تحلیل بیت کوین؛ خیز BTC برای رسیدن به ۴۵,۰۰۰ دلار! (۹ بهمن ۱۴۰۲)

تحلیل بیت کوین

پس از دو هفته چالش‌برانگیز که منجر به کاهش ۲۱ درصدی شد، قیمت بیت‌کوین (BTC) با قدرت توانست به روند صعودی خود بازگردد و هفته گذشته را با قدرت به پایان برد.



ارز دیجیتال برتر شاهد افزایش قیمتی بود که در پایان هفته، با شکل‌گیری کندل دوجی همر روی نمودار هفتگی‌اش همراه بود، که نشان‌دهنده یک برگشت احتمالی صعودی است. قابل توجه است که این روند صعودی، ارزش بیت‌کوین را دوباره به بازه قیمتی پیشین خود بین ۴۱,۳۰۰ تا ۴۵,۰۰۰ دلار بازگردانده است.

آیا روند صعودی بازگشته است؟

کیث آلن، هم‌بنیان‌گذار Material Indicators، به اهمیت این الگو اشاره کرد و گفت:

«به نظر می‌رسد که کندل دوجی همر در حال شکل‌گیری بر روی نمودار هفتگی BTC است. این معمولاً نشان‌دهنده یک برگشت صعودی است. […] اگر واقعاً یک همر شکل بگیرد، گاوهای بیت‌کوین باید برای امکان یک حرکت معنادار برای آزمایش مجدد بازه ۴۴,۰۰۰ تا ۴۵,۰۰۰ دلار، مقاومت در پایین‌ترین بازه گلدن پاکت را پشت سر بگذارند.»

بیت‌کوین همچنین موقعیت خود را بالای میانگین‌های متحرک نمایی (EMA) ۲۰ و ۵۰ روزه بازپس گرفته است، که این امر نشان‌دهنده پتانسیل برای کسب سود بیشتر است. با این حال، انتظارات مربوط به اولین جلسه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) در سال ۲۰۲۴، لایه‌ای از پیچیدگی را به مسیر حرکتی بیت‌کوین اضافه می‌کند.

جلسه حیاتی FOMC

جلسه آینده کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC)، به عنوان یک عامل تعیین‌کننده مهم در حرکت کوتاه‌مدت قیمت بیت‌کوین پیش‌بینی می‌شود، زیرا می‌تواند نشان‌دهنده تغییرات قابل توجهی در رویکرد سیاست پولی بانک مرکزی ایالات متحده باشد.

تحلیل‌گر ماکرو، tedtalksmacro@، دیدگاه عمیقی ارائه داد: «جلسه این هفته FOMC بسیار حیاتی است.» در حال حاضر، بازار انتظار دارد که فدرال رزرو وضع موجود را حفظ کند، با احتمال ۹۷ درصدی علیه هر گونه تغییر سیاست. تد اظهار داشت:

«با این حال، ۴۶ درصد احتمال کاهش نرخ تا جلسه مارس وجود دارد. سرمایه‌گذاران باید به دقت نشانه‌هایی از حرکت فدرال رزرو به سمت رویکرد وابسته به داده‌ها، هرگونه تشخیص نزدیک شدن تورم به هدف ۲ درصدی آن‌ها، و تعدیلات احتمالی در سیاست‌های تنگ‌شدن کمی (QT) را زیر نظر داشته باشند.»

کاهش نرخ بهره چه زمانی اتفاق خواهد افتاد؟

بانک مرکزی ایالات متحده پیش‌بینی کرده است که در این سال، سه بار نرخ بهره را کاهش دهد. بازار احتمال پنج بار یا بیشتر کاهش را می‌دهد. اجماع عمومی بر این است که اولین کاهش نرخ‌ها ممکن است در سه‌ماهه دوم رخ دهد، اگرچه پشتیبانی قابل توجهی برای احتمال وقوع آن در جلسه مارس وجود دارد.

گلدمن ساکس به طور مداوم پیش‌بینی کرده است که فدرال رزرو در مارس نرخ بهره را کاهش دهد. تحلیل آن‌ها بر پیشرفت قابل توجهی که در کنترل تورم مشاهده شده است، استوار است.

کنفرانس مطبوعاتی پس از جلسه FOMC نقطه کانونی خواهد بود، زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال شفافیت درباره دیدگاه جمعی اعضای FOMC هستند، از جمله رؤسای بانک‌های منطقه‌ای فدرال که به تازگی جایگزین شده‌اند. این مقامات که به رویکرد محتاطانه خود در قبال کاهش نرخ‌ها شناخته شده‌اند، نقش قابل توجهی در شکل‌دهی فرایند تصمیم‌گیری کمیته ایفا خواهند کرد.

نشانه‌های ضد و نقیض از کاهش تورد در ایالات متحده

گزارش تورم دسامبر نشان دهنده افزایش سالانه ۳.۴ درصدی بود، با قیمت‌های اصلی که سریع‌تر از آنچه بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند، افزایش یافتند. با این حال، شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) وزارت بازرگانی، که شاخص تورم مورد ترجیح فدرال رزرو است، نشانه‌های امیدوارکننده‌تری از کاهش تورم به ۲.۹ درصد نشان داد، که بیشتر با هدف فدرال رزرو هماهنگ است.

پس از این هفته، کمیته دوباره در تاریخ ۱۹-۲۰ مارس دیدار خواهد کرد. بنابراین، جلسه FOMC این هفته می‌تواند زمینه‌ساز تصمیمات حیاتی در مارس باشد که می‌تواند اثرات فوری و برجسته‌ای بر دینامیک‌های بازار داشته باشد.

تأثیرات بر قیمت بیت‌کوین

تحلیل‌گر معروف ارزهای دیجیتال @ColdBloodShill به ارتباط معکوس تاریخی بین شاخص دلار (DXY) و بیت‌کوین اشاره کرد. او نمودار زیر را به اشتراک گذاشت و اظهار داشت:

«شنیدم که به کمی امید نیاز دارید. دو رویداد FOMC گذشته، نقطه اوج پیکوی DXY را نشان داده‌اند. بعدی در روز چهارشنبه است.»

FOMC نقطه اوج محلی DXY را نشان داد | منبع: توییتر @ColdBloodShill
FOMC نقطه اوج محلی DXY را نشان داد | منبع: توییتر @ColdBloodShill

کاهش احتمالی DXY پس از جلسه FOMC می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور برای افزایش قیمت بیت‌کوین به سمت محدوده ۴۵,۰۰۰ دلار عمل کند. علاوه بر این، تغییرات احتمالی در سیاست QT می‌تواند نشان‌دهنده افزایش عرضه پول باشد. چنین توسعه‌هایی می‌توانند به عنوان یک کاتالیزور عمده برای قیمت بیت‌کوین، به عنوان سخت‌ترین دارایی جهان، عمل کنند.

نمودار روزانه قیمت BTC/USD
نمودار روزانه قیمت BTC/USD

منبع: NewsBTC

سوالات متداول

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.