قیمت دلار و تتر در اوج 3 ماهه اخیر؛ علت چیست؟

قیمت دلار قیمت تتر

با توجه به تنش‌های اخیر فلسطین و اسرائیل، نرخ تتر نیز پس از 3 ماه در بالای 51،500 دلار معامله می‌شود. هر چند فعالان بازار امیدوارند آزادسازی 1.7 میلیارد دلاری دیروز، به بازار کمک کند تا نوسانات کنترل شود.

جنگ علت اصلی افزایش قیمت دلار و تتر

روز گذشته قیمت دلار و تتر سقف 3 ماهه اخیر خود را شکست است و تتر امروز در زمان نگارش این مطلب، در بالاترین حد در محدوده 52،000 تومان معامله می‌شود.



با شدت گرفتن درگیری‌ها در نوار غزه، نرخ دلار آزاد از روند ثابت چندماه اخیر خارج شد. پس از اینکه از اواسط تیرماه به دلیل انتشار خبرهای مثبت درباره بهبود روابط خارجی و گشایش اقتصادی، نرخ دلار و تتر در محدوده 49 تا 50 هزار تومان باقی مانده بود. اما با تشدید درگیری‌ها میان فلسطین و اسرائیل، فعالان بازار با مطرح کردن ریسک‌های نظامی حول محور جنگ در نوار غزه اقدام به نرخ‌دهی در سطوح قیمتی بالاتر کردند. و نرخ تتر از مرز 51 هزار تومان گذشت.

آیا احتمال کاهش قیمت دلار و تتر وجود دارد؟

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، با صدور رأی دیوان عالی کشور لوکزامبورگ، موانع قانونی دسترسی به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار از دارایی‌های ارزی بانک مرکزی در این کشور برطرف شد. این دارایی‌ها از سال 2020 با شکایت برخی اتباع آمریکایی توقیف شده بود که با پیگیری‌های حقوقی بانک مرکزی، دیوان عالی لوکزامبورگ با اعتراض ایران موافقت کرد.



اکنون باید منتظر ماند و دید بانک مرکزی با توجه به این گشایش ارزی، چه واکنشی به رشد نرخ دلار در بازار آزاد نشان می‌دهد. آیا قیمت دلار مجدداً به زیر 50 هزار تومان باز خواهد گشت یا خیر؟ امید می‌رود با برنامه‌ریزی صحیح، ثبات مجدد به بازار بازگردد.

تحلیل تکنیکال قیمت تتر و دلار

اگر قیمت تتر بعد از شکست سقف 3 ماه اخیر به محدوده 52،000 تومان رسیده است. در صورتیکه قیمت در این محدوده تثبیت شود، این احتمال وجود دارد که پس از شکست مقاومت روانی 52،000 تومان به 52،870 تومان و پس از آن به قیمت 54،700 تومان برسد. در غیر اینصورت اگر بانک مرکزی بتواند به کمک دلارهای آزاد شده قیمت ارز را کنترل کند، قیمت می‌تواند به محدوده 50،500 تومان بازگردد.

نمودار روزانه قیمت تتر به تومان
نمودار روزانه قیمت تتر به تومان

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.