علت کاهش قیمت دلار امروز چیست؟ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲

کاهش دلار

در روزهای پایانی هفته گذشته اخبار جنجالی درباره آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی منتشر شد. گویا پس از ماجرای آزادسازی دارایی های ایران در عراق، این بار نوبت به حل مشکل کهنه با سئول رسیده است. روزنامه نیویورک تایمز بود که این خبر تازه را منتشر کرد. به گزارش این روزنامه، طرفین بر سر آزادی ۵ زندانی از ایران و آزادسازی ۶ میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران در کره جنوبی به توافق رسیده اند.



چرا قیمت دلار و تتر کاهش یافت؟

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی آمریکا تایید کرده است که توافقی با ایران صورت گرفته و خبر داد زندانیان آمریکایی از زندان اوین به حبس خانگی منتقل شده‌اند. نیویورک‌تایمز نحوه انتقال این دارایی‌ها را این‌گونه شرح داده است:

۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره‌جنوبی به یورو تبدیل و به حسابی در قطر منتقل می‌شود و پس از این انتقال، قرار است ایران نیز متقابلا ۵ زندانی را آزاد کند.

قیمت دلار چقدر کاهش یافته است؟

بازار معاملات ارز دیجیتال تتر طی معاملات پایان هفته گذشته، روند نزولی به خود گرفت. قیمت تتر در نهایت با حدود 200 تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه هفته گذشته، در سطح 48 هزار و 550 تومان به فروش رسید. علت اصلی این افت قیمت، تغییر در جهت‌گیری انتظارات و پیش‌بینی‌های فعالان این بازار، پس از انتشار خبرهای مربوط به تحولات دلار عنوان شده است.


مشاهده قیمت لحظه‌ای تتر در ایران


آیا روند نزولی دلار و تتر ادامه خواهد داشت؟

گفتنی است که فرآیند آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران، همانند آزادسازی دارایی‌های عراق، از طریق میانجی‌گری کشورهای ثالث انجام می‌شود و به طور مستقیم به حساب بانک مرکزی ایران واریز نخواهد شد. همچنین، محدودیت‌هایی برای استفاده از این منابع وجود دارد.


چگونه از صرافی دلار بخریم + بهترین روش خرید دلار


همان‌طور که رئیس سابق بانک مرکزی تأکید کرده است، این توافقات فاقد الزامات حقوقی بوده و صرفاً ادامه محدودیت‌های مالی پیشین محسوب می‌شوند. انتظار می‌رود درآمدهای حاصل از آزادسازی بخشی از دارایی‌ها، تنها صرف واردات دارو و کالاهای اساسی شود. بنابراین، با وجود رفع تحریم بر بخشی از منابع مالی ایران، همچنان موانع و مشکلات فراوانی برای دسترسی آزاد به منابع ارزی وجود دارد.

منبع: توکن باز

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.