آیا ریپل (XRP) می‌تواند به یک دلار برسد؟

تحلیل تکنیکال ریپل

در آخر هفته‌ای که گذشت و همزمان با اعلام رأی دادگاه فدرال به نفع ریپل XRP، این ارز توانست با رشد 100 درصدی، جریان صعودی و مثبتی را در بازار آغاز کند که سایر ارزها را نیز با خود همراه کرد. پیشتر به تحلیل تکنیکال کوتاه‌مدت این ارز پرداخته‌ایم. در متن پیش رو اما، قصد داریم نگاه بلندمدت‌تری به عملکرد احتمالی ارز دیجیتال ریپل داشته و احتمال رسیدن دوباره این ارز به یک دلار را مورد بررسی قرار دهیم.

خرید و فروش بیش از ۴۵۰ ارز دیجیتال با کارمزد بازار ریالی صفر و بازار تتری ۰.۱ درصد در صرافی اتراکس
ورود به صرافی اتراکس

اصلاح، پس از صعود ناگهانی

رشد ناگهانی ریپل XRP در روز پنجشنبه، ۲۲ تیر رخ داد و تنها یک روز بعد، این ارز با کاهش ۱۰ درصدی، به سطح 0.76 دلار نزول کرد. علی‌رغم این اصلاح کوچک، ریپل همچنان ۶۵ درصد از بالاتر از قیمت خود در روز گذشته قرار داشت. در طول ۲۴ ساعت گذشته نیز، رپیل توانست تا 0.93 دلار نیز صعود کند که بالاترین قیمت ثبت‌شده برای این ارز از دسامبر سال ۲۰۲۱ به‌شمار می‌رود.

نمودار قیمتی ریپل 24 تیر 1402
نمودار قیمتی ریپل – 25 تیر 1402

روند صعودی اخیر با حمایت نهنگ‌های ریپل همراه بود!

بیشتر اندیکاتورها و داده‌ها نشان از این دارند که افزایش اخیر قیمت ریپل صرفاً یک واکنش احساسی به انتشار رأی دادگاه نبوده است. برای مثال، طول مدتی که ریپل در روند صعودی قرار داشت همزمان بود با ثبت بیشترین حجم معاملاتی در ۱۰ ماه اخیر. این در حالی است که تعداد تراکنش‌های نهنگ‌های ریپل (کیف پول‌های با بیش از 100,000 دلار موجودی) نیز به بیشترین میزان خود در سال جاری میلادی رسیده‌اند. این اطلاعات نشان از حمایت نهنگ‌ها از این روند صعودی دارند و به این معنی هستند که روند صعودی اخیر XRP از حمایت افراد ثروتمند برخوردار بوده است.

برایان کیو (Brian Q)، از تحلیلگران سایت سنتیمنت (Santiment)، در مورد روند اخیر ریپل نوشته است: «اگر نهنگ‌ها و کوسه‌ها (اصطلاحاتی که برای ثروتمندترین دارندگان یک دارایی به‌کار می‌روند) در حال جمع‌آوری هر چه بیشتر در طول صعود اخیر بوده‌اند، پس می‌توان نتیجه گرفت که روند صعودی تازه آغاز شده و خبرهای بهتری در راه است.»

تعداد تراکنش‌های وال‌های XRP
تعداد تراکنش‌های نهنگ‌های ریپل – 25 تیر 1402

علاوه‌بر این، افزایش ارزش ریپل همزمان بوده با افزایش موجودی اشخاصی که بین 100,000 تا یک میلیون توکن XRP داشته‌اند. به بیان دیگر، نهنگ‌ها در طول روند صعودی اخیر تا جای ممکن جمع‌آوری هر چه بیشتر XRP پرداخته‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که بیشتر این افراد منتظرند تا با رشد ادامه‌دار ریپل، سود بیشتری کسب کنند.

آیا ریپل تنها به یک دلار بسنده خواهد کرد؟

تحلیل تکنیکال ریپل نشان می‌دهد که این ارز می‌تواند در روزهای آتی سطح یک دلار را لمس کند؛ اما روند صعودی فعلی ضعیف‌تر از آن است که این ارز را به فراتر از یک دلار برساند. خصوصاً که اصلاح قیمت روز جمعه در تلاقی خط روند چندساله ریپل (خط بنفش) و سقف خط روند کاهشی (سیاه) رخ داد. همچنین، شاخص قدرت نسبی هفتگی (RSI) ریپل وارد حوزه اشباع خرید شده است که افزایش احتمال اصلاح‌های بیشتر را به‌همراه دارد.

تحلیل تکنیکال XRP 25 تیر 1402
نمودار تکنیکال ریپل – 25 تیر 1402

در چه صورت ریپل XRP وارد کانال نزولی خواهد شد؟

در صورتی که اصلاحات مذکور رخ دهند، خطر سقوط توکن XRP به سوی سطح حمایتی موجود در خط روند چندساله آن در قیمت 0.45 تا پایان تابستان وجود دارد. این سقوط برابر با کاهش 55 درصدی قیمت ریپل از سطح فعلی‌اش خواهد بود.

سایر اهداف قیمتی ریپل شامل میانگین متحرک نمایی 50 هفته‌ای این ارز در 0.48 دلار و میانگین متحرک نمایی 200 هفته‌ای در 0.50 دلار می‌شوند. در مقابل، وجود RSI در حوزه اشباع خرید می‌تواند منجر به تثبیت قیمت در بازه 0.75 تا 1 دلار شود.

اگر ریپل بتواند به‌صورت قاطعانه از سد یک دلار عبور کند، هدف بعدی آن در 1.35 دلار (خط آبی) خواهد بود که امکان رسیدن به آن تا پایان تابستان وجود دارد. اگر خاطرتان باشد سطح 1.35 دلار سد بزرگی برای رشد ریپل در بازه مرداد تا آذرماه سال 1400 بود و از رشد بیشتر این ارز جلوگیری کرد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.