بحران نقدینگی ایالات متحده روی قیمت بیت کوین چه اثری دارد؟

cpi

سال ۲۰۲۲ را می‌توان سال همبستگی بازار ارز دیجیتال و اقتصاد کلان دانست. در این سال دیدیم که سیاست‌های اقتصاد کلان تا چه اندازه می‌تواند روی قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال اثرگذار باشد. به اعتقاد برخی از کارشناسان یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳، نرمش سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا بوده است.

اگر به دنبال مکانی امن برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال هستید پیشنهاد توکن باز به شما صرافی ارز دیجیتال اتر اکس است که با پشتیبانی از کارمزدهای صفر در بازار تومانی و کارمزد ۰.۱ در بازار تتری، یکی از رقابتی‌ترین قیمت‌ها را بین صرافی‌های رمزارز ایرانی دارد.

ورود به سایت اتر اکس

افزایش سقف بدهی ایالات متحده: جانت یلن (Janet Yellen) وزیر خزانه‌داری ایالات متحده چندی پیش درباره احتمال بیکاری گسترده، ناتوانی در پرداخت‌های مهم نظامی و تامین اجتماعی، وام و کارت‌های اعتباری و ضعف گسترده اقتصادی در صورتی که ایالات متحده نتواند بدهی‌های خود را پرداخت کند، هشدار داد.

این موضوعی است که معمولا هر دو سال یک بار سروکله‌اش پیدا می‌شود و تنش‌هایی را در کنگره ایجاد می‌کند، سپس با افزایش سقف بدهی سر و تهش را هم می‌آورند (در ۶۵ سال گذشته بیش از ۷۰ بار سقف بدهی را افزایش داده‌اند!). در واقع دولت برای پوشش هزینه‌های خود مجبور به چاپ پول خواهد شد. اما عواقب این اقدامات برای بیت کوین چیست؟

این رویداد، صرف نظر از نتیجه، برای بیت کوین خبر خوبی است چرا که سرمایه‌گذاران را مجبور به پیدا کردن جایگزین برای حفظ ارزش دارایی خود می‌کند و نقدینگی را به سمت بازارها و به خصوص دارایی‌های می‌آورد. در حال حاضر هدف فدرال رزرو کاهش تورم است. برای رسیدن به این هدف نرخ بهره را افزایش می‌دهد که با دور کردن منابع مالی از تولیدکنندگان باعث افزایش بیکاری و رکود می‌شود. به همین دلیل درآمد دولت کاهش می‌یابد.

بیت کوین‌های شرکت تسلا: از آنجایی که این شرکت ۹٬۲۰۰ واحد بیت کوین (معادل ۲۸۰ میلیون دلار) در اختیار دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تسلا قبلا بیت کوین بیشتری در اختیار داشت که بیش از ۷۰ درصد آن را فروخته است. تسلا در هفته گذشته گزارش آخرین درآمدهای فصلی خود را منتشر کرد که معلوم شد کاهش قیمت خودرو به حاشیه سود این شرکت ضربه زده است. با این حال تسلا هیچ کدام از 9200 بیت کوین در اختیار خود را به فروش نرساند و بدهی بسیار کمی هم دارد. علاقه ایلان ماسک به دوج کوین و بازار کریپتو بعید است به این سادگی خاتمه یابد.


کشف بهترین قیمت بیت کوین در ایران


ورشکستگی بانک فرست ریپابلیک: برخلاف قراردادهای آتی، برای فروش یک سهام در بازار مارجین، باید آن را از دارنده قرض گرفت. به طور معمول، این نرخ‌ها قابل توجه نیستند. شاید بین 0.3٪ تا 2٪ در سال باشند. با این حال، زمانی که احساسات منفی زیادی راجع به آینده قیمت سهام وجود داشته باشد و تقاضا برای شورت افزایش می‌یابد، این نرخ می‌تواند تا 50٪ در سال بالا رود.

در مورد سهام بانک فرست ریپابلیک بانک نرخ استقراض به بالای ۳۰ درصد رسیده است که پیش بینی سرمایه گذاران از کاهش ارزش سهام این بانک را منعکس می‌کند. از طرفی احتمال کمک مالی به آن را افزایش می‌دهد. این موضوع شرایط را برای فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره سخت می‌کند.

چندی پیش دیدیم که یک نهنگ در صرافی بایننس با قرار دادن سفارش فروش ۱۶ هزار بیت کوین در بازار پنیک ایجاد کرد و قیمت تا تا کانال ۲۷ هزار دلار پایین کشاند. اما خبر ورشکستگی قریب‌الوقوع بیکی دیگر از بانک‌های ایالات متحده به یکباره باعث جهش قیمت بیت کوین شد و آن را به کانال ۲۹ هزار دلار بازگرداند. برخی از کارشناسان معتقدند درخواست کمک مالی بانک فرست ریپابلیک بانک از بانک مرکزی امریکا تیر خلاصی به بحران بانکی امریکاست و می‌تواند قیمت بیت کوین را به بالای ۳۰ هزار دلار برساند.


مطالب مرتبط: جهش قیمت بیت کوین در پی سقوط ارزش بانک فرست ریپابلیک


دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.