استیک ارز دیجیتال چیست؟

61867332 1

یکی از راه های کسب سود در دنیای رمز ارزها استیک کردن ارزهای دیجیتال است. تیم توکن باز در این مقاله قصد دارد تا در خصوص مبحث استیک ارز دیجیتال بررسی و تحقیق انجام دهد.

مفاهیم کلی :

استیکینگ (Staking) چیست؟

استیکینگ ارز دیجیتال یکی از راه های جایگزین برای ماینینگ و استخراج است. باید بدانیم استیکینگ در قیاس با ماینینگ هزینه ی به مراتب کمتر را در بر دارد، به گونه ای که بدون صرف هزینه های سنگین برای خرید دستگاه های ماینر یا پرداخت مبالغ بالا برای مصرف انرژی به طور رایگان ارز دیجیتال را به دست خواهید آورد.

امروزه امکان استیکینگ و دریافت سود از این طریق برای رمز ارزهای زیادی امکان پذیر است.

به بیانی ساده تر استیکینگ یعنی آنکه به وسیله نگهداری یک رمز ارز در مکانی معین همچون کیف پول ارز دیجیتال و یا حساب کاربران در صرافی ها به دریافت سود برسید. در راستای استیکینگ دو راه پیش روی هولدر ها قرار دارد;

راه اول : استیکینگ سرد است که در کیف پول محفوظ و نگهداری می شود.

راه دوم : استیکینگ در بطن یک صرافی کریپتو است که خود به دو صورت انجام می گیرد : 1-Locked 2- Flexible

برای آنکه بتوانیم به درک بهتری از پروسه استیکینگ ارز دیجیتال برسیم باید در ابتدا نسبت به مکانیزم POS (الگوریتم اثبات سهام) شناخت پیدا کنیم.

الگوریتم اثبات سهام یک مکانیزم اجماع است. این الگوریتم به سیستم های بلاک چین اجازه می دهد که با بهره وری بیشتر حین حفظ ساختار غیر متمرکز در سطحی مطلوب به کار خود ادامه دهد.

استیک ارز دیجیتال
استیک ارز دیجیتال چیست؟

استیکینگ رمز ارزها چگونه کار می کند؟

استیک کردن یا استیکینگ پروسه ی حفظ دارایی برای گرفتن سود و یاری کردن عملیات، یک بلاکچین است. استیکینگ به طور مبسوط در شبکه هایی بهره وری می شود که از الگوریتم اثبات سهام پیروی می کند.

برعکس بلاک چین های POW که برای ارزش و اعتبار بخشیدن به بلاک های جدید که به ماینینگ متکی هستند، بلاک های POS، بلاک های جدید توسط استیکینگ خلق و ارزش بخشی می شوند. این روند منجر می شود تا بلاک ها بدون نیاز به بخش سخت افزاری ماینینگ، خلق شوند.

پس می توان گفت در الگوی POW به جای رقابت برای تایید بلاک های بعدی که مستلزم محاسبه های سنگین است، برمبنای میزان کوین های محفوظ شده ،پروسه اعتبار بخشی بلاک صورت می پذیرد.

سیستم سود و پاداش استیکینگ (Staking Rewards)

باید بدانیم که سود و پاداشی که در قبال استیکینگ دریافت می کنیم مستلزم پارامترهای گوناگونی است که عبارتند از:

مقدار رمز ارزی که قفل و حفظ می شود.

میزان زمانی که رمز ارز مدنظر را استیک می کنید.

میزان رمز ارزی که در شبکه قفل شده است

کدام ارز دیجیتال قابلیت استیک کردن دارند؟

مشهور ترین رمز ارزهایی که قابلیت و توانایی استیک کردن را دارند، عبارتند از:

  1. Tezos
  2. NEO
  3. Tron
  4. Cosmos
  5. Ontology
  6. Komodo
  7. Neblio
  8. Pundi-X
  9. QTUM
  10. Decred
Staking
استیک ارز دیجیتال چیست؟

یکی از بهترین گزینه های استیک کردن، رمز ارز ترون است.

انواع استیک کردن رمز ارزها

استیکینگ ارزهای دیجیتال دارای انواع گوناگونی است که در این قسمت به بررسی انواع آن می پردازیم.

Locked Staking

استیکینگ قفل شده یعنی آنکه دارایی با هدف پشتیبانی از یک شبکه بلاک چین درون کیف پول صرافی هولد شده است.

مادامی که ارزهای کاربر درون کیف پول صرافی لاک یا قفل شده است، سود دریافت خواهد کرد. اما زمانی که از حالت لاک خارج شده و وجه برداشت شود ارائه سود نیز متوقف خواهد شد.

باید بدانیم هر ارز دیجیتال دارای زمان انتظار مختص به خود است، و هنگامی که درخواست برای برداشت دارایی لاک شده ارسال می شود رمز ارز مد نظر با سود آن به کیف پول اسپات کاربر واریز خواهد شد.

در حال حاضر یکی از بیشترین سودهی های رمز ارزهای Locked Staking در صرافی بایننس، متعلق به رمز ارز IRIS است.

Cold Staking

استیکینگ کولد یا سرد زیر مجموعه استیکینگ لاک می باشد. این روش بگونه ای است که رمز ارز مدنظر را در یک کولد ولت ذخیره می کنید. باید بدانیم منظور از کولد ولت کیف پولی است که قابلیت دسترسی به اینترنت را ندارد. همانند کیف پول های سخت افزاری چون لجر نانو.

لازم به ذکر است هرچه میزان سرمایه کاربر برای استیک کردن بیشتر باشد تمایلش برای بهره مندی از روش سرد بیشتر خواهد شد. زیرا سرمایه گذار با این روش نگران عدم اطمینان از محفوظ بودن سرمایه در یک صرافی نخواهد داشت. این استیکینگ هم، مانند استیکینگ لاک تا زمانی که اقدام به برداشت وجه نشده باشد سود دریافت می شود اما به محضی برداشت وجه دریافت سود نیز متوقف خواهد شد.

روش استیکینگ سرد از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.

Flexible Staking

این روش مشابه با نوع استیکینگ لاک یا قفل شده است. راهکار Flexible یا منعطف متشکل از نگهداری رمز ارزها در یک کیف پول ارز دیجیتال برای حمایت و پشتیبانی از عملیات شبکه ای بلاک چین است.

تفاوت این روش با روش اول یعنی لاک عدم نیاز به قفل وجه است. در این روش کاربر می تواند با وجود استیک بودن دارایی اش با آن ترید نیز انجام دهد. گرچه در این روش سود کمتری عاید کاربر خواهد شد اما نسبت به دو روش دیگر منعطف تر است و سرمایه گذار می تواند با آن ترید نیز انجام دهد.

digital currency stick
استیک ارز دیجیتال چیست؟

تفاوت هولد کردن و استیک کردن رمز ارز


باید بدانیم گرچه استیک کردن بسیار شبیه به هولد( هودل) است اما تفاوت هایی نیز دارند. در استیکینگ برعکس زمان هولدینگ، دارایی قفل شده و دیگر دسترسی آزادانه به آن وجود نخواد داشت. البته باید این امر را هم خاطر نشان شد که با هولد کردن هیچ سودی برخلاف استیکینگ عاید کاربر نخواهد شد. (میزان کوین‌ها یا توکن‌ها اضافه نمی شوند)

باید بدانیم که با استیک کردن ضمن دریافت پاداش در قالب همان رمز ارز، می توان در افزایش بهره وری، تامین امنیت، و غیر متمرکز شدن شبکه بلاک چین ارز دیجیتال مد نظر نیز مشارکت کرد.
برای فهم بهتر این مبحث تصور کنید استراتژی سرمایه گذاری شخص شما بر مبنای تحلیل فاندامنتال، خرید ترون و هولد کردن آن به مدت زمان چند ماهه است. بر مبنای اخباری که با پیگیری ها متوجه شده اید قیمت TRON در آینده ی نچدان دور روندی صعودی خواهد داشت. پس مجبور نخواهید بود که سرمایه خود را به صورت لاک نگه دارید و اگر در این بین بر مبنای تحلیل تکنیکال، متوجه صعود نسبی رمز ارز دیگری مانند اتریوم را پیش بینی کنید قادر خواهید بود تا TRON را به ETH تبدیل کرده و بعد از دریافت سود نسبی مجدد به رمز ارز اولیه باز گردید که این مورد درصورت استیک کردن امکان پذیر نیست .

شرایط استیکینگ رمز ارزها

برای استیک کردن رمز ارزها دو شرط و جود دارد که عبارتند از :

  1. باید ارزدیجیتالی را استیک کنید که از الگوریتم POS پیروی کند. همانند : رمز ارز ترون
  2. ولت یا کیف پول ارز دیجیتال کاربر باید قابلیت استیکینگ را دارا باشد و از آن پشتیبانی کند. همانند : تراست ولت

مزایا و معایب

استیکینگ رمز ارزها نیز دارای مزایا و معایبی است، که در ذیل به طور مختصر به بیان آن ها می‌پردازیم.

مزایا :

افزایش ثبات و امنیت بلاک چین

عدم نیاز به دستگاه های ماینر

کاهش مصرف انرژی برق

ایجاد درآمد غیرفعال برای کاربران

یک منبع درآمد قابل پیش‌بینی

استیکینگ به سرمایه زیادی نیاز ندارد

استیکینگ ارز دیجیتال کار آسانی است و اصلا پیچیده نیست.

معایب :

1.دوره و مدت زمان قفل کردن رمز ارز

2. نوسانات و نقدینگی

3. کمیسیون تایید کننده یا Validator

4. مدت زمان پاداش‌‌ها

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.