اخبار بیت کوین: علت کاهش قیمت بیت کوین

اخبار روز ارز دیجیتال

هفته گذشته یکی از هفته‌های سخت و نفس‌گیر برای بازار ارز دیجیتال بود و بیت کوین و تقریبا تمام کوین‌های بازار نوسان زیادی را تجربه کردند. شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از صرافی بایننس و کوین بیس، دو تن از مهم‌ترین صرافی‌های صنعت رمزارز ترس زیادی را به جان معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار انداخت و فشار فروشی را در بازار آغاز کرد که همچنان ادامه دارد. در این مطلب از توکن باز به بررسی اتفاقات هفته گذشته می‌پردازیم.

اگر قصد خرید ارز دیجیتال بیت کوین را دارید می‌توانید از صرافی بیت پین استفاده کنید که با پشتیبانی از کارمزدهای رقابتی و پایین، یکی از بهترین قیمت‌های خرید و فروش بیت کوین را ارائه می‌کند.

ورود به صرافی بیت پین

در یک هفته گذشته در بازار کریپتو چه خبر بود؟

بازار کریپتو که خود در شرایط خوبی به سر نمی‌برد و به نظر می‌رسید منتظر یه خبر تعیین کننده است تا تکلیف مسابقه گاوها و خرس‌ها را مشخص کند با خبر شکایت کمیسیون بورس آمریکا از صرافی بایننس غافلگیر شد و سپس پای صرافی کوین بیس و رابین هود وسط کشیده شد تا شرایط نزولی تشدید شود. در ادامه اتفاقات را بر اساس تایم لاین زمانی بررسی می‌کنیم.

بازار یکپارچه قرمز کریپتو 20 خرداد منبع: کریپتورنک
بازار یکپارچه قرمز کریپتو 20 خرداد منبع: کریپتورنک

شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از صرافی بایننس

روز دوشنبه 17 خرداد کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از صرافی بایننس شکایت کرد. از جمله این اتهامات نقض قوانین اوراق بهادار توسط بایننس با ارائه توکن‌های بایننس کوین و استیبل کوین BUSD و همچنین خدمات استیکینگ، Simple Earn و BNB Vault بود. به علاوه صرافی بایننس را به ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران آمریکایی متهم کرد. شرکت Sigma Chain (شرکتی که متعلق به چانگ پنگ ژائو است) نیز متهم به تجارت شستشو (wash trading) شده است.

گری گنسلر، رییس کمیسیون بورس در این رابطه گفت:

ژائو و بایننس به سرمایه‌گذاران در مورد کنترل ریسک‌های مربوط به سرمایه‌گذاری آنها و دستکاری حجم معاملات دروغ می‌گویند. در همین حال این صرافی اطلاعات مربوط به افراد اداره‌کننده این پلتفرم، شیوه‌های دستکاری بازار و محل نگه‌داری از دارایی کاربران را مخفی کرده‌اند.

در شکایت نامه آمده است فعالیت صرافی بایننس و چانگ پنگ ژائو باید برای همیشه متوقف شود و جریمه‌های مالی خود را بپردازد.

بر اساس این شکایت، توکن‌های BNB، BUSD، SOL، ADA، MATIC، FIL، ATOM، SAND، MANA، ALGO، AXS و COTI اوراق بهادار هستند و بایننس با ارائه خدمات آنها قوانین اوراق بهادار را نقض کرده است.

در حالی که رسانه‌های بزرگ، از جمله بلومبرگ و دیگر رسانه‌ها، گزارشی از شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار از بایننس منتشر کردند، CZ در توییتی نوشت: «ما به محض دیدن شکایت، پاسخی صادر خواهیم کرد. هنوز آن را ندیده‌ام. رسانه‌ها اطلاعات را قبل از ما دریافت می‌کنند.»

در همین حال، بایننس طی یک ساعت پس از انتشار خبر، شاهد خروجی خالص 28.8 میلیون دلاری بود.

پیشنهاد نویسنده: پیش بینی قیمت دلار در سال 1402

جوابیه رسمی بایننس به شکایت SEC

پس از شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از بایننس، این صرافی ساکت ننشست و در بیانیه‌ای رسما اعلام کرد SEC رویکرد خصمانه‌ای را در پیش گرفته است که با ماهیت پویا و پیچیده ارزهای دیجیتال سازگار نیست.

در این بیانیه، بایننس‌ تاکید کرد همواره قصد همکاری و مطابقت با قوانین کمیسیون بورس را داشته است اما تصمیم SEC برای شکایت از این صرافی، آن را ناامید کرده است.

در بیاینه بایننس آمده است:

ما ادعاهای کمیسیون بورس را جدی می‌گیریم؛ اما معتقدیم که این ادعاها نیازمند یک اقدام اجرایی فوری نبود. ما تصمیم داریم که با قدرت از پلتفرم خود دفاع کنیم.

بایننس در بیانیه خود اضافه کرد از آنجا که دفتر اصلی این صرافی در آمریکا نیست، کمیسیون بورس قدرت زیادی ندارد.

توییت سی زد
واکنش مدیرعامل بایننس به شکایت sec منبع: توییتر

چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل صرافی بایننس در واکنش به این شکایت، اقدام کمیسیون‌ بورس را حمله‌ای به کل صنعت ارزهای دیجیتال توصیف کرد.

تاثیر شکایت sec از بایننس بر بازار کریپتو

شکایت SEC از صرافی بایننس بازار رمزارزها را قرمزپوش کرد و اکثر کوین‌های بزرگ بازار کاهش بیش از 5 درصدی را تجربه کردند. قیمت بیت کوین (BTC) از کانال 27 هزار دلار سقوط کرد و تا 25,351 در صرافی بایننس پایین آمد. بایننس کوین (BNB) کوین بومی صرافی بایننس در واکنش به شکایت sec از بایننس بیش از 10 درصد کاهش قیمت را تجربه کرد.

قیمت دوج کوین (DOGE)، ریپل (XRP) و سولانا (SOL) نیز بیشتر از ۱۰٪ سقوط کرد.

پس از شکایت SEC علیه بایننس و CZ، برخی از اینفلوئنسرهای رمزارز و افراد با نفوذ، از جمله جاستین سان، شروع به نوشتن توییت‌هایی برای حمایت از Binance کردند.

جرمی هوگان، شریک شرکت حقوقی Hogan & Hogan، توییت کرد: «من ALGO را خریدم زیرا رئیس sec در سال 2019 از آن و موسس آن تمجید کرد. و اکنون SEC ادعا می کند ALGO یک اوراق بهادار غیرقانونی است.»

پس از شکایتی که SEC علیه بایننس ارائه کرد، FBG Capital حمایت خود را با واریز 44 میلیون USDT به بایننس نشان داد.

یکی از کلکسیونرهای بزرگ NFT، ‏ machibigbrоthеr.еth، همچنین حمایت خود را با انتقال تمام BAYC و MAYC خود، که ارزش کل آن‌ها تقریبا 2.9 هزار اتریوم است، به بایننس ابراز کرده است.

پس از جوابیه بایننس و حمایت جامعه کریپتو از بایننس قیمت بیت کوین و اکثر رمزارزها خیلی زود خود را جمع و جور کردند و حتی به سطوح بالاتری نسبت به قبلا رسیدند. مدیرعامل پلتفرم کریپتو کوانت نیز عنوان داشت علی‌رغم شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از بایننس و مدیر عامل آن، این صرافی در شبانه‌روز گذشته با جریان خروجی قابل‌توجهی از موجودی بیت کوین مواجه نشده است.

با این حال ماجرا به اینجا ختم نشد و sec دست بردار نبود. اینبار به سراغ کوین بیس، صرافی ارز دیجیتال دیگری رفت و یقه آن را گرفت تا دوباره ترس را به جان بازار کریپتو بیاندازد.

شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از صرافی کوین بیس

روز چهارشنبه 17 خرداد خبر شکایت sec از صرافی کوین بیس در خبرگزاری‌ها منتشر شد. به گزارش دبلاک، این آژانس ادعا کرده که کوین بیس هم مانند صرافی بایننس قوانین مربوط به اوراق بهادار آمریکا را نقض کرده است.

شکایت sec از کوین بیس
شکایت sec از کوین بیس

مشابه با شکایت علیه بایننس، SEC در شکایت علیه Coinbase نیز ادعا می کند که این کوین ها اوراق بهادار هستند:

‏SOL‏، ‏ADA‏، ‏MATIC، ‌‏FIL‏، SAND‏ ، AXS‏، CHZ‌‏، FLOW‌‏، ICP‌‏، NEAR‏، VGX‏، DASH و NEXO.

متن شکایت SEC از کوین بیس
متن شکایت SEC از کوین بیس

در یک بیانیه مطبوعاتی، SEC بیان می کند که صرافی کوین بیس برای موارد زیر مورد اتهام قرار گرفته است:

  1. به عنوان بورس اوراق بهادار ملی، کارگزاری و عاملی تسویه حساب ثبت نشده فعالیت می‌کند.
  2. موفق به ثبت ارائه و فروش برنامه سرویس استیکینگ دارایی‌های رمزارز نشده است.

‏SEC اعلام کرد که کوین بیس میلیاردها دلار به طور غیرقانونی برای تسهیل خرید و فروش اوراق بهادار دارایی‌های کریپتو به دست آورده است.

تاثیر شکایت SEC علیه کوین بیس بر بازار

به دنبال طرح شکایت‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از صرافی‌های بایننس و کوین‌بیس، قیمت ارزهای دیجیتالی که توسط این کمیسیون به عنوان اوراق بهادار ثبت نشده هدف قرار گرفتند به شدت کاهش یافت.

طبق داده‌های نانسن، در عرض تقریباً یک ساعت پس از طرح شکایت SEC علیه کوین بیس، کاربران بیش از 57.7 میلیون دلار از موجودی (به استثنای بیت‌کوین) را از زنجیره‌های مختلف Coinbase برداشت کردند. از این مبلغ، 43.1 میلیون دلار از Coinbase Custody برداشت شد.

قیمت سهام کوین بیس پس از انتشار خبر شکایت، %13.5 کاهش یافت.

حذف بیش از 100 کوین از بایننس یو اس

پس از شکایت sec از بایننس، شعبه آمریکایی این صرافی اعلام کرد بیش از ۱۰۰ جفت ارز دیجیتال از جمله AAVE/USDT، COMP/USDT، EOS/USDT و BCH/BTC را از پلتفرم خود حذف کرد و بازار OTC خود را متوقف می‌کند. اما پس از واکنش کاربران اعلام کرد از حذف کردن جفت‌های معاملاتی مبتنی بر USDT منصرف شده است (فقط جفت‌های معاملاتی مبتنی بر BTC و BUSD که در جدول بالا لیست شده‌اند حذف خواهند شد).

تاثیر شکایت SEC بر قیمت آلت کوین‌ها

ادوارد مویا (Edward Moya)، تحلیلگر ارشد بازار در کارگزاری Oanda در این رابطه می‌گوید:

این آلت کوین‌ها تحت فشار هستند چراکه کمیسیون بورس باعث شده تا عرضه آنها توسط صرافی‌های بزرگ تقریبا غیرممکن شود. کمیسیون بورس با اوراق بهادار خطاب کردن این توکن‌ها باعث شده تا معامله‌گران، BNB، کاردانو، متیک و سولانا را رها کنند و برخی پول خود را به سمت بیت کوین ببرند.

شرکت Enigma Securities نیز در گزارشی پیش‌بینی کرد روند ریزشی این آلت کوین‌ها ادامه داشته باشد؛ به ویژه اگر کمیسیون بورس تصمیم به محدود کردن استیکینگ ارزهای دیجیتال بگیرد. جو ادواردز (Joe Edwards)، سرپرست بخش تحقیقات این شرکت می‌گوید:

کاردانو قربانی اصلی این مسئله خواهد بود چراکه بخش زیادی از رشد آن در طول ۴ تا ۵ سال گذشته به دلیل استیکینگ کاربران انجام شده است.

جوابیه کوین بیس به شکایت SEC

برایان آرمسترانگ، مدیر عامل کوین بیس، در مورد شکایت اخیر SEC علیه کوین بیس اظهار نظر کرد و تاکید کرد که آن‌ها در دادگاه علیه SEC «اقداماتی را انجام خواهند داد».

او نوشت:

  • ‏SEC کسب و کار ما را بررسی کرد و به ما اجازه داد در سال 2021 به یک شرکت عمومی تبدیل شویم.
  • هیچ مسیری برای “ورود و ثبت نام” وجود ندارد (ما بارها و بارها سعی کردیم)، بنابراین مقادیر را ثبت نمی‌کنیم. ما اکثریت قریب به اتفاق دارایی‌هایی را که بررسی می‌کنیم رد می‌کنیم.
  • ‏SEC و CFTC اظهارات متناقضی داشته‌اند و حتی در مورد چیستی اوراق بهادار و چیستی کالا توافق ندارند.
  • به همین دلیل است که کنگره ایالات متحده قوانین جدیدی را برای رفع این وضعیت معرفی می‌کند و بقیه جهان در حال حرکت به سمت ایجاد قوانین روشن برای حمایت از این فناوری هستند.

تفاوت شکایت sec علیه بایننس و کوین بیس

چندین تفاوت کلیدی در اتهامات SEC علیه Coinbase و Binance وجود دارد:

  • بر خلاف CZ، علیه برایان آرمسترانگ مدیرعامل Coinbase و سایر مدیران هیچ اتهامی وجود ندارد.
  • SEC به طور گسترده روی متهم کردن کسب و کار استیکینگ Coinbase تمرکز دارد.
  • پیشنهاد خاصی برای محدود کردن کوین‌بیس از مشارکت در فعالیت‌های مرتبط با امور مالی، از جمله حوزه تامین مالی ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

گری گنسلر: آمریکا به هیچ ارز دیجیتال دیگری به غیر از دلار نیاز ندارد

گری گنسلر، رییس SEC، در مصاحبه با CNBC اعلام کرد:

تنها چیزی که ما باید ثابت کنیم این است که یکی از آن‌ها نوعی اوراق بهادار است و این ۲ پلتفرم باید به‌عنوان صرافی، دلال و مواردی از این دست ثبت‌نام کنند و از قوانین مبارزه با کلاهبرداری و دست‌کاری بازار تبعیت نمایند.

طبق گفته‌های گنسلر، مردم می‌توانند انتخاب کنند که در چه چیزی سرمایه‌گذاری کنند، اما اطلاعات این دارایی‌ها باید افشا شود تا آن‌ها بتوانند کلاهبرداری‌های موجود را تشخیص دهند. او ادامه داده است:

ما به دارایی (پول) دیجیتال بیشتری نیاز نداریم. ما در حال حاضر ارز دیجیتال داریم و به آن دلار آمریکا می‌گویم. یورو یا ین هم نوعی ارز دیجیتال هستند. در حال حاضر همه آن‌ها دیجیتالی محسوب می‌شوند. ما همین الان هم سرمایه‌گذاری‌های دیجیتالی داریم.

رابین هود کاردانو، متیک و سولانا را از فهرست معاملاتی خود حذف می‌کند

صرافی رابین هود اعلام کرد به دنبال ادعای کمیسیون بورس مبنی بر اوراق بهادار بودن کاردانو، متیک، سولانا و ۹ ارز دیجیتال دیگر در تاریخ ۲۷ ژوئن (۶ تیر)، این سه ارز دیجیتال را از فهرست معاملاتی خود حذف خواهد کرد.

به گزارش واچر گرو، کاربران می‌توانند تا ۲۷ ژوئن این سه ارز را در این پلتفرم معامله کنند.

پس از این خبر قیمت کاردانو، سولانا و متیک ریزش شدیدی را تجربه کرد و به ترتیت 25٪، 26٪ و 29٪ کاهش یافت.

داده‌های آنچین نشان می‌دهد که ۲ بازارساز مشهور؛ جامپ تریدینگ (Jump Trading) و کامبرلند (Cumberland) از روز گذشته به صورت جداگانه و طی چند تراکنش میلیون‌ها دلار رمزارز MATIC را به ۲ صرافی بایننس و کوین بیس انتقال داده‌اند. بسیاری بخشی از ریزش ۳۰٪ قیمت متیک را مرتبط به این موضوع می‌دانند.

شعبه آمریکایی بایننس واریز دلار را تعلیق کرد

شعبه آمریکایی صرافی بایننس اعلام کرد به منظور محافظت از مشتریان و پلتفرم خود، تصمیم به تعلیق واریز سپرده‌های دلاری گرفته است. این صرافی همچنین اعلام کرد قابلیت برداشت به صورت ارزهای فیات، به دنبال قطع همکاری با شرکای بانکی خود در تاریخ ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) متوقف خواهد شد.

شعبه آمریکایی بایننس اعلام کرد قصد دارد از این به بعد تنها با ارزهای دیجیتال کار کند و هیچ فعالیت دیگری با ارزهای فیات انجام نخواهد داد. با این حال، این صرافی خاطرنشان کرد نسبت ۱ به ۱ برای دارایی‌های مشتریان رعایت خواهد شد.

کریپتو دات کام ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران سازمانی آمریکایی را متوقف می‌کند

صرافی ارز دیجیتال کریپتو دات کام (Crypto.com) اعلام کرد که از تاریخ ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد)، ارائه خدمات به مشتریان سازمانی آمریکایی خود را متوقف می‌کند.

کریپتو دات کام در اطلاعیه‌ای خاطرنشان کرده که این تصمیم را به دلیل تقاضای محدود سرمایه‌گذاران سازمانی آمریکایی و وخیم‌تر شدن وضعیت بازار با توجه به شرایط کنونی آن گرفته است. با این حال، همچنان احتمال ارائه خدمات به این دسته از سرمایه‌گذاران در آینده وجود دارد.

بد نیست یک اشاره‌ای داشته باشیم که از نظر کمیسیون بورس آمریکا کدام دارایی‌ها اوراق بهادار محسوب می‌شوند.

از نظر sec کدام دارایی‌ها اوراق بهادار هستند؟

اوراق بهادار از نظر sec
اوراق بهادار از نظر sec

سخن پایانی

در لحظه نوشتن این مطلب ریزش قیمت‌ها در بازار کریپتو همچنان ادامه دارد. باید دید برای برون رفت از این شرایط نزولی بازیگران اصلی بازار که بی شک صرافی بایننس و مدیرعامل آن یکی از اصلی‌ترین نقش‌ها را بر عهده دارند چه تمهیداتی را خواهند اندیشید.

پرسش و پاسخ (FAQ)

  • علت کاهش قیمت‌ها در بازار ارز دیجیتال چیست؟

شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (sec) از صرافی بایننس و کوین بیس باعث ترس معامله‌گران و ریزش قیمت‌ها در بازار شد.

  • ریزش قیمت‌ها در بازار ارز دیجیتال تا کی ادامه دارد؟

ریزش قیمت‌ها در بازار کریپتو همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد برای برون رفت از وضعیت فعلی باید منتظر اخبار مثبت و امیدوارکننده باشیم.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.