چگونه با سود از بازار ارز دیجیتال خارج شویم؟

خروج از بازار ارز دیجیتال

بیت کوین در مسیر رسیدن به نرخ ۱۰۰ هزار دلار حرکت می‌کند و حالتی از طمع را در بازار به وجود آورده است. شما با این فکر که هنوز به قله نرسیده‌ایم، از نقد کردن سرمایه خود امتناع می‌ورزید. به خود می‌گویید که می‌توانید در بالاترین نقطه بفروشید، اما آیا واقعاً چنین چیزی امکان‌پذیر است؟



در اینجا پنج استراتژی جایگزین برای خروج ارائه می‌شود:

۱. استراتژی مبتنی بر زمان

پیش‌بینی سقف در بازارهای صعودی، امری استرس‌زا است. امواج گاهی اوقات به نظر می‌رسند که به بالاترین حد خود رسیده‌اند، تنها برای اینکه به طور غیرمنتظره‌ای باز هم بالاتر بروند. اگر خیلی زود خارج شوید، ممکن است از سودهای کلان باز بمانید؛ اگر خیلی دیر، ممکن است زیان ببینید.

استراتژی مبتنی بر زمان، رویکردی ساده‌تر و قابل اتکا را ارائه می‌دهد.

مثال: تصور کنید تصمیم گرفته‌اید که هر هفته یا ماه، درصدی کوچک از سبد سرمایه‌گذاری خود را بفروشید. مقدار و زمانبندی فروش‌ها می‌تواند بر اساس عوامل کلان، نقدینگی، اهداف شخصی شما و غیره تنظیم شود.

۲. استراتژی ترس و طمع

 تصور کنید نوسانات احساسات بازار مانند جزر و مد اقیانوس است، که در آن طمع، جزر را به اوج می‌برد. ایده اینجا این است که پیش از آنکه جزر عقب‌نشینی کند و شما قایق خود را به ساحل بکشید، روی این جزر بالا سوار شوید و سودهای خود را تضمین کنید. «وقتی دیگران طماع هستند، بترسید» – وارن بافت.

مثال: شما می‌توانید از یک استراتژی خروج DCA موزون استفاده کنید که بر اساس شاخص ترس و طمع باشد.

اما به خاطر داشته باشید که بازار ممکن است برای مدت زمانی طولانی‌تر از آنچه انتظار دارید، در حالت طماعی باقی بماند.

نمودار ترس و طمع
نمودار ترس و طمع

بنابراین، ممکن است نیاز باشد که فروش‌های خود را برای یک دوره زمانی طولانی‌تر توزیع کنید، یا تعدیل کنید که چقدر بر اساس سطح فعلی طمع می‌فروشید (مثلاً از ۹۰ تا ۱۰۰ = فروش‌های سنگین).

۳. عملکرد نسبی

بازار رمزارزها را به عنوان یک مسابقه در نظر بگیرید که در آن تمامی خودروها (یا ارز‌ها) با سرعت‌های مختلفی در حال حرکت هستند. این استراتژی بر مبنای شرط‌بندی بر روی این است که کدام خودرو نسبت به دیگران سریع‌تر شتاب می‌گیرد. مهم نیست که مسابقه چه زمانی شروع شده یا چه اتفاقاتی در پیست (رویدادها، تغییرات قیمت) افتاده است؛ تمامی موضوع درباره این است که کدام خودرو نسبت به بقیه سریع‌تر پیشی می‌گیرد.

مثال: یک روش آسان برای اندازه‌گیری عملکرد نسبی، تحلیل رتبه‌بندی‌های ارزش بازار است.

برای مثال، در نظر بگیرید که X درصد از یک کوین را هر زمان که در رتبه‌بندی ارزش بازار (MC) به تعداد ABC پله بالا می‌رود، بفروشید. این روش را بر اساس موقعیت ابتدایی کوین و پتانسیل آینده‌اش تنظیم کنید.

هشدار: یک کوین ممکن است طبق انتظارات عمل نکند – رتبه‌بندی‌اش ممکن است ثابت بماند یا کاهش یابد.

تدابیر احتیاطی را در نظر بگیرید؛ آیا در حال کاهش زیان‌ها هستید و/یا نظرتان را بازنگری می‌کنید؟

۴. استراتژی مبتنی بر رویداد

این استراتژی بر اساس فروش در زمان‌هایی است که رویدادهای خاصی می‌توانند نشان‌دهنده نزدیک شدن یا رسیدن به یک سقف باشند. این مانند تصمیم گیری برای برپایی یک جشن است زیرا شما شنیده‌اید که یک جشنواره موسیقی در حال نزدیک شدن به شهر است و شما حدس می‌زنید که این رویداد باعث جذب افراد زیادی به سمت شما خواهد شد.

تحلیل‌گر و معامله‌گر مشهور @QuantMeta چند ایده نوآورانه را درمورد این رویداد‌ها به اشتراک گذاشته است:

۱. خرید BTC توسط صندوق‌های ثروت ملی

۲. رونق عرضه‌های اولیه سهام در بازار بورس

۳. اهرم‌گذاری بیش از حد از سوی نهادهای بزرگ

۴. بحران بازتامین وثیقه

۵. تنوع‌بخشی دولت‌ها به BTC با فروش بخش کوچکی از ذخایر طلا

نمودار رویدادهای بیت کوین

با این حال، این استراتژی بدون اشتباه نیست. هیچ روش قطعی‌ای برای اطمینان حاصل کردن از اینکه این رویدادها اتفاق خواهند افتاد یا تأثیر انتظاری را بر بازار خواهند داشت، وجود ندارد.

۵. استراتژی تز

تصور کنید که برای برنده شدن در یک مسابقه بازی ویدیویی برنامه‌ریزی می‌کنید. شما به صورت تصادفی عمل نمی‌کنید؛ بلکه یک طرح یا “تز” ارائه می‌دهید. این تز بر اساس چگونگی پیروزی شما است، با در نظر گرفتن مهارت‌هایتان و مکانیک‌های بازی.

به طور مشابه، در سرمایه‌گذاری، ایجاد یک دلیل مدون و خوب فکرشده برای موفقیت یک کوین در دوره زمانی مشخص، اهمیت دارد. این تنها یک پیش‌بینی قیمت نیست، بلکه تجزیه و تحلیل عمیقی از عوامل مختلفی است که می‌توانند بر موفقیت آن تأثیر بگذارند.

مثال: بگذارید نمونه‌ای از سرمایه‌گذاری در یک پروژه تکنولوژی جدید که از واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) استفاده می‌کند، بررسی کنیم. به جای اینکه تنها بر قیمت تمرکز کنیم، بر معیارهایی مانند اجاره روزانه GPU تمرکز می‌کنیم. یک هدف مشخص (مانند ۱۰۰,۰۰۰ اجاره روزانه) برای ارزیابی موفقیت تعیین می‌کنیم. اگر اهداف در طول یک دوره زمانی مشخصی محقق نشوند، باید تز سرمایه‌گذاری خود را بازنگری کنیم. دستیابی به اهداف کوچکتر (مثل ۱۰,۰۰۰؛ ۲۰,۰۰۰ اجاره) می‌تواند فرصت‌هایی برای کسب سود ارائه دهد.

سخن پایانی

در دنیای پرتلاطم ارزهای دیجیتال، بیت کوین به نمادی از طمع و فرصت‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. با رسیدن به نرخ‌های هیجان‌انگیز و نویدبخش، بسیاری از سرمایه‌گذاران در پی رسیدن به سودهای آنی هستند، اما در این مسیر پرفراز و نشیب، استراتژی‌های سرمایه‌گذاری هوشمندانه و محتاطانه اهمیت بیشتری می‌یابند. پنج استراتژی معرفی شده – استراتژی مبتنی بر زمان، استراتژی ترس و طمع، عملکرد نسبی، استراتژی مبتنی بر رویداد و استراتژی تز – هرکدام رویکردهایی منحصر به فرد برای مواجهه با این بازار پویا ارائه می‌دهند. در پایان، تصمیم‌گیری آگاهانه و استفاده از یک یا چندین استراتژی می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا در دنیای نوظهور ارزهای دیجیتال، به موفقیت‌هایی پایدار دست یابند.

سوالات متداول

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.