بیت کوین به ۲۱٬۰۰۰ رسید؛ آیا بازار نزولی پایان یافت؟

اخبار روز ارز دیجیتال

در یک هفته اخیر بازار کریپتو رشد قابل توجهی را تجربه کرد. قبل از ورشکستگی صرافی FTX قیمت بیت کوین در محدوده ۲۱ هزار دلار در نوسان بود. پس از سقوط این صرافی در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) قیمت بیت کوین وارد کانال نزولی شد و تا زیر ۱۶ هزار دلار نیز رسید و تقریبا ۲ ماه در این ناحیه قرار داشت. در حال حاضر قیمت بیت کوین دوباره توانسته به سطوح خود پیش از سقوط صرافی ftx صعود کند.

به گزارش توکن باز، قیمت بیت کوین در ساعت ۰۳:۳۰ بامداد امروز به ۲۱٬۰۸۳ دلار رسید. ارزش بازار آن نیز به ۴۰۳ میلیارد دلار افزایش یافت که حاکی از افزایش ۱۲ درصدی در ۲۴ ساعت گذشته است.

در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴۵ میلیون دلار از موقعیت‌های فروش (Short) در بازارهای فیوچرز لیکویید شده است. همچنین ۲۵۵ میلیون دلار بیت کوین در بازارهای اسپات خریداری شده است.

نمودار بیت کوین در تایم فریم روزانه
نمودار بیت کوین در تایم فریم روزانه

دلیل خاصی برای این رشد نمی‌توان متصور شد. شاید نبود اخبار منفی و ناامیدکننده (مثل افزایش تورم و نرخ بهره ایالات متحده) باعث این رشد باشد. روز پنج شنبه شاخص تورم مصرف کننده (CPI) ایالات متحده در ۶.۵٪ اعلام شد که مطابق انتظارت بود و سرمایه‌گذاران کریپتو را امیدوار کرد. از طرفی سطح ۲۰٬۰۰۰ دلار برای بیت کوین سطح روانی است و عبور از آن برای سرمایه‌گذاران بیت کوین همیشه امیدبخش بوده است.

بیت کوین پرچم‌دار بازار کریپتو است و رشد آن موتور رشد آلت کوین‌ها را روشن کرد. مارکت کپ بازار کریپتو در ۲۴ ساعت گذشته ۰.۸٪ رشد کرد و از ۱ تریلیون دلار فراتر رفت.

عملکرد بازار کریپتو در ۲۴ ساعت گذشته از بازار سهام بهتر بوده است. شاخص S&P500 حدود ۰.۴٪ و شاخص داو جونز تنها ۰.۳٪ رشد داشته‌اند.

با این حال، برخی از آلتکوین ها در مقایسه با بیت کوین رشد کمی داشته‌اند. اتریوم ۹.۸٪ رشد کرد؛ در حالی که XRP، BNB و پالیگان (ماتیک) هر کدام نزدیک به ۶ درصد رشد کردند. باید دید که آیا بازار کریپتو به روند صعودی خود ادامه خواهد داد یا خیر.

شناسایی بهترین قیمت خرید بیت کوین در ایران

رشد قیمت آلت کوین‌ها

علاوه بر بیت کوین، دیگر ارزهای بازار ازجمله اتریوم، دوج کوین، ماتیک و … نیز افزایش قیمتی بالغ بر ۱۰ درصد را تجربه کردند. شاید باور نکنید اما سولانا طی شبانه‌روز اخیر ۴۱.۶ درصد رشد کرده است. به‌دنبال رشد قیمت ارزهای دیجیتال، ارزش کل بازار با ۹.۳ درصد رشد در سطح ۱.۰۳ تریلیارد دلار قرار گرفته است.

بیش‌تر بخوانید؛ افزایش قیمت گالا؛ پشت پرده‌ی رشد شدید GALA چیست؟

آیا بازار نزولی پایان یافته است؟

با وجود اینکه در یک هفته اخیر قیمت‌ها افزایشی بوده‌اند اما بازار همچنان خرسی و نزولی است. با این حال احساسات بازار مثبت شده است. شاخص ترس و طمع به ۳۱‍ رسیده که نسبت به هفته گذشته ۵ واحد افزایش یافته است.

بیت کوین همچنان با سینگال‌های منفی مواجه است از جمله اخراج و تعدیل نیروی گسترده در صرافی‌های مشهوری چون کوکوین، هوبی و کوین بیس. همچنین مسائل حقوقی پیرامون جمینی و جنسیس. این موارد ممکن است به یکباره رشدهای اخیر را سرکوب کند.

علاوه بر این، شاخص قدرت نسبی بیت کوین (RSI) در حال حاضر بیت کوین را در منطقه اشباع خرید نشان می‌دهد. بر اساس تحلیل RSI، ممکن است شاهد اصلاح قیمت باشیم و یک روند نزولی شدید شکل بگیرد.

از طرفی در بازارهای مالی دیگر مثل بازار سهام که چند وقت اخیر همبستگی آن را بازار کریپتو دیدیم در سطوح مقاومت محکم خود قرار گرفته‌اند. شاخص قیمت دلار (DYX) که رقیب بیت کوین حساب می‌شود نیز در منطقه حمایت خود قرار دارد که اگر حمایت شود و صعود خود را از سر بگیرد می‌تواند سرمایه‌ها را از بازار ارز دیجیتال بیرون بکشد و به سمت خود جذب کند.

تحلیل تکنیکال بیت کوین چه می‌گوید؟

قیمت بیت کوین در حال حاضر زیر سطح میانگین متحرک ۲۰۰ هفته آن قرار دارد. احتمالا بیت کوین قبلا کف سازی خود را انجام داده و قیمت ۱۵٬۵۰۰ دلار کف قیمت بیت کوین بوده است.

از نظر تاریخی نیز می‌توان گفت بازار خرسی احتمالا به پایان رسیده است. بازار گاوی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حدود ۱۰۶۴ روز طول کشید. بازار گاوی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ نیز تقریبا همین اندازه طول کشید. اگر بازار نزولی ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ را با بازار فعلی مطابقت دهیم می‌توان گفت ۱۰۰۱ روز طول می‌کشد تا بیت کوین رکورد جدید ثبت کند و از ۶۹ هزار دلار فراتر برود.

تعداد روزهای بازار خرسی و گاوی بیت کوین
تعداد روزهای بازار خرسی و گاوی بیت کوین منبع: توییتر

یکی از تحلیلگران بازار کریپتو با نام مستعار HornHairs در توییتر خود نوشت:

  • بازار گاوی ۲۰۱۵-۲۰۱۷: ۱۰۶۴ روز
  • بازار نزولی ۲۰۱۷-۲۰۱۸: ۳۶۴ روز
  • بازار گاوی ۲۰۱۸-۲۰۲۱: ۱۰۶۴ روز
  • ۲۰۲۱-کف بازار فعلی: ۳۶۴ روز

این تحلیلگر معتقد است ۱۰۰۱ روز طول می‌کشد تا بیت کوین دوباره سقف قیمت جدیدی ثبت کند.

سخن پایانی

بازار ارزهای دیجیتال روزهای تاریک خود را پشت‌سر گذاشته است. به‌نظر شما همراهان توکن باز چه آینده‌ای در انتظار بازار ارزهای دیجیتال است؟ ممنون از اینکه تا پایان این خبر همراه ما بودید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.