تحلیل تکنیکال دلار (تتر) ۲۶ فروردین

tether main 1

قیمت دلار (تتر) ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ رکورد جدیدی ثبت کرد و به نقل از منابع رسمی وارد کانال ۵۴ هزار دلار شد. از آن روز روند قیمت دلار (تتر) نزولی است و بین سرمایه‌گذاران و فعالان بازار مقداری احتیاط دیده می‌شود.

در مطلب کاهش قیمت دلار (تتر) تا کی ادامه دارد؟ ۱۲ دلیل که روی کاهش قیمت دلار (تتر) اثر گذاشتند را بررسی کردیم و در پایان گفتیم با توجه به رویکرد جدید دولت ایران در سیاست‌های خارجی بیشتر انتظار داریم تداوم روند کاهشی قیمت دلار یا حداقل ماندنش برای مدت طولانی در نواحی رنج را ببینیم تا تکرار تب و تاب بازار که در بهمن و اسفند پارسال دیدیم.

در این مطلب می‌خواهیم از دید صرفا تحلیل تکنیکال وضعیت قیمت دلار (تتر) را بررسی کنیم.


آیا می‌دانید صرافی ارز دیجیتال اتر اکس به واسطه کارمزد صفر در بازار تومانی و کارمزد ۰.۱ در بازار تتری یکی از پایین‌ترین قیمت‌های خرید تتر بین صرافی‌های داخلی را دارد؟

خرید تتر از صرافی اتر اکس


تحلیل دلار (تتر) از منظر تحلیل تکنیکال

نمودار قیمت دلار در تایم فریم روزانه

حجم خرید و تقاضای دلار در بهمن و اسفند قابل ملاحظه بود که قیمت دلار برای شکستن رکورد خود به آن احتیاج داشت. با این حال از ۱۱ روز پیش (۱۵ فروردین) که قیمت به کانال ۵۱ هزار دلار وارد شد حجم معاملات در بازار ارز روند کاهشی پیدا کرد.

برخی از کارشناسان معتقدند از علل کاهش فعالیت در بازار دلار، رونق بازار بورس بود. در نمودار زیر نیز می‌توانیم ببینیم که از ۱۴ فروردین شاخص کل بورس افزایشی بوده است:

نمودار شاخص کل بورس
نمودار شاخص کل بورس منبع: دیتا بورس

در نمودار روزانه دلار یک الگوی پرچم صعودی شکل گرفته است. بر اساس علم تحلیل تکنیکال در صورت ادامه روند صعودی قیمت حداقل به اندازه میله پرچم رشد می‌کند. این به معنای رشد ۱۵.۱۷ درصدی قیمت دلار است. بنابراین می‌توان گفت احتمال افزایش قیمت دلار تا ۵۸٬۵۰۶ دلار وجود دارد.

شاخص قدرت نسبی (RSI) چهارده دوره‌ای در حال حاضر ۶۲ است که در صورت تحقق الگوی پرچم صعودی احتمالا این شاخص نیز آرام آرام خود را به منطقه اشباع خرید نزدیک کند.

ما در تیم تحلیل توکن باز فکر می‌کنیم حجم معاملات در ماه رمضان مطابق هر سال کاهش یافته است. پس از این ماه احتمالا حجم معاملات و تقاضای دلار افزایش خواهد داشت و می‌توانیم تحقق الگوی پرچم را ببینیم.

سطح قیمت ۵۰ هزار تومان در حال حاضر به عنوان حمایت عمل می‌کند و اجازه کاهش بیشتر قیمت را نمی‌دهد. اما در صورت شکستن این سطح، قیمت دلار ۴۸٬۸۰۰ تومانی باید بتواند مانع از ادامه کاهش قیمت شود وگرنه قیمت دلار تا سطح ۴۵ هزار تومانی مسیر سختی پیش رو نخواهد داشت.


قیمت تتر در صرافی‌های مختلف رو با هم مقایسه کن: بهترین قیمت فروش و خرید تتر


پیش بینی قیمت دلار (تتر) بر اساس تحلیل تکنیکال

به نظر ما در توکن باز چندان نمی‌شود انتظار کاهش قیمت دلار تا سطوح زیر ۴۸ هزار تومان را داشت!. احتمالا دلار ۵۰ هزار تومانی کف قیمت باشد و در صورت موفقیت سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی، برای مدتی دلار در همین محدوده باقی بماند. (یعنی هر چه برای مدت طولانی‌تری قیمت دلار در همین سطح بماند دولت موفق‌تر بوده !!!) البته این را هم اضافه کنیم که به احتمال زیاد بعد از ماه رمضان شاهد نوسان زیادی در بازارهای مالی باشیم.

اگر بخواهیم براساس تاریخچه قیمت دلار و نحوه اصلاح آن در گذشته وضعیت این روزهای آن را بررسی کنیم باید بگوییم هر زمان که دلار اصلاح قیمت انجام داده، حدود ۳۰ درصد کاهش داشته و تقریبا ۳ ماه هم طول کشیده. اگر بخواهیم اینطور پیش بینی کنیم پس می‌توانیم منتظر دلار ۴۰ تا ۴۵ هزار تومانی در ۳ ماه آینده باشیم (این وضعیت با وجود ماه رمضان که معمولا بعد از آن قیمت‌ها بالا می‌رود کمی پیچیده به نظر می‌رسد).


پیشنهاد نویسنده: افزایش قیمت بیت کوین تا کی ادامه دارد؟


روند دلار در سال‌های اخیر اینطور بوده که معمولا آبان تا بهمن هر سال رکوردهای قبلی خود را شکسته و فصل بهار روند ساید یا نزولی داشته است. بنابراین شاید بتوان گفت بازار ارز معمولا شش ماهه اول سال بازدهی خوبی ندارد ولی شش ماهه دوم سال رشد می‌کند.

به هر حال اواخر اسفند سال گذشته دیدیم که خبر توافق ایران و عربستان با چه سرعت و شدتی ترمز دلار را کشید و ثابت کرد اقتصاد ما بیشتر از هر چیزی تحت تاثیر سیاست‌های خارجی و اقتصادی ما است. بنابراین پیشنهاد ما در توکن باز این است خیلی به تحلیل تکنیکال اکتفا نکنید و بیشتر فاندامنتال بازار را دنبال کنید. از تحلیل تکنیکال احتمالا برای کوتاه مدت جواب بگیرید. (اینم بگیم که هیستوری قیمت دلار در قیمت‌های فعلی خیلی کم و کوتاهه و تحلیل رو کمی سخت و بی اعتبار می‌کنه!)

سوالات متداول

تحلیل تکنیکال دلار (تتر) چه می‌گوید؟

در نمودار قیمت دلار (تتر) یک الگوی پرچم صعودی دیده می‌شود که از احتمال افزایش قیمت‌ها سخن می‌گوید.

پیش بینی قیمت دلار بر اساس تحلیل تکنیکال چیست؟

در ماه رمضان مثل همیشه حجم معاملات پایین می‌آید. احتمالا پس از ماه رمضان با افزایش حجم معاملات پ تقاضای بازار شاهد افزایش قیمت دلار (تتر) باشیم.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.