پیش بینی قیمت دلار در سال 1402

قیمت دلار قیمت تتر

قیمت دلار (تتر) از سال 96 به بعد و همزمان با شدت گرفتن تحریم‌ها روند صعودی قابل توجهی را آغاز کرد که همچنان ادامه دارد. افزایش قیمت دلار از اردیبهشت 1400 شدت بیشتری پیدا کرد و وضعیت کل اقتصاد را شدیدا تحت تاثیر قرار داد به طوری که ترکش‌های آن را هر روز در زندگی روزمره‌مان احساس می‌کنیم. (ترکش که چه عرض کنیم بهتره بگیم خمپاره!)

نمودار قیمت دلار
نمودار قیمت دلار منبع: سایت اطلاع رسانی طلا و نرخ ارز

ارز دیجیتال تتر معادل یک دلار ارزش گذاری می‌شود. بنابراین برای پیش بینی تتر باید دلار را پیش بینی کنیم. در ادامه به بررسی و تحلیل وضعیت دلار در ایران می‌پردازیم و پیش بینی آن در سال 1402 را ارائه می‌کنیم.

سال گذشته تنش‌های سیاسی و موقعیت ایران در عرصه بین المللی انتظارات تورمی را شدیدا بالا برد و قیمت دلار ترمز برید. به نحوی که دلاری که در بهمن 42 هزار تومان داشت در اسفند به 60 هزار دلار نیز رسید.

اما دلار (تتر) 60 هزار تومانی تا لحظه نوشتن این مطلب پیک قیمت دلار بود. چرا که از آن زمان کنون قیمت دلار سیر تقریبا نزولی را در پیش گرفته است. حتی در 30 اردیبهشت قیمت دلار وارد کانال 50 هزار تومانی شد. در ادامه قیمت دلار (تتر) امروز را پیگیری می‌کنیم و سپس دلیل افت قیمت دلار را موشکافی می‌کنیم و بعد می‌رویم سر اصل مطلب!: پیش بینی وضعیت دلار (تتر) در سال 1402

با معرفی دوستان خود به صرافی رمز پلاس، 30 درصد از کارمزد معاملات آن‌ها را دریافت کرده و درآمد بدون ترید را تجربه کنید.
ورود به صرافی رمزپلاس

قیمت دلار امروز

شاخص قیمت دلار امروز نسبت به روز گذشته 4,620 تومان افزایش داشت و به 52,210 تومان رسید. در جدول زیر می‌توانید تغییرات قیمت دلار در سه سال اخیر نسبت به امروز را می‌توانید در تصویر زیر ببینید:

تغییرات قیمت دلار در سه سال اخیر
تغییرات قیمت دلار در سه سال اخیر

در ادامه قیمت دلار به تومان را در بازارهای مختلف بررسی می‌کنیم.

قیمت دلار به تومان

  • دلار در بازار آزاد در بازار امروز نسبت به روز قبل ، با 0.89 درصد افزایش نسبت به روز قبل 52,206 تومان نرخ گذاری شد.
  • دلار در صرافی ملی با قیمت 41,929 خریده و با قیمت ۴۲,۳۵۲ تومان فروخته می‌شود.
  • قیمت دلار در بازار متشکل ارزی نسبت به روز قبل تغییری نداشت و همچنان در 42,352 تومان معامله می‌شود.
  • قیمت دلار در سامانه سنا 41,971 تومان اعلام شده است.
  • دلار کانادا در بازار امروز نسبت به روز قبل ، با 0.89 درصد افزایش، 38,8200 تومان نرخ گذاری شد.
  • دلار نقدی سبزه: 52,210 تومان
  • دلار فردایی سبزه: 53,910 تومان
  • دلار نقدی هرات: 52,250 تومان
  • دلار فردایی هرات: 52,390 تومان

پیشنهاد نویسنده: دلار بخریم یا طلا؟


علت کاهش دلار (تتر) چیست؟

در مطلبی از توکن باز که خواندن آن قطعا خالی از لطف نیست علت کاهش قیمت دلار – تتر را کامل و جامع بررسی کرده‌ایم:

علت کاهش قیمت دلار (تتر) چیست + از اسفند تاکنون

با این حال اتفاقات جدیدتری نیز در سیاست‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی رخ داده است که از جان گرفتن دوباره انتظارات تورمی جلوگیری می‌کند. اطلاع از ریشه کاهش قیمت دلار و بررسی ماندگاری و اثرگذاری این علت‌ها به ما کمک می‌کند پیش بینی منطقی‌تری از آینده دلار داشته باشیم.

  • اصلاح طبیعی قیمت: برخی از کارشناسان و فعالان بازار کاهش قیمت دلار (تتر) پس از رسیدن به 60 هزار دلار را صرفا یک اصلاح طبیعی قیمت می‌دانند و معتقدند پس از رشد مستمر و طولانی که دلار داشت نیاز به یک استراحت و کف سازی مجدد و آماده شدن برای ادامه رشد دارد.
  • توییت فرزین در 12 اردیبهشت: محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی توییت منتشر کرد و و در آن ورود به بازار غیررسمی را معادل پولشویی و موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور عنوان کرد. این توییت احتمالا باعث احتیاط بیشتر دلالان ارز شد.
  • فعال شدن دوربین‌های آژانس انرژی اتمی در ایران: 12 اردیبهشت لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال اعلام کرد آژانس اتمی نصب مجدد دوربین‌ها در ایران را شروع کرده است. البته این خبر بعد از ریزش دلار (تتر) منتشر شد و معامله‌گران معتقدند بازار این خبر را پیشخور کرد.
  • طرح یکپارچه فروش خودرو: این موضوع تاثیر زیادی بر کاهش انتظارات تورمی داشت. افزایش تقاضا برای خودرو روی افزایش قیمت دلار (تتر) موثر بود که پس از خبر عرضه انبوه خودرو این تقاضا که بیشتر نگاه سرمایه گذاری داشت کاهش پیدا کرد.
  • روابط دیپلوماتیک: از طرفی گسترش روابط پولی و بانکی با کشور‌های مستقل و همین‌طور تعمیق روابط پولی و بانکی با کشور‌هایی از جمله چین، روسیه، قطر، امارات، عمان، عراق و بهره‌مندی از ظرفیت پیمان‌های منطقه‌ای مانند اتحادیه پایاپای آسیایی (که اجلاسیه آن به‌زودی در تهران برگزار می‌شود) نیاز کشور به ساختار تحریم‌پذیر سوئیفت را به حداقل رسانده است.
  • مصوبه مجلس برای مالیات بر عایدی سرمایه: به گزارش خبرگزاری مهرنیوز، 23 اردیبهشت وزرات صمت اعلام کرد معامله خودرو، ارز ، طلا و املاک مشمول طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.
  • تزریق درهم امارات به بازار

خدمت آن دسته از خوانندگان عزیزی که تازه با توکن باز آشنا شده‌اند اعلام می‌کنیم توکن باز مرجع اصلی و تخصصی مقایسه قیمت در صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف است. کاهش قیمت دلار (تتر) و ارزهای دیجیتال به خصوص زمانی که سریع اتفاق می‌افتد معمولا فرصت آربیتراژ (خرید از صرافی ارزان تر و فروش به صرافی با قیمت بالاتر) بسیار خوبی را فراهم می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم گشتی در سایت توکن باز بزنید و مروری بر سرویس‌های ما داشته باشید.

مقایسه قیمت در صرافی‌های ایرانی و کسب سود آربیتراژ منبع: توکن باز
مقایسه قیمت دلار (تتر) در صرافی‌های ایرانی و کسب سود آربیتراژ منبع: توکن باز

همانطور که در تصویر بالا دیده می‌شود سود آربیتراژ (بدون احتساب کارمزد صرافی‌ها) از خرید و فروش تتر در لحظه اسکرین شات 2.548 درصد است.


تحلیل تکنیکال دلار

نمودار قیمت دلار در تایم فریم یک روزه
نمودار قیمت دلار در تایم فریم یک روزه

در نمودار قیمت دلار (تتر) به نظر یک الگوی مثلث صعودی تشکیل شده است. پس از شکستن خط بالای این مثلث که نقش مقاومت را بازی می‌کند انتظار افزایش قیمت تا ارتفاع مثلث وجود دارد که همان رسیدن قیمت به 60 هزار دلار است.

از طرفی روند نزولی قیمت دلار (تتر) که از 11 اردیبهشت آغاز شده بود سه روز پیش با یک کندل سبز دوجی رنگ به نظر می‌رسد که تمام شده است.

شاخص قدرت نسبی (RSI) برای 14 روز به محدوده خنثی 48 رسیده است. اما خیز صعودی دارد و با مقاومت آنچنانی مواجه نیست. شاخص MACD نیز همانطور که در تصویر پیداست چشم انداز دلار را صعودی نگه می‌دارد.

برخی از کارشناسان معتقدند کف قیمت دلار ۵۰ هزار تومان بود. چون زمانی که دلار (تتر) وارد این کانال شود، تجار و خریداران عادی وارد بازار شدند. فشار تقاضا بالا رفت و قیمت دلار دوباره افزایشی شد.

برعکس اگر دلار (تتر) کاهش یابد و به زیر قیمت ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان برسد احتمالا فشار فروش بیشتر می‌شود و احتمال ورود دلار به کانال ۴۰ هزار تومانی وجود دارد. در این صورت اولین حمایت در قیمت 48 هزار تومان اتفاق می‌افتد.

پیش بینی قیمت دلار توسط اقتصاددانان

در مورد وضعیت دلار اقتصاد دانان و کارشناسان نظرات متفاوتی ارائه می‌کنند (اکثرا هم منتقدن!). در ادامه نظر برخی از کارشناسان اقتصادی را نقل می‌کنیم:

  • میثم رادپور کارشناس بازارهای مالی: رادپور سیاست‌های فعلی بانک مرکزی را کنترل زوری دلار (تتر) می‌داند و می‌گوید سیاست‌های فعلی تکرار اشتباهات گذشته است و بخش تولید کشور را فلج می‌کند.
  • سجاد بوربور، کارشناس و فعال اقتصادی در گفت و گو با تجارت‌نیوز گفت ریزش دلار یک موضوع عادی است و به این روند کاهشی باید مانند یک نوسان محدود نگاه کنیم.

وی با اشاره به اینکه نسبت سپرده‌های بلندمدت کاهش پیدا کرده و پول به سمت سپرده‌های دیداری حرکت کرده است، خاطرنشان کرد: «این موضوع یعنی بازار همچنان تورمی خواهد بود و انتظارات تورمی بالاست. باید توجه داشت اگر قیمت دلار به زیر کانال ۵۰ هزار تومانی برگردد، فعالان اقتصادی برای خرید دلار (تتر) یا طلا هجوم می‌آوردند و اجازه افت قیمت بیش از این مقدار را نمی‌دهد.»

  • مرتضی ایمانی راد، تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با اخبار بانک گفت نرخ دلار در بازار ایران از محل تلاقی عرضه و تقاضا به دست می‌آید و مجموعه عوامل اقتصادی بر این نرخ اثر می‌گذارند و یکی از فاکتورهای مهم در تعیین آن حجم نقدینگی موجود در بازار ایران است. وی ادامه داد: حجم پول در اقتصاد مرتب در حال افزایش است و این رویه احساس ناامنی دارد چرا که تغییرات قیمتی سیگنال منفی به مردم می‌دهد.

به گفته وی حجم پول از حدود ۱۲ درصد به ۳۸ درصد افزایش یافته و این مهمترین عامل اقتصادی برای اثرگذاری در نرخ دلار (تتر) است پس تا زمانی که درصد پول پایین نیاید، چشم‌انداز نرخ دلار افزایشی است و این عامل اتفاقا در نرخ تورم نیز افزایش خواهد یافت.

خبرگزاری فردای اقتصاد در نظرسنجی از 50 اقتصاددان نتیجه گرفت ۸۴ درصد از اقتصاددانان انتظار تداوم روند فعلی در بازار ارز را دارند. سوال این نظرسنجی این بود: آیا با توجه به بحران ارزی در سال ۱۴۰۱ میتوان انتظار داشت که مجددا در سال ۱۴۰۲ نرخ ارز افزایش چشم گیری داشته باشد؟

  • 42 درصد از اقتصاددانان معتقدند که رشد شتابان دلار همچنان ادامه دارد و در سال ۱۴۰۲ دلار ارقام بالای ۷۰ هزار تومان را خواهد دید.
  • ۴۲ درصد دیگر معتقدند که رشد دلار (تتر) در سال ۱۴۰۲ کمتر از جهش آن در سال ۱۴۰۱ خواهد بود و رشدی بین ۳۰ تا ۵۰ درصدی داشته و به ارقام بین ۶۰ تا ۷۰ هزار می‌رسد.
  • ۱۲ درصد از اقتصاددانان معتقدند که دولت با وجود تحریمها قادر خواهد بود که رشد نرخ ارز را تحت کنترل درآورد. گزینه انتخابی آنها این است که “شرایط تحریمی مشابه سال ۱۴۰۱ خواهد بود، اما سیاست‌های دولت در جهت مدیریت کسری بودجه، رشد پایه پولی و نقدینگی و سایر سیاست‌های ارزی باعث می‌شود که نرخ ارز در محدوده بین ۴۵ تا ۶۰ هزار تومان قرار بگیرد.” بنابراین به اعتقاد این دسته دولت قادر خواهد بود کسری بودجه و رشد کلیت‌های پولی را مدیریت کند، در نتیجه دلار زیر ۶۰ هزار تومان باقی خواهد ماند.
  • ۴ درصد از اقتصاددانان معتقدند که توافق بین المللی محقق خواهد شد، و در نتیجه دلار (تتر) به محدود دلار برابری قدرت خرید باز می‌گردد. “گشایش‌های بین‌المللی نرخ ارز را به محدوده نرخ ارز برابری قدرت خرید، بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان برمی‌گرداند.”

پیشنهاد نویسنده: اگر پیش بینی می‌کنید روند قیمت دلار افزایشی است و نگاه سرمایه‌ای به آن دارید می‌توانید به جای خرید دلار (که مالیات بر عایدی سرمایه شاملش می‌شود) معادل مجازی آن را بخرید. معادل مجازی آن همان ارز دیجیتال تتر است که ارزش آن همیشه برابر 1 دلار است و در دنیای ارزهای دیجیتال برای ثبات ارزش دارایی از آن استفاده می‌شود.

در پرانتز: مثلا یه بیت کوین که یه روز 69 هزار دلاره یه روز 16 هزار دلار باعث میشه ارزش دارایی سرمایه گذار حفظ نشه ولی اگه همون بیت کوین رو وقتی 69 هزار دلار قیمت داشت رو به تتر تبدیل کنیم دیگه هرچقدر هم قیمت بیت کوین بریزه پول ما چون به تتره ارزشش همیشه ثابت میمونه. تتر رو باید از صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی بخرین. سایت ما مکانیه واسه مقایسه قیمت تتر توی صرافی های مختلف. با توکن باز می‌تونین بهترین قیمت خرید و فروش رو پیدا کنین و سودتون رو حداکثر کنین. <مقایسه قیمت تتر در صرافی های ارز دیجیتال ایرانی> پرانتز بسته!

پیش بینی قیمت دلار در 10 روز آینده

پیش بینی می‌کنیم در 10 روز آینده قیمت دلار (تتر) در کانال 52 هزار تومانی در نوسان باشد. از 27 اردیبهشت تا امروز قیمت دلار در یک روند افزایشی قرار داشت اما امروز به نظر می‌رسد یک کندل دوجی خط بطلانی بر مسیر افزایشی قیمت دلار (تتر) در روزهای اخیر خواهد کشید.

در صورت کاهش قیمت دلار از سطوح فعلی احتمال کاهش تا 51,700 تومان وجود دارد. با این حال انتظار حمایت گسترده از این سطح وجود دارد که خریداران وارد عمل شوند و مانع از ادامه ریزش قیمت شوند.

پیش بینی قیمت دلار (تتر) در یک ماه آینده

پیش بینی می‌شود در یک ماه آینده روند قیمت دلار بالای 55 هزار تومان را ببیند اما مجدد به زیر 54 هزار تومان برگردد و مدتی در آن ناحیه درجا بزند.


پیشنهاد نویسنده: چگونه از صرافی دلار بخریم + بهترین روش خرید دلار


پیش بینی قیمت دلار (تتر) در ایران

قیمت دلار (تتر) در ایران از تلاقی عرضه و تقاضا استخراج می‌شود. اما عواملی که عرضه و تقاضای دلار را تحت تاثیر قرار می‌دهند چندان اقتصادی نیستند. چه بسا خبر توافق برجام به راحتی قیمت دلار را 10 هزار تومان کاهش می‌دهد اما جوسازی‌های بانک مرکزی و تلاش برای ایجاد جو روانی در بازار ناکام می‌ماند. این موضوع نشان می‌دهد بازار ارز در کشور ما تا چه اندازه سیاسی است.

از اسفند سال گذشته شاهد تغییراتی در سیاست خارجی دولت کشورمان هستیم که روی کاهش و سپس ثابت نگه داشتن نرخ دلار (تتر) کاملا موثر بوده است.

کارشناسان مختلف بارها روی لزوم بهبود ارتباط با کشورهای دیگر تاکید کرده‌اند و به نظر می‌رسد شاهد مقداری نرمش و چرخش در سیاست‌های خارجی دولت هستیم (مثل توافق با عربستان که تاثیر آن را در کاهش قیمت دلار قبلا شرح دادیم).

اینها را گفتیم که بگوییم پیش بینی دلار در ایران کار ساده‌ای نیست و باید دید امسال سیاست‌های دولت و بانک مرکزی قیمت دلار را به کجا می‌برند. در ادامه بدون در نظر گرفتن اثرگذاری شرایط گفته شده روی قیمت دلار& پیش بینی قیمت دلار در سال 1402 را با استفاده از تحلیل تکنیکال و در نظر گرفتن ثبات سایر شرایط ارائه می‌کنیم! (ثبات شرایط؟ مگه داریم؟!)

پیش بینی قیمت دلار در سال 1402

پیش بینی قیمت دلار (تتر) در سال 1402 به عوامل سیاسی اقتصادی بستگی دارد. به نظر ما در توکن باز دولت و بانک مرکزی امسال از سال 1401 و 1400 هشیارتر و مسلح‌تر هستند و به همین دلیل امسال سال کم تنش‌تری برای بازار ارز نسبت به پارسال پیش بینی می‌کنیم.

به نظر ما روند افزایش قیمت دلار (تتر) در سال 1402 همچنان افزایشی خواهد بود اما نه به شدت و شتاب پارسال که دلیل عمده آن چرخش سیاست‌های خارجی همزمان با رویکردهای جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز است.

پیش بینی می‌کنیم در سال 1402 قیمت دلار بین 50 هزار تومان تا 70 هزار تومان در نوسان باشد.

پیش بینی قیمت دلار در تابستان 1402

پیش بینی می‌کنیم قیمت دلار (تتر) در تابستان 1402 به بالای 60 هزار دلار برسد اما مجدد اصلاح کند و بین 56 تا 61 هزار دلار در نوسان باشد.

پیش بینی قیمت دلار در پاییز 1402

در پاییز احتمالا ثبات قیمت بیشتری برای دلار (تتر) داشته باشیم. احتمال دارد بیشتر روزهای پاییز را با دلار 58 هزار تومانی سپری کنیم.

پیش بینی قیمت دلار در زمستان 1402

در زمستان احتمالا شاهد اوج گیری مجدد قیمت‌ها و انتظارات تورمی باشیم. تصمیمات دولت در این دوره زمانی نقش بسزایی خواهند داشت. با این حال پیش بینی می‌کنیم دلار (تتر) تا 70 هزار تومان بالا برود. اما احتمالا دوباره دولت وارد عمل خواهد شد و قیمت را به کانال 60 هزار تومان باز می‌گرداند.

جمع بندی

پیش بینی قیمت دلار (تتر) در کشور ما کار چندان ساده‌ای نیست. به خصوص از سال گذشته به بعد که تنش‌های سیاسی و اجتماعی نقش پررنگ‌تری در اقتصاد ایفا کردند. در چند ماه اخیر اقدامات موثری از سوی دولت و بانک مرکزی انجام شده است که چشم انداز دلار در سال 1402 را امیدوارکننده‌تر می‌کند. با این حال انتظار ادامه افزایش قیمت دلار در سال 1402 به قوت خود باقی است. پیش بینی می‌کنیم در سال 1402 قیمت دلار برای اولین بار در تاریخ کانال 70 هزار تومان را ببیند. اما مدت طولانی پس از این سطح ثبات قیمت دلار (تتر) و شاید هم اصلاح عمیق قیمت آن را پیش بینی می‌کنیم.

پرسش و پاسخ

آیا افزایش قیمت دلار در سال 1402 ادامه دارد؟

انتظار می‌رود افزایش قیمت دلار در سال 1402 ادامه داشته باشد اما نسبت به سال 1401 شتاب کمتری به خود بگیرد.

افزایش قیمت دلار در سال 1402 تا کجا ادامه دارد؟

به نظر می‌رسد در سال 1402 شاهد استمرار افزایش قیمت دلار باشیم و با وجود تلاش های دولت و بانک مرکزی قیمت دلار 70 هزار تومانی را ببینم.

پیش بینی قیمت دلار در سال 1402 چیست؟

تا آخر تابستان 1402 قیمت دلار در کانال 60 هزار تومان، در پاییز 1402 دلار 58 هزار تومانی و در زمستان 1402 دلار 70 هزار تومانی را متصور هستیم.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.