قیمت بیت کوین بالای ۲۳٬۰۰۰ دلار؛ روند صعودی تا کجا ادامه دارد؟

اخبار روز ارز دیجیتال

قیمت بیت کوین از اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی روند صعودی قابل توجهی را آغاز کرده و بازار کریپتو را به تب و تاب انداخته است. اگر به تغییرات هفتگی قیمت بیت کوین نگاهی بیاندازیم می‌بینیم در یک هفته گذشته این کوین بیش از ۱۱٪ افزایش قیمت داشته است. در ۲۴ ساعت گذشته نیز قیمت بیت کوین بیش از ۱۱٪ رشد کرد و تا ۲۳٬۳۰۰ دلار نیز بالا رفت. آخرین باری که قیمت بیت کوین در ناحیه ۲۳ هزار دلار قرار داشت تقریبا ۶ ماه پیش و در آگوست سال ۲۰۲۲ (مرداد ۱۴۰۱) بود. قیمت اتر نیز با ۸٪ رشد تا ۱٬۶۷۹ دلار بالا رفت.

در ۲۴ ساعت گذشته بر بازار کریپتو چه گذشت؟

ارزش بازار جهانی کریپتو در حال حاضر ۱.۰۴ تریلیون دلار است كه ۶.۷۸٪ افزایش را نسبت به روز گذشته نشان می‌دهد. از نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) این مقدار کمتر از ۱ تریلیون دلار بود. همچنین حجم کل معاملات در طول ۲۴ ساعت گذشته ۴۱٪ افزایش یافته و به ۵۷.۱۹ میلیارد دلار رسیده است. از طرفی، ۳۰۰ میلیون دلار در معاملات فیوچرز بیت‌ کوین، در طول ۲۴ ساعت گذشته لیکویید شده که ۲۴۵ میلیون دلار از آن مربوط به موقعیت‌های معاملاتی فروش (Short) است. سهم بازار (دامیننس) بیت کوین ۳۹.۸۶٪ و دامیننس اتر ۱۸.۵٪ است.

سلب مسئولیت: همراهان عزیز توکن باز لطفا توجه داشته باشید که نظرات بیان‌شده در این مطلب به هیچ وجه توصیه سرمایه‌گذاری نیست و صرفا بیان دیدگاه نویسنده است. سرمایه‌گذاری ذاتا با ریسک همراه است؛ بنابراین همیشه باید قبل از تصمیم‌گیری تحقیقات خود را انجام دهید.

نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم ۱ ساعته منبع: تریدینگ‌ ویو

علت افزایش قیمت بیت کوین چیست؟

به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل برای رشد فعلی قیمت بیت کوین گزارش مثبت نرخ تورم آمریکا (CPI) است که در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی ۱۴۰۱) منتشر شد که نشان داد تورم مصرف کننده ۰.۱٪ کاهش یافته است. این مقدار کاهش، بزرگترین کاهش تورم از آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۱۳۹۹) بود. کاهش تورم می‌تواند منجر به افزایش کمتری در نرخ بهره شود. افزایش نرخ بهره عامل مهمی در ریزش قیمت‌ها در بازار کرپیتو است.

اگر قصد خرید بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال به بهترین قیمت را دارید پیشنهاد می‌کنیم از صفحه مقایسه قیمت صرافی‌های رمزارز داخلی دیدن کنید.

آیا افزایش قیمت بیت کوین ادامه دارد؟

در حال حاضر چند دلیل برای احتمال ادامه روند صعودی بیت کوین وجود دارد:

کاهش سیاست‌های سخت‌گیرانه بانک مرکزی آمریکا

در سال ۲۰۲۲ دیدیم که بازار ارز دیجیتال با بازارهای مالی سنتی مثل بازار سهام آمریکا همبستگی پیدا کرده است و همزمان با آن رشد می‌کند و با نزول آن قیمت‌ها در بازار کریپتو کاهش پیدا می‌کنند. سال ۲۰۲۲ سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا افزایش نرخ بهره به منظور کاهش تورم بود. این سیاست بازارهای مالی از جمله بازار کریپتو را تحت فشار گذاشت. به طوریکه ریزش بازار کرپیتو در ژوئن پارسال (خرداد ۱۴۰۱) را به همین دلیل می‌دانند.

با شروع سال ۲۰۲۳ به نظر می‌رسد سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا کمی ملایم‌تر شده است و این موضوع تاثیر خود را روی بازارهای مالی نشان داده است. در یک هفته اخیر شاخص S&P۵۰۰ و داو جونز نیز رشد داشته‌اند.

کاهش بیش از حد انتظار در شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) در این هفته نشان داد اقدامات فدرال رزرو آمریکا تورم را رام کرده و سرمایه‌گذاران را مجذوب خود کرده است. پیش‌بینی می‌شود کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) نرخ‌های بهره را تنها ۲۵ واحد پایه (۰.۲۵ واحد درصد) در نشست بعدی خود در فوریه (بهمن) افزایش دهد که برای بازار کریپتو خبر خوبی است و می‌تواند به تداوم افزایش قیمت‌ها کمک کند.

کاهش شاخص دلار (DXY)

یکی دیگر از نشانه‌های مثبت برای قیمت بیت کوین، کاهش شاخص دلار آمریکا (DXY) است. از لحاظ تاریخی زمانی که DXY عقب نشینی می‌کند، تمایل مردم به دارایی‌های ریسکی مانند بیت کوین افزایش می‌یابد.

افزایش شاخص S&P500 و نزدک

همانطور که گفتیم بازار کریپتو با بازار سهام همبستگی زیادی پیدا کرده است. در حال حاضر وضعیت بازار سهام صعودی پیش‌بینی می‌شود. بنابراین اگر نرخ بهره کاهش یابد و اقتصاد رشد کند، بیت کوین می تواند با بازارهای سهام صعودی به رشد خود ادامه دهد. هرچه شرایط اقتصاد کلان بهتر باشد، برای قیمت بیت کوین بهتر است.

افزایش تعداد آدرس‌های بیت کوین

اطلاعات سایت گلسنود نشان می‌دهد تعداد آدرس‌های ایجاد شده در شبکه بیت کوین افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. به طوریکه میانگین متحرک ساده ۳۰ روزه از میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه آن‌ها بیشتر شده است. این معیار می‌تواند حاکی از افزایش تقاضای بیتکوین باشد.

عدم تمایل نهنگ‌ها به فروش برخلاف افزایش قیمت بیت کوین

بر اساس داده‌های گلسنود، تعداد آدرس‌های BTC که دارای ۱۰۰۰ تا ۱۰٬۰۰۰ بیت کوین هستند از ابتدای دسامبر (آذر)، تغییر نکرده است. به تازگی نیز یک آدرس نهنگ بیت کوین ۵۸ میلیون دلار بیت کوین را از بایننس خارج کرده است. این موضوع می‌تواند نشان دهد مقدار RSI که در حال حاضر ۷۸ را نشان می‌دهد آنقدرها هم نشاندهنده ناحیه اشباع خرید نباشد.

رشد قابل توجه قیمت در تایم قریم هفتگی

علی‌رغم اتفاقات سال گذشته که اعتماد به شرکت‌های متمرکز و صنعت کریپتو را متزلزل کرد، رشد ۲۳ درصدی بیتکوین در هفته گذشته بهترین عملکرد هفتگی آن از فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۹۹) است. به گفته برخی از تحلیلگران، این معمولا نشانه شروع یک رالی بزرگتر است. صعود هفتگی حداقل ۲۰ درصد، ۹ بار در پنج سال گذشته رخ داده است، پس از آن قیمت بیت کوین به طور متوسط ​​۴۰ درصد در طول ۳ ماه رشد داشته است.

نزدیک شدن به هاوینگ بیت کوین

تاریخ نشان می‌دهد قیمت بیت کوین در آستانه رویداد هاوینگ همیشه نزولی بوده است. اما پس از هاوینگ قیمت بیت کوین رکورد خود را شکسته است.

جمع‌بندی

در حالی که قیمت بیت کوین در کوتاه مدت پس از نظرات مثبت فدرال رزرو نشانه‌های صعودی از خود نشان می‌دهد، چالش‌های بزرگ ورشکستگی صرافی‌های متمرکز، قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال، نگرانی‌ها در مورد ذخایر بایننس و ورشکستگی جنسیس می‌تواند ترمز بازار کریپتو را بکشد. برخی از تحلیلگران هنوز بر این باورند که سقوط تا ۱۵٬۰۰۰ دلار ممکن است.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.