تاثیر جنگ اسرائیل و حماس بر روی بیت‌کوین و سایر بازارها

جنگ و بیت‌کوین

جهان به دلیل تنش اخیر اسرائیل-فلسطین، نسبت به تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه آگاهی بیشتری پیدا کرده است. در حالی که بی‌ثباتی‌ها تأثیرات گسترده‌ای دارند، اما ثبات قیمت بیت گوین نشان داد که تحت تاثیر شدید قرار نگرفته است.

انعطاف‌پذیری بیت‌کوین

بیت‌کوین در برابر افزایش خشونت و اثرات قابل توجهی که درگیری در خاورمیانه بر زندگی اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها داشته است، استحکام قیمت خود را نشان داده است. قیمت این دارایی دیجیتال در طول آخر هفته‌ای که درگیری‌ها شدت گرفت، تغییر چندانی نکرد. این خلاف برخی پیش‌بینی‌ها و اظهارات مطرح شده بود.



BTC تنها چند ساعت پس از اعلام رسمی حالت جنگی از سوی اسرائیل، در حدود 28000 دلار معامله می‌شد که نشان‌دهنده کاهش ارزش 0.2٪ در 24 ساعت گذشته بود.

در گذشته، بحران‌های ژئوپلیتیک اغلب موجب واکنش‌های بزرگ بازار می‌شدند. اما به نظر می‌رسد بیت‌کوین استثنایی بر این روند است، زیرا الگوی مشابهی را در طول بحران فعلی نشان داد و در طول درگیری کوتاه اسرائیل-غزه در سال 2021 نیز تا حد زیادی دست‌نخورده باقی ماند.

آیا جنگ در غزه بر قیمت بیت کوین تاثیرگذار است؟

غزه جمعیتی حدود دو میلیون نفر دارد و در جنگ آسیب شدیدی دیده است. اگرچه انتظار می‌رود تا حدودی پذیرش بیت‌کوین داشته باشد، اما به دلیل جمعیت نسبتاً کم آن، بعید است تأثیر چشمگیری بر بازار جهانی رمزارزها داشته باشد.

حماس، یک سازمان بنیادگرای اسلامی سنی فلسطینی که در این درگیری درگیر است، قبلاً از مردم خواسته بود کمک‌هایشان را به بیت‌کوین ارسال کنند، اما حجم این تراکنش‌ها برای تأثیر معنی‌دار بر قیمت بیت‌کوین کافی نبوده است. این سؤال مطرح می‌شود که آیا متغیرهای خارج از دامنه تأثیرات درگیری ممکن است مسئول مصونیت بیت‌کوین در برابر بی‌ثباتی ژئوپلیتیک باشند.

اهمیت مالی بیت‌کوین

اهمیت مالی بیت‌کوین ممکن است یکی از دلایل بی‌تفاوتی آن نسبت به موضوع اسرائیل-فلسطین باشد. اگرچه این تنش به وضوح موجب رنجش شخصی شده است، اما در حال حاضر از نظر مالی، در سطح جهانی یا رمزارزها، موضوع نگران‌کننده‌ای محسوب نمی‌شود.



از آنجا که بیت‌کوین یک پول دیجیتال غیرمتمرکز است، اقتصادهای ملی و نهادهای مالی سنتی بر نحوه عملکرد آن تأثیر نمی‌گذارند.

البته باید تأکید کرد که اثرات مالی این درگیری برای آینده نزدیک نامشخص است. مدت، هزینه و روش‌های احتمالی تأمین مالی جنگ می‌تواند بر بازارهای رمزارزها و سایر بازارهای مالی بین‌المللی تأثیر بگذارد.

واکنش تحلیل‌گران بزرگ بازار

یکی از اولین واکنش‌ها از سوی تحلیلگر رمزارزها مایکل ون دو پاپ بود که انتظار دارد این هفته بازار متلاطم باشد. او اظهار داشت احتمالاً بیت‌کوین ادامه رشد خواهد داشت و احتمالاً با افزایش بی‌قراری جهانی به 30 هزار دلار خواهد رسید.

بنا بر اظهارات شرکت تحلیل آن‌چین Santiment، تحول بزرگی در بازار بیت کوین رخ داده است، زیرا بیش از 10 هزار بیت کوین از صرافی‌ها خارج شده‌اند که بزرگترین مقدار از 7 سپتامبر (16 شهریور) است.

نمودار قیمت – عرضه صرافی‌ها – آدرس‌های فعال روزانه بیت‌کوین. منبع: توییتر Santiment
نمودار قیمت – عرضه صرافی‌ها – آدرس‌های فعال روزانه بیت‌کوین. منبع: توییتر Santiment

علاوه بر این، بیت کوین در تلاش است ارزش بازار 28 هزار دلار را بازپس بگیرد. اهمیت کاربردی بودن، به ویژه در پی کاهش اخیر آدرس‌های منحصربفرد، نباید دست کم گرفته شود.

جنگ و کالاها دوباره در رادار ارزهای دیجیتال

اگر این اتفاق برای مدت طولانی ادامه یابد و هزینه زیادی برای طرفین درگیر داشته باشد واکنش بیت کوین ممکن است متفاوت باشد. برای پرداخت هزینه‌ها، دولت‌ها ممکن است به قرض گرفتن پول یا چاپ پول متوسل شوند که می‌تواند موجب تورم شود و اعتماد به ارزهای فیات را تضعیف کند.

در چنین شرایطی، علاقه و سرمایه‌گذاری در بیت کوین، که گاهی به عنوان محافظ در برابر تورم و بی‌ثباتی اقتصادی توصیف می‌شود، می‌تواند افزایش یابد. قیمت بیت کوین ممکن است افزایش یابد زیرا سرمایه‌گذاران آن را به عنوان ذخیره ارزش در برابر کاهش ارزش ارز و بی‌ثباتی اقتصادی استفاده می‌کنند.

تریدرهای بیت کوین و بازار رمزارزها به دلیل ادامه جنگ اسرائیل معتقدند که نوسانات بیشتری در آینده اتفاق خواهند افتاد.

تریدر ارز دیجیتال Jelle این وضعیت را با شروع جنگ در اوکراین مقایسه کرد و گفت مطمئن نیست پس از جنگ اوکراین در فوریه 2022 به دلیل واکنش بیت کوین به آن رویداد، چه اتفاقی برای قیمت BTC/USD می‌افتد.

بیت کوین، طلا و نفت

در همین حال، مایک مک گلون، استراتژیست ارشد اقتصاد کلان در بلومبرگ، گفت در حال حاضر تریدرها گرایش “ریسک گریزی” نسبت به بیت کوین نشان می‌دهند.

مک گلون اشاره کرد که پدیده‌ای در دارایی‌های کلان در حال شکل‌گیری است، پیش از آغاز معاملات در وال استریت طلا 1٪ رشد در روز و نفت برنت 3.25٪ رشد داشته است.

وی افزود:

“قیمت بیت‌کوین بین میانگین متحرک ساده 50 هفته و  هفته 100 درگیر است. که به نظر من روند نزولی میانگین متحرک ساده 100 هفته‌ای می‌تواند، برنده باشد.”

نمودار هفتگی قیمت بیت‌کوین. خط صورتی: میانگین متحرک 100. خط سبز: میانگین متحرک 50
نمودار هفتگی قیمت بیت‌کوین. خط صورتی: میانگین متحرک 100. خط سبز: میانگین متحرک 50

همزمان با شتاب سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری در پناهگاه‌های امن مانند طلا، اوراق قرضه و دلار آمریکا در پی واکنش معمول به درگیری میان اسرائیل و فلسطین، قیمت طلا افزایش یافت.  و بازار شاهد افزایش حدود 1٪ در قیمت طلا بود. در زمان‌های دشوار مانند این، اگر جنگ منطقه‌ای باعث اختلال در عرضه نفت شود، قیمت طلا افزایش می‌یابد. 

تریدر محبوب Skew رفتار قیمت BTC را “بی‌نقدینگی و نوسانی” توصیف کرد و افزود “بازارها واکنش کاملا دفاعی نشان می‌دهند” و به افزایش جدید شاخص دلار آمریکا (DXY) اشاره کرد که 0.4٪ رشد داشته است.

شاخص DXY طی هفته گذشته به بالاترین سطح خود از اواخر سال 2022 رسید.

مقایسه با جنگ روسیه – اوکراین

ابزارهای دیجیتال به طور چشمگیری بر نبرد در اوکراین تأثیر گذاشته‌اند. جنگ اوکراین و روسیه یکی از گسترده‌ترین عملیات‌های نظامی مستندسازی شده در تاریخ است و اولین جنگ سایبری گسترده بین دو کشور محسوب می‌شود. همچنین استفاده گسترده از رمزارزها در این جنگ به چشم می‌خورد.

بنا بر گزارش Elliptic، شرکت تحلیل بلاکچین، تاکنون به ارزش بیش از 212 میلیون دلار ارز دیجیتال برای حمایت از عملیات جنگی طرفدار اوکراین اهدا شده است. که این شامل انتقال مستقیم حدود 80 میلیون دلار رمزارز به دولت اوکراین است.

بنا بر گزارش مقامات اوکراینی و وبسایت‌های جمع‌آوری کمک مالی دولت، گفته می‌شود فعالیت‌های مختلف جنگی با رمزارز تأمین مالی شده‌اند. محصولات خریداری شده از کلاهخود و جلیقه‌های محافظتی گرفته تا پهپاد و ابزارهای پاکسازی مین‌ها متغیر است. سایر ارزهای دیجیتال اهدایی برای خرید رادیو و لوازم پزشکی و همچنین زیرساخت‌ها بوده است.

از سوی دیگر، گزارش‌های Chainalysis نشان می‌دهد سازمان‌های داوطلب و دنبال‌کننده‌های آنها دررسانه‌های اجتماعی برای جمع‌آوری سرمایه‌ی تأمین مالی خرید سلاح و انتشار اطلاعات نادرست از اهدای ارزهای دیجیتال استفاده کرده‌اند. گزارش نشان داده این گروه‌ها بیش از 2.2 میلیون دلار رمزارز دریافت کرده‌اند که عمدتاً به شکل اهدای بیت‌کوین و اتر بوده است. مقادیر قابل توجهی تتر، لایت کوین و دوج کوین نیز ارسال شده است.

منبع: CCN

سوالات پرتکرار

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.