آموزش قدم به قدم تحقیق و تحلیل در ارز دیجیتال به کمک هوش مصنوعی!

چت جی پی تی و ترید

در حالی که نسخه رایگان ChatGPT از GPT-3.5 بهره می‌برد، نسخه پرمیوم آن (ChatGPT Plus) توسط GPT-4، مدلی به مراتب قدرتمندتر با ویژگی‌های اضافی، هدایت می‌شود.



چندین ویژگی از GPT-4، بسیار برای تحقیق در حوزه ارزهای دیجیتال، کاربردی هستند.

ویژگی‌های GPT-4

برای مثال، GPT-4 می‌تواند:

۱. از اینترنت جستجو کند

۲. حمایت از ورودی‌های تا ۲۵،۰۰۰ کلمه‌ای

۳. قابلیت‌های چند‌رسانه‌ای

۴. دسترسی اولویت‌دار

برای تحقیقات سطحی، نسخه رایگان ChatGPT برای بیشتر کاربران کفایت می‌کند. اما برای کسانی که به دنبال انجام تحقیقات عمیق‌تر با آخرین داده‌ها هستند، ChatGPT Plus یک انتخاب ارزشمند است.

به یاد داشته باشید، ChatGPT همیشه دقیق نیست و نباید برای مشاوره مالی مستقیم استفاده شود. بیایید به برخی از کارهایی که ChatGPT به عنوان یک تحلیل‌گر تحقیقات ارز دیجیتال می‌تواند انجام دهد نگاهی بیندازیم.

خلاصه‌سازی پروژه‌های جدید

شاید این قابلیت قدرتمندترین ویژگی ChatGPT، توانایی آن در خلاصه‌سازی اطلاعات و استخراج نکات کلیدی از متن و داده‌های ارائه شده باشد.

این می‌تواند به شما کمک کند تا متون پیچیده و عمیقی مانند وایت‌پیپر‌ها، پست‌های وبلاگی و مقالات ویکی پدیا را ساده‌سازی کنید و اطلاعات مهم آن‌ها را تحلیل کنید.

علاوه بر این، می‌توانید از ChatGPT بخواهید نقش یک تحلیل‌گر مالی حرفه‌ای متخصص در ارزهای دیجیتال را ایفا کند. یا خود را به عنوان یک معامله‌گرکه در میم‌کوین‌ها و سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت تخصص دارد، معرفی کند.

انجام تحلیل بنیادی

بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال به قدرت بنیادی یک پروژه علاقه‌مند هستند و به عوامل ذاتی که می‌تواند بر ارزش و پایداری طولانی‌مدت آن تأثیر بگذارد توجه دارند – مانند پتانسیل انقلابی بودن، تناسب محصول/بازار، نقاط فروش منحصر به فرد و مزایای رقابتی.

این می‌تواند فرآیندی زمان‌بر باشد، که معمولاً نیازمند جمع‌آوری اطلاعات از منابع متعدد، مقایسه داده‌ها و ارزیابی چندین نکته کلیدی است. خوشبختانه، می‌توان از ChatGPT برای ساده‌سازی به شدت این فرآیند استفاده کرد، که به شما کمک می‌کند به نتیجه‌گیری‌های خود به مراتب سریع‌تر برسید.

با درخواست از ChatGPT برای ایفای نقش یک تحلیل‌گر بنیادی با تجربه، می‌توانید مواردی را کشف کنید که در غیر این صورت، ممکن است نادیده بگیرید.

ارزیابی توکنومیک و مدل حاکمیت

توکنومیک یک پروژه برای درک عرضه و تقاضای توکن توسط سرمایه‌گذاران حیاتی است. با تحلیل عرضه توکن پروژه، برنامه انتشار، کاربرد، تقاضا، توزیع و حاکمیت، ChatGPT می‌تواند بینش‌های ارزشمندی را در مورد ارزش بالقوه و چشم‌اندازهای بلندمدت یک پروژه ارائه دهد.

ChatGPT همچنین می‌تواند در ارزیابی مدل حاکمیت یک پروژه کمک کند. با پرسیدن سوالات مشخص و ارائه داده‌های مرتبط، ChatGPT می‌تواند درک عمیق‌تری از مدیریت خزانه‌داری پروژه، فرآیندهای تصمیم‌گیری و موارد دیگر ارائه دهد.

حالا بیایید به مراحل استفاده از ChatGPT برای تحقیق در زمینه ارز دیجیتال بپردازیم.

مرحله ۰: شروع کار با ChatGPT

برای دستیابی به حداکثر نتایج از ChatGPT، باید مراحل را مشخص کنید کنید. مثال:

می‌توانید وایت پیپرها، اسناد یا اطلاعات پروژه مرتبط را در پنجره ChatGPT کپی و پیست کنید. GPT4 و سایر دستیاران هوش مصنوعی با قابلیت‌های مرورگر نیز می‌توانند لینک‌ها را مطالعه کنند.

با انجام این کار، ChatGPT می‌تواند منابع ارائه شده را مرور کرده، اطلاعات را جمع‌آوری کند و تحلیل‌های معناداری تولید نماید.

به یاد داشته باشید، ورودی داده‌های بهتر، نتیجه در برخورداری از بینش‌های مرتبط‌تر، قابل اعتمادتر و پیشرفته‌تر است.

مرحله ۱: بازبینی پروتکل‌های ارز دیجیتال با ChatGPT

درک درست از مبانی یک پروژه و پروتکل‌های زیربنایی آن برای انجام تحقیق مؤثر در زمینه ارز دیجیتال حیاتی است. برای حداکثر کردن فواید ChatGPT، سوالات خاصی بپرسید تا اطلاعات اساسی متناسب با اهداف تحقیق خود را به دست آورید.

مشکل و راه‌حل

ابتدا با درک اصلی‌ترین مشکلی که یک پروژه قصد حل کردن آن را دارد و راه‌حلی که پیشنهاد می‌دهد شروع کنید. پرامپت‌های (دستورات) هدفمند به ChatGPT امکان می‌دهد تحلیلی واضح و مختصر از اهداف اصلی پروژه ارائه دهد. مثال پرامپت:

“چه مشکلی است که پروژه ارز دیجیتال X قصد حل کردن آن را دارد، و چگونه قصد دارد این موضوع را مورد بررسی قرار دهد؟”

تکنولوژی و پروتکل‌ها

ChatGPT همچنین می‌تواند به شما در فهم مفاهیم فنی پیچیده با ارائه توضیحاتی ساده کمک کند. همچنین می‌توانید برای روشن‌تر کردن مکانیزم‌های یک پروژه درخواست مثال‌هایی داشته باشید. مثال پرامپت:

“توضیح دهید چگونه مکانیسم اجماع بلاکچین X کار می‌کند، و مثالی ارائه دهید که نشان دهد چگونه به حفظ امنیت شبکه کمک می‌کند.”

پس‌زمینه و تجربه تیم

تخصص و تجربیات قبلی بنیان‌گذاران پروژه و اعضای اصلی می‌تواند بینشی در مورد پتانسیل موفقیت پروژه فراهم کند. پرامپت‌های آماده‌ای تدارک ببینید تا اطلاعاتی در مورد اعضای تیم و تجربه مرتبط آن‌ها در حوزه به دست آورید. مثال پرامپت:

“بررسی اجمالی از تیم پشت پروژه ارز دیجیتال X ارائه دهید، مهارت‌ها و دستاوردهای آن‌ها در فضای ارز دیجیتال را برجسته کنید.”

مرحله ۲: تحلیل توکنومیک با ChatGPT

ChatGPT به طور مؤثر می‌تواند توکنومیک یک پروژه را تحلیل کند و به شما بینش‌های لازم را ارائه دهد.

عرضه توکن و برنامه انتشار

برای شکل‌گیری یک نظر آگاهانه در مورد ارزش بازار بالقوه یک پروژه، درک کامل از عرضه کل توکن، عرضه در گردش و برنامه انتشار ضروری است. مثال پرامپت:

“عرضه کل، عرضه در گردش و برنامه انتشار برای توکن X چیست؟”

کاربرد و تقاضای توکن

توکن‌ها می‌توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند، مانند حاکمیتی، استیکینگ یا فراهم آوردن دسترسی به خدمات پلتفرم. ChatGPT می‌تواند به شما کمک کند به راحتی به کاربردهای متفاوت مرتبط با توکن‌های یک پروژه وارد شوید. مثال پرامپت:

“توکن X در اکوسیستم خود چگونه عمل می‌کند؟ اصلی‌ترین کاربردها و عوامل محرک تقاضای آن چیست؟”

توزیع توکن و حاکمیت

توزیع عادلانه و شفاف توکن ممکن است از متمرکز‌سازی و سایر مشکلات احتمالی جلوگیری کند. مثال پرامپت:

“توکن‌های پروژه X چگونه توزیع می‌شوند، و آیا در حاکمیت پروژه نقشی دارند؟”

مرحله ۳: ارزیابی مشارکت جامعه و فعالیت‌های توسعه با ChatGPT

احساسات بازار و مشارکت جامعه عوامل حیاتی هستند، زیرا هایپ اطراف یک پروژه حداقل به اندازه اصول بنیادی آن مهم است. ChatGPT می‌تواند به شما کمک کند در صورت داشتن قابلیت‌های مرورگر، حضور رسانه‌ای یک پروژه را تحلیل کند.

حضور در شبکه‌های اجتماعی

فعالیت قوی در شبکه‌های اجتماعی کلیدی برای داشتن مخاطبان مشارکت‌جو و پتانسیل رشد آینده است. می‌توانید از ChatGPT بخواهید که درباره پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی پروژه تحقیق کند و حضور آن در پلتفرم‌های مختلف را ارزیابی نماید. مثال پرامپت:

“خلاصه‌ای از حضور در شبکه‌های اجتماعی پروژه X ارائه دهید، شامل اندازه و میزان تعامل در پلتفرم‌هایی مانند توییتر، ردیت و تلگرام.”

فعالیت توسعه‌ای

توسعه مداوم نشانه‌ای مثبت از تعهد پروژه به دستیابی به اهداف خود است. برای ارزیابی فعالیت توسعه‌ای یک پروژه، می‌توانید از ChatGPT بخواهید که مخزن GitHub آن یا سایر منابع نشان‌دهنده پیشرفت تیم را تحلیل کند. مثال پرامپت:

“فعالیت توسعه‌ای پروژه X را خلاصه کنید، شامل فرکانس کامیت‌ها و اندازه کلی پایگاه کد آن در GitHub.”

پوشش رسانه‌ای و همکاری‌ها

پوشش رسانه‌ای و همکاری‌های استراتژیک با سرمایه‌گذاران می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر احساسات بازار و اعتبار یک پروژه داشته باشند. همکاری‌های مستمر می‌توانند پذیرش و یکپارچگی فناوری پروژه را افزایش دهند. مثال پرامپت:

“فهرستی از همکاری‌ها، همکاری‌های مهم و پوشش رسانه‌ای مرتبط با پروژه ارز دیجیتال X ارائه دهید.”

مرحله ۴: تحلیل مدل حاکمیت با ChatGPT

حاکمیت پروتکل تأثیری بر موفقیت و پایداری بلندمدت پروژه‌های ارز دیجیتال دارد. ChatGPT می‌تواند به شما در تحلیل سیستم حاکمیت یک پروژه کمک کرده و درکی از قدرت نهنگ‌ها و میزان عدم‌تمرکز پروژه ارائه دهد.

مثال پرامپت:

“نقش حاکمیت آن‌چینی و آف‌چینی در پروژه X را توضیح دهید و چگونگی تأثیر آن‌ها بر فرآیندهای تصمیم‌گیری و مشارکت دارندگان توکن را شرح دهید.”

مرحله ۵: ارزش‌گذاری پروتکل ارز دیجیتال با ChatGPT

معیارهای مالی، مانند ارزش کل قفل شده (TVL)، ارزش بازار در گردش، ارزش بازار رقیق‌ شده و درآمد/هزینه‌های تولید شده می‌توانند بینش‌هایی در مورد عملکرد و پتانسیل سرمایه‌گذاری یک پروژه فراهم کنند. ChatGPT می‌تواند این معیارها را تحلیل کرده و درک عمیق‌تری از وضعیت مالی پروژه ارائه دهد. شما می‌توانید داده‌ها را از ابزارهای تحلیلی برای ارزش‌گذاری یک پروتکل در اختیار ChatGPT قرار دهید. مثال پرامپت:

“بر اساس اعداد ارائه شده برای توکن X، تحلیل کنید که آیا سرمایه‌گذاری خوبی است یا خیر.”

کلام پایانی

ChatGPT و سایر دستیاران هوش مصنوعی مانند Bard و Bing می‌توانند به شما در صرفه‌جویی زمان قابل توجهی در تحقیقات ارز دیجیتال کمک کنند. همچنین می‌توانید یاد بگیرید که چگونه با استفاده از هوش مصنوعی در ارزهای دیجیتال معامله کنید. با این‌حال دقت کنید که احتمال خطا در این‌ها کم نیست و درستی اطلاعات اطمینان کسب کنید.

منبع: CoinMarketCap

سوالات پرتکرار

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.