آموزش خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی اکسبیتو

آموزش خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی اکسبیتو

توکن باز با هدف ایجاد فضایی شفاف میان صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران، سرویس مقایسه قیمت رمزارزهای قابل معامله در صرافی‌های داخلی را راه‌اندازی کرده است. کاربران و تریدرهای ایرانی با مراجعه به این صفحه می‌توانند قیمت ارز دیجیتال مورد نظر خود را در میان صرافی‌های داخلی مقایسه کرده و بهترین قیمت خرید و فروش تتر، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را شناسایی کنند.

با افتخار همکاری توکن باز با صرافی اکسبیتو، به عنوان عضو جدید سرویس مقایسه قیمت رمزارزها را اعلام می‌کنیم؛ در ادامه آموزش خرید و فروش ارزهای دیجیتال در این صرافی، در قالب مقاله‌ای که توسط تیم محترم صرافی Exbito تهیه شده را منتشر خواهیم کرد.

اگر هنوز در این صرافی ثبت نام نکرده‌اید، با استفاده از لینک زیر وارد سایت این صرافی شوید:

ورود به صرافی اکسبیتو

اگر برای ثبت نام و احراز هویت در این صرافی به کمک نیاز دارید، توکن باز  در مقاله‌ای به صورت گام به گام این مراحل را آموزش داده است که در زیر این می‌توانید این مقاله را مشاهده کنید:

آموزش ثبت نام و احراز هویت در صرافی اکسبیتو

آموزش خرید و فروش در بازار اکسبیتو

با خرید و فروش ارز دیجیتال در اکسبیتو می‌توانید سود بیشتری به دست آورید. شاید بپرسید چگونه؟ پاسخ ساده است، اکسبیتو با سرعت بالای خود امکان معامله با قیمت انتخابی را به شما می‌دهد و با کارمزد بسیار اندکی که نسبت به سایر اکسچنج‌ها از شما می‌گیرد سبب حفظ دارایی شما می‌شود. در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم چگونه ارز دیجیتال را با قیمت مناسبی بخرید و چگونه ارزهای دیجیتال خود را با یک قیمت عالی بفروشید.

پیش از هر چیز باید بدانید در بازار اکسبیتو 2 نوع خرید و فروش انجام می‌شود:

  • سفارش محدود
  • سفارش بازار

برای ورود به بازار اکسبیتو و انجام معامله باید وارد حساب کاربری خود شوید یا اگر حساب کاربری ندارید، در اکسبیتو ثبت‌نام کنید. پس از ورود به اکسبیتو، صفحه داشبورد یا همان پیشخوان را خواهید دید:

آموزش خرید و فروش در بازار اکسبیتو

بعد از اینکه وارد حساب کاربری خود شدید،‌ حال باید از منوی سمت راست، گزینه بازار راانتخاب کنید. بعد از انتخاب و ورود به صفحه بازار،‌ تصویر زیر را مشاهده می کنید.

آموزش خرید و فروش در بازار اکسبیتو

در این صفحه می‌توانید نوع بازار مربوط به رمزارز را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید معاملات شما به صورت ریالی انجام شود، گزینه بازارهای اکسبیتو و اگر مایل هستید معاملات تتری انجام دهید، گزینه بازارهای جهانی را انتخاب کنید. سپس ارز دیجیتال مورد نظر را انتخاب کنید تا وارد بازار معاملاتی رمزارز شوید.

آموزش خرید و فروش در بازار اکسبیتو

دقت داشته باشید که برای خرید و فروش رمز ارز باید کیف پول خود را شارژ کرده باشید.

صفحه زیر شمای کلی بازار معاملاتی مربوط به یک ارز دیجیتال در اکسبیتو است. در قسمت بالای صفحه می‌توانید نام رمزارز انتخاب شده را ببینید.

در صورتی که بخواهید سریعا به بازار ارز دیجیتال دیگری وارد شوید، یک گزینه دسترسی سریع برای شما آماده شده است که با انتخاب آن می‌توانید به راحتی وارد صفحه ارز دیگری شوید.

  • آموزش خرید و فروش محدود در اکسبیتو

از قسمت پایین صفحه نوع بازار را «سفارش محدود» انتخاب کنید. اکسبیتو برای راهنمایی بیشتر شما، خرید و فروش را به صورت واقعی با رمزارز بیت کوین انجام داده است.

خرید رمزارز در سفارش محدود

برای سفارش گذاری به صورت سفارش محدود، باید مبلغ و مقدار بیت کوین را به صورت دلخواه و بر اساس نیازتان در جایگاه‌های قیمت خرید و مقدار (ارز دیجیتال) وارد کنید؛ گزینه خرید رمزارز را بزنید و منتظر بمانید تا کاربر فروشنده‌ای با مقدار و قیمت خرید شما موافقت کند. پس از این اتفاق، ارز دیجیتال او با مقدار انتخابی شما به شما فروخته می‌شود.

در این نوع سفارش خرید شما به صورت سفارش فعال ثبت می شود و تا زمانی که کاربری با مبلغ و تعداد رمزارز خواسته شده توسط شما موافقت نکرده باشد، خریدی صورت نمی‌گیرد و همچنان می‌بایست منتظر بمانید تا فروشنده پیدا شود.

نکته: این نوع خرید و فروش برای افرادی که قصد دارند نقش سفارش گذار(Tacker) وارد شوند مناسب است تا بتوانند با قیمت دلخواه خود نسبت به خرید و فروش اقدام کنند. در صورتی که سفارش گذار سفارش خود را در رنج بازار ثبت کند، سفارش با سرعت انجام می‌شود.

با استفاده از اهرم درصد می‌توانید مشخص کنید چند درصد از دارایی موجود در کیف پول شما برای این معامله خرج شود.

فروش رمزارز در سفارش محدود

برای فروش ارز دیجیتال خود به صورت سفارش محدود، مشابه مراحل خرید سفارش محدود، وارد بازار می‌شوید اما مقدار ارز دیجیتال و قیمت فروش را در جایگاه فروش تعیین می‌کنید تا خریدار سفارش شما مطابق قیمت و مقدار خرید شما درخواست را ثبت کن و رمزارز شما به فروش برسد.

نکات مهم در استفاده از پنل بازار اکسبیتو

اگر به کادرهای خرید و فروش دقت کنید قسمتی مربوط به قیمت خرید و یا فروش وجود دارد و قسمت زیر آن مربوط به مقدار است. این قسمت‌ها دارای محدودیت سقف انتخاب هستند به طور مثال برای خرید بیت کوین با ریال حداقل مقدار ریال انتخابی باید 1000,000 ریال باشد تا بتوانید معامله را فعال و سفارش خود را ثبت کنید. در هنگام فروش هم باید حداقل همین مقدار بیت کوین را به فروش برسانید و امکان ثبت سفارش کمتر از آن امکان پذیر نیست. جدول کارمزدها و سطوح کاربری را در اینجا ببینید.

بخش دیگری که باید به آن توجه کنید، حجم، موجودی و کارمزد سفارش شما است.

حجم در واقع مقدار بیت کوینی (یا رمزارزی) که قصد خرید یا فروش آن را دارید را نمایش می‌دهد.

موجودی چه در فروش و چه در خرید رمز ارز، موجودی رمزارزی، تتری (دلاری) یا ریال شما را نمایش می‌دهد و می‌توانید بر اساس کل موجودی یا بخشی از موجودی‌تان خرید کنید یا بخشی از موجودی را به تتر یا ریال به فروش برسانید.

آخرین گزینه کارمزد است، کارمزد خرید و فروش شما مبلغی است که صرافی به ازای ارائه خدمات بازار خرید و فروش از شما دریافت می‌کند. کارمزد بر اساس سطح کاربری افراد و نوع معامله (خرید باشد یا فروش) متفاوت است. سطوح کاربری تعریف شده در اکسبیتو را می‌توانید در صفحه کارمزدها و سطوح کاربری ببینید.

لغو سفارش در بازار محدود

برای لغو سفارش در بازار محدود به منوی سفارشات فعال بروید و در آنجا بر روی سفارش های شما یک گزینه لغو وجود دارد. از همین رو شما می توانید سفارش خود را لغو کنند. حال سرمایه و یا رمزارز شما از حالت بلوکه خارج شده و پول به کیف پول شما باز می گردد.

خرید و فروش با سفارش بازار در اکسبیتو

خرید و فروش در بازار تفاوت زیادی با خرید و فروش محدود دارد. در سفارش محدود تا زمانی که کاربری با قیمت و مقدار سفارش شما موافق نباشد، یا اصطلاحا خریدار یا فروشنده با قیمت شما پیدا نشود، رمزارز و پول شما بلوکه و معلق می شود تا زمانی که سفارش شما به تایید فروشنده یا خریدار برسد. اما در سفارش بازار اینگونه نیست. در این نوع سفارش شما فقط مقدار ارز دیجیتال را مشخص می‌کنید و مبلغ بر اساس میانگینی از بازار برای شما خریده می‌شود. در این مدل خرید از یازار، سفارش شما سریعا انجام می‌شود چرا که، به راحتی می‌بینید سفارش شما خرد خرد از بالای مارکت شروع به خرید کرده است و سفارش شما به صورت لحظه‌ای انجام می‌شود.

نکته: این نوع خرید و فروش برای افرادی مناسب است که قصد دارند در نقش سفارش پذیر (میکر) عمل نمایند و با قیمت بازار نسبت به خرید و فروش اقدام کنند. در نقش سفارش پذیر و سفارش بازار قیمت ملاک عمل نمیباشد و به صورت خودکار از بالای بازار نسبت به خرید و فروش اقدام میگردد.

خرید به صورت سفارش بازار

در این نوع سفارش گذاری شما دیگر قادر به تعیین قیمت دلخواه خود برای خرید و یا فروش نیستید و به نوعی سفارش سریع با قیمت‌های موجود در بازار است. بعد از انتخاب مقدار خرید، بازار برای شما به صورت خودکار از کمترین قیمت تا به میزان مورد نیاز شما در سفارشات بازار را در لحظه به صورت آنلاین خرید انجام شده و در حین خرید پول از حساب شما کسر می‌شود.

در این نوع سفارش امکان لغو سفارش وجود ندارد و بازار به صورت خودکار فرآیند خرید را برای شما انجام می‌دهد. شما می‌توانید تاریخچه خرید و فروش خود را در قسمت تاریخچه و پس از آن در قسمت معاملات بازار ببینید.

فروش به صورت سفارش بازار

در فروش با استفاده از سفارش بازار، مانند مراحل خرید تنها کافی است مقدار رمزارز مورد نظر خود را در صفحه بازار انتخاب کنید و فروش رمز ارز را بزنید تا سفارش فروش شما با بالاترین قیمت خرید مطابقت داده شده و ارز دیجیتال به فروش برسد. به طور مثال اگر شما بخواهید یک بیت کوین بفروشید، در بخشی که تعداد را انتخاب می‌کنید،‌ سفارش‌های زیادی برای خرید با قیمت‌های مختلف ثبت شده است. بعد از ثبت سفارش فروش، مشاهده خواهید کرد که هر کاربری که سفارش خرید بیت کوین را گذاشته است به همان تعدادی که سفارش گذاشته از ۱ عدد بیت کوین شما کسر می شود و خرید کاربر انجام می شود.

این روند تا زمانی ادامه پیدا می کند تا یک عدد بیت کوین شما به صورت کامل به فروش برسد. اما باید بدانید که بیت کوین شما با بالاترین و یا پایین ترین قیمت به فروش نمی رسد، بلکه هر قیمتی که در سفارش های خرید تعیین شده باشد، انتخاب و در نهایت فروش شما با قیمت های مختلف انجام می شود. در این بخش از فروش بازاری شما نمی توانید سفارش خود را لغو کنید. این نوع فروش بیشتر برای کاربرانی توصیه می‌شود که قصد فروش سریع و نقد کردن رمزارز را دارند و مبلغ پیشنهادی بازار برای آنها مناسب است.

جزئیات قیمت فروش ارز دیجیتال خود در سفارش بازار را مانند خرید در سفارش بازار می‌توانید در بخش تاریخچه معاملات ببینید. در صورت هرگونه سوال یا ابهام که با مقاله آموزشی برطرف نشده است می‌توانید با تیم پشتیبانی اکسبیتو تماس حاصل کنید. از یاد نبرید که، شما می‌توانید در همین بخش از بازار، ارزهای دیگر را برای خرید و فروش انتخاب کنید. و یا اگر بخواهید موجودی خود را در بخش کیف پول میان صفحه مشاهده کنید و براساس آن تصمیم به خرید و یا فروش بگیرید.

سخن پایانی

کاربران توکن باز می‌توانند در صفحه اختصاصی این صرافی نظرات و تجربیات خود در زمان کار با این صرافی را به اشتراک بگذارند. این نظرات توسط تیم توکن باز مطالعه و نکات مهم به صرافی انتقال خواهد یافت. بیان نظرات شما در بهبود سرویس‌های ما کمک بسیاری خواهد کرد که پیشاپیش بابت این همکاری از شما تشکر می‌کنیم.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.