دلار یا طلا ؟

دلار طلا gold vs dollar

وضعیت تورم و افزایش قیمت‌ها در کشور ما به گونه‌ای است که هر روز باید نگران ارزش پول و درآمدمان باشیم. در چنین شرایطی ترجیح مردم این است که پول نقد نگه ندارند و آن را به دارایی‌های دیگر تبدیل کنند. برای این منظور گزینه‌های مختلفی پیش رو دارند مثل سرمایه گذاری در طلا، دلار، بازار بورس و سهام و ملک.

در ماه‌های اخیر شاهد افزایش قابل توجه قیمت طلا و دلار بودیم و همین امر این دو کلاس دارایی را بیش از پیش مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار داد. سوال اینجاست دلار بهتر است یا طلا؟ مسئله این است.

در این مطلب از توکن باز بازدهی دلار و طلا در چند سال اخیر را مقایسه می‌کنیم و سپس با ارائه پیش بینی قیمت طلا در سال 1402 به این سوال که سرمایه گذاری در دلار بهتر است یا طلا پاسخ خواهیم داد.

نمودار قیمت طلا از خرداد 1400 تا خرداد 1402 منبع: tgju.org
نمودار قیمت طلا از خرداد 1400 تا خرداد 1402 منبع: tgju.org

وضعیت دلار و طلا در سال 1401

گزارش سایت بانک اول نشان می‌دهد در سال گذشته بازدهی بازار طلا از دلار بیشتر بوده است:

بازارابتدای سال 1401انتهای سال 1402میزان رشدبازدهی
طلایک میلیون و 235 هزار توماندو میلیون و 640 هزار تومانیک میلیون و 405 هزار تومان113 درصد
دلار26 هزار و 200 تومان47 هزار و 200 تومان21 هزار تومان80 درصد
مقایسه بازدهی بازار طلا و دلار در سال 1401

اما پیش بینی‌ها حاکی از آن است که در سال 1402 شرایط برعکس است چرا که اثرگذاری کرونا و جنگ روسیه و اوکراین و تضعیف دلار آمریکا که باعث رشد قیمت طلا در سال گذشته بودند در حال کاهش است.

در مطلبی که اخیرا در توکن باز منتشر کردیم به «پیش بینی قیمت دلار در سال 1402» پرداختیم که خواندن آن را به خوانندگان عزیز این مطلب نیز پیشنهاد می‌کنیم. پیش بینی توکن باز در افزایش قیمت دلار در سال 1402 این است که قیمت دلار کانال 70 هزار دلار را تا پایان سال تجربه کند. با این حال احتمالا دولت دوباره به تکاپو می‌افتد و با رویکرد «کنترل زوری» بار دیگر دلار را به کانال 60 هزار دلار به زیر بکشد.

البته اگر شاهد تحقق توافق برجام و رفع تحریم‌ها باشیم (که آن را حداقل برای سال 1402 متصور نیستیم) بعید نیست دلار تا پایان سال بین 50 تا 55 هزار تومان بماند.

بنابراین اگر سقف پیش بینی خود برای دلار را 70 هزار تومان در نظر بگیریم با قیمت دلار امروز 52,200 تومان شاهد حدودا 34 درصد رشد برای قیمت دلار خواهیم بود.

بیایید پیش‌بینی‌ها در مورد قیمت طلا در سال 1402 را بررسی کنیم و ببنیم بازدهی قابل پیش بینی برای طلا بیشتر است یا دلار.

پیش بینی طلا در سال 1402

به گزارش تجارت‌نیوز، سال ۱۴۰۱؛ سالی عجیب و پر تنش برای طلا و سکه بود. در مقاطعی شاهد سکه 37 میلیونی و طلای گرمی 3 میلیون تومان بودیم.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی، در این زمینه به تجارت‌نیوز گفت:

این روند به احتمال زیاد صعودی می‌ماند، زیرا تورم در کشور نهادینه شده است که شامل دلار و در نتیجه طلا و سکه هم می‌شود. دلار یکی از عوامل جهت‌دهی به طلا و سکه است و انس جهانی نیز یکی دیگر از این عوامل به شمار می‌آید. روند انس جهانی نیز اکنون صعودی شده است.

کارشناسان اقتصادی دنیای اقتصاد پیش بینی می‌کنند طلا در سال 1402 بین 12 الی 25 درصد افزایش داشته باشد.

دلار بخریم یا طلا

بنابراین اگر بخواهیم صرفا بازدهی قابل پیش بینی دلار و طلا را مقایسه کنیم برنده این رقابت دلار خواهد بود.

با این حال عوامل دیگری نیز در انتخاب یک دارایی برای سرمایه گذاری دخیل هستند و صرفا مقایسه بازدهی نیست. مثلا خرید طلا آسان است. صرفا باید به نزدیک‌ترین طلافروشی که می‌شناسید مراجعه کنید و طلای خود را به قیمت روز خریداری کنید. یا هر زمان که به وجه نقد نیاز داشتید به سرعت طلای خود را بفروشید. البته یه عیب در مورد فروش طلا کاهش مقداری از ارزش آن نسبت به قیمت روز طلا است که طلا فروش‌ها به بهانه کارمزد و مالیات کم می‌کنند.

از طرفی قیمت جهانی طلا صعودی است و به هر حال شما مطمئن هستید ارزش دارایی شما بالا خواهد رفت (هر چند مشخص نیست چقدر زمان ببرد تا به درصد مورد نظر شما برسد). اما وضعیت دلار بستگی زیادی به شرایط سیاسی اقتصادی (دقیق‌تر: تنش‌های سیاسی، جنگ‌ها، مذاکرات بین‌المللی، نتایج نشست‌های اوپک و قیمت نفت) کشور ما دارد. در اسفند 1401 دیدیم که چگونه خبر توافق ایران و عربستان آبی بر آتش دلار بود و دلاری که افسار پاره کرده بود و تا 60 هزار تومان رسیده بود سیر نزولی گرفت که تا امروز ادامه پیدا کرده است.

مورد دیگر اینکه طلا اشکال مختلفی دارد که می‌توانید داشته باشید. بدون اینکه مستقیم خود طلا را (یعنی به صورت فیزیکی) را بخرید و نگران امنیت آن باشید (خرید گواهی سپرده طلا). حتی برخی از این روش‌های خرید طلا باعث می شوند طلای بدون کارمزد بخرید (منظور صندوق‌های سرمایه گذاری طلا که زیر نظر بانک مرکزی فعالیت می‌کنند و امنیت بالایی دارند).

دیگر اینکه به مقدار نامحدود می‌توانید طلا بخرید اما خرید دلار از صرافی‌ها محدود به 2000 دلار است و برای آن باید ابتدا در سایت بازار متشکل ارزی ایران ice.ir ثبت نام کنید و سپس دلار خود را از صرافی تحویل بگیرد. هر چند اختلاف قیمت دلار صرافی و دلار بازار آزاد به اندازه‌ای هست که افراد را جذب خرید دلار از این روش کند. اما مشکل بدتر این است که فروش ارز در بازار آزاد غیرقانونی است.

به گزارش سایت خبربان امیرمحمد پرهام‌فر، مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت:

مطابق با قانون سازوکار خرید و فروش ارز فقط توسط افراد مجاز یعنی صرافی و بانک‌هاست و حتی در قانون مصارف نیز مشخص شده است.

خرید و فروش دلار در بازار آزاد جرم است. در تصویر زیر قوانین خرید و فروش ارز در بازار آزاد در ایران آورده شده است:

قوانین خرید و فروش ارز در بازار آزاد
قوانین خرید و فروش ارز در بازار آزاد منبع: اقتصاد آنلاین

خلاصه اینکه با توجه با شرایط کشور به نظر روند افزایش قیمت دلار ادامه دارد و خرید دلار احتمالا بازدهی بیشتری نسبت به طلا دارد. از طرفی با محدودیت‌هایی (چه در سقف خرید و چه از نظر ممنوعیت فروش در بازار آزاد) مواجه است. معایب و مزایای خرید دلار را در زیر خلاصه کرده‌ایم:

معایب طلا

  • پرداخت کارمزد و مالیات و اجرت به طلافروشی‌ها
  • لزوم پیدا کردن طلافروشی معتبر و قابل اعتماد
  • ریسک نگهداری

مزایای طلا

  • نقد شوندگی بالا
  • ذخیره ارزش قابل اعتماد که امتحان خود را طی قرن‌ها پس داده است.

معایب دلار

  • محدودیت خرید 2000 واحدی
  • ممنوعیت خرید و فروش در بازار آزاد
  • محدودیت های مالیاتی
  • خطرات نگهداری
  • لزوم دسترسی به صرافی‌ معتبر

مزایای دلار

  • بازدهی قابل توجه در سال‌های گذشته
  • نقدشوندگی بالا

حال سوال اینجاست چگونه هر چقدر خواستیم دلار بخریم و بعد بی دردسر در بازار آزاد بفروشیم؟ اینجاست که باید با یکی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال و اختراعات بشر در قرن 21 آشنا شوید: تتر.

دلار بخریم یا تتر

تتر همان دلار در فضای ارزهای دیجیتال است. در واقع تتر شکل مجازی دلار است که بی دردسر هر تعداد از آن را که اراده کنید می‌توانید خریداری کنید و مالیات بر عایدی سرمایه که اخیرا در مجلس تصویب شده که هم بر طلا و هم بر دلار اعمال می‌شود را نخواهید پرداخت. مالیات و کارمزدی که هنگام خرید طلا باید پرداخت کنید را پرداخت نمی‌کنید.

در فضای ارزهای دیجیتال نوعی ارز دیجیتال وجود دارد که به آن استیبل کوین گفته می‌شود یعنی ارز باثبات. همانطور که احتمالا شنیده‌اید ارزهای دیجیتال نوسان زیادی دارند. مثلا قیمت بیت کوین امروز 27 هزار دلار است ممکن است فردا 20 هزار دلار باشد.

برای همین سرمایه گذاران وقتی پیش بینی می‌کنند نوسان قیمت در پیش است بیت کوین خود را به تتر تبدیل می‌کنند. چرا که قیمت تتر ثابت است و همیشه معادل یک دلار آمریکاست (بگذریم که استیبل کوین‌های مختلفی داریم و همیشه یک تتر معادل یک دلار نیست و گاهی با طلا یا ارزهای کشورهای دیگر معادل می‌شود).

خرید تتر از دلار آسان تر است و نگهداری آن هم راحت‌تر.

چگونه دلار (تتر) بخریم

کافی است در یک صرافی ارز دیجیتال معتبر ثبت نام و احراز هویت (بارگذاری تصویر مدارک شناسایی در سایت صرافی) کنید حسابتان را شارژ کنید (با شماره شبا و کارت بانکی) و هر چقدر خواستید تتر بخرید. به همین راحتی. برای پیدا کردن صرافی ارز دیجیتالی که بتوانید به آن اعتماد کنید نیز کار سختی پیش رو ندارید.

سایت ما در واقع مرجع بررسی و مقایسه صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی است. هم قیمت تتر و سایر ارزهای دیجیتال را در صرافی‌های مختلف اطلاع رسانی می‌کنیم که در تصویر زیر می‌توانید ببینید:

مقایسه قیمت تتر در صرافی‌های ایرانی
مقایسه قیمت تتر در صرافی‌های ایرانی منبع: توکن باز

هم اینکه تک تک صرافی‌ها را به دقت بررسی و تحلیل کرده‌ایم و به هر کدام صفحه جداگانه‌ای اختصاص داده‌ایم تا انتخاب دقیق‌تری داشته باشید.

مثلا تصویر زیر از صفحه بررسی صرافی بیت پین تهیه شده است که از امن‌ترین صرافی‌های حال حاضر در ایران است و می‌توانید با خیال راحت خرید تتر خود را از آن انجام دهید:

از کجا دلار (تتر) بخریم

با مراجعه به سایت توکن باز با لیست بلندبالایی از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی مواجه می‌شوید که به شما قدرت انتخاب گسترده‌ای می‌دهد.

تتر را کجا نگه داریم؟

نگهداری تتر از دلار راحت‌تر است. از این نظر که مثل پولی است که در حساب بانکی‌تان دارید و با استفاده از موبایل بانک آن را منتقل یا برداشت می‌کنید. تتر نیز یک دارایی دیجیتال است که می‌توانید آن را در صرافی ارز دیجیتال معتبر نگه دارید (در این روش در واقع صرافی امانت دار شماست و تتر شما را نزد خود نگه می‌دارد) در حالت دیگر می توانید از کیف پول ارز دیجیتال استفاده کنید و کنترل کامل تترهایتان را به دست بگیرید.

صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی معتبر امنیت مقبولی دارند و اگر هم مشکلی پیش بیاید (مثلا حمله یک هکر و از دست رفتن دارایی کاربران)، صرافی خسارت کاربران را پرداخت خواهد کرد. به علاوه اگر رمز ورود به صرافی یا اطلاعات حسابتان را گم کنید صرافی به شما امکان دسترسی مجدد به دارایی‌هان را می‌دهد. اما در مورد کیف پول اینطور نیست. اگر اطلاعات کیف پول خود را گم یا فراموش کنید دسترسی‌ به دارایی خود را برای همیشه از دست می‌دهید. همچنین اگر کسی رمز عبور شما را بدزد می‌تواند دارایی شما را برداشت کند. اما برای برداشت از صرافی محدودیت‌هایی اندیشیده شده که امنیت را بالا ببرد تا فقط خودتان بتوانید دارایی‌تان را برداشت کنید.

به همین دلیل برای تازه‌واردها نگهداری تتر در صرافی گزینه بهتری است.

تا یادمان نرفته بگوییم همانطور که دلار معادلی در ارزهای دیجیتال به نام تتر دارد، طلا نیز از این امکان برخوردار است. در دنیای ارزهای دیجیتال استیل کوین‌هایی وجود دارد که قیمتشان همان قیمت طلا در دنیای واقعی است.

یکی از موارد مشهور ارز دیجیتال پکس گولد (paxg) است که به آن ارز دیجیتال طلا گفته می‌شود و قیمتش دقیقا یک اونس طلای جهانی است. و با داشتن آن دردسرهای خرید طلا در ابعاد زیاد و مالیات و کارمزد نگهداری را نخواهید داشت.

پیشنهاد نویسنده: ارز دیجیتال طلا چیست؟ ارز پکس گلد را از کدام صرافی ایرانی بخریم؟

تصویر زیر از صفحه این ارز دیجیتال در توکن باز گرفته شده است. با مراجعه به این صفحه خواهید دید این ارز دیجیتال در کدام صرافی قابل خرید و فروش است و کدام صرافی قیمت بهتری دارد.

سخن پایانی

سخن آخر اینکه از قدیم گفتن «همه تخم‌مرغ‌هاتو تو یک سبد نذار». ما هم فکر می‌کنیم با توجه به عدم قطعیت‌های زیادی که در مورد آینده سیاسی اقتصادی ایران وجود دارد هم دلار (تتر) داشته باشید هم طلا. اصلا معلوم نیست وضعیت دلار به کجا می‌رود. از طرفی قیمت طلا از دو عامل قیمت دلار و قیمت انس جهانی تبعیت می‌کند. بنابراین وضعیت نامشخص دلار روی طلا نیز تاثیر دارد. دو حالت برای دلار مد نظر است:

روند افزایشی قیمت دلار ادامه داشته باشد (که احتمال زیاد همین است) با توجه به اینکه اکثر کارشناسان قیمت جهانی طلا را صعودی پیش بینی می‌کنند. قیمت طلا از دو منبع افزایش را تجربه می‌کند. یکبار بخاطر اونس جهانی و بار دیگر افزایش دلار.

روند افزایش دلار تثبیت شود یا با توافق برجام و رفع تحریم قیمت دلار به کانال 40 هزار تومان بازگردد (که بعید است!): در این صورت قیمت طلا نامشخص است. بستگی به میزان افزایش قیمت اونس جهانی و میزان کاهش قیمت دلار نسبت به قیمت آن در زمانی دارد که طلا خریدید!. (به نظر ما باز هم ضرر نخواهید کرد).

سوالات متداول

خرید دلار بهتر است یا طلا

بهتر است هر دو کلاس دارایی را در سبد سرمایه‌گذاری خود داشته باشید.

خرید دلار بهتر است یا تتر

خرید تتر بدون محدودیت و بدون پرداخت مالیات و کاملا آنلاین انجام می‌شود و بهتر از دلار فیزیکی است.

دلار (تتر) از کجا بخریم؟

در سایت توکن باز لیست بلندبالایی از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر ایرانی وجود دارد که به شما حق انتخاب گسترده‌ای ارائه می‌کند.

1 دیدگاه روشن دلار یا طلا ؟

  • سایت طلاسی بهترین پلتفرم برای خرید فروش انلاین طلای خام و بدون اجرت که شروع قیمت طلا از 50 هزار تومان شروع میشه .مختص کسانی هست که به دنبال پس انداز و سرمایه گذاری پرسود در طلا هستن

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.