش کل بازار) یک شاخص اولیه‌ی مناسب برای درک وضعیت پروژه است.

از آنجایی که به‌دنبال پروژه‌های کمتر شناخته‌شده و پرپتانسیل هستیم پس بهتر است از رتبه‌ی 1000 به بعد دنبال ارزها بگردیم. با این حال پروژه‌هایی با رتبه 5000 و بالاتر ریسک بسیار بالایی دارند و در بیشتر موارد باید از سرمایه‌گذاری در آنها اجتناب کنید.

ارزش کل بازار (مارکت کپ)

رتبه‌ی پروژه‌ها بر اساس ارزش کل بازار تعیین می‌شود. ارزش کل بازار نیز بر اساس فرمول زیر محاسبه می‌شود.

قیمت فعلی ارز × تعداد توکن‌های در گردش

به‌طور کلی هرچه مارکت کپ ارزی بیشتر باشد، نوسان کمتری را تجربه کرده و برای سرمایه‌گذاری سودآور تر است.

مارکت کپ
هرچه مارکت کپ ارزی بیشتر باشد، میزان نوسان آن کمتر است

تاریخچه قیمت

نگاهی گذرا به تاریخچه معاملات ارز در تایم فریم‌های روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه یک نمای کلی از قیمت، عملکرد پروژه، روندها ارائه کرده و مشکلات بالقوه‌ی ارز را برجسته می‌کند.

حجم معاملات و نقدینگی

حجم معاملات به میزان خریدوفروش در یک دوره زمانی معین اختصاص داشته و یک شاخص بسیار مهم است. همچنین نقدینگی نیز نشان می‌دهد که آیا می‌توان به‌راحتی ارز موردنظر را به فروش رساند یا آن را خریداری کرد؛ این شاخص زمانی اهمیت پیدا می‌کند که یک پروژه‌ی کم حجم پیدا کرده‌اید و در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید اما به‌دلیل نقدینگی کم قادر به فروش سریع آن نیستید.

گاهی اوقات حجم معاملات کم نشان‌گر متروکه بودن پروژه و رها شدن آن است. معمولا این اتفاق برای ارزهایی رخ می‌دهد که بدون کاربرد هستند یا جامعه کوچکی دارند.

عرضه در گردش در مقابل عرضه کل

عرضه در گردش تعداد ارزهایی که در گردش واقعی هستند را نشان می‌دهد. در مقابل عرضه کل مقدار تمام ارزهایی که می‌تواند وجود داشته باشد را نمایان می‌کند که این مقدار ثابت است.

برای درک بهتر بیت کوین را در نظر بگیرید، پادشاه ارزهای دیجیتال عرضه کل 21 میلیون واحدی دارد و در حال حاضر عرضه در گردش آن حدودا 19 میلیون واحد است.

حالا بیت کوین را با ارزی مثل ریپل مقایسه می‌کنیم. XRP عرضه کل 100 میلیاردی داشته و عرضه در گردش آن هم حدودا 47 میلیارد واحد است. در این شاخص برتری با بیت کوین است چرا که عرضه کمتری داشته و همین عامل به رشد قیمت آن کمک می‌کند. در مواردی با عرضه کل بسیار فراوان، نسبت عرضه از تقاضا بیشتر شده و مثل تبر به جان قیمت می‌افتد.

قیمت

اگرچه ارزهایی با قیمتی کمتر از یک دلار بسیار جذاب به‌نظر می‌رسند اما باید عرضه کل و عرضه در گردش را نیز در نظر بگیرید. مجددا بیت کوین را در نظر بگیرید که عرضه کل (21 میلیون واحد) بسیار کمتری در مقایسه با بسیاری از ارزهای دیجیتال دارد. در مقابل رمز ارز ریپل عرضه کل 100 میلیارد واحدی داشته و قیمت معاملاتی آن کمتر از 1 دلار است.

حالا فرض کنید که هر واحد ریپل با قیمتی معادل صد دلار معامله شود، در این شرایط ارزش کل بازار آن به 10 تریلیون دلار رسیده که عملا محال است. چنین رشد قیمتی برای ریپل و رسیدن آن به 100 دلار غیرممکن است. بدین ترتیب مراقب پروژه‌هایی با عرضه کل بسیار زیاد باشید چرا که همین موضوع به عدم رشد قیمت ارز منجر می‌شود.

وب‌سایت پروژه را چک کنید

اگر بررسی اولیه جزئیات پروژه در اگرگیتورهایی مثل کوین‌مارکت‌کپ مثبت بود پس قدم بعدی بررسی وب‌سایت پروژه است. هیچ بهانه‌ای برای یک وب‌سایت ضعیف وجود ندارد و یک پروژه‌ی آینده‌دار باید وب‌سایتی جذاب و کاربردی داشته باشد. اجزای وب‌سایت باید به‌خوبی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و کاربردی باشند تا کاربران به‌راحتی به جزئیات مختلف دسترسی داشته باشند. اگر وب‌سایت از خطاهای زیر برخوردار بود پس باید از سرمایه‌گذاری در آن خودداری کنید.

  • کیفیت پایین
  • غلط املایی
  • عدم تمایل به معرفی تیم توسعه‌دهنده
  • کپی و پیست کردن وب‌سایت پروژه‌ای دیگر

تیم توسعه‌دهنده

در بیشتر پروژه‌ها، تیم توسعه‌دهنده با ارزش‌ترین دارایی آن است. اعتبار و تجربه‌ی تیم توسعه‌دهنده رابطه مستقیمی با موفقیت یا شکست پروژه دارد و به همین دلیل بهتر است از سرمایه‌گذاری در ارزهایی با تیم ناشناس خودداری کنید.

هنگام ارزیابی تیم، تجربه‌ قبلی آنها در بازار ارزهای دیجیتال بررسی کنید. برای اینکار می‌توانید اسم اعضا را در شبکه اجتماعی لینکدین سرچ کرده تا به پروفایل آنها دسترسی داشته باشید. در پروفایل لینکدین می‌توانید رزومه و سابقه‌ی افراد را بررسی کنید. در زمان ارزیابی تیم و پیدا کردن برترین پروژه‌های آینده‌دار بیشتر از همه به رزومه‌ی مدیران پروژه و مشارکت‌های آنها توجه کنید.

رودمپ و چشم‌انداز

به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، مهم‌ترین دغدغه‌ی شما پتانسیل رشد پروژه در آینده است. برای اینکار ارزیابی رودمپ (نقشه راه) و چشم‌انداز بسیار حیاتی و ارزشمند است.

یک پروژه قدرتمند چشم‌اندازی کاملا شفاف داشته که با یک رودمپ و تاریخ‌های معین تعریف می‌شود. معمولا در رودمپ پروژه‌ها جزئیات توسعه‌ی هر مرحله نیز ارائه می‌شود. بدین ترتیب ارزی بدون نقشه‌ راه برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست.

سرمایه‌گذاران

آیا پروژه در حال حاضر سرمایه‌گذار دارد و اگر دارد، آنها چه کسانی هستند؟ یکی از نشانه‌های بسیار خوب و مثبت، سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و افراد در پروژه است. شرکت‌های سرمایه‌گذاری معمولا ارزهای آینده‌دار و پرپتانسیل را انتخاب کرده و پیش از سرمایه‌گذاری بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند. به بیان دیگر آنها به پیشرفت پروژه اعتقاد دارند.

پروفایل ارز در شبکه‌های اجتماعی را چک کنید

پس از مراحل قبلی، حالا نوبت به بررسی پروفایل ارز در شبکه‌های اجتماعی مختلف رسیده است. این مرحله به زمان بیشتری برای بررسی نیاز دارد.

شبکه‌های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی برای درک بهتر فعالیت‌های پروژه و تعامل آن با کاربران کاربرد دارند

توییتر

اولین شبکه‌ اجتماعی برای بررسی، اکانت توییتر است. بررسی توییتر روشی سریع برای ارزیابی میزان فعالیت اجتماعی پروژه و جدیدترین توییت‌های آن است. همچنین به تعامل پروژه در توییت‌ها و تعداد فالوورها توجه کنید.

تلگرام و دیسکورد

بررسی گروه چت پروژه در تلگرام و دیسکورد چشم‌انداز بهتری نسبت به پروژه، تیم توسعه‌دهنده و جامعه‌ی آن ارائه می‌دهد. به تعداد ممبرها توجه کنید و کمی وقت بگذارید و پست‌ها را بخوانید و واکنش افراد را درک کنید. اگر گروهی بیش‌ازحد درگیر تاکتیک‌های روان‌شناختی مثل القای FOMO بود پس برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست.

ردیت

آخرین شبکه اجتماعی ردیت است. اغلب اوقات ساب‌ردیت‌هایی برای بحث درمورد ارز موردنظر وجود داشته که مورد حمایت پروژه نیستند. با این حال ردیت بهترین منبع برای بررسی نظرات مردم درباره پروژه و کسب اطالاعات است. مواردی که باید در ردیت به‌دنبال آن بگردید عبارتند از:

  • میزان فعالیت جامعه
  • تعداد دنبال‌کنندها در ساب‌ردیت
  • ارائه AMA از سوی تیم توسعه‌دهنده
  • اشتراک‌گذاری اطلاعات مفید از سوی تیم توسعه‌دهنده

اگر ارز پتانسیل داشته باشد پس همیشه بحثی درمورد آن در ردیت وجود دارد و اگر چیزی درمورد آن وجود ندارد پس یا خیلی زود به سراغ آن رفته‌اید یا باید آن را از لیست سرمایه‌گذاری خط بزنید.

جامعه ارز را بررسی کنید

اگرچه همه مقالات این آیتم را مطرح کرده‌اند اما ارزش دوباره گفتن را دارد. بدون جامعه، آینده هیچ معنایی ندارد و این جامعه‌ی حمایت‌کننده است که موفقیت پروژه را رقم می‌زند.

اهمیت جامعه را نمی‌توان نادیده گرفت. دوج کوین و شیبا اینو مثال دقیقی از این بخش هستند چرا که جامعه‌ی آنها SHIB و DOGE را به اوج رساند. به بیان دیگر اشتیاق و گستردگی جامعه نقش چشمگیری در موفقیت مستمر ارز دارد.

به‌دنبال ارزهایی با جامعه قوی و فعال باشید چرا که این موضوع نشانه خوبی از علاقه و اعتقاد واقعی به پروژه است. برای اینکار می‌توانید از پلتفرم ردیت استفاده کنید.

وایت پیپر را بخوانید

وایت پیپر سندی مهم از برترین پروژه‌های آینده‌دار است که از سوی تیم پروژه ارائه شده و اطلاعات فنی آن ازجمله مفهوم، رودمپ، برنامه‌ریزی برای رشد و موفقیت را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

وایت پیپر
وایت پیپر سندی مهم درخصوص مفهوم پروژه و نکات فنی آن است

همچنین وایت پیپر بینشی از عملکرد داخلی پروژه ارائه داده و اگرچه بسیاری از وایت پیپرها بسیار تخصصی هستند اما باید آن را بررسی کنید چرا که یک داده مهم برای ارزیابی کیفیت پروژه و تیم آن است.

اگر وایت پیپری وجود نداشت پس باید دور سرمایه‌گذاری در آن پروژه را خط بکشید. همچنین به وجود اشتباهات املایی، نکات فنی غیرضروری و اشتباهات گرامری توجه کنید.

کاربرد رمزارز بسیار مهم است

هر پروژه برای دوام در درازمدت به یک یا چند مورد استفاده و کاربرد کاملا تعریف‌شده و شفاف نیاز دارد. آیا پروژه مشکل مهمی را حل می‌کند؟ اگر به‌دنبال سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت در این ارز هستید پس باید جواب آن بله باشد.

موفقیت یک پروژه مستقیما با چیزی که کاربران به آن نیاز دارند ارتباط دارد. اگرچه پروژه‌های گیمینگ یا متاورسی در نگاه اول مشکل مهمی را حل نمی‌کنند اما چیزی ارائه می‌دهند که مردم به آن علاقه داشته و همین نکته حائز اهمیت است.

از کلاهبرداری نبودن پروژه مطمئن شوید

متاسفانه کلاه‌برداران بسیاری در بازار کریپتو فعال هستند و روزبه‌روز کلاه‌برداری‌های آنها پیچیده‌تر می‌شود و از روش‌هایی مثل قراردادهای مخرب یا Rug Pull استفاده می‌کنند که شناسایی آنها برای سرمایه‌گذاران عادی بسیار دشوار است.

برای محافظت از سرمایه در برابر این کلاه‌برداری‌ها، ابزارهای آنلاین و رایگانی وجود دارند که تجزیه و تحلیل مناسبی از وضعیت اسکم بودن یا نبودن پروژه ارائه می‌دهند. برخی از این وب‌سایت‌ها عبارتند از:

  • scamsniper.net
  • Tokensniffer.com
  • Bsccheck.eu
  • RugDoc.io
  • Tokensniffer.com
  • StaySafu.org

گام سوم؛ تحلیل تکنیکال را یاد بگیرید

در این مرحله باید تعداد انگشت‌شماری ارز دیجیتال پرپتانسیل و مناسب پیدا کرده باشید. ارزهایی که پتانسیل تبدیل شدن به جواهر بعدی بازار را دارند و در لیست برترین پروژه‌های آینده‌دار قرار می‌گیرند، اما برای به حداکثر رساندن سود باید در کف بخرید و در بالا بفروشید. اطلاع از زمان خرید و فروش مناسب از مهم‌ترین جنبه‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال است که تنها با استفاده از تحلیل تکنیکال می‌توانید آن را درک کنید.

تحلیل تکنیکال
تحلیل تکنیکال در درک بهترین نقاط خریدوفروش کاربرد دارد

گام چهارم؛ چرخه بازار را درک کنید

ارزها در مارکت کریپتو به‌شدت با یکدیگر مرتبط هستند یعنی همزمان با رشد بیت کوین، کل بازار نیز رشد می‌کند. در مقابل با ریزش BTC، بازار هم افت می‌کند.

در بازار رمز ارزها، روندهای ساعتی، روزانه، هفتگی، سالانه و چند ساله وجود داشت که به‌طور متوسط هر چهار سال یک‌بار بازار صعودی رخ می‌دهد که این رویداد با هاوینگ بیت کوین مرتبط است. بنابراین درک وضعیت فعلی بازار بسیار مهم است چرا که به شما این امکان را می‌دهد تا به‌درستی ارزیابی کنید که آیا بازار صعودی است یا نزولی و آیا بهترین زمان برای خرید یا فروش فرا رسیده است یا خیر.

گام پنجم؛ نهایی کردن تحقیقات و خرید ارز

آخرین مرحله از پیدا کردن برترین پروژه‌های آینده‌دار نهایی کردن تحقیقات، جمع‌بندی و خرید است. معمولا ارزهای کوچک در صرافی‌های بزرگ مثل بایننس یافت نمی‌شوند و برای خرید آنها به صرافی‌های غیرمتمرکز مثل پنکیک سواپ باید مراجعه کنید. در اگرگیتورهای CoinMarketCap یا CoinGecko به لیستی از صرافی‌هایی که از ارز پشتیبانی می‌کنند دسترسی خواهید داشت.

سخن پایانی

پس از بررسی تمام آیتم‌ها، توجه کنید که پروژه تمامی موارد را پاس کند و چیزی از قلم نیفتد. سرمایه‌گذاری ارزهای کوچک ریسک فوق‌العاده‌ای دارد و به همین دلیل ارز موردنظر باید در همه‌ی آیتم‌ها موفق شود. شما همراهان توکن باز چه تجربه‌ای از پیدا کردن برترین پروژه‌های آینده‌دار دارید؟ آیا روی ارزهایی با ارزش کل بازار کم سرمایه‌گذاری می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربه‌های ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله‌ی «برترین پروژه‌های آینده‌دار» همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: Altcoin Investor

پرسش و پاسخ


سوالات متداول

پاسخ این سوال به شرایط ارز بستگی دارد. اگر ارز در تمام تست‌های بالا سربلند شد پس ارزش سرمایه‌گذاری حتی درصورت نداشتن مارکت کپ بالا را دارد. اما اگر پروژه در معیارها شکست خورد پس مناسب سرمایه‌گذاری نیست.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.