ساتوشی ناکاموتو کیست؟

YkL1APabW4mUnOLtP0RWZ5dGse5wsZ3V

تیم توکن باز، در این مقاله، تصمیم به بررسی هویت خالق بیت کوین دارد. قطع به یقین اسم ساتوشی ناکاموتو رو شنیده اید، اینکه، این شخص واقعا چه کسی هست و چه تاثیری بر روی بازار دارد و چرا این شخص باید برای کاربران این عرصه مهم باشد را در ادامه ی مبحث توضیح خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

مفاهیم کلی :

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) کیست؟

ساتوشی ناکاموتو پدر و خالق بیت کوین است. البته برای اکوسیستم بیت کوین، فراتر از موقعیت خود به عنوان بنیانگذار مهم است. ساتوشی ناکاموتو یک اسم مستعار و غیر واقعی است که فرد سازنده ی بیت کوین از آن برای استتار خویش استفاده کرد.

او توانست طراحی اولین پایگاه داده بلاک چین و White Paper مربوط به بیت کوین را انجام دهد. به انضمام کارهای انجام شده، کار مهم دیگر وی، رفع مشکل دوبارخرج کردن (Double Spending) ارز دیجیتال، از طریق شبکه های همتا به یکدیگر، نقش بسیار مهمی را ایفا کرد.

who is satoshi
ساتوشی ناکاموتو کیست؟

پدر بیت کوین

پدر بیت کوین، با اسم مستعار ساتوشی به امور مالی و دنیای آن وارد شد. او در سال 2008 از رمز ارز اتر خارج شد و بعد از سه سال، پس از تأسیس اولین رمز ارز در جهان یا همان بیت کوین، به طور ناگهانی غیب شد. ساتوشی در 23 آوریل 2011، با یک ایمیل خداحافظی کرد که آن را به یکی از اعضای توسعه دهنده بیت کوین ارسال کرد که مضمون آن چنین بود : “من به چیزهای دیگر روی آورده ام.” ساتوشی در راستای این پیغام اطمینان داد که آینده بیت کوین “در دستان خوبی” قرار دارد و بعد از این پیغام دیگر خبری از وی یافت نشد.

در 3 ژانویه سال ۲۰۰۹ اولین بلاک بیت کوین ماین و استخراج شد. 

ارزش بیت کوین

باید بدانیم امروزه ارزش بیت کوین که اولین رمز ارز جهان محسوب می‌شود، چیزی معادل 1 تریلیون دلار است و همانطور که در طی سالهای اخیر هویت ساتوشی برای بعضی افراد هنوز مبهم و فاش نشده، فقط در زمره‌ی حدس گمان قرار داشته باشد.

اما این مسئله اهمیت بسیاری برای برخی افراد دیگر دارد. زیرا طبق گفته ها خالق بیت کوین دارنده ی بیش از 1 میلیون بیت کوین است که با ارزش فعلی این رمز ارز در حدود 60 میلیارد دلار ارزش دارد، که این میزان بیت کوین برابر با 5% کل بیت کوین های موجود و در گردش بر بستر بلاک چین است.

درحال حاضر قیمت بیت کوین دارای نوسانات بسیاری است که می‌توانید قیمت لحظه ای آن را از سایت توکن باز مشاهده فرمایید.

ارزش بیت کوین
ساتوشی ناکاموتو کیست؟

شخصیت ساتوشی ناکاموتو در دنیای واقعی چه کسی است؟

همانطور که در مباحث قبل گفتیم خالق بیت کوین یک اسم مستعار به نام ساتوشی ناکاموتو برای خود برگزید و با این نام بیت کوین را اختراع و به دنیا عرضه کرد. اما در سال های متمادی برای افراد و کاربران این حوزه سوال بوده که هویت واقعی این فرد چیست؟ سوالاتی از این قبیل که : 1- چندسال دارد؟ 2- ساکن کدام کشور است؟ 3- جنسیت وی چیست؟ 4- زنده است یا خیر؟ و … اما هنوز بعد از سالها برای کسی واضح و مبرهن نیست که او کیست. اما حدس و گمانه زنی ها، برای شناخت این شخصیت ادامه دارد. افرادی که گمان می‌ رود ساتوشی باشند و کاربران بر اساس یکسری دلایل آنها را ساتوشی ناکاماتو می دانند را برای شما در ذیل معرفی می‌ کنیم.

نیک سابو (Nick Szabo) :

 نیک سابو فرهیخته و دانشمند در حوزه‌ی کامپیوتر و متخصص در امور تحقیق رمز ارزها و زاده آمریکا است. وی زمانی را به تولید ارز غیرمتمرکزی با نام (bit gold) اختصاص داد، اما هیچ وقت آن را عملیاتی نکرد. باید بدانیم ساختار بیت گلد بسیار شبیه و نزدیک به بیت کوین است. بنابراین خیل عظیمی معتقدند که سابو مظنون اصلی و همان ساتوشی است که وی این ادعا را رد کرده است.

هال فینی ویمئو (Hal Finney Vimeo):

یکی از مظنونین به ماهیت ساتوشی، هال فینی ویمئو است. وی یکی از پیشگامان در حوزه رمزنگاری حتی پیش‌تر اختراع بیت کوین بوده است. ضمن آنکه وی فرد دومی که از بیت کوین بهره‌ جویی کرده محسوب می‌شود و در راستای آن خطاها یا اشکالات نرم افزاری فایل‌ها رو اعلام کرده و برای توسعه و ترقی این شبکه نظرات خود را عرضه کرده است.

باید خاطر نشان شد وی اولین فردی بوده که از طریق تراکنشات، بیت کوین اخذ کرده است. خود وی اقرار کرده در یک مصاحبه که وقتی ساتوشی قصد تست کردن تراکنش ها را داشته برای وی 10 بیت کوین ارسال کرده است.

گوین اندرسن (Gavin Andresen) :

اندرسون یکی از افراد مشهور و شناخته شده در حوزه رمز ارزها و ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. برخی معتقدند که وی ساتوشی است اما وی اقرار دارد که کریگ رایت، ساتوشی ناکاموتو است و اذعان دارد برای اثبات گفته های خویش مدارک جدیدی در دست دارد.

پاول سولوتشی کالدر لرو( Solotshi Calder Le Roux) :

پاول یک جنایتکار خلاق و نابغه 46 ساله است. وی خالق و پدیدآورنده‌ی نرم افزار رایگان رمزگذاری هارد دیسک ویندوز E4M است. این همان نرم افزاری است که ناکاموتو برای قفل و حفظ 1 میلیون بیت کوین خود از آن بهره جسته است. باید خطر نشان شد که پاول مانفیستی (یک بیانیه که افراد از آن برای رساندن اصول، عقاید و اهداف خود خطاب به آحاد مردم بهره جویی می‌کنند.) در سال 1988 منتشر کرد که مفاد آن شباهت بسزایی به White Paper بیت کوین دارد اما نام خانوادگی پاول نیز هم خوانی نسبی با اسم مستعار خالق بیت کوین دارد.

ایلان ماسک (Elon Musk):

یکی از مظنونین اصلی ساتوشی ایلان ماسک، مالک کمپانی تسلا است. خیل عظیمی از کاربران ایلان ماسک مالک تسلا را خالق بیت کوین می‌دانند اما ایلان ماسک این موضوع را بارها رد کرده و اذعان داشته ارتباطی با ساتوشی ندارد.

اما آنچه عیان است ایلان ماسک چه خالق و پدید آورنده‌ی بیت کوین باشد چه نباشد زمانی که شرکت تسلا مبلغ تقریبا هنگفتی معادل نیم میلیارد دلار را بر روی رمزارز بیت کوین سرمایه گذاری کرد باعث رشد و صعودی شدن شدید آن و ارزش این رمزارز 16% افزایش پیدا کرد.

دوریان ساتوشی ناکاموتو (Dorian Satoshi Nakamoto):

دوریان نیز یکی از افراد مظنون است. وی یک دو رگه‌ی ژاپنی _آمریکایی ساکن در کالیفرنیای آمریکا است. این ظن در سال 2014 در یک هفته نامه منتشر و مطرح گردید.

در آن هفته نامه ،دوریان که فیزیکدان دانشگاه Cal Poly-Pomona بود و سابقه آزادی خواهی در پیشتر را داشت یکی از دلایل ظن به وی دانست. ضمن آنکه دوریان در پاسخ یک فرد خبرنگاری درباره ‌ی بیت کوین چنین گفته بود که: با بیت کوین کاری ندارم و به همین دلیل نمی توانم درباره‌ی آن نظری بدهم حال این موضوع تحت اختیار افراد دیگری است و آنها مسئول هستند و من با این ماجرا ارتباطی ندارم.

این ظن حتی موجب تعقیب اتومبیل وی شد که بعدها دوریان گفته های پیشین خود تکذیب کرد و در پاسخ خبرنگار سابق اذعان داشت دچار کج فهمی شده و شغل سابق خود که پیمانکار نظامی بوده است مد نظرش بود و لاغیر.

کریگ رایت (Craig Wright):

رایت اندیشمند و فرهیخته علوم کامپیوتر و مدعی ساتوشی ناکاموتو بودن است. گریک اهل استرالیا و یک متخصص اکادمیک در حوزه‌ی مهندسی کامپیوتر است.

او در اوایل سال 2015 یک ایمیلی ناشناس با مضمون آنکه شخص فرستنده مطمئن است وی ساتوشی ناکاموتوی واقعی است بعد از این ایمیل اخباری منتشر شد مبنی بر ساتوشی بودن کریگ، که این خبر مصادف شد با یورش بردن پلیس فدرال کشور استرالیا به منزل کریگ که بعدها پلیس فدرال اذعان داشت موضوع یورش به منزل وی ربطی که اخبارهای ارزدیجیتال و بیت کوین نداشته، پس از این ماجرا کریگ تا یک سال یعنی تا 2016 در فضای مجازی ورود نکرد و درسال ورود مجدد خود بیان کرد که ساتوشی است و برای اثبات ادعای خود مدرک دارد.

البته با داغ بودن بازار بیت کوین هرکسی تمایل دارد که خود را ساتوشی ناکاموتو معرفی کند که یکی از این افراد کریگ رایت است که به علت عدم اثبات این موضوع لقب (Fake Toshi) را دریافت کرده و بدان معروف شده است.

satoshi nakamoto
ساتوشی ناکاموتو کیست؟

ساتوشی ناکاموتو یعنی چه و به چه معناست؟

اسم مستعار ساتوشی ناکاموتو می تواند ترکیب سه کلمه در کنار هم باشد:

  1. ساتوشی: به معنای فردی باهوش و ذکاوت تلقی کرد.
  2. ناکا: می تواند به معنای واسطه، رابطه یا درون باشد.
  3. موتو: می توان به معنای پایه یا منشاء عنوان کرد.

تمام این صفت ها منتصب به فردی است که با هوشمندی الگوریتمی را طراحی کرد که پایه گذار جنبشی اساسی بود (البته شایان به ذکر است که هرکدام از این کلمات ممکن است چند معنی داشته باشند).

ساتوشی چیست؟

کوچکترین واحد اندازه گیری بیت‌کوین ساتوشی را می‌گویند. هر عدد ساتوشی مساوی است با میکرو بیت سنت و هر 100 میلیون ساتوشی برابر است. با یک واحد بیت کوین، که به صورت اختصاری SAT نشان داده می‌شود. این کلمه با رشد بیت کوین و محبوب شدن آن نزد کاربران به وفور در مکالمات روزمره‌ی بلاک چین و ارز دیجیتال عنوان می‌شود.

bitcoin founder satoshi nakamoto
ساتوشی ناکاموتو کیست؟

حدس‌هایی درباره‌ی سازنده بیت کوین

حدس ها و گمانه زنی های بسیاری درباره‌ی سازنده‌ی بیت کوین مطرح است که به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم.

  1. ساتوشی ناکاموتو در زمان خلق و طراحی بیت کوین در لندن ساکن بوده است.
  2. این اسم می تواند برگرفته جمعی از شرکت های خالق آن باشد و یک شخص صرفاً نباشد.
  3. داشتن سبکی خاص برای نگارش و بهره‌جویی از زبان بین المللی انگلیسی برای مکاتبه های خود.
  4. جنسیت وی در هاله‌ی از ابهام قرار دارد و احتمال دارد زن یا مرد باشد.
  5. تاکنون نیمی از یک میلیون بیت کوین را استفاده کرده است.

هویت ساتوشی ناکاموتو چگونه اثبات می‌شود؟

در سال های متمادی افراد زیادی خود را سازنده و پدر بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو معرفی کرده اند که ادعای هیچ کدام اثبات نشده، اما باید راهی برای شناخت ناکاموتو باشد که به دو مورد می توان اشاره کرد که هرکدام را به اختصار توضیح خواهیم داد.

 استفاده از PGP خود

کلمه‌ی PGP اختصار کلمه‌ی Pretty Good Privacy است که به معنای امضای آنلاین است و یک برنامه رمزگذاری اختصاصی تلقی ‌می شود که مرتبط به نام کاربری کاربر است که ساتوشی واقعی توانایی آن را دارد که این را به پست یا پیامی ارجاع دهد تا هویت وی مشخص شود.

نقل و انتقال بیت کوین خود

همانطور که در سطور بالا عنوان کردیم ساتوشی واقعی دارنده‌ی یک میلیون واحد بیت کوین است و اگر شخصی راست بگوید باید توانایی انتقال این میزان بیت کوین را به آدرس دیگر را داشته باشد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.