معرفی 9 آلت کوین پر سود برای سرمایه‌گذاری؛ این ارزها را زیر نظر داشته باشید

معرفی 9 آلت کوین برای سرمایه‌گذاری؛ این نه ارز را در سبد خود داشته باشید

آلت‌ کوین‌ها بخش بزرگی از بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل داده و بالغ بر 60 درصد از ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار آنهاست. با سرمایه‌گذاری روی آلت‌ کوین‌هایی با پتانسیل بالا، ریسک سبد سرمایه‌گذاری شما کاهش یافته و تنوع آن افزایش می‌یابد. امروز قصد داریم تا با معرفی 9 آلت کوین به شما در گسترش سبد سرمایه‌گذاری خود کمک کنیم. با ما در مقاله‎ی «معرفی 9 آلت کوین برای سرمایه‌گذاری» همراه باشید.

معرفی 9 آلت کوین برای سرمایه‌گذاری

پیش از معرفی هر آلت کوینی، بهتر است ابتدا به سوال مهم آلت کوین چیست پاسخ بدهیم. تمامی ارزهای دیجیتال به‌غیر از بیت کوین، آلت کوین هستند. آلت کوین‌ها تنوع بسیار زیادی داشته و از اتریوم، کاردانو و … گرفته تا هر رمز ارز جدیدی که در بازار متولد شود یک آلت کوین است. آلت کوین‌های روی شبکه‌های مختلف راه‌اندازی شده و با دیگر توکن‌های بلاکچین خود ارتباط دارند.

توکن‌های پلتفرمی

برخی از بلاک‌چین‌ها ازجمله اتریوم به کاربران اجازه می‌دهند تا پروژه، توکن یا حتی زیرشبکه‌ی خود را در این بلاکچین راه‌اندازی کنند. این بلاکچین‌ها با نام پلتفرم نیز شناخته شده و اتریوم محبوب‌ترین پلتفرم جهان است. هم‌اکنون بسیاری از پروژه‌های رمز ارزی روی این شبکه راه‌اندازی شده و فعالیت می‌کنند. در ادامه به معرفی برترین آلت کوین‌های پلتفرمی می‌پردازیم.

اتر (ETH)

اتر توکن اصلی و بومی پلتفرم اتریوم است. این رمز ارز در سال 2015 و از سوی ویتالیک بوترین و دیگر افراد متولد شد. اتریوم به‌عنوان بلاکچینِ اصلی نسل دوم شناخته شده و متولد شدن آن پیشرفت بزرگی در دنیای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شد.

اتریوم
اتر همراه با قراردادهای هوشمند در سال 2015 متولد شد

اتر از اصول غیرمتمرکز بیت کوین استفاده کرد و کاربرد آن را با کدهای قابل‌ برنامه‌ریزی افزایش داد. این کدها که به‌عنوان قراردادهای هوشمند شناخته می‌شوند، به‌طور خودکار اجرا شده و بر اساس مجموعه قوانین توسعه‌دهنده‌ها فعالیت می‌کنند. همچنین قراردادهای هوشمند غیرقابل تغییر هستند.

اتر به‌عنوان توکن اصلی شبکه‌ی اتریوم استفاده شده به‌طوری که کارمزد تمامی تراکنش‌ها، تعاملات با قراردادهای هوشمند و … با ETH پرداخت می‌گردد. در واقع هر نوع فعالیتی در شبکه‌ی اتریوم به مقداری گس (کارمزد) نیاز داشته که این کارمزد از سوی کاربر با استفاده از اتر پرداخت می‌شود.

استفاده از سرویس توکن باز؛ شناسایی بهترین قیمت خرید و فروش اتریوم

همچنین کاربران می‌توانند اتر را استیک کرده و آنرا در قرارداد اتریوم 2.0 قفل کنند. اتر سقف عرضه نداشته اما کارمزد تراکنش‌های آن به‌عنوان یک مکانیزم کاهش تورم عمل کرده و اتر مصرفی سوزانده می‌شود.

سولانا (SOL)

رمز ارز سولانا (SOL) ارز دیجیتال بومی بلاکچین سولانا است که در مارس 2020 راه‌اندازی شد. سولانا بر مقیاس‌پذیری تمرکز داشته و از مکانیزم جدیدی به نام Proof of History (گواهی اثبات تاریخ) استفاده می‌کند. در این مکانیزم از یک تابع هش برای اندازه‌گیری زمان ایجاد بلاک استفاده شده و همین موضوع سرعت شبکه‌ی سولانا را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. همچنین امکان استفاده از قراردادهای هوشمند در شبکه‌ی سولانا نیز برای کاربران به ارمغان آورده شده است.

سولانا
سولانا در سال 2020 همراه با الگوریتم گواه اثبات تاریخ به بازار عرضه شد

SOL به‌عنوان یک توکن ابزاری برای کاربران در راستای پرداخت هزینه کارمزد یا تعامل با قراردادهای هوشمند عمل می‌کند. شبکه‌ی سولانا به‎‌طور خودکار کل کارمزد هر تراکنش را به‌عنوان یک مکانیزم کاهش تورم می‌سوزاند.

بهره‌گیری از سرویس توکن باز؛ فرصت آربیتراژ سولانا و کسب سود مطمئن

به‌طور کلی 489 میلیون توکن سولانا تولید خواهد شد و کاربران می‌توانند با مشارکت در مکانیزم اجماع اثبات سهام این شبکه به‌عنوان یک اعتبارسنج عمل کنند. اعتبارسنج‌ها در هنگام افزودن تراکنش‌های جدید به شبکه پاداش می‌گیرند.

پولکادات (DOT)

سومین رمز ارز از مقاله‌ی معرفی 9 آلت کوین برای سرمایه‌گذاری، دات نام دارد.  DOT ابتدا در سال 2017 و به‌عنوان رمز ارز بومی بلاکچین پولکادات متولد شد. این رمز ارز از سوی گوین وود (هم‌بنیان‌گذار سابق اتریوم) رابرت هابرمایر و پیتر چابان توسعه یافت. پولکادات بر ایجاد زنجیره‌های بلاک قابل همکاری متمرکز بوده و سه محور اصلی به شرح زیر دارد.

  • حاکمیت
  • سهام‌داری
  • پیوند

مدل حاکمیت پولکادات به کاربران اجازه داده تا در مورد هزینه‌های شبکه، به‌روزرسانی‌ها و پاراچین‌ها تصمیم‌گیری کنند. هر پاراچین یک بلاکچین سفارشی شده برای پروژه‌ای است که به بلاکچین اصلی شبکه پولکادات متصل خواهد شد.

پولکادات
پولکادات از سوی گوین وود (هم‌بنیان‌گذار سابق اتریوم) توسعه یافت

همچنین پولکادات دارای یک مکانیزم اثبات سهام بوده که کاربران را ملزم می‌سازد تا DOT را استیک کنند. در واقع با این‌کار کلاه‌برداران و طمع‌کاران شبکه شناسایی شده چرا که آنها توکن‌های خود را در این فرآیند از دست خواهند داد.

استفاده از سرویس توکن باز؛ رصد قیمت لحظه‌ای پولکادات

همچنین از DOT در مزایده‌ی اسلات‌های پاراچین نیز استفاده می‌شود. کاربران در پروژه‌هایی که به‌عنوان نامزدِ برنده شدن اسلات پاراچین معرفی شده شریک شده و سرمایه‌گذاری می‌کنند. درصورت موفق شدن پروژه، سهام‌داران توکن‌هایی از آن را دریافت خواهند کرد.

بایننس کوین (BNB)

بایننس کوین توکن اصلی شبکه‌ی BNB Chain است. این رمز ارز در سال 2017 و روی بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شد. اولین‌بار  BNB طی یک عرضه‌ی اولیه (ICO) به دنیای ارزهای دیجیتال معرفی شد. در سال 2019 بایننس کوین طی مکانیزمی به بایننس چین مهاجرت کرد و الگوریتم آن از ERC-20 به BEP-2 تغییر کرد.

بایننس کوین
بایننس کوین (BNB) توکن بومی صرافی بایننس است

کاربران برای پرداخت تمامی هزینه‌های خود در صرافی بایننس یا شبکه‌ی بایننس از این رمز ارز استفاده کرده و همین موضوع منجر به گسترش کاربرد  BNB می‌گردد.

در سپتامبر 2020، بایننس اسمارت چین (BSC) به‌عنوان یک بلاکچین موازی با زنجیره‌ی بایننس چین ایجاد شد. BSC یک فورک از بلاکچین اتریوم است که امکان استفاده از قراردادهای هوشمند را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. کاربران برای استفاده از خدمات این شبکه و پروتکل BEP-20 نیز نیاز به استفاده از BNB دارند.

بهره‌گیری از سرویس توکن باز؛ شناسایی بهترین قیمت خرید و فروش بایننس کوین

همچنین صرافی بایننس تا چندی پیش مقادیری از BNB را در فواصل زمانی 3 ماهه می‌سوزاند و این فعالیت تا زمانی که 100 میلیون واحد BNB سوزانده شد ادامه یافت. حالا با معرفی مکانیزم توکن‌سوزی، کارمزدهای این شبکه سوزانده می‌شوند.

میم کوین‌ها

در حالی که میم‌ کوین‌ها وجهه‌ی خوبی در بازار ندارند اما تاکنون بازده‌ بالایی را از خود ثبت کرده و بهتر است یکی از آنها را به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کنید. توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری روی میم کوین‌ها از ریسک بالایی برخوردار است.

دوج کوین  (DOGE)

میم کوینی که در مقاله‌ی «معرفی 9 آلت کوین برای سرمایه‌گذاری» قصد داریم از آن نام ببریم، دوج کوین است. دوج کوین از سوی جکسون پالمر و بیلی مارکوس در دسامبر 2013 به‌عنوان تقلیدی از بیت کوین ایجاد شد. بلاکچین آن بر اساس لایت کوین ایجاد شده اما روش اجماع اثبات کارِ DOGE با ریگ‌های استخراج SHA-256 سازگار نیست.

دوج کوین
دوج کوین ابتدا به‌عنوان یک شوخی متولد شد!

اگرچه دوج کوین به‌عنوان طنزی از ماهیت سوداگرانه‌ی ارزهای دیجیتال متولد شد اما طی سال‌ها به یک فرصت سرمایه‌گذاری مناسب با دستاوردهای قابل توجه تبدیل شده است.

این رمز ارز هیچ مورد کاربردی جز تسهیل در پرداخت‌ها در پلتفرم‌های مختلف ازجمله ردیت و تسلا ندارد. با این حال به دلیل افزایش ارزش این رمز ارز و ترند شدن سگ‌های شیبا اینو، دوج کوین در کانون توجهات قرار گرفت. به‌گونه‌ای که ایلان ماسک از این پروژه حمایت کرد و با استفاده از میم‌های مختلف افزایش قیمت مناسبی را برای این رمز ارز رقم زد.

استفاده از سرویس توکن باز؛ فرصت آربیتراژ دوج کوین و کسب سود مطمئن

دوج کوین در ابتدا دارای محدودیت 100 میلیارد واحدی بود اما حالا این محدودیت حذف شده چرا که سالانه ماینرها 5 میلیارد واحد دوج کوین جدید استخراج می‌کنند.

استیبل کوین‌ها

حضور حداقل یک استیبل کوین‌ در سبد سرمایه‌گذاری، ثبات را برای سبد شما به ارمغان آورده و نقدینگی بیش‌تری در اختیار شما قرار می‌دهد. این رمز ارزها ریسک پایینی داشته و می‌توانید از آنها برای کسب درآمد غیرفعال استفاده کنید. همچنین استیبل کوین‌ها از دارایی شما در برابر نوسانات قیمت نیز محافظت می‌کنند.

استیبل کوین DAI

DAI یک استیبل کوین رمزنگاری شده است که در دسامبر 2017 متولد شد. این رمز ارز پیوند ثابتی با دلار آمریکا داشته و از سوی یک سازمان غیرمتمرکز خودمختار (DAO) با نام Maker به بازار عرضه گردیده است. هر توکن DAI با دیگر رمز ارزها وثیقه شده تا نوسانات آن جبران شود. در واقع همین موضوع منجر به ثابت ماندن قیمت DAI می‌گردد.

استیبل کوین دای
استیبل کوین دای از سوی سازمان غیرمتمرکز خودمختار Maker به بازار عرضه شد

به‌عنوان مثال برای صادر شدن 2000 دلار توکن DAI، یک واحد اتریوم به ارزش 3000 دلار وثیقه می‌شود. نسبت 1.5 برابری بین توکن DAI و میزان وثیقه‌ی آن برقرار شده که درصورت نیاز بازار این نسبت تغییر می‌کند.

استفاده از سرویس توکن باز؛ رصد قیمت لحظه‌ای استیبل کوین دای

استیبل کوین BUSD

BUSD یک استیبل کوین با پشتوانه‌ی اسکناس است که از سوی بایننس و پکسوس به بازار عرضه شده و پیوند محکمی با دلار آمریکا دارد. برخلاف برخی دیگر از استیبل کوین‌ها، BUSD پیوند 1:1 خود با دلار آمریکا را در یک حساب بانکی حفظ می‌کند. این حساب از سوی دپارتمان خدمات مالی ایالت نیویورک تنظیم شده و تحت نظارت مستقیم سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) قرار دارد.

BUSD
BUSD استیبل کوین صرافی بایننس با پشتوانه‌ی اسکناس است

کاربران می‌توانند BUSD را در صرافی‌های مختلف خریداری کنند. همچنین سرمایه‌گذاران در خارج از ایران نیز می‌توانند این رمز ارز را با استفاده از پول فیات در صرافی بایننس خریداری کنند.

بهره‌گیری از سرویس توکن باز؛ فرصت آربیتراژ BUSD و کسب سود مطمئن

علاوه بر این موارد، سرمایه‌گذاران و تریدرها می‌توانند از BUSD برای قفل کردن سود، بهبود نقدینگی و … استفاده کنند. این رمز ارز با جفت ارزهای زیادی عرضه شده و روی شبکه‌ی بایننس اسمارت چین فعالیت می‌کند.

رمز ارزهای دیفای

تعداد پروژه‌های دیفای که از پتانسیل بالایی برخوردار هستند روزبه‌روز افزایش یافته و روند گسترش دنیای غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال ادامه دارد. این توکن‌ها در راستای حاکمیت، استیکینگ و تقسیم سود استفاده شده و کاربرد زیادی دارند. در ادامه به معرفی دو پروژه‌ی برتر دیفای می‌پردازیم.

یونی (UNI)

یونی رمز ارز اصلی صرافی غیرمتمرکز و مشهور Uniswap است. این صرافی در نوامبر 2018 راه‌اندازی شد و توکن خود را در سپتامبر 2020 با عرضه‌ی 1 میلیاردی به بازار ارزهای دیجیتال معرفی کرد.

یونی سواپ
یونی در سال 2020 از سوی صرافی یونی سواپ به بازار عرضه گردید

این رمز ارز بدون عرضه‌ی اولیه روانه‌ی بازار شد که امری غیرمعمول برای پروژه‌های دیفای محسوب می‌شود. صرافی یونی سواپ 400 میلیون واحد از کل توکن‌های UNI را بین بنیان‌گذاران، 150 میلیون واحد را بین کاربران قبلی و سایر توکن‌ها را در استخرهای استخراج نقدینگی توزیع کرد.

هولدرهای یونی دارای حقوق حاکمیتی بوده و اجازه دارند تا با ارائه‌ی پیشنهادات مختلف و رای‌گیری آنها تغییراتی را در پلتفرم این صرافی ایجاد کنند. کاربران برای ارائه‌ی پیشنهاد باید حدافل 1 درصد از کل عرضه‌ی یونی (10 میلیون واحد) از آن را در اختیار داشته باشند. با این حال هرکسی با هر مقداری از توکن UNI می‌تواند در رای‌گیری‌ها شرکت کند.

بهره‌گیری از سرویس توکن باز؛ شناسایی بهترین قیمت خرید و فروش یونی سواپ در ایران

قدرت رای کاربران بر اساس تعداد یونی آنها تعیین می‌شود. پیشنهادات کاربران شامل تغییرات در ساختار هزینه، استخرهای جدید یا تغییر سوئیچ پروتکل‌ها بوده و اگر تعداد زیادی از کاربران با آن پیشنهاد موافقت کنند، 0.05 درصد از تمام درآمد یونی‌سواپ خرج پیشنهاد می‌شود.

کیک  (CAKE)

آخرین رمز ارز در مقاله‌ی «معرفی 9 آلت کوین برای سرمایه‌گذاری» CAKE نام دارد. کیک رمز ارز بومی صرافی غیرمتمرکز PancakeSwap است که در سپتامبر 2020 متولد شد. PancakeSwap یک بازارساز خودکار و یک صرافی غیرمتمرکز بر بستر بایننس چین است و طراحی توکنومیک پیچیده‌ای دارد.

پنکیک سواپ
رمز ارز کیک همراه با مکانیزم توکن‌سوزی از سوی صرافی پنکیک سواپ متولد شد

کیک حداکثر عرضه نداشته و با هر بلاک تولید می‌شود. همچنین توکن‌های جدید از طریق ییلد فارم‌ها، قرعه‌کشی و استخرهای مختلف به کاربران عرضه می‌گردند.

پنکیک سواپ از مکانیزم توکن‌سوزی برای سوزاندن کیک استفاده کرده که عرضه‌ی این رمز ارز را به‌طور مناسبی کاهش می‌دهد.

استفاده از سرویس توکن باز؛ فرصت آربیتراژ کیک و کسب سود مطمئن

همچنین کیک به‌عنوان یک توکن حاکمیتی نیز عمل کرده و به کاربران اجازه می‌دهد تا در مورد پیشنهادات و تغییرات پن کیک سواپ رای بدهند. مانند بیش‌ترِ پلتفرم‌های دیفای، قدرت رای یک کاربر با مقدار کیکی که در اختیار دارد سنجیده می‌شود.

سخن پایانی

آلت کوین‌ها بخش بسیار بزرگی از بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار داشته و سرمایه‌گذاری روی آنها تنوع و قدرت مناسبی را برای سبد سرمایه‌گذاری شما به ارمغان می‌آورد. معمولا آلت‌ کوین‌هایی با ارزش کل بازار زیاد ریسک کم‌تری نسبت به پروژه‌های کوچک‌تر دارند. با این حال بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری روی هر ارزی نسبت به آن تحقیق کنید. نظر شما همراهان توکن باز نسبت به این لیست چیست؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما به اشتراک گذاشته و دهمین آلت کوین را شما به ما معرفی کنید. از اینکه تا پایان مقاله‌ی «معرفی 9 آلت کوین برای سرمایه‌گذاری» همراه ما بودید صمیمانه سپاسگزاریم.

درصورتی که به‌دنبال ریسک بیش‌تر هستید و تمایل دارید تا روی آلت کوین‌هایی با ارزش کل پایین سرمایه‌گذاری کنید، به شما 5 آلت کوینِ معرفی شده در مقاله‌ی «معرفی ۵ رمز ارز پرریسک با پتانسیل رشد قیمت در آینده» را پیشنهاد می‌کنیم.

منبع: Binance Academy

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.