علت ریزش قیمت بیت‌کوین در روز گذشته چی بود؟

علت کاهش قیمت بیت کوین امروز چیست؟

روز گذشته قیمت بیت‌کوین با کاهش رو به رو بود، زیرا سرمایه‌گذاران انتظار دارند فدرال رزرو نرخ‌ها را افزایش دهد و نهنگ‌های ارزهای دیجیتال مقادیر قابل توجهی از بیت‌کوین‌های خود را به صرافی‌ها ارسال کرده‌اند.

حاکمیت ترس بر بازار

موج خوش‌بینی که بیت‌کوین را تا ۳۱,۰۰۰ دلار و کسب سود ۷۶ درصدی از ابتدای سال تاکنون بالا برده بود، در ۲۴ ژوئیه تقریبا از بین رفته است، زیرا قیمت بیت‌کوین در کوتاه مدت به زیر ۲۹,۰۰۰ دلار افت کرد.

با معرفی دوستان خود به صرافی رمز پلاس، 30 درصد از کارمزد معاملات آن‌ها را دریافت کرده و درآمد بدون ترید را تجربه کنید.
ورود به صرافی رمزپلاس

کاهش قیمت بیت‌کوین باعث شد برخی از تحلیلگران هشدار دهند که بیت‌کوین (BTC) هنوز می‌تواند تا ۱۹,۰۰۰ دلار سقوط کند که نشانه‌ای از ترس و عدم قطعیت در بازار است.

نمودار بیت کوین، تایم فریم روزانه
نمودار بیت کوین، تایم فریم روزانه

در ادامه به عوامل تاثیرگذار در قیمت بیت‌کوین در روز گذشته می‌پردازیم.

آیا نرخ بهره افزایش خواهد داشت؟

وقتی فدرال رزرو در ۱۴ ژوئن تصمیم گرفت افزایش نرخ بهره را متوقف کند، معامله‌گران ارزهای دیجیتال به روند صعودی BTC در کوتاه مدت خوش‌بین شدند، اما چندین بار جروم پاول رئیس فدرال رزرو تعهد خود را به کاهش تورم از طریق از سرگیری افزایش نرخ‌ها در صورت نیاز ابراز کرده است.

نشست بعدی کمیته بازارهای آزاد فدرال رزرو (FOMC) در ۲۶ ژوئیه (امروز) به پایان می‌رسد و به نظر می‌رسد بازار با اطمینان بالایی اعتقاد دارد که فدرال رزرو دوباره افزایش نرخ بهره را آغاز خواهد کرد. ابزار FedWatch سازمان CME نشان می‌دهد بازار باور قاطع دارد که چنین افزایش‌هایی در نشست بعدی FOMC اتفاق خواهد افتاد. تا ۲۴ ژوئیه، احتمال افزایش نرخ بهره در نشست بعدی به ۹/۹۸٪ رسیده است.

تخمین ها از نرخ بهره اعلامی امروز

اکثر بانک‌های بزرگ همچنان انتظار دارند آمریکا در سال ۲۰۲۳ دچار یک رکود شدید اقتصادی شود.

بر اساس تحلیل بانک یو.اس. بانک که شامل بیش از ۱,۰۰۰ داده است، خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به وضعیت فعلی اقتصاد همچنان پایین است.

شاخص سلامت اقتصاد جهانی. منبع: U.S Bank
شاخص سلامت اقتصاد جهانی. منبع: U.S Bank

نهنگ‌ها همچنان بیت‌کوین خود را می‌فروشند

افت قیمت بیت‌کوین در حالی رخ داده است که ورودی BTC به صرافی‌های متمرکز نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران بزرگ در حال واریز بیت کوین به صرافی‌های متمرکز هستند. در ۲۴ ژوئیه (دوشنبه ۲ مرداد)، ورودی BTC نهنگ‌ها به صرافی‌ها به بالاترین سطح یک سال گذشته یعنی بیش از ۴۰ درصد از کل حجم رسید.

جریان بیت‌کوین نهنگ‌ها به صرافی. منبع: Glassnode
جریان بیت‌کوین نهنگ‌ها به صرافی. منبع: Glassnode

ورودی به صرافی‌ها یک راه برای پایش جابه‌جایی BTC نهنگ‌هاست، اما تصویر کاملی از بیت‌کوین‌هایی که از طریق خروجی از صرافی‌ها جابه‌جا می‌شوند، ارائه نمی‌دهد. هنگامی‌که ورودی از خروجی کسر شود، داده‌ها می‌توانند جریان خالص کل BTC صرافی‌ها را نشان دهند.

در طول ماه‌های ژوئن و ژوئیه، شاخص جریان خالص نهنگ‌ها به صرافی‌ها در حدود ۴۰۰۰ تا ۶۵۰۰ BTC در روز نوسان داشته است.

جریان خالص بیت کوین نهنگ‌ها به صرافی‌ها. منبع: Glassnode
جریان خالص بیت کوین نهنگ‌ها به صرافی‌ها. منبع: Glassnode

جریان خالص مثبت ورود وجوه به صرافی‌های متمرکز ممکن است به معنای افزایش فشار فروش باشد، به این معنی که قیمت بیت‌کوین احتمالاً بیشتر کاهش خواهد یافت.

جدال دولت‌ها با صرافی‌های ارز دیجیتال

با وجود موج اخیر علاقه‌مندی موسسات به بیت‌کوین، اقدامات ناظران آمریکایی همچنان نامشخص به نظر می‌رسد. در حالی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار پیش‌تر اعلام کرده بیت‌کوین یک اوراق بهادار نیست، برخی از تحلیلگران بازار در حال سنجش این هستند که، آیا افزایش اخیر اقدامات این نهاد قانونی ، تلاشی مجدد برای محدود کردن دسترسی به تمام ارزهای دیجیتال است.

با وجود اینکه SEC در دادخواست علیه ریپل از طریق رأی قاضی منطقه‌ای فدرال در ۱۳ ژوئیه شکست خورده است، به نظر می‌رسد این آژانس آماده تجدیدنظرخواهی از این رأی است. در حالی که گروهی دوحزبی از قانون‌گذاران آمریکایی مانند نماینده ریچی تورس و نماینده وارن دیویدسون خواستار توضیح موضع گری گنسلر رئیس SEC درباره ارزهای دیجیتال شده‌اند، گنسلر بیش از 2.4 میلیارد دلار برای غرامت “عدم رعایت” درخواست کرده است.

اخیراً مجلس نمایندگان و سنای آمریکا پیش‌نویس‌هایی درباره دارایی‌های دیجیتال منتشر کرده‌اند، اما همه انجمن‌های ارز دیجیتال از محتوای اولیه آن‌ها رضایت ندارند.

آیا بیت کوین دوباره صعودی خواهد شد؟

به نظر نمی‌رسد عدم اطمینان کوتاه‌مدت در بازار ارزهای دیجیتال، دیدگاه بلندمدت سرمایه‌گذاران بزرگ را تغییر داده باشد. اخیراً، با وجود فضای نظارتی مخالف در آمریکا، فشار موسسات بزرگ برای ابزارهای مالی بیت‌کوینی، ممکن است منجر به یک روند صعودی گردد.

قیمت بیت‌کوین همچنان تحت تأثیر مستقیم رویدادهای اقتصاد کلان است و احتمالا اقدامات نظارتی و افزایش نرخ بهره بیشتر نیز تأثیری بر قیمت BTC خواهند داشت.

در بلندمدت، شرکت‌کنندگان در بازار همچنان انتظار دارند قیمت بیت‌کوین بازیابی شود، به ویژه با توجه به اینکه نهادهای مالی بیشتری ظاهراً در حال پذیرش BTC هستند.

پرسش و پاسخ

منبع: CoinTelegraph

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.