پیش بینی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳ تا 2030

قیمت بیت کوین (BTC) در سال ۲۰۲۲ شرایط دلچسبی را تجربه نکرد و حجم اتفاقات منفی آنقدر زیاد بود که برخی حتی صحبت از پایان حیات بیت کوین و ارزهای دیجیتال کردند. با این حال برخی کارشناسان به سال ۲۰۲۳ خوش بین بودند و از همان پایان سال ۲۰۲۲ صحبت از اتفاقات متفاوت در سال ۲۰۲۳ می‌کردند.

سوال اینجاست حالا که حدودا ۸ ماه از سال ۲۰۲۳ باقی مانده است چه انتظاری می‌توانیم از بازار داشته باشیم. آیا افزایش قیمت ادامه پیدا می‌کند و شاهد ورود قیمت بیت کوین به کانال ۴۰ و سپس ۵۰ هزار دلار خواهیم بود یا باید انتظار اصلاح قیمت و نوسان آن را داشته باشیم؟ در این مطلب از توکن باز سعی می‌کنیم با دید باز و منطقی این موضوع را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

در ابتدا بیایید مروری خلاصه بر تاریخچه قیمت بیت کوین از ابتدا تاکنون داشته باشیم.

مروری بر تاریخچه قیمت بیت کوین

  • بیت کوین در سال 2008 توسط یک فرد ناشناس یا گروهی از افراد به نام «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto) اختراع شد و اولین بلاک در ژانویه 2009 به نام بلوک جنسیس استخراج شد.
  • در فوریه 2011، قیمت بیت کوین برای اولین بار از 1 دلار گذشت و به 10 دلار رسید که بعدا در حدود 30 دلار به اوج رسید.
  • در سال 2012، بیت کوین اولین هاوینگ (Halving) خود را تجربه کرد که پس از آن قیمت اصلاح قیمت شدید ۸۰ تا ۹۰ درصدی را تجربه کرد.
  • علاوه بر این، در سال 2013، قیمت بیت کوین به بالای 1000 دلار رسید و اولین ATH خود را با 1127 دلار در نوامبر 2013 ثبت کرد و پر قدرت جلو رفت و در ژانویه 2015 سقوط کرد و به حدود 172.15 دلار رسید.
  • قیمت تا فوریه 2017 ثابت ماند و برای دومین بار از 1000 دلار فراتر رفت.
  • تا پایان سال، قیمت شاهد رشد بی‌سابقه‌ای بود و از 10000 دلار عبور کرد و به 17249.92 دلار رسید.
  • علاوه بر این، قیمت دستخوش اصلاح و نوسان شدیدی در سال ۲۰۲۰ شد.
  • قیمت در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد صعودی عظیمی بود و در سه ماهه چهارم 2021 به بالاترین حد خود در حدود 68789.63 دلار رسید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیت کوین پیشنهاد می‌کنیم مطلب ما تحت عنوان «بیت کوین چیست به زبان ساده» را بخوانید.


وضعیت بازار کریپتو در ۴ ماه ابتدای ۲۰۲۳ چگونه بوده است؟

اکنون که نزدیک ۴ ماه از سال ۲۰۲۳ گذشته است و اولین فصل ۲۰۲۳ را پشت سر گذاشته‌ایم گزارش‌ها نشان می‌دهند سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ بهترین فصل تاریخ بیت کوین بود و پادشاه بازار ارز دیجیتال رشد خیره کننده— درصدی را به ثبت رسانده است.

برخلاف سال ۲۰۲۲ که از اقتصاد کلان (نرخ تورم بالای ایالات متحده و به دنبال آن سخت‌گیری‌های فدرال رزرو و جنگ روسیه و اوکراین) از در و دیوار اخبار منفی روی سر ارزهای دیجیتال می‌ریخت و باعث احتیاط سرمایه‌گذاران می‌شد، در سال جدید شاهد آسودگی بیشتر بازارهای مالی هستیم. این را هم بگوییم که در سال ۲۰۲۳ بازار طلا و بازارهای سهام جهان بازدهی مثبت داشته‌اند اما همانطور که گزارش بلومبرگ نشان می‌دهد بازدهی بازار کریپتو از تمام بازارها بهتر بوده است.

در نمودار زیر می‌بینیم قیمت بیت کوین در چهار ماه اخیر روند صعودی بدون چالشی را پشت سر گذاشته است.

نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم هفتگی منبع: بایننس
نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم هفتگی منبع: بایننس

خرید و فروش بیت کوین برای کاربران ایرانی نسبت به کاربران خارجی کارمزد بیشتری به همراه دارد. چرا که کاربران ایرانی نمی‌توانند مستقیما از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی استفاده کنند. با این حال صرافی ارز دیجیتال اتر اکس با پشتیبانی از کارمزد صفر در بازار تومانی و کارمزد ۰.۱ در بازار تتری در حد و اندازه پایین‌ترین صرافی‌های خارجی از کاربران کارمزد می‌گیرد.

خرید بیت کوین از صرافی اتر اکس

تحلیل تکنیکال بیت کوین در سال ۲۰۲۳

قیمت بیت کوین (BTC) در لحظه نوشتن این مطلب با ۲.۲۸ درصد افزایش نسبت به روز گذشته به ۳۰٬۱۸۳ دلار رسید. همانطور که انتظار داشتیم این افزایش قیمت پس از یک اصلاح کوچک و کاهش قیمت تا کف کانال ۲۹ هزار دلار (به طور دقیق ۲۹٬۰۹۶ دلار) اتفاق افتاد.


افزایش قیمت بیت کوین تا کی ادامه دارد؟


در تحلیل قبلی گفتیم انتظار داریم قیمت بیت کوین برای مدتی (احتمالا چندین روز) در محدوده ۲۹ تا ۳۰ هزار دلار رنج خواهد زد. فعلا که سطح ۲۹ هزار دلار نقش خود را به خوبی ایفا کرده است.

در تایم فریم یک روزه بیت کوین یک واگرایی RSI (روند این شاخص و قیمت در خلاف هم) دیده می‌شود که معمولا علامت تغییر روند است. عدد شاخص هم در محدوده ۶۲ الی ۶۴ است. بنابراین انتظار داریم شاهد کاهش مجدد قیمت در این روزها باشیم. این فرضیه را حجم پایین معاملات و حمایت نکردن آن از روند صعودی تایید می‌کند.

نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم یک روزه منبع: بایننس
نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم یک روزه منبع: بایننس

به هر حال برای اوج گرفتن قیمت و خروج از محدوده رنج حجم معاملات باید افزایش قابل توجهی داشته باشد تا اعتماد لازم تامین شود.

اما نکته اینجاست خروج قیمت از ناحیه رنج همیشه مشخص نیست به سمت سقوط است یا صعود. اصلا علت کمبود حجم معاملات و احتیاط سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در این ناحیه هم همین است. به نظر ما در توکن باز روند صعودی بزرگ بازار کریپتو از همان زمانی که قیمت بیت کوین از کانال ۱۶ هزار دلار خارج شده آغاز شده است. با این حال بیت کوین تا ثبت رکورد جدید و ورود به کانال ۷۰ هزار دلار معلوم نیست چه نوسان و اصلاح قیمتی را پشت سر بگذارد.

در صورت کاهش قیمت بیت کوین از کانال ۲۹ هزار دلار، احتمال ریزش قیمت BTC تا کانال ۲۶ هزار دلار وجود دارد. سطح حمایت بعدی که باید جلوی ادامه کاهش قیمت را بگیرد ۲۵ هزار دلار است.

نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم یک هفته منبع: بایننس
نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم یک هفته منبع: بایننس

در تایم فریم یک هفته بیت کوین الگوی کف دو قلو که در تصویر بالا نشان داده شده است تاییدی بر آغاز چرخه جدید صعودی بیت کوین است. در این تایم فریم شاخص قدرت نسبی ۷ دوره‌ای بالای ۸۰ است و سیگنال کاهش قیمت در روزهای آینده را تقویت می‌کند.

نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم ماهانه منبع بایننس
نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم ماهانه منبع: بایننس

در تایم فریم ماهانه اطلاعات جالبتری برای تحلیل وضعیت بیت کوین در ماه‌های پیش رو داریم. در صورت افزایش قیمت بیت کوین پس از خروج از ناحیه رنج، احتمالا مقاومت سخت بعدی در ۳۵ هزار دلار باشد. اما در صورت ثبت این قیمت مسیر هموارتری به سمت کانال ۴۷ هزار دلار و سپس ۵۸ هزار دلار داریم.

اما به نظر ما رکورد جدید قیمت بیت کوین بعد از اردیبهشت ۱۴۰۳ و هاوینگ بیت کوین اتفاق خواهد افتاد.

اجازه بدهید نگاهی به داده‌های آنچین بیت کوین در سال ۲۰۲۳ بیندازیم و نظرات خود در مورد تحلیل تکنیکال را بسنجیم.

تحلیل آنچین وضعیت بیت کوین در سال ۲۰۲۳

با بررسی بسیاری از شاخص‌های آنچین از جمله:

  • روند انباشت بیت کوین (Accumulation Trend)
  • شاخص مومنتوم حجم منتقل شده (Transfer Volume Momentum Metric)
  • شاخص امواج هادل (HODL waves)
  • رکورد زنی تعداد آدرس‌های دارای مقادیر غیرصفر بیت کوین
  • هش ریت بیت کوین
  • عرضه بیت کوین در ۱۰۰ آدرس برتر
  • شاخص نسبت MVRV

روند صعودی بیت کوین تایید می‌شود که شاید بتوان گفت 3 مورد آخر از بقیه مهم‌تر هستند. در ادامه قدری بیشتر در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم.

هش ریت بیت کوین

هش ریت بیت کوین منبعcoinmetrics
هش ریت بیت کوین منبع: Coinmetrics.io

هش ریت یا نرخ هش بیت کوین چیزی نیست جز قدرت محاسباتی مورد نیاز برای ماینرها تا یک تراکنش را در شبکه اجماع اثبات کار (PoW) تایید کنند. این معیار میزان مشارکت ماینرها در شبکه را نشان می‌دهد. کاهش هش ریت نشان می‌دهد که استقبال ماینرها از شبکه کم است و این اصلا خبر خوبی برای شبکه نیست چرا که تمرکز شبکه در دست عده‌ای خاص را افزایش و امنیت آن را کاهش می‌دهد. ( و احتمال حمله 51 درصدی بیش‌تر می‌شه. می‌دونستین که تا حالا شبکه بیت کوین از حمله 51 درصد آسوده بوده؟ دلیلشم تعداد خیلی زیاد ماینرهاست)

در سال 2023 هش ریت بیت کوین به شدت افزایش یافته و به محدوده ATH (که 400 هست) رسیده است. (به طور کلی ماینرها نقش مهمی در شبکه دارن و خودشون یه پا تحلیلگرن. به هر حال از قدیمی‌ترین‌های بازار هستن و بر اساس پیش‌بینی که از آینده قیمت دارن تصمیم می گیرن کی بیت کوین استخراج کنن و کی دست نگه دارن)

عرضه بیت کوین در ۱۰۰ آدرس برتر

عرضه بیت کوین در ۱۰۰ آدرس برتر

عرضه بیت کوین در 100 آدرس برتر (منظور همان نهنگ‌ها که ۱ درصد عرضه در گردش بیت کوین را در اختیار دارند) افزایش قابل توجهی داشته که نشان می‌دهد به افزایش قریب الوقوع بیت کوین ایمان دارند. افزایش این معیار معمولا باعث ایجاد اعتماد به نفس زیادی بین معامله‌گران بازار می‌شود.

شاخص نسبت MVRV

Bitcoin: MVRV Ratio
نسبت MVRV منبع: cryptoquant

نسبت MVRV چیزی نیست جز مقایسه بین ارزش فعلی بازار با ارزش منصفانه (یا ارزش ذاتی). ارزش منصفانه نشان می‌دهد که یک دارایی در حال حاضر کمتر از ارزش واقعی خود معامله می‌شود یا بیشتر.

در حال حاضر، مقدار این نسبت پس از کاهش از اوج‌های شدید، شروع به جهش کرده‌ که نشان می‌دهد قیمت به آرامی در حال افزایش است.

پیش بینی بیت کوین ۲۰۲۳

پس از تجربه یک روند نزولی شدید در طول سال 2022، قیمت بیت کوین سال 2023 را با روند صعودی آغاز کرد و بیش از 75 درصد افزایش یافت. در حال حاضر، قیمت در محدوده بسیار باریکی در حال تثبیت است، که نشان می‌دهد گاوها (خریداران بازار) در حال تجدید قوا و نفس گرفتن و انباشت قدرت هستند تا به زودی یک صعود قابل توجه را ایجاد کنند.

پیش بینی می‌کنیم سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ قیمت بیت کوین بالای ۳۰ هزار دلار در نوسان باشد و احتمالا در این بازه زمانی سطح ۳۵ هزار دلار ا فتح کند و سپس وارد فاز اصلاحی شود.

سه ماهه سوم احتمالا افزایش‌های چشم‌گیرتری برای بیت کوین ببینیم. پیش بینی می‌کنیم قیمت بیت کوین در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ رالی شدیدی به خود بگیرد و تا ۳۸ هزار الی ۴۰ هزار دلار برسد. ممکن هست حتی یک شدو (Shadow) تا ۴۷ هزار دلار را شاهد باشیم.

اما سه ماه اخر سال ۲۰۲۳ انتظار اصلاح رشدهای قیمت بیتکوین در ۶ ماه قبل و نوسان آن را داریم. در واقع اصلاح تاریخی پیش از هاوینگ بیت کوین را شاهد خواهیم بود.


آیا می‌دانید برای اینکه بهترین قیمت خرید بیت کوین را پیدا کنید می‌توانید از سرویس مقایسه قیمت توکن باز در صرافی‌های ایرانی استفاده کنید؟

بهترین قیمت فروش و خرید بیت کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی


پیش بینی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۴

در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ احتمال اوضاع قدری بهتر می‌شود و با نزدیک شدن به هاوینگ بیت کوین شرایط کمی بهتر می‌شود. در پایان سه ماهه اول، قیمت ها ممکن است به سطح 50000 دلار برسد اما پس از اصلاحی دوباره به 43000 دلار برسد. احتمالا اولین کندل سه ماه قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۴ با قیمت ۴۵ الی ۴۷ هزار دلار بسته شود.

در این مرحله و با نزدیک شدن هاوینگ بیت کوین انتظار فاندامنتال مثبت داریم. مثل پذیرش‌های سازمانی گسترده، کاهش قابل توجه تورم در ایالات متحده، پذیرش‌های سازمانی مهم (و احتمالا جوسازی‌های آدم‌های تاثیرگذاری مثل ایلان ماسک و چانگ پنگ ژائو!). و اینجاست که قیمت کم کم به شکستن رکورد خود نزدیک می‌شود.

احتمالا قیمت در پایان سال ۲۰۲۴ نزدیک به رکورد قبلی خود معامله شود (و حتی آن را بشکند.)

پیش بینی قیمت بیت کوین ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰

صعود قیمت بیت کوین ممکن است در سال 2025 ادامه یابد، جایی که قیمت ممکن است یک ATH جدید در حدود 75000 دلار تشکیل دهد و بعد به یک روند نزولی شدید سقوط کند. مثلا قیمت بیت کوین تا ۵۰ درصد کاهش یابد. سپس قیمت BTC تا پایان سال‌های 2025 و 2026 نزولی باقی بماند. با این حال، پس از کف‌ سازی در مناطق حمایت مهم، وضعیت قیمت در چند هفته آخر سال 2027 شروع به بهبود کند.

افزایش قیمت بیت کوین ممکن است شدت بگیرد و در سال 2028 روند صعودی بازار برگردد و قیمت بیت کوین را فراتر از 75000 دلار ببینیم. پس از قدری نوسان و اصلاح در سال ۲۰۲۹ بالاخره بیت کوین ۱۰۰ هزار دلاری موعود را جشن بگیریم. رشد قیمت btc در سال 2029 احتمالا ادامه خواهد داشت. اما سپس اصلاح قیمت آغاز می‌شود و احتمالا در سال 2030 شاهد اصلاح قیمت بیت کوین تا 70 هزار دلار باشیم.

سالمحدوده پیش بینی شده قیمت
202338 هزار الی 40 هزار دلار
202458 هزار الی 65 هزار دلار
202562 هزار الی 64 هزار دلار
محدوده‌های پیش بینی شده برای قیمت بیت کوین

آیا سرمایه گذاری و خرید بیت کوین در سال 2023 خوب است؟

بیت کوین اولین رمزارز موجود در بازار است و از این رو چندین بازار نزولی را پشت سر گذاشته است اما هر بار قوی تر از قبل بازگشته و رشدهای خیره‌کننده‌ای داشته و رکورد قیمت جدیدی ثبت کرده است. با این حال سرمایه‌گذاری ذاتا با ریسک همراه است و ارزهای دیجیتال به دلیل ماهیت غیرمتمرکز داشتن و عدم نظارت مراجع قانونی (و بسیاری از دلایل دیگر) پر ریسک‌تر هستند. بنابراین پس از تحقیق و بررسی‌های شخصی می‌توانید اقدام به خرید بیت کوین کنید.

سوالات متداول در مورد وضعیت بیت کوین در سال 2023

بیت کوین در سال 2023 چه قیمتی خواهد داشت؟

قیمت بیت کوین ممکن است تا پایان سال 2023 بین 38000 تا 40000 دلار معامله شود.

قیمت بیت کوین در سال 2030 چقدر خواهد بود؟

قیمت بیت کوین در سال 2030 ممکن است حدود 89000 تا 95000 دلار باشد.

آیا بیت کوین به 100 هزار دلار خواهد رسید؟

اعتقاد بر این است که بیت‌کوین در سال‌های آینده روند صعودی خود را حفظ کرده و به زودی یک ATH جدید را تشکیل می‌دهد. بنابراین، ممکن است در آینده به رشد خود ادامه دهد تا به 100 هزار دلار برسد.

آیا بیت کوین یک سرمایه گذاری مطمئن است؟

بیت کوین یک سرمایه گذاری مطمئن محسوب می‌شود زیرا استحکام و قدرت خود را نشان داده است. با این حال، قبل از سرمایه‌گذاری باید تحقیقات عمیقی در مورد احساسات بازار، اصول فاندامنتال و روند قیمت انجام داد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.