شبکه بیت تورنت (BitTorrent) چیست؟

BTT 750x375 1 1

در دنیای کریپتوکارنسی‌، هر روز، اخباری از ارز ها و یا توکن های جدید به گوش می رسد و یا آنکه بلاکچین هاو فناوری‌های جدیدی پا به عرصه‌ی وجودی می گذارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی و آشنایی با شبکه بیت تورنت و شیوه‌ی کارکرد آن بپردازیم. پس با تیم توکن باز همراه باشید.

مفاهیم کلی:

شبکه بیت تورنت (BitTorrent) چیست؟

چهار سال پیش در سال 2018 فردی با نام جاستین سان با سرمایه گذاری 120 میلیون دلاری خود، بیت تورنت استقرار یافته در کشور سنگاپور را خریداری کرد. وی از همان زمان بر روی رمز ارز بومی بیت تورنت، کار خود را آغاز کرد که قادر بود در اکو سیستم بیت تورنت بهره جویی شود.

اگر بخواهیم شبکه بیت تورنت را به بیان واضح شرح دهیم، می‌توانیم بگوییم که Torrent network یک پروتکل تکامل یافته بر مبنای تکنولوژی P2P یا شبکهٔ peer to peer است. باید بدانیم که تورنت به کاربران خود این اجازه را داده است که بدون بهره وری از یک منبع مستقر و ثابت فایل‌های مد نظر خود را دانلود نمایند.

این شبکه از زمان فعالیت خود توانسته محبوبیت بسزایی را در میان کاربران کسب کند و این محبوبیت به قدر چشم گیر است که چیزی بالغ بر 3.6 درصد از ترافیک مصرفی کل اینترنت را به خود اختصاص دهد. باید بدانیم به طور تقریبی این شبکه در ماه چیزی بالغ بر 251 میلیون کاربر را پوشش می‌دهد.

به بیان دیگر شبکه بیت تورنت به گونه‌ای عمل می‌کند که زمانی که اشخاص تصمیم بر آن دارند که فایل‌های خود را ارسال کنند، قادرند انتخاب کنند که به وسیله مشترک کردن منابع یا پهنای باند خود توکن این شبکه را به عنوان جایزه یا پاداش اخذ نمایند.

البته این پروسه تحت عنوان بیت تورنت اسپید به تسریع روند دانلود کمک کرده و این عاملی محرک برای کاربران محسوب می‌شود تا همواره بتوانند فایل‌های خود را بر روی نرم افزار تورنت حفظ و نگهداری کنند. ضمن آنکه رمز ارز btt ارزشمند بوده بدین صورت که کاربران قادر خواهند بود تا این رمز ارز را به پول رایج کشوری خود یا همان ارز فیات مبدل کنند یا آنکه از این رمز ارز برای بهره وری بهتر از این شبکه بره بجویند.

نحوه کارکرد شبکه بیت تورنت

آنچه لازم است بدانیم این است که رمز ارز بیت تورنت، بر بستر بلاک چین ترون با استاندارد TRC-10 پیاده سازی شده است. در این اکوسیستم اشخاص قادرند به دو روش درخواست کننده و یا ارائه دهنده خدمات عملکرد خود را ادامه دهند. یک تقاضا کننده در قبال اخذ منابع محلی همچون پهنای باند برای گرفتن محتوا، فضای ذخیره سازی برای اخذ پشتیبان به صورت راه دور و خدمات پراکسی غیرمتمرکز به یک عرضه کننده، رمز ارز بیت تورنت توصیه می شود.
ضمن آنکه نباید از این موضوع غافل شویم که همانطور که در سطور بالا بدان اشاره کردیم، این رمز ارز قادر است یک سیستم انگیزشی در شبکه بیت تورنت برای کاربران تلقی شود.
اما باید دانست که غرض از این انگیزه ها چیزی جز ارتقا پروژه و یا امکان حاکمیت در بلاک چین و سهولت ارتقای این پروتکل نمی باشد. آنچه در وایت پیپر این پروژه آمده است این می باشد که بلاک چین ترون نقش بسزایی در پردازش تراکنشات این رمز ارز در بر دارد.
نقل قول: بیت تورنت از یک نوع روش ادغامی به صورت درون زنجیره و برون زنجیره برای صورت پذیری تراکنش های خود بهره جویی می کند. نقل انتقالات این رمز ارز مابین لجر خصوصی و شبکه ترون صورت می پذیرد.

شبکه بیت تورنت و واکنش جامعه

باید دانست واکنش جامعه رمز ارزها و اجتماع کاربران شبکه تورنت گوناگون می‌باشد. اما باید در نظر داشت که رمز ارز BTT که منوط به یک تکنولوژی نوین است و امر عادی است که بعضی‌ها از آن تحت عنوان یک گزینه مطلوب صرف سرمایه گذاری می‌دانند. این در صورتی است که بعضی دیگر از کاربران در مورد پتانسیل این رمز ارز دچار تردید هستند.

نباید از مسئله بالقوه قانونی بودن چشم پوشی کرد. زیرا این شبکه گهگاه برای دریافت انواع گوناگون محتوای غیرقانونی بهره جویی می‌شود. از دیگر نگرانی‌های این شبکه آن است که توکنیزه کردن (فرایند تبدیل دارایی فیزیکی به دارایی‌های دیجیتال است) این رمز ارز ممکن است موجب تشخیص و شناسایی آسان کاربران چه ارائه دهنده چه دانلود کننده محتوا شود.

tokenbaz
BitTorrent

امنیت در شبکه بیت تورنت

باید این اصل را بدانیم که در پروتکل بیت تورنت، به علت ماهیت وجودی آن، تمام گونه های فایل با مخاطبین عام یا خاص یافت می‌شود. همینطور برای ویروس‌ها و بدافزارها را نیز نمی توان استثنا قائل شد و باید بدانیم در این شبکه به فراوانی یافت می شوند. تعداد کثیری از کریپتوجکرها از این شبکه به جهت رسیدن به اهداف شوم خود بهره جویی می کنند به طوری که با انتقال بد افزار به جای فایل اصلی منجر به ویروسی شدن سیستم اشخاص می شوند.

موضوعی که باید بدان توجه شود این می باشد که از آنجایی که فایل های موجود در این شبکه تحت سازماندهی افراد عادی هستند، همواره این ریسک موجود است که فایل های ویروسی یا آلوده به جای فایل اصلی دانلود شوند. از سویی، به علت آنکه در این شبکه برنامه های کپی شده فراوانی یافت می شود، بهره وری از آن در نواحی بسیاری دارای محدودیت است. اما پروتکل بیت تورنت و کلاینت های آن، یک سری امکانات امنیتی را به کاربران ارائه می دهند که مهمترین آنها به شرح ذیل است:

  • رمزگذاری داده‌های فایل: کلاینت‌هایی همچون µTorrent که یک نرم افزار P2P شده و باید دانست که برنامه بیت تورنت به کاربران این امکان را می‌دهد که داده‌ها رمزگذاری شده باشند. بدین صورت داده‌ها در هنگام انتقال ایمن شده و خطراتی همچون Man-In-The-Middle به کم ترین میزان می‌رسند.
  • مطابقت امضاهایی امنیتی: بیشتر کلاینت‌ها بعد از دانلود قسمت‌های یک فایل، امضای امنیتی فایل را با آنچه که امضای اصلی آن است، تطبیق می‌دهند. بدین صورت فایل در بین مسیر در کامپیوترهای Seed و Peer قادر نخواهد بود که دست‌کاری شود.
  • بلاکینگ آی پی: بعضی از کلاینت‌ها و بی‌شمار از فایروال‌ها به کاربر این امکان را می‌دهند تا IP آدرس‌های مخصوصی را مسدود کند و مانع وصل شدن آن‌ها به کامپیوتر افراد شوند.

همه اینها درایت امنیتی محسوب می شوند که برای این شبکه مورد بهره جویی قرار می گیرد. اما با آپدیت شدن بدافزارها و کشف مسیرهای نوین باز هم میتوان این درایت امنیتی را دور زد و فایل ها را ویروسی کرد.

tokenbaz
BitTorrent

هدف‌های شبکه بیت تورنت

لازم است بدانیم که شبکه ی بیت تورنت تحت عنوان یک پروتکل اشتراک گذاری فایل است که رمز ارز بومی آن BTT است که اهدافی نیز این شبکه دارد که در ذیل به بررسی این اهداف می پردازیم.

  • بیت تورنت باید راه اتصالی مابین تولید کنندگان محتوا و مخاطب های آنها باشد.

تیم توسعه دهندهٔ بیت تورنت به پتانسیل رمز ارز اعتقاد راسخ دارد و این امکان را به کاربران و تولیدکنندگان خواهد داد که بی هیچ شخص ثالث یا واسطه ی قادر به خریداری و خرج آنها باشند. پس می‌توان این‌گونه اذعان کرد که کاربر قادر است با بهره جویی از رمز ارزهای BTT ارزش نوینی به منابع و یا فایل های خود بخشد و روند معاملات را طوری رقم بزند که شامل بهره وری از ارزهای فیات نشود.

  • تکنولوژی دنیای کریپتوکارنسی باید برای همه کاربران بیت تورنت که دارای سابقه بلند مدت در رواج یافتن و به اشتراک گذاری محتوا هستند، آشنا باشد.

باید بدانیم شبکه بیت تورنت در بطن سینه ی یک اکوسیستم غیرمتمرکز رو به پیشرفت قرار گرفته است که هدف این شبکه “رواج دادن آزادی، مقاومت در مقابل سانسور و جایزه دادن به شرکت کنندگان آنها” می باشد. با دانستن این موضوع که تمامی کاربران تورنت به فرض، با این اصول آشنا می باشند، شبکه ترون تحت عنوان فراهم آورنده ی یک زیرساخت یا پایه های فناوری که باید تمامی کاربران را در تمام دنیا به هم وصل کند، وارد عرصه می‌شود.

  • رمز ارز BTT قرار است بلاک چین را به یک فناوری اصلی مبدل و متقارن کند.

باید بدانیم که کار با شبکه peer to peer بیت تورنت و بلاک چین ترون، یک اکوسیستم واحد باشد. اما باید در آخر به معنای توسعه و بهبود سطح دسترسی بلاک‌چین به هزاران و حتی میلیون‌ها کاربر تازه وارد و کمک به پذیرش بی‌شمار بلاک چین باشد.

  • پروژه BTT باید کوشش های لازم برای کم کردن نقض های ساختاری پروتکل خود را داشته باشد و آن را یکپارچه کند.

رسالت اصلی رمز ارز بیت تورنت ارائه محرک‌های بازار به کاربران خود به جهت ارتقا و پیشرفت همکاری ما بین آنها می‌باشد. غرض و یا مقصود مشترک این می‌باشد که آنان در زمینه توسعه و بهبود عملکرد بیت تورنتو با یکدیگر همکاری می‌کنند.

  • رمز ارز بومی این شبکه مدل پرسرعت بیت تورنت را به ارمغان می آورد.

در مقابل دسترسی فوری، توکن‌های رمز ارز BTT اکتسابی عرضه می‌شود. به گونه ای که آنان در یک کیف پول مجزا و اختصاصی ذخیره و نگهداری می‌شوند و توسط صرافی‌های غیرمتمرکز قادرند، با توکن‌ها یا رمز ارزهای شبکه ترون (TRX) ترید یا معامله شوند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.