انواع بلاک چین و مزایای هریک از آنها

blockchain technology industry

درطی چندین سال اخیر بلاکچین ها برمبنای ساختارشان تغییرات و سیرتکاملی بسزایی داشته اند. محتواهای ذخیره شده بر بستر بلاک چین، با توجه به دسته بندی و هدف های تجاری آنها، قابل کنترل است.

ما تیم توکن باز در مقاله قبلی که در مورد دنیای بلاک چین بود توضیحات مبسوطی دادیم و در این مقاله برآن شدیم با توجه به سردرگمی های کاربران در دنیای بلاک چین توضیحات مختصری، در باره ی انواع بلاک چین به مخاطبان توکن باز و کاربران دیگر ارائه دهیم.

انواع بلاک چین

مفاهیم کلی :

  • انواع مختلف بلاک چین
  • نقاط مشترک همه بلاک چین ها
  • علت نیاز به انواع بلاک چین

انواع مختلف بلاک چین

در این بخش از مقاله میخواهیم به دسته بندی های بلاک چین بپردازیم.

بلاکچین به چهار دسته ی:

  • عمومی
  • خصوصی
  • مشارکتی یا کنسرسیوم
  • هیبریدی

تقسیم‌بندی میشود که هرکدام رو به اختصار توضیح میدهیم.

مسیر بلاکچین در طول سال های گذشته دچار تغییرات عدیده ای شده و همین امر باعث شده بسیاری از آلت کوین ها مسیر این تکنولوژی هموار تر و بهتر کرده و جهت گیری جدیدی رو به ثبت برساند.

در ابتدای مسیر بلاک چین، بلاک چین های اولیه با معرفی یک رمزارز پا به عرصه ی وجود گذاشتند. شایان ذکر است که هر بلاک چین از چند ارز دیجیتال شکل گرفته است که گاهی بعضی از انها میتوانند پا برجا بمانند گاهی هم از بین رفتند و به خاطره ها سپرده شدند.

بلاک‌چین بیت کوین و اتریوم از شناخته ترین و به نام ترین بلاکچین ها محسوب میشوند. شایان به ذکر است که استلار و لایت کوین، هم بلاکچین های مختص به خود را دارند

در ادامه ی مبحث به معرفی انواع بلاک‌چین خواهیم پرداخت.

بلاک چین عمومی

بلاک چین‌های عمومی بنام ترین نوع فناوری بلاک چین محسوب میشوند. در این بلاکچین‌ها به‌طور کامل توازن برقرار است. این نوع بلاکچین از یک دفتر کل توزیع شده اند. از بلاکچین های عمومی میتوان به بلاکچین‌‌های بیت کوین، اتریوم و … اشاره کرد. در بستر بلاکچین عمومی تمامی اطلاعات قابل دیدن و رویت است.

بلاک چین عمومی
بلاک چین عمومی

بلاک چین خصوصی

بلاکچین خصوصی در نهادها و موسسات دولتی یا سازمان‌های خصوصی برای ثبت داده ها مورد استفاده قرار میگیرد. این بلاکچین ویژگی غیرمتمرکز را ندارد و بگونه ای متمرکز توسط یک مسئول مجزا اداره می‌شود.برای دسترسی به داده ها و کنترل داده ها در بستراین بلاک چین نیازمند اجازه ی کنترل از طرف مسئول آن هست ضمن آنکه تعداد کاربران هم تحت کنترل همین مسئول می باشد.

بلاک چین خصوصی
بلاک چین خصوصی

بلاک چین کنسرسیوم یا مشارکتی

در بلاکچین مشارکتی یا کنسرسیوم نیمه غیر متمرکز می باشد. و مرزی بین دو بلاکچین خصوصی و عمومی میباشد. که یک مسیر ابتکارانه برای رفع نیاز های سازمانها و موسسات که نیازمند هردو بلاکچین و قصد شراکت و همکاری دارند میباشند. این زنجیره مشارکتی در بعضی سازمان ها به صورت آشکار و در بعضی دیگر به صورت پنهان هستند.  

بلاک چین کنسرسیوم یا مشارکتی
بلاک چین کنسرسیوم یا مشارکتی

بلاک چین هیبریدی

در بلاک چین هیبریدی باید اذعان داشت که این بلاک چین ترکیبی ار بلاک چین های عمومی و خصوصی میباشد که از خصوصیات هر دو بلاک چین سود جسته و عیب های آن را نزدیک به صفر رسانیده است. در این بلاک چین ورود به این شبکه همگانی و آزاد نیست، ضمن آنکه میزان اجازه عضویت و فعالیت در این شبکه با مسئول کنترل کننده میباشد

 بلاک چین هیبریدی
بلاک چین هیبریدی

موارد اشتراک انواع بلاکچین‌ها

به دلیل توابع رمزنگاری شده در نسخه ی جدید، نمیتوان در همه ی نسخه ها اطلاعات را تغییر و حذف کرد.

همه ی بلاک چین ها از الگوریتم قوانین اجماع ها پیروی میکنند.

در تمام بلاک چین ها نود باید همه ی تغییرات و … را تایید و ثبت کند.

علت نیاز به انواع بلاک چین

در ابتدای امر باید بدانیم چرا به بلاکچین نیاز داریم و چرا به بلاک چین های مختلف احتیاج داریم. فهم این که علت ساخت بلاک چین چه بوده بسیار سخت است. اما آنچه محرز است به طور کل مفهوم فناوری دفتر کل غیرمتمرکز ارائه و تفهیم کننده ی محتوای DLT می باشد. DLT حل مسائل رو تغییر میدهد و به موسسات اجازه این را میدهد که بدون پیوستگی به سازمانی متمرکز کار خود ادامه دهند.

1 دیدگاه روشن انواع بلاک چین و مزایای هریک از آنها

  • این که چند بلاک چین داریم و در آینده این گستره بیشتر میشه، هم جالبه هم قابل پیش بینی است.
    یک موضوع پیشنهادی مقاله برای سایت توکن باز:
    تفاوت ها و مزیت های هولد ارز با ترید ارز رو بصورت تخصصی
    در کل اطلاعاتی روزمره و نیازه
    تیم توکن باز خسته نباشن

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.