توکن‌های روی شبکه بیت کوین یا دوج کوین؛ کدام یک آینده بهتری دارد؟

بررسی تفاوت‌های DRC-20 و BRC-20؛ کدامیک بهتر است؟

بازار غرق در اخبار راه‌اندازی توکن‌های BRC-20 بود که فعالیت توکن‌های DRC-20 آغاز شد و این توکن‌ها پا به بازار گذاشتند. توکن‌های DRC-20 به محض‌ راه‌اندازی توجه بسیاری را به خود جلب کردند و کاربران متوجه شباهت‌های آنها شدند اما تفاوت‌های بنیادینی بین DRC-20 و BRC-20 وجود داشته که آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند. امروز قصد داریم تا به بررسی این تفاوت‌ها بپردازیم. با ما در مقاله‌ی تفاوت‌های DRC-20 و BRC-20 همراه باشید.

BRC20 چیست؟

استاندارد BRC-20 در مارس 2023 از سوی یک برنامه‌نویس با هویت ناشناس (با نام کاربری Domo) راه‌اندازی شد. ایده‌ی او این بود که بتوان توکن‌های قابل تعویض را در شبکه‌ی بیت کوین راه‌اندازی کرد تا این شبکه نیز گسترش یابد. بدین ترتیب Ordi به‌عنوان اولین توکن BRC-20 راه‌اندازی شد.

استاندارد BRC-20
استاندارد BRC-20 از سوی کاربر ناشناسی با نام مستعار Domo تولید شد

در واقع پس از راه‌اندازی Ordi ارزهای BRC20 ترند شده و چندین توکن دیگر بر اساس این استاندارد به بازار ارزهای دیجیتال اضافه شدند که بیشتر آنها میم کوین هستند. با افزایش تقاضا برای توکن‌های BRC-20، شبکه متراکم شده و هزینه تراکنش‌های بیت کوین به‌طرز قابل‌توجهی رشد کرده است.

علاوه‌بر این برخی از توکن‌های BRC-20 ترند شدند و به‌دنبال همین ترند رشد قیمت بی‌نظیری را تجربه کردند.

توکن‌های BRC20 مبتنی بر شبکه‌ی بیت کوین هستند و قرارداد هوشمند برای آنها معنایی نداشته که همین موضوع هم بر عملکرد کلی آنها تاثیر می‌گذارد.

توکن‌های BRC20 از داده‌های جاوا اسکریپت (JSON) برای ساخت اردینال ساتوشی‌ها استفاده می‌کنند که می‌توان از همین اردینال‌ها برای تولید، انتقال و استقرار قراردادهای توکن استفاده کرد. بنابراین یک توکن BRC-20 می‌تواند با استفاده از تابع Mint ضرب شده، با تابع Transfer انتقال یافته و با تابع Deploy مستقر شود.

با این حال فرایند اجرای توابع مختلف brc20 از دیگر استانداردها سخت‌تر است و به‌دنبال قدمت کمتر، خدمات و ابزارهای پشتیبانی کمتری برای آن وجود دارد.

همچنین توکن‌های این استاندارد کاربرد کم‌تری در مقایسه با دیگر استانداردها داشته که همین موضوع هم روی ارزش ارزها تاثیر می‌گذارد. با این حال استاندارد BRC-20 آزمایشی برای دستیابی به قابلیت ساخت توکن در شبکه‌ی بیت کوین است و احتمال شکست وجود دارد.

DRC20 چیست؟

ظهور توکن‌های DRC-20 آتش انقلابی را در فضای کریپتو برافروخت که خبر از تغییرات گسترده می‌دهد چرا که این استاندارد بر مبنای بلاکچین دوج کوین ایجاد شده است.

استاندارد DRC-20
استاندارد DRC-20 از پروتکل اردینال برای تولید و مدیریت توکن‌ها استفاده می‌کند

همچون استانداردهای BRC-20، توکن‌های DRC-20 هم از پروتکل اردینال استفاده کرده و کاربران قادر هستند تا آنها را تولید، مدیریت یا ترید کنند.



ویژگی متمایزکننده‌ای که کاربران را به سوی توکن‌های DRC20 سوق می‌دهد سازگاری آنها با کیف پول دوج کوین است. این ویژگی به کاربران این امکان را می‌دهد تا پرداخت‌ها و دریافت‌های خود را با کیف پول دوج کوین انجام داده و با برنامه‌های غیرمتمرکز این بلاکچین در تعامل باشند.

اگرچه استاندارد توکن‌های DRC20 هنوز در مراحل اولیه به سر می‌برد اما پتانسیل بالایی برای بازی کردن نقشی کلیدی در اکوسیستم دوج کوین دارد. این برنامه توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا طیف گسترده‌ای از توکن‌ها را در شبکه‌ی دوج کوین ایجاد کرده و از آنها برای اهداف مختلف استفاده کنند.

پروتکل اردینال چیست و چگونه به فضای کریپتو وارد می‌شوند؟

پروتکل اردینال به کوچک‌ترین واحدهای دوج کوین و بیت کوین یک کد جاوا اسکریپت متصل کرده که این کد قطعاتی از کدهای اجرایی است.

 با ظهور جدیدترین استانداردهای توکنی، نقش پروتکل اردینال پررنگ‌تر از قبل می‌شود. پیش‌تر پتانسیل این پروتکل کشف نشده بود و حالا می‌توان از آنها برای تولید و مدیریت توکن در بلاکچین‌های مختلف استفاده کرد.

با توجه به مزایای اردینال‌ها، توسعه‌دهندگان بیشتری به این پروتکل‌ها متمایل شده و در پی آن استانداردهای جدید یعنی BRC20 و DRC20 متولد شدند.

BRC 20 vs DRC 20؛ تفاوت‌های کلیدی

هر دو استاندارد BRC و DRC سروصدای زیادی در جوامع ارز دیجیتال ایجاد کردند و ویژگی‌های خاصی دارند. اگرچه هر دو استاندارد نوآوری را معنا کرده‌اند اما تفاوت‌های DRC-20 و BRC-20  کم نیست و همین تفاوت‌ها آنها را از یکدیگر جدا می‌کند.

پلتفرم‌های بلاکچینی

DRC20 روی شبکه‌ دوج کوین و BRC20 روی بیت کوین ایجاد شده است که همین موضوع اصلی‌ترین تفاوت این دو استاندارد است. اگرچه BRC20 هنوز یک استاندارد آزمایشی و نسبتا جدید است اما شبکه‌ی دوج کوین قدمت چشمگیری داشته و از میم کوین‌های مختلف با هزینه تراکنش بسیار کم پشتیبانی کرده است.

نقدینگی

در جهان کریپتو، نقدینگی نقشی حیاتی بازی می‌کند. پروژه‌ها بدون نقدینگی کافی قادر به فعالیت نیستند و این فاکتور هم یکی از تفاوت‌های مهم این دو استاندارد است. ارزهای BRC20 نقدینگی بسیار بیشتری در مقایسه با DRC20 دارند.

قراردادهای هوشمند

توکن‌های DRC-20 برای کار با پلتفرم‌های قرارداد هوشمند طراحی شده‌اند اما توکن‌های BRC-20 از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نکرده و با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار نیستند. همین موضوع اکوسیستم و پذیرش ارزهای بیت کوینی را محدود کرده و در آن سوی میدان ارزهای دوج کوینی به‌خاطر قراردادهای هوشمند شفافیت و سرعت بالاتری برای تراکنش‌ها دارند.

سرعت تراکنش‌ها

DRC-20 تراکنش‌های سریع‌تری نسبت به BRC20 ارائه کرده چرا که زمان بلاک‌های آن فقط 3 ثانیه است. در مقابل زمان بلاک‌های توکن‌های بیت کوین نزدیک به 15 ثانیه است.

امنیت

DRC-20 به‌دلیل استفاده از الگوریتم رمزنگاری Keccak-256 امن‌تر از BRC-20 است. در آن سو توکن‌های بیت کوینی از الگوریتم رمزنگاری SHA-256 استفاده کرده که هک کردن آنها از دوج کوین راحت‌تر است.

کدامیک بهتر است؟

هر دو استاندارد انتخاب مناسبی برای توسعه‌دهندگان هستند و طیف گسترده‌ای از امکانات را در اختیار آنها قرار می‌دهند. با این حال BRC20 ایمنی و مقیاس‌پذیری کمتری در مقایسه با DRC20 دارد.

استاندارد DRC-20
استاندارد DRC-20 امنیت و مقیاس‌پذیری بالاتری در مقایسه با BRC-20 دارد

به‌طور خلاصه به‌نظر استاندارد دوج کوین بهتر و پیشرفته‌تر از استاندارد بیت کوین است. مقیاس‌پذیری، امنیت و قابلیت‌ توسعه‌ی گسترده آن را به انتخابی جذاب برای توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندان به شبکه DRC-20 بدل می‌کند.

سخن پایانی

در نهایت DRC-20 و BRC-20 از جدیدترین استانداردهای بلاکچینی هستند و فعالیت آنها نوآوری را برای صنعت ارزهای دیجیتال رقم زده است. اگرچه DRC-20 مزایای بیشتری نسبت به رقیب خود دارد اما به‌نظر توسعه‌دهندگان به‌خاطر راه‌حل‌های اثبات‌شده از BRC-20 استفاده می‌کنند. رشد این استانداردها به افزایش قیمت بیت کوین و دوج کوین کمک خواهد کرد و باید دید در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد. به‎‌نظر شما همراهان توکن باز چه آینده‌ای در انتظار این استانداردها قرار دارد؟ آیا استانداردها به رشد ارزها کمک خواهند کرد؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله‌ی «تفاوت‌های DRC-20 و BRC-20» همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: CoinGape

سوالات متداول

  • اصلی‌ترین تفاوت‌های DRC-20 و BRC-20 چه مواردی هستند؟

پلتفرم‌های بلاکچینی، نقدینگی، قراردادهای هوشمند، سرعت تراکنش‌ها و امنیت از مهم‌ترین تفاوت‌های استانداردهای BRC20 و DRC20 است.

  • DRC20 و BRC20 از چه پروتکلی برای ساخت توکن استفاده می‌کنند؟

پروتکل اردینال. با استفاده از این پروتکل، به کوچک‌ترین بخش‌های دوج کوین و بیت کوین یک کد جاوا اسکریپت متصل می‌شود.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.