ریزش قیمت بیت کوین تا کی ادامه دارد؟

اخبار روز ارز دیجیتال

ریزش قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۲ تحت تاثیر اتفاقات مختلفی مثل، سقوط ترا، ورشستگی شرکت‌های معروفی چون سلسیوس، وضعیت اقتصاد کلان (به خصوص سیاست‌های سخت‌گیرانه بانک مرکزی آمریکا) و در نهایت فروپاشی صرافی FTX اتفاق افتاد. قیمت بیت کوین در این سال بیش از ۶۵ درصد از ارزش خود را از دست داد و اوضاع به قدری وخیم شد که برخی از پایان روزهای خوش بازار کریپتو برای همیشه سخن گفتند.

علت کاهش قیمت بیت کوین امروز چیست؟

دسته‌ای از تحلیلگران نسبت به سال ۲۰۲۳ خوشبین بودند و انتظار بازگشت بازار صعودی ارزهای دیجیتال را داشتند. آغاز سال ۲۰۲۳ همزمان شد با اخبار مثبت از بانک مرکزی آمریکا که حاکی از این بود این بانک دست از سیاست‌های سخت‌گیرانه خود برخواهد داشت و اجازه نفس کشیدن به بازارهای ریسکی مثل بازار ارز دیجیتال می‌دهد.

این موضوع باعث خوشبینی در بازار کریپتو شد و دیدیم که در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ روند بازار کریپتو صعودی بود. اما روز چهارشنبه جروم پاول رییس بانک مرکزی اروپا مجدد آب پاکی روی دست تحلیلگران خوشبین ریخت و از تداوم سیاست‌های سخت گیرانه (افزایش نرخ بهره تا کاهش تورم این کشور به ۲ درصد) گفت.

همزمان با این موضوع بانک سیلورگیت که مهم‌ترین بانک فعال در بازار ارزهای دیجیتال است اعلام کرد در شرایط فعلی حاکم بر بازار کریپتو دیگر قادر به ادامه فعالیت نیست. این ۲ اتفاق پنیک زیادی در بازار کریپتو ایجاد کرد و فشار فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را بالا برد. توکن باز علت کاهش قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال در روزهای اخیر را بررسی کرده است که پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید:


علت کاهش قیمت بیت کوین تا کانال ۱۹ هزار دلار چیست؟


کاهش قیمت بیت کوین تا کی ادامه دارد؟

درست یک هفته قبل بود که بیت کوین برای اولین بار در شش ماه گذشته در کانال ۲۵ هزار دلار معامله می‌شد. در آن زمان رشد قیمت بیت کوین در دو هفته گذشته‌اش بالغ بر ۱۴ درصد بود. با این حال همانطور که در تحلیل‌های قبلی توکن باز انتظار داشتیم سطح ۲۵ هزار دلار مقاومت سختی برای قیمت بیت کوین بود.

در حالی که بیت کوین در حال جدال با مقاومت سخت تکنیکالی خود بود و گاوها نای جنگیدن نداشتند ناگهان بارش خبرهای منفی هم آغاز شد و گاوها میدان را تسلیم خرس‌ها کردند.

در ادامه شاخص‌های تحلیل تکنیکال را در مورد بیت کوین بررسی می‌کنیم.


در توکن باز بخوانید: بیت کوین چیست به زبان ساده


تحلیل تکنیکال بیت کوین چه می‌گوید؟

بیت کوین در 9 مارس به راحتی از حمایت 21480 دلاری عبور کرد. فروش در 10 مارس ادامه یافت و قیمت به زیر سطح حمایت حیاتی در 20000 دلار رسید.

نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم روزانه
نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم روزانه منبع: تردینگ ویو

ریزش قیمت بیت کوین تا کانال ۱۹ هزار دلار، شاخص قدرت نسبی (RSI) شش و ۱۴ دوره‌ای را تک رقمی و وارد منطقه اشباع فروش کرد. پس از آن قیمت اندکی بهبود پیدا کرد و تا ۲۰٬۷۰۰ دلار بالا رفت. اما با ثبت یک کندل بلند قرمز در تایفم فریم ۴ ساعته نشان داد بازار همچنان شرایط حمایت قابل توجه از قیمت را ندارد.

در حال حاضر قیمت به سطح ۲۰٬۰۵۶ دلار رسیده است و در تایم فریم یک ساعته شاخص MACD پایان فاز صعودی چند ساعت اخیر را تایید می‌کند. شاخص RSI نیز عدد ۴۴ را نشان می‌دهد و شیب نزولی به خود گرفته است که سیگنال نزولی تلقی می‌شود.

اگر قیمت دوباره به زیر ۲۰ هزار دلار برسد کانال ۱۸ هزار دلاری از رگ گردن نزدیک‌تر خواهد شد. هر چند بعید به نظر می‌رسد قیمت بیت کوین حمایت قابل توجهی در این کانال تجربه کند و انتظار کاهش قیمت تا سطح ۱۶ هزار دلار زیاد است.

وضعیت بلندمدت بیت کوین: پیش بینی بیت کوین در سال ۲۰۲۳ چگونه است؟

سناریو صعودی

در اینجا چند دلیل وجود دارند که سناریو صعودی بیت کوین را همچنان زنده نگه می‌دارند:

هاوینگ بیت کوین

یکی از دلایلی که برخی از کارشناسان درباره بیت کوین همچنان خوش بین هستند این است که سال آینده، یعنی ۲۰۲۴ (۱۴۰۳)، رویداد هاوینگ بیت کوین اتفاق می‌افتد.

رویداد هاوینگ بیت کوین هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد که در آن پاداش بیت کوین به استخراج کنندگان آن به نصف کاهش می‌یابد (پاداش ماینرها از ۶.۲۵ به ۳.۱۲۵ بیت کوین کاهش می‌یابد.) از آنجایی که در جریان هاوینگ بیت کوین‌های کمتری بع ماینرها داده می‌شود، عرضه آن کاهش پیدا می‌کند و انتظار می‌رود این موضوع به افزایش قیمت بیت کوین کمک کند. تاریخچه قیمت بیت کوین نیز این موضوع را تایید می‌کند:

هاوینگ بیت کوین
هاوینگ بیت کوین منبع: کوینتلگراف

انباشت بیت کوین توسط نهنگ‌ها

داده‌های آنچین سایت سانتیمنت نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران بزرگ که به «نهنگ‌های بیت‌کوین» معروف هستند، بار دیگر شروع به انباشت بیت کوین کرده‌اند.


مقایسه قیمت بیت کوین در صرافی‌های ایرانی را در توکن باز انجام دهید.


سناریو نزولی

تعداد زیادی از تحلیلگران و کارشناسان بازار کریپتو افزایش قیمت بیت کوین در دو ماه اخیر را تنها یک تله گاوی می‌دانند. یعنی از اول هم معتقد بودند صعود قیمت موقتی است و بازار خرسی هنوز تمام نشده است.

نظر کارشناسان مطرح بازار ارز دیجیتال چیست؟

  • مارک موبیوس، موسس میلیاردر Mobius Capital Partners، که سقوط بزرگ سال 2022 را پیش بینی کرده بود می‌گوید قیمت بیت کوین حتی می‌تواند تا محدوده 10000 دلار سقوط کند.
  • متیو سیگل، رئیس تحقیقات دارایی‌های دیجیتال در VanEck پیش‌بینی می‌کند قیمت بیت کوین به ۱۲۰۰۰ دلار کاهش می‌یابد و دلیل آن افزایش قیمت‌های انرژی است.
  • بانک جهانی «استاندارد چارترد» در مورد بیت‌کوین پیش بینی می‌کند قیمت بیت کوین می تواند در سال 2023 به سطح 5000 دلار سقوط کند.

کارشناسان بر این باورند که افزایش نرخ بهره و سیاست‌های پولی سختگیرانه اجازه نخواهند داد بیت کوین در آینده نزدیک بازگشت قدرتمندی داشته باشد.

آپدیت ۳۰ فروردین ۱۴۰۲: پیشنهاد می‌کنیم یکی از پربازدیدترین مطالب توکن باز «پیش بینی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳» رو از دست ندید.

سوالات متداول

ریزش قیمت بیت کوین تا کی ادامه دارد؟

در حال حاضر و با توجه به اخبار منفی پیرامون بازار کریپتو، تداوم ریزش قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال محتمل‌تر است. اولین حمایت احتمالا در سطح ۱۹ هزار و پانصد دلار باشد و حمایت‌های بعدی ۱۸٬۸۰۰ و سپس ۱۸٬۲۰۰ خواهند بود.

پیش بینی قیمت بیت کوین در کوتاه مدت

با بررسی تحلیل تکنیکال در تایم‌فریم‌های مختلف به نظر می‌رسد قیمت بیت کوین تا رسیدن به سطح ۱۸ هزار دلار و ۸۰۰ تومان مسیر زیادی پیش رو ندارد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.