تحلیل اتریوم امروز؛ افزایش قیمت اتریوم تا کجا ادامه دارد؟

تحلیل قیمت اتریوم

قیمت اتریوم ساعاتی قبل بالاخره موفق شد از ۱۹۰۰ دلار عبور کند و رکورد قیمت ۹ ماهه خود را بشکند. همزمان توکن‌های استیکینگ شناور (Liquid staking) نیز رشد قابل توجه ۲۲ درصدی را تجربه کردند. اما این رشد قیمت اتریوم تا کی ادامه دارد؟

وضعیت قیمت اتریوم در آستانه آپدیت شاپلا (Shapella)

قیمت اتریوم با رشد ۵ درصدی نسبت به ۲۴ ساعت گذشته به ۱٬۹۲۰ دلار رسیده است. از آگوست ۲۰۲۲ (مرداد ۱۴۰۱) اتریوم این محدوده قیمتی را تجربه نکرده بود.

نمودار قیمت اتریوم در تایم فریم روزانه
نمودار قیمت اتریوم در تایم فریم روزانه منبع: بایننس

بهره باز (Open Interest)، یا تعداد قراردادهای مشتقه تسویه نشده، برای معاملات آتی اتر در ۲۴ ساعت گذشته به ۵.۶ میلیارد دلار افزایش یافت و بیش از ۲۳ میلیارد دلار از این محصولات در صرافی‌های ارز دیجیتال معامله شد.

انتظار می‌رود ارتقای شاپلا در 12 آوریل (۲۳ فروردین) انجام شود. این به‌روز رسانی به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد اترهایی که در بلاکچین اتریوم قفل کرده بودند را برداشت کنند.


بهترین قیمت اتریوم در صرافی‌های ایرانی را در توکن باز کشف کن


تحلیل آن چین اتریوم

فعالیت‌های آن چین اتریوم در چند ماه گذشته به‌طور پیوسته در حال افزایش بوده و روز به روز کاربران بیشتری از شبکه برای اهداف مختلف استفاده می‌کنند. این افزایش فعالیت در شبکه منجر به افزایش تقاضا برای ethereum شده است، اطلاعات سایت سانتیمنت در 5 آوریل (۱۶ فروردین) نشان می‌دهد کوسه‌ها (آدرس‌های دارای 100 تا 10000 اتر) در 9 ماه گذشته 4.24 میلیارد دلار اتریوم ذخیره کردند.

دارایی کوسه‌های اتریوم
دارایی کوسه‌های اتریوم منبع: سانتیمنت

تحلیل قیمت اتریوم امروز

در تایم‌فریم ماهانه اتریوم همه چیز صعودی است. از خط روند گرفته تا سیگنال شاخص قدرت نسبی و همینطور MACD. تا قیمت ۲٬۷۰۰ دلار مقاومت خاصی هم سر راه این ارز دیجیتال در این تایم فریم دیده نمی‌شود.

در تایم فریم هفتگی شاخص قدرت نسبی هفت دوره‌ای ۷۶ را نشان می‌دهد که سیگنال نزدیک شدن به منطقه اشباع فروش را گوشزد می‌کند. از طرفی مقاومتی در محدوده ۱۹٬۳۰ دلار دیده می‌شود که ممکن است قیمت پس از رسیدن به آن سطح (و احتمالا رسیدن RSI به منطقه اشباع فروش) شاهد آغاز اصلاح قیمت باشیم. حجم معاملات نیز روند نزولی داشته و نشان می‌دهد گاوها در سطوح فعلی در حال عقب نشینی و احتیاط هستند.

نمودار قیمت اتریوم در تایم فریم هفتگی
نمودار قیمت اتریوم در تایم فریم هفتگی منبع: بایننس

نتایجی که در تایم فریم هفتگی برای اصلاح قیمت گرفتیم را با چک کردن تایم فریم روزانه تایید می‌کنیم. در تایم فریم روزانه شاخص RSI مقادیر بالای ۶۰ را در دوره‌های ۷ و ۱۴ و ۲۸ روزه نشان می‌دهد. با نگاه کردن به خطوط RSI می‌بینیم سطوح فعلی نقش مقاومت را برای RSI بازی می‌کند و احتمال اینکه شاهد کاهش RSI باشیم بیشتر است.

از طرفی قیمت تا ۱۹۲۵ رفته و نتوانسته از آن عبور کند. حجم معاملات نیز از این افزایش حمایت نکرده است. در تایم فریم ۴ ساعته نیز عینا همین اتفاقات دیده می‌شود.

در تایم فریم ساعتی یک واگرایی RSI دیده می‌شود که علامت تغییر روند است. MACD نیز کاهشی شدن روند را نشان می‌دهد.

نمودار قیمت اتریوم در تایم فریم ساعتی منبع: بایننس

نتیجه اینکه در کوتاه مدت احتمالا شاهد اصلاح قیمت اتریوم باشیم. در صورت اصلاح قیمت ممکن است شاهد کاهش قیمت اتریوم تا ۱۸۷۰ دلار (حمایت اول) و سپس ۱۸۲۰ دلار (حمایت دوم) باشیم.

علت افزایش قیمت اتریوم امروز چیست؟

ارتقا شاپلا در شبکه اصلی ether در تاریخ 12 آوریل فعال خواهد شد، که استاندارد EIP-4895 را پس از اجرای شاپلا به etwork اضافه می‌کند. هدف از اجرای شاپلا کاهش هزینه‌های تراکنش مرتبط با فعالیت‌های خاص در شبکه است.

همانطور که گفتیم این به روز رسانی به استیک کنندگان امکان برداشت اترهایشان را می‌دهد و سرمایه‌گذاران امیدوارند که آخرین به‌روزرسانی احساسات صعودی بیشتری را برای قیمت ETH به 2000 دلار ارائه دهد.

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به تاریخ ارتقای شاپلا و نبودن اخبار منفی (چه از اقتصاد کلان و چه در بازار کریپتو) همه چیز برای رکورد زنی اتریوم فراهم شده است.


استیک ارز دیجیتال چیست؟


پیش‌بینی قیمت اتریوم امروز

برخی معتقدند ارتقا شاپلا می‌تواند روی قیمت اتریوم اثر صعودی داشته باشد زیرا استیکینگ و سود گرفتن ساده‌تر می‌شود. این را اضافه کنیم زمانی که شبکه اتریوم از کاربران خواست اترهای خود را استیک کنند قرار بود سال ۲۰۲۰ اترها آزاد شود اما اکنون که در سال ۲۰۲۳ قرار داریم هنوز سرمایه‌گذاران موفق به برداشت اتریوم‌های خود نشده‌اند. بنابراین آزادسازی ethereum خیال بسیاری از سرمایه‌گذاران را راحت می‌کند و آن‌ها را به سمت بازار سوق می‌دهد.

به گفته علی مارتینز، کارشناس معاملات ارزهای دیجیتال، اتریوم در حال حاضر نشانه‌هایی از صعود را نشان می‌دهد و سطح مقاومت کلیدی بعدی بالاتر از 2100 دلار است. وی می‌گوید:

داده‌های آن چین نشان می‌دهد ناحیه مقاومت بحرانی بعدی بین ۲۱۰۰ تا ۲۱۵۰ دلار است، جایی که بیش از ۲۰۰ هزار آدرس قبلا بیش از ۱۸ میلیون ETH خریداری کرده‌اند.

سطوح مقاومت اتریوم
سطوح مقاومت اتریوم منبع: توییتر علی ماتینز

شایان ذکر است، مارتینز هفته گذشته تاکید کرده بود که با توجه به عدم وجود مقاومت قابل توجه در آینده، انتظار صعود بیشتر برای اتریوم (زمانی که قیمت 1804 دلار بود)، کاملا منطقی است.

به نظر توکن باز احتمال اصلاح موقت قیمت ethereum در روزهای اخیر (تا پیش از به روزسانی شاپلا) بیشتر از ادامه روند صعودی است.

آیا افزایش قیمت اتریوم ادامه دارد؟

برخی کارشناسان می‌گویند پس از آزاد سازی اتریوم‌های استیک شده در شبکه امکان شکل گیری فشار فروش وجود دارد. آزادسازی اتریوم‌های استیک شده احتمالا موقعیت بازار ethereum را در بلندمدت مستحکم می‌کند، اما اثر کوتاه مدت ممکن است فشار فروش قابل توجهی باشد که می‌تواند روی قیمت این ارز دیجیتال تأثیر منفی بگذارد.

اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند آزادسازی اترهای استیک شده نقطه عطفی در تاریخ اتریوم است که گامی کلیدی به سمت افزایش مقیاس‌پذیری، امنیت و کارایی شبکه است. همانطور که بلاک چین به تکامل خود ادامه می دهد، چشم انداز بلندمدت اتریوم همچنان مثبت است، زیرا با وجود رقبای مختلف مانند سولانا و کاردانو، به عنوان راه‌حل اصلی برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز جای پای خود را محکم می‌کند.

همانطور که در قسمت تحلیل قیمت اتریوم گفتیم در کوتاه مدت احتمالا شاهد اصلاح قیمت ethereum باشیم. در صورت اصلاح قیمت ممکن است شاهد کاهش قیمت اتریوم تا ۱۸۷۰ دلار (حمایت اول) و سپس ۱۸۲۰ دلار (حمایت دوم) باشیم. در صورت عبور قیمت اتریوم از ۱۹۳۰ دلار نیز احتمال رشد تا ۱۹۷۰ دلار (مقاومت اول) و ۲۰۲۷ دلار (مقاومت دوم) و سپس ۲۱۰۰ تا ۲۱۵۰ (مقاومت سوم) وجود دارد.

با این حال با توجه به اتفاقات مثبت شبکه اتریوم به نظر توکن باز در بلند مدت قیمت اتریوم صعودی است.

سوالات متداول

علت افزایش قیمت اتریوم امروز چیست؟

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به تاریخ ارتقای شاپلا و نبودن اخبار منفی (چه از اقتصاد کلان و چه در بازار کریپتو) همه چیز برای رکورد زنی اتریوم فراهم شده است.

آیا افزایش قیمت اتریوم ادامه دارد؟

به نظر توکن باز احتمال اصلاح موقت قیمت ethereum در روزهای اخیر (تا پیش از به روزسانی شاپلا) بیشتر از ادامه روند صعودی است.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.