الگوی پرچم (Flag pattern) چیست؟

tokenbaz-Flag pattern

در مقالات قبلی ذکر کردیم که هر الگو متناسب با وضعیت خاصی از بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از الگوهای مهم در تحلیل تکنیکال که به تریدرها کمک می‌کند، الگوی پرچم است، تا به وسیله آن به نتایج مطلوبی دست یابند. حال در هر بازاری، چه بازار کریپتوکارنسی چه بازار بورس و اوراق بهادار، این الگو همانند سایر الگوها مثل الگوی هارمونیک، الگوی پین‌بار و غیره ابزار کمک کننده ی تریدر ارز دیجیتال و تحلیل در این بازار می‌باشد. تیم توکن باز در این مقاله قصد دارد الگوی پرچم که برای شناسایی تداوم روند، مورد بهره جویی قرار می‌گیرد را بررسی کند. پس با ما همراه باشید.

مفاهیم کلی:

تعریف الگوی پرچم (Flag pattern)

در تعریف الگوی پرچم می‌توانیم این‌گونه بگوییم که الگویی می‌باشد که در بازهٔ زمانی کوتاه مدت بر عکس روند فعلی در بازهٔ زمانی بلند مدت به روند حرکتی خود ادامه می‌دهد. علت نام گذاری این الگو، شباهت کندل‌های این الگو به میله و پرچم آویخته شده بر آن می‌باشد. باید بدانیم در واقع الگوی پرچم این قابلیت را دارد که قادر به تداوم روند از نقطه تارگت مدنظر در خلاف جهت روند پیشین را مشخص نماید.

tokenbaz-Flag pattern
Flag Pattern

الگوی پرچم چه زمانی رویت می‌شود؟

این الگو زمانی رویت می‌شود که در روی نمودار به کرات شاهد حرکات قیمت و نوسانات آن باشیم که این نوسانات، صعودی یا نزولی می‌باشند. ضمن آنکه باید بدانیم اتصال قله‌ها و دره‌ها در این الگو با خطوط موازی، امری دشوار و پیچیده خواهد بود.

الگوی پرچم نشانگر چه می‌باشد؟

باید بدانیم این الگو نمایانگر عدم اطمینان در نمودار قیمتی یک رمز ارز خواهد بود. هرگاه در این الگو شکست رخ دهد، بدین معناست که بازار تصمیم خود را درمورد ماهیت و ارزش ذاتی آن رمز ارز اتخاذ نموده است. به گونه‌ای که محتملاً روند چشمگیر و قابل توجه ای چه در حالت صعودی چه نزولی رخ خواهد داد، همسو با شکست قیمت باشد.

نحوهٔ کارکرد الگوی پرچم

همان‌طور که بیان کردیم پرچم‌ها نقاط تثبیت قیمتی تلقی می‌شوند و نمایانگر حرکتی معکوس و خلاف جهت روند خواهد بود. این الگو اغلب از چیزی مابین 5 تا 20 شمع قیمتی به وجود می‌آید. این الگو همانند دیگر الگوهای تحلیل تکنیکال قادر است یا صعودی و (Bullish) باشد، یا نزولی و (Bearish) باشد. باید بدانیم که کف این الگو نمی‌بایست از ناحیه میانی دسته پرچم عبور کند.

الگو های پرچم پنج ویژگی اصلی دارند که عبارت‌اند از:

  1. قبل از خود، یک روند قیمتی داشته باشند.
  2. دارنده یک کانال تثبیت قیمتی باشند.
  3. الگوی حجمی (Volume Pattern)
  4. تجربه یک شکست قیمتی
  5. دریافت یک تأییدیه در ناحیه‌ای که قیمت با شکست روبه‌رو شده و به مسیر خود در جهت روند اصلی بازار تداوم می‌بخشد.

آنچه باید بدانیم این است که ساختار دو الگوی پرچم یعنی نزولی و صعودی به یک دیگر شباهت داشته، در صورتی که جهت روند آنان با یک دیگر متفاوت بوده و تمایزهای جزئی در الگوی حجمی دارند.

الگوی حجمی صعودی (Bullish volume pattern) بدین گونه است که در روند قبلی افزایشی بوده و در هنگام تثبیت قیمت افت پیدا می‌کند. این الگو برعکس الگوی صعودی، الگوی حجمی نزولی (Bearish volume pattern) نخست در طی روند قبلی افزایش یافته و پس از آن تمایل به نگهداری خود در همان سطح را به معرض نمایش می‌گذارد. چون در روندهای حجمی نزولی تمایل بسزایی در بالا رفتن حجم معاملات در طی زمان دارند.

باید بدانیم که الگوی پرچم قادر است با رسم دو خط موازی در ناحیة تثبیت قیمتی نیز شناسایی شود.

چگونه می توانیم با بهره جویی از الگوی پرچم ترید کنیم؟

یک تریدر قادر خواهد بود با بهره جویی از خصیصه‌های این الگو یک استراتژی مطلوب برای ترید، از الگوی پرچم اخذ نماید. اما باید بدانیم که تریدر برای دسترسی به این استراتژی مستلزم سه مهره ی کلیدی می‌باشد که در ذیل به شرح مختصر هر یک می‌پردازیم.

ناحیه ورود (entry point)

اگرچه این الگو نمایانگر تداوم روند فعلی می‌باشند، اما بهتر و دوراندیشانه‌تر خواهد بود که به جهت یک شکست قیمت اولیه صبر پیشه کنیم، تا از عملکردی بر مبنای سیگنال پر خطر و ریسکی پیشی جسته باشیم. تریدرها اغلب در انتظار یک شکست قیمتی و بسته شدن پرایس در بالای خط روند موازی می‌باشند تا به ترید ورود نمایند. در صورتی که در الگوی نزولی تریدرها بعد از بسته شدن قیمت در زیر خط روند موازی اقدام به ورود در معامله می‌کنند.

دستور توقف ضرر (stop-loss order)

عموماً تریدرها به انتظار آن‌اند که از سوی عکس و مخالف این الگو به عنوان ناحیهٔ قرار دهی stop-loss order بهره جویی کنند. به گونه‌ای که خط روند بالایی در سطح قیمتی 45 دلار بوده و خط روند زیرین 40 دلار به ازای هر رمز ارز باشد. پس دستور توقف ضرر کمی پایین‌تر از سطح 40 دلار امری منطقی تلقی خواهد شد. البته نباید از این موضوع غافل شویم که این دستور زمانی کاربرد دارد که قصد ورود به معاملات خرید لانگ پوزیشن را در دستور کار خود داشته باشیم.

هدف سود (profit target)

اغلب تریدهای تازه کار یا محتاط ممکن است، قصد داشته باشند تا از تمایز قیمتی مابین خط‌های موازی Flag Pattern صرف تعیین سود بهره بجویند. به گونه‌ای که اگر فاصلهٔ قیمتی مابین دو خط روند چیزی بالغ بر 6 دلار باشد و شکست قیمتی در 41 دلار قیمت رخ دهد، تریدر هدف سود خود را در قیمت 47 دلار لحاظ خواهد کرد.

باید بدانیم که این سه مهره کلیدی، به تریدرها کمک خواهد کرد که در انتخاب پوزیشن‌های معاملاتی و ارزیابی روند بازار بسیار هوشمندانه عمل کرده تا قادر باشند، با بهره جویی از این الگو به نهایت موفقیت دست یابند.

tokenbaz-Flag pattern
Flag Pattern

اجزای به وجود آورنده ی الگوی پرچم چیست؟

با نگاهی به الگوی پرچم به وجود آمده در نمودار در خواهیم یافت که این الگو از دو جز کلی به وجود آمده که در ذیل به توضیح مختصر هریک خواهیم پرداخت.

میله پرچم (Flag pole)

این الگو بعد از یک روند طولانی افزایشی به کاهشی قیمت رویت می‌شود. باید بدانیم روند تداوم دار طولانی مدت، بر روی نمودار به شمایل یک پرچم پدیدار می‌شود که طول و ارتفاع نسبتاً زیادی خواهد داشت.

بدنه پرچم (Flag body)

این قسمت از الگو، به محدوده ی نوسانی ارتباط دارد. به گونه‌ای که الگوی قیمت عکس روند طولانی مدت پیشین را در رأس کار خود قرار می‌دهد. بدنة این الگو به شمایل مختلفی به وجود می‌آید که از اتصال قله‌ها و دره‌های نمودار تشکیل می‌شود.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.