کاهش قیمت دلار (تتر) تا کی ادامه دارد؟

ارز دیجیتال تتر Tether چیست؟ چرا باید تتر خرید؟

قیمت دلار (تتر) در یک ماه اخیر نسبتا باثبات بوده و در ناحیه محدودی در نوسان بود. با توجه به افزایش‌‌های پی در پی قیمت دلار در سال گذشته و رکوردزنی آن در آخر اسفند ثبات فعلی قیمت دلار (تتر) و کاهش آن نسبت به قیمت‌های اسفند این سوال را به ذهن می‌آورد که آیا روند کاهشی قیمت دلار (تتر) ادامه دارد؟ در این مطلب دلایل کاهش قیمت دلار (تتر) را بررسی می‌کنیم و پیش بینی قیمت دلار بر اساس نظر برخی از کارشناسان را ارائه خواهیم داد.

اگر قصد خرید تتر دارید می‌توانید از صرافی آبان تتر که تتر را با کارمزد صفر ارائه می‌کند استفاده کنید:

خرید تتر از آبان تتر


موارد مهم مقاله:

  • در این مطلب به ۱۲ مورد از دلایل اثرگذار روی کاهش قیمت دلار (تتر) اشاره کردیم.
  • توافق ایران و عربستان، سفر رافائل ماریانو گروسی، رئیس سازمان انرژی اتمی به ایران و تغییر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی از اصلی‌ترین دلایل کاهش قیمت دلار هستند.

قیمت دلار در اسفند ۱۴۰۱ رکورد تاریخی خود را شکست و وارد کانال ۵۴ هزار دلار شد (در بازار غیررسمی تا نزدیک ۶۰ هزار تومان هم بالا رفت). در آن زمان تقاضای تتر در صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی به قدری افزایش یافت که گپ زیادی بین قیمت دلار و قیمت تتر ایجاد شده بود. حتی قیمت تتر در صرافی‌های داخلی هم به قدری متفاوت بود که فرصت‌های کسب سود آربیتراژ خیلی خوبی را فراهم کرده بود و ما در آن زمان در کانال تلگرام توکن باز و بلاگ این فرصت‌ها را اطلاع‌رسانی کردیم.

نمودار قیمت دلار در یک ماه گذشته
نمودار قیمت دلار در یک ماه گذشته منبع: سایت اطلاع‌رسانی قیمت دلار و طلا

همانطور که در تصویر بالا ملاحظه می‌کنید قیمت دلار (تتر) پس از ثبت رکورد قیمتی خود در ۲۸ اسفند در ۵۳٬۸۰۰ تومان شروع به کاهش کرد و پس از ورود به کانال ۵۱ هزار تومان در آنجا ماند. در زمان نوشتن این مطلب دلار با قیمت ۵۰٬۸۰۰ تومان دست به دست می‌شود.

در این مدت قیمت تتر نسبت به قیمت دلار نوسان بیشتری را تجربه کرد و تقریبا هزار تومان بالاتر معامله شد. در لحظه نوشتن این مطلب بر اساس اطلاعات توکن باز، قیمت تتر در صرافی‌های ایرانی به طور میانگین ۵۱٬۵۰۰ تومان است.


اگر تمایل دارید تحلیل و پیش بینی کاملی از بیت کوین و افزایش قیمت آن ببینید پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر از توکن باز را از دست ندهید:

تحلیل بیت کوین امروز: افزایش قیمت بیت کوین تا کی ادامه دارد؟


قیمت تتر امروز به تومان

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید در لحظه گرفتن اسکرین شات، بهترین قیمت خرید تتر ۵۰٬۹۰۰ تومان از صرافی نوبیتکس و بهترین قیمت فروش تتر ۵۱٬۵۰۰ تومان و به صرافی تترلند است.

صفحه مقایسه قیمت تتر در صرافی‌های ایرانی
صفحه مقایسه قیمت تتر در صرافی‌های ایرانی منبع: توکن باز

همانطور که می‌دانید هر واحد تتر معادل یک دلار آمریکا ارزش گذاری می‌شود. تتر پس از تبدیل شدن به تومان در صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی مقداری از دلار فاصله می‌گیرد. اما علت کاهش و افزایش قیمت تتر تماما به دلار بر می‌گردد. پس بیاید ببینیم در بازار ارز کشور چه خبر است؟

به گزارش اقتصاد نیوز، روند قیمت دلار در سال جدید در بازار غیررسمی نزولی بوده است. بیاید علل روند نزولی دلار را بررسی کنیم.

علت کاهش قیمت دلار (تتر) چیست؟

  • جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: اواسط اسفند شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای ایران جلسه تشکیل دادند و این جلسه بدون صدور قطعنامه علیه ایران پایان یافت.
  • سفر رافائل ماریانو گروسی، رئیس سازمان انرژی اتمی به ایران: سفر رئیس سازمان انرژی اتمی به ایران که خروجی مثبت داشت و به قول مقامات ایران این سفر گامی بلند در راستای رسیدن به توافق هسته‌ای است. سفر گروسی قیمت دلار (تتر) را در کانال ۵۰ هزار تومان نگه داشت.
  • توافق ایران و عربستان: به نقل از دنیای اقتصاد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ خبر آشتی دولت‌های ایران و عربستان با پادرمیانی و تلاش‌های دولت چین آب روی آتش بود و حسابی تب و تاب بازار را خواباند. پس از سفر گروسی توافق ایران و عربستان دومین پوتک به قیمت دلار بود و آن را تا ۴۷ هزار دلار کم کرد.
  • سفر علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی به وین
  • آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در ژاپن، عراق و کره جنوبی در ازای تبادل زندانیان: ایلنا به نقل از شبکه خبری العربیه گزارش داد آمریکا درصدد آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار (تتر) از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در عراق، ژاپن و کره جنوبی در ازای آزادی سه «گروگان» زندانی در ایران است.
  • تغییر مکانیسم عرضه دلار با کارت ملی: به گزارش ایرنا از ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ نحوه عرضه دلار با کارت ملی تغییر کرد و برخلاف قبل که بانک مرکزی برای توزیع ارز از صرافی‌ها کمک می‌گرفت از این به بعد به صورت مستقیم به حساب ارزی بانکی افراد دلار (تتر) را واریز می‌کند.
  • پیشنهادتوافق موقت آمریکا به ایران: اواسط فروردین برخی از خبرگزاری‌ها اعلام کردند دولت آمریکا به ایران پیشنهاد داده است در ازای تخفیف در زمینه برخی تحریم‌ها بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران متوقف شود. هر چند یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادعای مطرح شده را رد کرد. اما این خبر نیز روی کاهش قیمت دلار-تتر موثر بود.
  • افزایش عرضه درهم در مرکز مبادله ارز و طلا: شاید بتوان گفت اولین دستاورد توافق ایران و عربستان ورود درهم به اقتصاد ایران باشد که در شرایط تحریمی اخیر نور امیدی در بازار ارز می‌تاباند. قیمت درهم روی قیمت دلار تاثیر مستقیم دارد و عرضه بالای درهم و کاهش قیمت آن می‌تواند منجر به کاهش قیمت دلار/تتر شود.
  • کاهش تقاضا برای ورود کالای قاچاق: افزایش قیمت ارز سوداوری کالاهای قاچاق را کاهش داد.
  • خروج دلالان از بازار ارز:‌ به نقل از ایسنا، سید کمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی معتقد است یکی از اصلی‌ترین عوامل کاهش قیمت ارز در بازار خروج دلال‌ها از بازار ارز است.
  • تمهیدات بانک مرکزی برای جلوگیری از خروج سرمایه از کشور مخصوصا از حوزه‌های خارج از کشور مانند سلیمانیه یا اربیل در عراق اندیشیده است.
  • حضور فعال‌تر بانک مرکزی در بازار غیر رسمی
  • رونق بورس و افزایش بازدهی بازار سهام: با رونق بازار بورس به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند به جای سرمایه‌گذاری روی دلار سرمایه خود را وارد بازار بورس (و خودرو؛ سعی می‌کنیم یه تحلیل در مورد بازار خودرو هم بریم) کنند.

پیش بینی قیمت دلار (تتر)

در بازار ارز ایران قیمت درهم پیشرو‌تر از قیمت دلار (تتر) عمل کرده و یکی از عوامل بسیار تاثیرگذاری که قیمت دلار را تعیین می‌کند، نرخ درهم است. بنابراین تا زمانی که بازار درهم در وصعیت کاهشی یا استیبل قرار داشته باشد وضعیت بازار دلار هم همین است.

درهم در روزهای اخیر در یک ناحیه محدود معامله می‌شود و عینا همین اتفاق برای بازار دلار تکرار شده است.

از سوی دیگر نرخ دلار در هرات در روند نزولی است. سیگنال نزولی هرات به تهران نیز یکی دیگر از عوامل کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر است.

در شرایط فعلی وضعیت بازار ایران بیشتر سیاسی است. از کاهش قیمت دلار (تتر) پس از توافق ایران و عربستان این موضوع کاملا ثابت می‌شود. در چنین شرایطی پیش بینی قیمت کمی سخت می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد دیپلوماسی و سیاست خارجی ایران متفاوت‌تر شده است و اگر همین فرمان جلو برود احتمال کاهش قیمت دلار از افزایش آن بیشتر است.

تحلیل تکنیکال دلار (تتر): جالب اینجاست تحلیل تکنیکال دلار سیگنال‌ صعودی صادر می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم آخرین پست بلاگ توکن باز که تحلیل تکنیکال دلار (تتر) اختصاص داده شده است را از دست ندهید.

تحلیل تکنیکال دلار (تتر) ۲۶ فروردین

آیا کاهش قیمت دلار (تتر) ادامه دارد؟

علی شریعتی عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران معتقد است:

هیچ دلیلی در شرایط فعلی جهت کاهش قیمت دلار وجود ندارد؛ فقط در خصوص (کاهش) اخبار برجامی و جلوگیری از جهش هم کنترل دولت هست. تنها علت کاهش (آن هم موقت) دلار، خبر قطعی برجام است. و راه نجات، همین است.

اما بهاءالدین حسینی هاشمی، اقتصاددان نظر دیگری دارد. او پیش بینی می‌کند که روند نزولی نرخ ارز همچنان ادامه داشته باشد.

 حسینی هاشمی در گفتگو با همشهری آنلاین گفت:

گفته می‌شود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار ارز خانگی وجود دارد اگر این رقم را هم برخی تایید نکنند ولی ۲۰ میلیارد دلار خانگی را همه تایید می‌کنند؛ اگر بخشی از این دلارها وارد بازار شود به کاهش نرخ ارز کمک می‌کند.

چون بیشتر فروشندگان دلار تاجر نیستند، این افراد مردم عادی هستند که به جای گذاشتن پول ها در بانک، آنها را تبدیل به دلار و سکه کرده اند و چون می ترسند که ارزش پول شان کاهش یابد در این روزها فروشنده هستند. ممکن است این پول ها را به سمت بازار سرمایه ببرند یا بخواهند دلار را به ریال تبدیل کنند.

با این حال ما هم در توکن باز فک می‌کنیم وضعیت بازار دلار بیشتر به مسائل سیاسی بستگی دارد و همانطور که در قسمت قبل گفتیم با توجه به تغییر نگاه سیاست‌مداران ایران احتمال تدوام کاهش دلار یا ثبات قیمت آن وجود دارد.

سوالات متداول

علت کاهش قیمت دلار (تتر) چیست؟

در این مطلب به ۱۲ علت کاهش قیمت دلار اشاره شد که به نظر می‌رسد مهم‌ترین آن‌ها توافق ایران و عربستان و سفر شمخانی به وین باشد.

آیا کاهش قیمت دلار (تتر) ادامه دارد؟

به نظر می‌رسد دیپلوماسی و سیاست خارجی دولت ایران متفاوت‌تر شده است و اگر این موضوع ادامه پیدا کند احتمالا شاهد ادامه کاهش قیمت تتر (دلار) خواهیم بود.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.