راهنمای انتخاب بهترین تایم فریم در تحلیل تکنیکال و معاملات ارزهای دیجیتال

بهترین تایم فریم برای انجام معاملات در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

بهترین تایم فریم برای تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال کدام است؟ استفاده از کدام تایم فریم در روش ایچیموکو مناسب‌تر است؟ آیا برای تحلیل تکنیکال یک ارز دیجیتال باید از استراتژی مولتی تایم فریم استفاده کرد؟ برای نوسان‌گیری در بازار رمز ارزها چطور؟ کدام تایم فریم بهتر است؟ این موارد بخشی از دغدغه‌های مهم تریدرهاست که ما در این مقاله به سراغ آن رفته و پاسخ آن‌ها را خواهیم داد.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی معامله در تایم فریم‌ های مختلف پرداخته و مزایا و معایب آنها را بررسی کنیم. انتخاب تایم فریم مناسب یکی از مهم‌ترین عوامل در ترید بوده چرا که تایم فریم اشتباه، سرمایه‌‌ی شما را نابود می‌کند. در واقع بسیاری از افرادی که تجربه‌ی زیادی نداشته وارد بازار شده و جذب تایم فریم‌های 1 دقیقه، 5 دقیقه و 15 دقیقه می‌شوند. این تایم‌ فریم‌ها همیشه مناسب نبوده و کاربردِ خاصی دارند.

قیمت بیت کوین در سرازیری مرگ؛ قیمت ارز دیجیتال ۷ آذر ۱۴۰۱

در ادامه به شما کمک خواهیم کرد تا تایم فریم مناسب خود را انتخاب کنید. انتخاب تایم فریم به رفتار معامله‌گری شما بستگی دارد. از این رو، در ادامه با توجه به استراتژی‌های مختلف انجام معامله در بازار ارزهای دیجیتال، بهترین تایم فریم هر روش را نیز پیشنهاد خواهیم داد.

یک: بهترین تایم فریم در ترید روزانه

بهترین تایم فریم در ترید روزانه

ترید روزانه به حالتی گفته می‌شود که معامله‌گر یا تریدر تمامی پوزیشن‌های معاملاتی خود را در یک شبانه‌روز و پیش از خوابیدن، ببندد. در واقع در این روش، تریدر هیچ ارز دیجیتال یا توکن یا کوینی را برای بیشتر از یک روز نگهداری نمی‌کند.

معاملات روزانه بیش‌ترین محبوبیت را بین معامله‌گران داشته و سرمایه‌گذاران بازارهای ارزهای دیجیتال تمایل زیادی به ترید روزانه دارند. بهترین تایم فریم‌ها برای ترید روزانه، تایم فریم‌های یک دقیقه الی 15 دقیقه هستند. توجه داشته باشید که تایم فریم‌های بزرگ مثل هفتگی و ماهانه کاربردی در ترید روزانه ندارند. در این روش کاربران معاملات خود را در آغاز روز باز کرده و تا پایان روز می‌بندند.

مزایای ترید روزانه در بازار ارزهای دیجیتال

معاملات روزانه هیجان زیادی داشته و فرصت بیش‌تری در اختیار تریدرها قرار می‌دهند. در این روش خطر از دست رفتن سریعِ سرمایه وجود نداشته و سرمایه‌گذاران به‌سرعت در جریان اتفاقات قرار گرفته و از آنها استفاده می‌کنند. همچنین در این روش سرمایه‌گذاران نیازی به ریسک بالا برای به‌دست‌آوردن سود زیاد ندارند. از آن‌جا که در این روش، تریدر پیش از خوابیدن، تمامی پوزیشن‌های معاملاتی خود را می‌بندد، اسیر اتفاقات غیرعادی همچون ریزش لونا در بازار نمی‌شود. در این روش، تریدر همواره بازار را رصد کرده و کمتر از سایر روش‌ها اتفاقات غیرعادی را تجربه می‌کند.

معایب ترید روزانه در بازار رمز ارزها

ترید روزانه علاوه بر مزایای زیاد، معایبی نیز دارد. اولین نکته‌ی منفی، هزینه‌ی تراکنش بسیار بالا است. کاربران معاملات زیادی انجام داده و به همین خاطر، کارمزد تراکنش آنها افزایش می‌یابد. همین موضوع، درآمد سرمایه‌گذاران از ترید را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. دیگر نقطه‌ضعف این روش، خطر از دست دادن سرمایه با ریسک بالا است. یکی دیگر از معایب آن، نیاز به تمرکز و زمان زیاد است. برخلاف سایر روش‌ها، ترید روزانه به تمرکز و زمان زیادی نیاز داشته و اگر وقت کافی ندارید، این مدل از ترید اصلا مناسب شما نیست.

دو: بهترین تایم فریم در ترید میان‌مدت

یکی دیگر از روش‌های ترید، انجام معاملات در میان‌مدت است. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های ترید در میان‌مدت، قابلیت انجامِ آن در کنار یک شغل دیگر است. معامله‌گران در این روش از تایم فریم‌های یک ساعته الی چهار ساعته استفاده کرده و گاهی تایم فریم‌های بالاتر را نیز انتخاب می‌کنند. در واقع بهترین تایم فریم در این روش، تایم فریم های ساعتی است. توجه کنید که تایم فریم‌های کوچک مثل 1 دقیقه و تایم فریم‌های خیلی بزرگ مثل ماهانه مناسب استفاده در این روش نیستند. در این روش معاملات برای ساعت‌های طولانی باز بوده و افراد برای کسب سود شکیبایی زیادی به خرج می‌دهند.

مزایای ترید در میان‌مدت

همانطور که پیش‌تر گفتیم، یکی از اصلی‌ترین مزایای ترید در میان‌مدت، قابلیت انجامِ آن در کنار یک شغل دیگر است. همچنین در این روش سرمایه‌گذاران فرصت زیادی برای فکر کردن دارند. در واقع سرمایه‌گذاران فرصت زیادی برای تجزیه و تحلیل بازار داشته و فشاری روی آنها نیست. همچنین کاربران در مقایسه با ترید روزانه، کارمزد کم‌تری پرداخت می‌کنند.

معایب ترید در میان‌مدت

یکی از بزرگ‌ترین معایبِ معاملات میان‌مدت، احتمال خراب شدن معاملات در چند ساعت است. به‌عنوان مثال شما باید 8 ساعت در روز خوابیده و در این مدت پوزیشن خود را باز بگذارید. در همین حین، خبری منتشر شده و رمز ارز موردنظر شما دچار افزایش یا کاهش قیمت شدید شده و بدین صورت پوزیشن شما خراب می‌شود.

دیگر عیب ترید در میان‌مدت، استرس زیاد است. بسیاری از تریدرها خوابِ موردنیاز را از دست داده و تمام مدت پیگیر پوزیشن خود هستند. درصورت انجام این روش، باید ساعات کار مناسبی برای خود در نظر گرفته و ظرفیت صبر خود را افزایش دهید. باید از احساسات در ترید دوری کرده و منطقی تصمیم بگیرید.

سه: بهترین تایم فریم در ترید بلندمدت

پس از بررسی ترید در زمان‌های مختلف، به بررسی سرمایه‌گذاری در بلندمدت می‌پردازیم. بهترین تایم فریم در این روش معاملاتی، تایم فریم‌های بزرگ همچون روزانه، هفتگی و ماهانه است که تریدرها پوزیشن‌های معاملاتی خود را در طول هفته و حتی ماه باز نگه می‌دارند. توجه کنید که معاملات کوچک همچون یک ساعت و 15 دقیقه، مناسب استفاده در ترید بلندمدت نیستند. در این روش سرمایه‌گذاران به‌دنبال کسب سود از اتفاقات بزرگ بازار هستند.

مزیت ترید بلندمدت

اصلی‌ترین مزیت ترید در بلندمدت این است که کاربران نیازی به بررسی دائم و شبانه‌روزی بازار ندارند. در واقع به همین علت است که تایم فریم‌های کوچک کاربردی در این روش ندارند. دیگر مزیت ترید در بلندمدت، پرداخت کارمزد کم‌تر است. در ترید بلندمدت کاربران معاملات کم‌تری انجام داده و به همین خاطر، کارمزد کم‌تری نسبت به ترید در کوتاه‌مدت و میان‌مدت پرداخت می‌کنند. آخرین مزیت این روش، فرصت زیاد برای تحلیل و فکر کردن است. سرمایه‌گذاران فرصت زیادی برای تحلیل بازار و واکنش به اخبار و اتفاقات آن دارند.

معایب ترید بلندمدت

معاملات بلندمدت نیازمند فرصت‌های بزرگ بوده که این فرصت‌ها نیز به‌ندرت در بازار رخ می‌دهند. برای ترید در بلندمدت کاربران باید شناخت خوبی نسبت به تحلیل فاندامنتال داشته باشند. علاوه بر این موارد، ترید در بلندمدت نیازمند صبر و شکیبایی است. همچنین بهره‌گیری از این روش نیازمند سرمایه‌ی زیادی بوده چرا که کاربران باید بتوانند چند پوزیشن را در مدت زمان طولانی باز کنند. در نهایت این روش نیازمند ذکاوت زیادی بوده و به تریدرهای تازه‌کار توصیه نمی‌شود.

چهار: بهترین تایم فریم برای معاملات آربیتراژ

در معاملات آربیتراژ، تایم فریم مفهوم عام خود آنطور که در موارد بالا گفتیم را ندارد با این حال، برای معاملات آربیتراژ نیز انتخاب زمان بسیار اهمیت دارد. آربیتراژ در یک جمله یعنی خرید یک ارز دیجیتال از صرافی الف با قیمت کمتر و فروش آن در صرافی ب و با قیمت بالاتر است. برای مثال فرض کنید که قصد دریافت سود آربیتراژ ارز دیجیتال تتر در ایران هستیم. در این صفحه، قیمت تتر در تمام صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی را مشاهده می‌کنید؛ فرض کنیم بهترین قیمت خرید تتر در ایران را صرافی نوبیتکس ارائه می‌دهد و در مقابل بهترین قیمت فروش تتر در ایران را صرافی رمزینکس دارد. برای دریافت سود این آربیتراژ باید تتر را از صرافی رمزینکس خریداری کرده و در صرافی نوبیتکس به فروش برسانید. با توجه به تایم ترید تریدرهای ایرانی و اختلاف زمانی با ساعت سایر تریدرها، ابتدای صبح هر روز بهترین زمان برای انجام آربیتراژ است. زیرا، هنوز تریدرهای ایرانی وارد بازار نشده‌اند و یا در خواب هستند و این فرصت خوبی برای استفاده از سفارش‌های خرید و فروش ثبت شده در دفتر سفارش بازار آن صرافی است.

این استراتژی مخصوصا برای ارزهای دیجیتال به جز تتر نیز کارایی بهتری دارد. برای مثال، بیت کوین را در نظر بگیریم. مجددا با ورود به صفحه بیت کوین در توکن باز، بهترین قیمت فروش و خرید بیت کوین در صرافی‌های ایرانی را باهم مقایسه می‌کنیم. در زمان نگارش این مقاله، صرافی بیت پین بهترین قیمت خرید بیت کوین و صرافی آبان‌تتر بهترین قیمت فروش بیت کوین را در ایران ارائه می‌دهند. این بار دقیقا همان روند اشاره شده برای تتر را برای بیت کوین انجام می‌دهیم.

ترید در تایم فریم‌ های مختلف در یک‌نگاه

در ادامه به بررسی اینفوگرافیک ترید در تایم فریم‌های مختلف می‌پردازیم.

ترید در تایم فریم‌ های م
اینفوگرافیک ترید در تایم فریم‌های مختلف

سخن پایانی

هدف ما از این مقاله، بررسی معامله در تایم فریم‌های مختلف و انتخاب بهترین تایم فریم برای انجام تحلیل تکنیکال و معامله در بازار ارزهای دیجیتال و مزایا و معایب آنها بود. شما عزیزان در ابتدا باید هدف خود از معامله را مشخص کرده و پس از آن، تایم فریم مناسبِ را انتخاب کنید. توجه کنید که انتخاب تایم فریم نامناسب در ترید منجر به ضرر زیادی شده و منطقی نیست. به‌عنوان مثال، تایم فریم‌های کوچک همچون 5 دقیقه، مناسب ترید بلندمدت نیستند. شما همراهان توکن باز در چه تایم فریمی معامله می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربه‌های خود را از ترید در تایم فریم‌های مختلف را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. ممنون از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید.

منبع: TradingView

سوالات متداول

بهترین تایم فریم در تحلیل کوتاه مدت چیست؟

در این روش از ترید، از تایم فریم‌های کوچک مثل 1 دقیقه و نهایتا 1 ساعت استفاده می‌شود.

بهترین تایم فریم در تحلیل میان مدت بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

طی این روش، از تایم فریم‌های متوسط همچون یک روز و یک هفته استفاده می‌شود.

بهترین تایم فریم در تحلیل بلند مدت بازار رمز ارزها کدام است؟

در این روش نیز از تایم‌ فریم‌های بزرگ مثل ماهانه و سالانه استفاده می‌شود.

بهترین تایم فریم چه تایم فریمی است؟

در این مبحث، بهترینی وجود نداشته و شما عزیزان باید بر مبنای نیازِ خود تایم فریم مناسب را انتخاب کنید. در راستای انتخاب تایم فریم، مزایا و معایب هرکدام از آنها را نیز درنظر بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.