آموزش ترید با انواع مختلف الگوی پرچم در تحلیل تکنیکال

الگوی پرچم چیست؟ همچون حرفه‌ای‌ها تحلیل کنید

تمامی تریدرهای حرفه‌ای از الگوی پرچم در تحلیل خود استفاده کرده و شما نیز باید از آن استفاده کنید. این الگوهای شگفت‌انگیز سرنخ‌هایی از روند قیمت و حرکت احتمالی بعدی آن به شما ارائه می‌کنند. با ما همراه باشید تا در چند دقیقه به سوال الگوی پرچم چیست پاسخ داده و شما را با نحوه استفاده از این الگو در ترید آشنا کنیم.

الگوی پرچم چیست؟

در تحلیل تکنیکال، الگوی پرچم حرکت کوتاه‌مدتِ قیمت را نسبت به روند بلندمدت قبلی نشان می‌دهد. تحلیل‌گران سنتی پرچم‌ها را به‌عنوان شاخص‌های قدرتمند ادامه روند شناسایی می‌کنند و این الگو در دسته الگوهای ادامه‌دهنده قرار می‌گیرد. دو نوع الگوی پرچم به شرح زیر وجود دارد.

  • الگوی پرچم گاوی
  • الگوی پرچم خرسی

الگوی پرچم (Flag pattern) چیست؟

هرکدام از این الگوها نتایج متفاوتی را نشان داده اما در نهایت هر پرچم دارای 5 ویژگی کلیدی به شرح زیر است:

  • روند قوی در گذشته (میله پرچم)
  • کانال تثبیت (پرچم)
  • الگوی حجم معاملات
  • شکست
  • تاییدی بر حرکت قیمت در جهت روند قبلی

در ادامه به بررسی بیشتر هر پرچم و کاربرد آن می‌پردازیم.

الگوی پرچم گاوی چیست؟

پرچم گاوی پس از روند صعودی و تثبیت قیمت در کانالی با شیب نزولی ظاهر می‌شود. کانال مذکور از دو خط روند روبه‌رشد موازی تشکیل شده است. با این حال توجه داشته باشید که درصورت همگرا شدن خطوط، دیگر این الگو، پرچم نبوده و یک wedge یا pennant است.

شکل‌گیری الگوی پرچم گاوی
شکل‌گیری پرچم گاوی

هنگام تثبیت قیمت، حجم معاملات کاهش یافته و بدان معناست که سرمایه‌گذاران عجله‌ای برای خرید یا فروش در طول دوره تثبیت ندارند.

سپس با شکست قیمت در بالای خط روند پرچم گاوی، میل به سرمایه‌گذاری و ترسِ ازدست رفتن فرصت در تریدرها افزایش یافته و حجم معاملات افزایش می‌یابد. بنابراین تحلیل‌گران حجم معاملات قوی را نشانه‌ای از شکست موفق پرچم گاوی می‌دانند.

انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال

از سوی دیگر، با کاهش حجم معاملات در بالای خط روند پرچم گاوی، احتمال تقلب افزایش پیدا می‌کند. به بیان دیگر، خط سقوط قیمت به زیر خط روند بالا در نتیجه ستاپ صعودی باطل می‌شود.

نحوه استفاده از پرچم گاوی

تریدرها می‌توانند با پیش‌بینی شکست خوردن یا نخوردن روند صعودی بعدی، پوزیشن لانگ خود را در کف پرچم گاوی باز کنند. تریدرهایی با ریسک‌پذیری کمتر نیز می‌توانند قبل از باز کردن پوزیشن لانگ منتظر تایید شکست باشند. درنهایت هدف پرچم گاوی رشد قیمت به‌اندازه میله پرچم است.

الگوی قیمت بیت کوین در دسامبر 2020 و فوریه 2021 یک الگوی پرچم گاوی موفق را نشان می‌دهد.

نمودار بیت کوین همراه با الگوی پرچم
نمودار بیت کوین همراه با الگوی پرچم

با این حال باید ریسک خود را با قراردادن استاپ لاس در زیر سطح ورودی خود مدیریت کنید. اینکار به شما این امکان را می‌دهد تا درصورت باطل شدن پرچم گاوی ضرر خود را کاهش بدهید.

الگوی پرچم خرسی چیست؟

الگوی پرچم خرسی دقیقا برعکس الگوی گاوی است. این الگو حرکت نزولی اولیه و تثبیت قیمت در کنال صعودی را نشان می‌دهد. حرکت نزولی میله‌ی پرچم نامیده شده و کانال تثبیت روبه‌بالا خود پرچم خرسی است. در همین حال، دوره‌ی شکل‌گیری پرچم خرسی همزمان با کاهش حجم معاملات است.

نحوه شکل‌گیری الگوی پرچم خرسی
نحوه شکل‌گیری الگوی پرچم خرسی

نحوه استفاده از پرچم خرسی

در تصویر زیر گرافیکی از نحوه ایجاد شدن الگوی پرچم در نمودار بیت کوین را مشاهده می‌کنید.

نمودار بیت کوین همراه با الگوی پرچم خرسی
نمودار بیت کوین همراه با پرچم خرسی

در نمودار بالا، قیمت، یک میله پرچم را به‌دنبال یک حرکت صعودی در کانال موازی شکل داده است. در نهایت قیمت بیت کوین از محدوده کانال خارج شده، کاهش یافته و به اندازه ارتفاع میله پرچم افت کرده است.

بدین صورت قادر به انتخاب هستید که با رخ دادن پولبک از خط روند بالای پرچم، یک پوزیشن شورت باز کرده یا منتظر سقوط قیمت به زیر خط روند پایین بمانید.

در هرصورت، هدف قیمت در کوتاه‌مدت با کم کردن قله‌ی پرچم از اندازه‌ی میله اندازه‌گیری می‌شود.

در همین حال، شکست زیر خط روند پایین پرچم نشان‌دهنده یک سناریوی فیک و تقلبی است. بدین معنا که ممکن است قیمت خط روند پایین‌تر را به‌عنوان پشتیبانی از یک بازگشت احتمالی در کانال موازی بازپس بگیرد. بدین صورت، برای محدود کردن ضرر در یک سناریوی تقلبی، می‌توانید استاپ لاس را در بالاتر از سطوح ورودی قرار بدهید.

سخن پایانی

الگوی پرچم کاربرد زیادی در ترید داشته و می‌توانید به‌راحتی از آن در تحلیل تکنیکال خود استفاده کنید. شما همراهان توکن باز چه تجربه‌ای از این الگو دارید؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: CoinTelegraph

سوالات متداول

  • چند مدل الگوی پرچم وجود دارد؟

در تحلیل تکنیکال به صورت کلی دو مدل الگوی پرچم تعریف شده است؛ الگوی پرچم گاوی و پرچم خرسی

  • هر پرچم چه ویژگی‌هایی دارد؟

روند قوی در گذشته (میله پرچم)، کانال تثبیت (پرچم)، الگوی حجم معاملات، شکست، تاییدی بر حرکت قیمت در جهت روند قبلی

  • الگوی پرچم از کدام دسته از الگوها است؟

الگوی پرچم یکی از الگوهای ادامه‌دهنده است.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.