آیا 10 سال حبس در انتظار مدیرعامل سابق بایننس است؟

مدیرعامل بایننس

یک دادخواست دادگاهی اخیر نشان می‌دهد که چالش‌های حقوقی چانگ‌پنگ “CZ” جائو علی‌رغم اقرار به نقض الزامات ضد پولشویی ایالات متحده در توافقی با وزارت دادگستری، تازه شروع شده‌اند. 

مجازات سخت‌تری از آنچه انتظار می‌رفت، برای CZ

انتظار می‌رود جائو در فوریه ۲۰۲۴ (بهمن 1402) محکوم شود. او در حال تلاش برای بازگشتش به امارات متحده عربی است تا در زمانی که منتظر صدور حکمش است در کنار خانواده‌اش باشد.



با این حال، در دادخواستی مورخه ۲۴ نوامبر (3 آبان)، مقامات اعلام کرده‌اند که او ممکن است با مجازات سخت‌تری از آنچه انتظار می‌رفت روبرو شود: 

ادعای دفاع این است که آقای جائو تنها با “مدت کوتاهی” از مجازات رو به رو است و انگیزه‌ای برای فرار ندارد. واقعیت این است که حداکثر محدوده دستورالعمل‌ها ممکن است تا 18 ماه باشد ولی ایالات متحده آزاد است تا حداکثر 10 سال مجازات قانونی در نظر بگیرد.

وکلای CZ به دنبال تخفیف در مجازات

مجازات بالقوه طولانی‌تر با اجماع کارشناسان حقوقی در تضاد است. براساس تحلیل جان رید استارک، مقام سابق کمیسیون بورس و اوراق بهادار، جائو احتمالاً براساس دستورالعمل‌های محکومیت ایالات متحده، محکوم به 12 تا 18 ماه حبس در زندان با شدت امنیتی کم، می‌شود. هرچند تیم حقوقی او احتمالاً درخواست عدم زندان یا مجازات جایگزین را مطرح خواهد کرد که شامل ترکیبی از زندان، حبس در منزل و تعلیق مراقبت خواهد بود. 

دولت باید مدارک قابل توجه بیشتری را ارائه دهد

ارتباط جائو با صنعت ارز دیجیتال همچنین ممکن است بر سرنوشت او تأثیر بگذارد. استارک معتقد است اگر “DOJ نتواند برای CZ مجازاتی را اعمال کند که از رفتارهای پولشویی آینده در ارزهای دیجیتال (و دیگر جاها) جلوگیری کند، این “معامله اقرار” ممکن است منجر به ضرر DOJ شود.”

برای DOJ، جستجو برای مجازات زندان طولانی‌تر برای جائو ممکن است، آسان به نظر نرسد. بر اساس تحلیل استارک، مقامات دولت باید مدارک قابل توجه بیشتری را ارائه دهند که او را در فعالیت مجرمانه دخیل نشان دهد. او نوشت:

امیدواریم DOJ چیزی در آستین داشته باشد، یا شاید الزامات نظارتی بایننس و سایر اقدامات اصلاحی، جرایم سنگین‌تر و قابل پیگرد کیفری را آشکار کند.

وثیقه‌ای 175 میلیون دلاری CZ

جائو تحت وثیقه‌ای 175 میلیون دلاری آزاد شده است که نیاز دارد 14 روز قبل از تاریخ صدور حکم مقررشده در 24 فوریه 2024 به ایالات متحده بازگردد. استارک در نظرات خود ذکر کرد که انتظار می‌رود قاضی ریچارد ای. جونز تقاضای دولت را با امکان تقویت الزامات وثیقه از طریق شرایط اضافی وثیقه یا تأخیر در تصمیم‌گیری در 27 نوامبر (6 آذر) مدنظر قرار دهد.

رویکرد DOJ به صرافی بایننس متفاوت است

پرونده بایننس-CZ بحث‌هایی را در میان کارشناسان حقوقی و تجاری برانگیخته است. به گفته امید ملکان، نویسنده و استاد دانشکده تجارت کلمبیا، رویکرد DOJ به این صرافی تفاوت قابل‌توجهی با آنچه در حوزه مالی سنتی دیده می‌شود، دارد.

اگر [بانک‌ها] به استاندارد بایننس پایبند بودند، صدها مدیر اجرایی در زندان بودند و پول کمتری برای بازخرید سهام (یا لابی‌گری) وجود داشت. اما بانکداران به اندازه کافی باهوش بودند که هرگز بازی را زیر سؤال نبرند.

برنامه‌های آینده CZ 

در پست اخیر خود، CZ می‌گوید قصد دارد با خاموش کردن تلفن خود و دور شدن از مشغله بی‌پایان کاری‌اش، مرخصی بگیرد. پس از این دوره استراحت، قصد دارد به سرمایه‌گذاری غیرفعال بپردازد و متمرکز بر تبدیل شدن به سهامدار/توکن‌دار اقلیتی در شرکت‌های نوپا، به ویژه در بخش‌هایی مانند بلاک‌چین، وب3، DeFi، هوش مصنوعی و زیست‌فناوری باشد. 

CZ به ویژه از داشتن زمان بیشتر برای کشف DeFi هیجان‌زده است. او دیگر انتظار ندارد خودش دوباره به عنوان مدیرعامل یک شرکت نوپا را رهبری کند.

در 21 نوامبر (30 مهر)، جائو توافقی 4.3 میلیارد دلاری با دولت آمریکا بر سر اتهام اجازه دادن به افراد درگیر فعالیت‌های غیرقانونی برای انتقال پول از طریق این صرافی به دست آورد. او به عنوان بخشی از این توافق از سمت مدیرعاملی کناره‌گیری کرد.

سوالات پرتکرار

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.