5 دلیل که نشان می‌دهد بازار نزولی در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت

پرونده ویژه؛ 5 دلیل برای تکرار بازار نزولی در سال 2023

سال 2022 سرشار از زجر و بدبختی برای رمز ارزها بود. پادشاه ارزهای دیجیتال طی یک سال 80 درصد از ارزش خود را از دست داد و روزهای بسیار سختی را سپری کرد. اما آیا این اتفاقات در سال 2023 تکرار نخواهد شد؟ صندوق جهانی پول پیش‌بینی کرده که یک سوم از اقتصادهای جهان در سال 2023 دچار رکود خواهند شد. کارشناسان باور دارند که عذابِ سال 2022 در سال 2023 نیز تکرار شده و در این مقاله قصد داریم تا به مهم‌ترین دلایل آنها بپردازیم. با ما در مقاله‌ی 5 دلیل برای تکرار بازار نزولی در سال 2023 همراه باشید.

5 دلیل برای تکرار بازار نزولی در سال 2023

کارشناسان باور دارند 5 دلیل اصلی وجود دارد که بنا به آنها، بازارهای مالی ازجمله ارزهای دیجیتال در سال 2023 نیز در زمستان سرد و تاریک خود باقی خواهند ماند. این دلایل به یک‌دیگر مرتبط هستند.

کمبود انرژی در جهان

بدون تغییرات چشم‌گیر در چشم‌انداز ژئوپلیتیکی و اقتصادی، به‌نظر کمبود سوخت‌های فسیلی تا زمستان سال آینده ادامه یابد. به‌دنبال تحریم‌ها و تخریب لوله‌ی نورد استریم 1، منابع روسیه کاهش یافته است. چنین آسیبی به‌دنبال جنگ با اوکراین ایجاد شد و غیرقابل جبران است چرا که تولید و توسعه‌ی زیرساخت‌های جدید به زمان و هزینه نیاز دارد.

پرچم اوکراین و روسیه
جنگ اوکراین و روسیه منجر به بحران انرژی در جهان شده است

علی‌رغم کاهش نیاز به سوخت‌های فسیلی و رشد بی‌سابقه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر و وسایل نقلیه الکتریکی، هنوز هم تقاضای زیادی برای نفت و گاز وجود دارد. انرژی‌های تجدیدپذیر نیز با محدودیت زیادی مواجه هستند. این انرژی‌ها به عناصری همچون لیتیوم، کبالت، کروم و آلومینیوم نیاز داشته که به‌سختی قابل تامین هستند. انرژی هسته‌ای نیز به‌اندازه‌ی کافی وجود نداشته و ساخت نیروگاه جدید سال‌ها طول می‌کشد.

احیای تولید در کارخانه‌ها

شوک‌های وارد شده به زنجیره‌ی تامین ازجمله کرونا و حمله‌ی روسیه به اوکراین، اشتهای زیادی برای تجدید تولید در اقتصادهای بزرگ ایجاد کرده است. این اتفاق در بلندمدت یک موهبت است اما احیای تولید نیاز به سرمایه‌گذاری، زمان و نیروی کار ماهر دارد.

شناسایی بهترین قیمت خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران

در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت، احیای تولید در کشورهای کم‌تر توسعه‌یافته منجر به رشد تورم می‌گردد. در واقع دستمزد کارگران ماهر بالا رفته و شرکت‌ها برای جلوگیری از کاهش سود خود مجبور به افزایش قیمت هستند.

انتقال به اقتصادهای کالا محور

کرونا و جنگ روسیه باعث شد تا دولت‌ها به‌دنبال زنجیره‌ی تامین جدیدی از مواد خامِ ایمن‌تر و سبزتر (دوست‌دارِ محیط‌زیست) در سرتاسر جهان باشند.

ویروس کووید-19
کرونا یکی از اصلی‌ترین دلایل انتقال به اقتصادهای کالامحور است

طی سال‌های متمادی، معدن‌کاری و استخراج از زمین به کشورهایی با نیروی کار ارزان و فراوان با مقررات مالیاتی ضعیف واگذار شده است. با این حال طی سال‌های اخیر این روند تغییر کرده و به سمت کشورهایی با مالیات و دستمزد بالا حرکت کرده است. قطعا چنین اتفاقی پایدار نبوده و دولت‌ها در منبع تامین مواد خام خود تجدیدنظر خواهند کرد. در برخی کشورها، چنین رویدادی منجر به افزایش سرمایه‌گذاری در اکتشاف خواهد شد. در نهایت شاهد تغییر اتحادهای تجاری خواهیم بود.

بدین صورت احتمالا شاهد تغییر ژئوپلیتیک در نظم جهانیِ تک قطبی به نظام چندقطبی خواهیم بود. به‌عنوان مثال، احتمالا کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسه به سمت چین حرکت کرده و پیمان‌های تجاری جدیدی با این غول آسیایی امضا کنند. چنین اتفاقی پیامدهایی برای ایالات‌متحده و زنجیره تامین این کشور خواهد داشت.

تورم پیاپی

چهارمین دلیل از 5 دلیل برای تکرار بازار نزولی در سال 2023، تورم پیاپی است. با توجه به اتفاقات مختلف، بعید است که تورم به‌ این زودی‌ها کاهش یابد. حالا تورم به چالشی بزرگ برای بانک‌های مرکزی در سرتاسر جهان تبدیل شده و ابزار مورد علاقه‌ی آنها برای کنترل آن، نرخ بهره است. با این حال نرخ بهره قدرت محدودی داشته و ما قدم در دنیای تورم بالا همراه با عدم تعادلِ عرضه و تقاضا گذاشته‌ایم.

فرصت آربیتراژ ارزهای دیجیتال و کسب سود پایدار و مطمئن

چرخه‌های تورمی قبلی زمانی به پایان رسیدند که قیمت‌ها تا حدی افزایش یافته و تقاضا کاهش یافته بود. این فرآیند در کالاهای اختیاری ساده و جالب اما درمورد اقلام ضروری ازجمله انرژی و غذا مشکل‌ساز است. با توجه به اینکه مصرف‌کنندگان و تجار چاره‌ای جز پرداخت قیمت‌های بالاتر ندارند، فشار تورمی صعودی ادامه‌دار خواهد بود.

گسترش تمرکززدایی از نهادها و سیستم‌های کلیدی

این تغییر اساسی توسط دو عامل مختلف به شرح زیر هدایت می‌شود.

  1. تغییر نظم جهانی در اثر تغییرات ژئوپولیتیکی و شکسته‌ شدن زنجیره‌ی تامین و سیاست‌های مالی سخت‌گیر
  2. فرسایش جهانی اعتماد به موسسات به‌دنبال واکنش بد به کرونا، مشکلات اقتصادی و اطلاعات غلط گسترده

اولین نکته‌ی کلیدی بدین صورت است: کشورهایی که زمانی به آمریکا به چشم رهبر و ابرقدرت جهان نگاه می‌کردند حالا تمایل خود را به رابطه‌ی تجاری با این کشور از دست داده و نیازهای خود را با روابط منطقه‌ای رفع می‌کنند.

پرچم چین
آمریکا دیگر ابرقدرت اول جهان نیست و کشورها به‌دنبال پیمان‌های تجاری با چین هستند

دومین نکته‌ی کلیدی بدین صورت است: بی‌اعتمادی به نهادها در حال افزایش است. نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو نشان داد که آمریکایی‌ها به‌طور فزاینده‌ای نسبت به بانک‌ها، کنگره، کسب‌وکارهای بزرگ و سیستم‌های مراقبت بهداشتی مشکوک هستند. تشدید اعتراضات در هلند، فرانسه، آلمان و کانادا نیز حاکی از این پدیده‌ی جهانی است.

درصورت تکرار بازار در سال 2023 نیز راه‌های زیادی برای ترید در بازار نزولی وجود دارد. با مطالعه‌ مقاله‌ی «در بازار خرسی چطور ترید کنیم؟ معرفی ۳ روش در زمان ریزش ارزهای دیجیتال» دانش و سرمایه‌ی خود را افزایش بدهید.

چنین نارضایتی‌هایی منجر به رشد نامزدهای پوپولیست راست‌گرای افراطی شده است. به‌عنوان مثال اخیرا جورجیا ملونیِ راست‌گرا در ایتالیا به قدرت رسید.

بدین ترتیب علاقه‌ی فزایند‌ای نسبت به راه‌های جایگزین برای دسترسی به خدمات ایجاد شده و حالا Web3 نیز به جایگزینی برای سیستم‌های سنتی تبدیل شده است.

سخن پایانی

در مجموع، تمامی 5 مورد به نقطه‌ای می‎‌رسند که تنها سرمایه‌گذاران دقیق، ماهر و فرصت‌طلب قادر به ترید در بازارهای مالی خواهند بود. بنابراین کمربندهای ایمنی خود را محکم بسته و احتمال هر اتفاقی را در سال 2023 در نظر بگیرید. به‌نظر شما همراهان توکن باز سال 2023 نیز سالی سرشار از بدبختی برای ارزهای دیجیتال خواهد بود؟ ممنون از اینکه تا پایان مقاله‌ی «5 دلیل برای تکرار بازار نزولی در سال 2023» همراه ما بودید.   

منبع: CoinTelegraph

سوالات متداول

آیا بازار خرسی در سال 2023 تکرار خواهد شد؟

عوامل مختلف حاکی از این موضوع هستند اما تمامی آنها احتمالات مختلف بوده و بازار ارزهای دیجیتال تقریبا قابل پیش‌بینی نیست.

چه دلایلی برای تکرار بازار نزولی در سال 2023 وجود دارد؟

عوامل زیادی برای تکرار بازار خرسی در سال 2023 وجود دارد که به شرح زیر هستند.
کمبود انرژی در جهان
احیای تولید در کارخانه‌ها
تورم پیاپی
انتقال به اقتصادهای کالا محور
گسترش تمرکززدایی در سرتاسر جهان

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.