شبکه‌ ی (peer to peer) چیست و نقش آن در بلاک چین

thumb 1920 924464

یکی از مزیت هایی که بستر بلاک چین از آن استفاده می کند، شبکه همتا به همتا (peer-to-peer) بوده و به وسیله این شبکه، بلاک چین، نسبت به دیگر پلتفرم ها و بستر ها، محبوب تر و قدرتمند تر شده است.
تیم توکن باز قصد دارد در این مقاله شبکه همتا به همتا یا به عبارتی شبکه تبادل بدون واسطه را بررسی کند. پس با ما همراه باشید.

مفاهیم کلی :

شبکه ی همتا به همتا چیست ؟

شبکه P2P مختصر شده‌ی کلمه‌‌ی (peer-to-peer) است، این شبکه از گروهی از Device ها تشکیل شده است که فایل ها را ذخیره و آن‌ها را با هم به اشتراک می‌گذارند. هر node یا گره به عنوان یک همتا عمل می کند.

به طور متداول تمامی نودها وظایف و توان یکسانی دارند. باید بیان کرد که اصطلاح فناوری مالی به ارزهای پایه یا دارایی های دیجیتالی که از طریق شبکه ی توزیع شده مبادله می‌شود، اشاره می کند. این پلتفرم P2P برای کاربران این امکان را فراهم می کند که بدون نیاز به واسطه، به خرید و فروش و معامله بپردازند.

این شبکه توانایی کاربردی متفاوتی برای استفاده دارد. این برنامه زمانی مورد توجه قرار گرفت که در سال 1990 اولین برنامه‌ی اشتراک گذاری فایل به وجود آمد. درحال حاضر این شبکه P2P ریشه و پایه ی بیشتر ارزهای پایه بوده و بخش عظیمی از صنعت بلاک چین را تشکیل می دهد.

peer-to-peer
شبکه‌ ی همتا به همتا چیست؟

شبکه ی همتا به همتا چگونه کار می کند؟

به طور عادی کارکرد شبکه همتا با حالت عادی تفاوت دارد. به طوری که اگر در حالت معمول فایلی را کاربر بخواهد دانلود کند، مرورگر خود را اجرا کرده، سپس با رفتن به سایت مدنظر فایل خود را دانلود می‌کند.

بدین صورت که سایت مدنظر تحت عنوان سرور، و رایانه ی شخص تحت عنوان کاربر تلقی شده که اطلاعات و داده های مورد نیاز را دریافت و به آن عمل می‌کند. این درست به مانند یک جاده یک طرفه جهت رسیدن از یک نقطه به نقطه ی دیگر است.

اما اگر این روند در شبکه ی همتا به همتا انجام شود روش دانلود و انجام آن به طور کلی متفاوت خواهد بود. در این مورد لازم است کاربر نرم افزار همتا به همتا را روی سیستم رایانه ای خود نصب کرده تا بتواند بدین طریق با دیگر کاربران در تعامل و ارتباط باشد.

بنابراین زمانی که کاربر فایل مورد نظر خود را دانلود می‌کند، فایل دانلود شده بصورت بیت هایی است که کامپیوترهای روی این شبکه این فایل را دارا هستند.

این برخلاف حالت عادی همانند یک جاده دو طرفه است که انتقال فایل‌ها به صورت بیت در بین رایانه ها توزیع می‌شوند. یکی از سایت مشهور در این زمینه، بیت تورنت می باشد.

نقش شبکه‌ی همتا به همتا در بلاک چین

در طی روند خلق و پیدایش بیت کوین پدر و خالق آن یعنی ساتوشی ناکاموتو این رمز ارز را تحت عنوان سیستم پرداخت همتا به همتای پول الکترونیک معرفی نمود.

بیت کوین یک ارز رمزنگاری شده یا پول دیجیتال است، که با استفاده از شبکه ی همتا به همتا قابلیت نقل و انتقال دارد. مدیریت شبکه توسط دفتر توزیع کل با نام بلاک چین انجام می شود.

در دنیای دیجیتال شبکه همتا به همتا تحت عنوان بلاک چین شناخته شده است که این شبکه به دارندگان رمز ارزها دسترسی می‌دهد که بدون نیاز به هیچ واسطه‌ی به اقصی نقاط دنیا پول ارسال کنند.

باید بدانیم هر شخصی توانایی راه اندازی یک نود یا گره بیت کوین جهت شرکت کردن در پروسه‌ی تراکنش ها را دارد. هر نود یا گره یک بکاپ یا کپی از بلاچین را تحت اختیار دارد که این کپی را با دیگر گره ها مورد مقایسه و بررسی قرار می‌دهد تا همه چیز بی نقص و دقیق باشد.

این شبکه به طور هوشمندانه و اتوماتیک همه‌ی حملات خرابکارانه یا مشکوک را رد کرده و پس می زند.

صرافی ارز دیجیتال (peer-to-peer) چیست؟

نوع عملکرد اینگونه صرافی ها این امکان را به کاربران می‌دهد، که در خرید و فروش ارتباطی مستقیم و بی واسطه با کاربران دیگر داشته باشند.

بر عکس صرافی‌های متمرکز که باید برای روند سفارش احراز هویت را کامل نمود، در صرافی های P2P این امکان وجود دارد که بدون نیاز به احراز هویت رمز ارزها را دریافت و یا ارسال کنیم. ضمن آنکه صرافی بر پایه P2P مانند صرافی های متمرکز هیچگونه نقطه ی شکستی ندارند.

صرافی‌های رمزنگاری P2P چگونه کار می کند و کدامند؟

کار با این صرافی‌ها آسان است زیرا عموماً کاربر می‌تواند بدون نیاز به احراز هویت در این صرافی‌ها ثبت نام کند. که این ثبت نام عاری از هرگونه پیچیدگی است و صرفا نیاز به آدرس ایمیل و رمز عبور دارد.

کاربر پس از گذر از مرحله‌ی ثبت نام قادر است، پیشنهادات خرید و فروش که توسط افراد مختلف بر روی این پلتفرم ارسال شده را رویت و مرور کند. هر پیشنهاد دارنده‌ی گزینه های مختلف پرداخت، نرخ متمایز و به طور معمول دارنده ی حداکثر یا حداقل مبلغ خرید هستند.

خریدار می تواند پیشنهادی را انتخاب کرده و برای راه اندازی تراکنش با فروشنده یا پیشنهاد دهنده تماس برقرار کند. در صورت عکس ماجرا و فروشنده بودن نیز قادرید که روش پرداخت مدنظر و هرگونه کارمزد مربوط به آن را ارسال کنید.

به طور کلی می‌توان اذعان داشت که صرافی‌های رمزنگاری P2P از یک حساب سپرده‌گذاری برای واریز ارزهای دیجیتال یا دیگر تضمین ها از کاربرها دریافت و برای اطمینان از امنیت پلتفرم بهره‌جویی می‌کنند.

از صرافی‌های برتر P2P می‌توان به :

  1. Paxful
  2. Local Bitcoins
  3. HODL HODL
  4. Bisq
  5. Binance P2P

اشاره کرد.

p2p
شبکه‌ ی همتا به همتا چیست؟

شبکه peer to peer در برابر کلاینت

شبکه همتا به همتا متشکل از دو یا تعداد بیشتری رایانه است، که منابع فردی سخت افزاری را به اشتراک می‌گذارند. پس هر رایانه در شبکه هم قادر است، مانند کلاینت و هم سرور عمل کند و به طور مستقیم با رایانه های دیگر نیز ارتباط داشته باشد.

در این شبکه می توان از سخت افزار یک رایانه(به طور مثال چاپ‌گر) توسط یک رایانه‌ی دیگر استفاده کرد. تنها نیاز به راهی برای متصل کردن آنها به یکدیگر داریم، که آنهم می توان به طور مثال از یک روتر Wi-Fi برای این کار بهره جویی و استفاده کرد.

یک شبکه ی کلاینت دربرگیرنده ی کلاینت‌های بسیاری است. که به طور نسبی حداقل به یک سرور مرکزی متصل می‌شوند که در آنجا بیشتر برنامه ها و داده ها نصب شده اند. باید بدانیم که کلاینت ها از طریق سرور به این منابع دسترسی پیدا می‌کنند که عموماً سرعت نسبتا بالایی در دسترسی دارند.

عملکرد کلاینت ها بگونه ای است که بدون آنکه منابع را به اشتراک بگذارد می تواند به عنوان یک work station ایفای نقش کند و عملکرد داشته باشد.

انواع شبکه‌ ی همتا به همتا

برخلاف شبکه های سنتی و قدیمی، این شبکه هیچگونه نقصی ندارد. ضمن آنکه شبکه‌ی همتا را بر مبنای ساختارشان می‌ توان به سه دسته‌ی کلی تقسیم کرد که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

شبکه‌های P2P بدون ساختار (Un structured)

در این شبکه‌ها همانطور که از اسم آن پیداست هیچگونه نظم و ساختار خاصی برای ارتباط اعضا با یکدیگر عرضه نمی‌کند. در این شبکه‌ها اعضا بطور اتفاقی و کاملا تصادفی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

از مزایای این شبکه ها می توان به مقاوت در برابر ترافیک بالا اشاره کرد.

باید بدانیم هرچند این شبکه‌های P2P بدون ساختار سازه ای ساده تری دارند اما نیازمند CPU و سخت افزار قدرتمند و حافظه های قوی تر هستند.

شبکه‌های P2P ساختارمند

برخلاف شبکه‌ی قبلی که بدون ساختار بودند در این شبکه سیستم و الگوریتمی و برای متصل شدن کاربران به یک دیگر طراحی و ارائه شده است.در این شبکه‌ها اعضا قادر به جستجوی فایل مورد نظر خود هستند حتی اگر محتوای مورد جستجو به طور وسیع در دسترس نباشد.

در برخی اوقات این تقاضای اعضا از طریق عملگرهای پردازش Hash Functions که به رصد کل منابع اطلاعاتی می پردازد سپرده و پاسخ داده می شود.

شبکه های ساختارمند هرچند مفیدتر و کارایی بیشتری نسبت به دیگر شبکه ها متمرکزتر دارند. اما باید بدانیم که برای تاسیس و راه اندازی این شبکه نیازمند هزینه بیشتر و سنگین تری خواهیم بود. ضمن آنکه این شبکه ها در مواجهه با حجم بالای ترافیک تراکنش ها توانایی پایین‌تری خواهند داشت..

شبکه‌های P2P ترکیبی یا هیبریدی

شبکه های ترکیبی قادر است که مدل رایج سرور- مخاطب را با بعضی از خصوصیت های شبکه P2P ترکیب و ادغام کند. به طور مثال امکان دارد، این شبکه برای سهولت روابط بین اعضا یک سرور مرکزی در شبکه P2P طراحی و راه اندازی کند.

وقتی ساختار شبکه‌های هیبریدی را با دو نوع شبکه‌های گفته شده قیاس می‌کنیم. به این نتیجه می رسیم که این شبکه های هیبریدی قصد دارند که عملکرد خود را در تمام وجوه ارتقا بخشند.

peer-to-peer-network
شبکه‌ ی همتا به همتا چیست؟

مزایا و معایب شبکه همتا به همتا

شبکه ی همتا به همتا نیز دارای مزایا و معایبی است، که در ذیل به طور مختصر به شرح آن می‌پردازیم.

مزایا :

  • عدم نیاز به مدیریت شبکه و مدیریت آن توسط خود کاربر
  • استفاده آسان و عدم نیاز به دانش خاص
  • استفاده برای کسب و کارهای کوچک
  • کمبود ترافیک نسبت به شبکه های سنتی و قدیمی
  • عدم نیاز به خرید و نگهداری سرورهای گران قیمت
  • از دسترس خارج شدن یا خاموش شدن یکی از کامپیوترها مانع عدم فعالیت شبکه نمی‌ شود و وابسته به سایرین نیست.
  • وسیع بودن شبکه و ازدیاد رایانه ها باعث بالا رفتن سرعت انتقال می‌شود.
  • افزودن Peer های جدید به سهولت انجام می‌گیرد.

معایب

  • عدم توانایی هر کاربر برای تهیه نسخه پشتیبان از فایل ها به صورت مرکزی
  • کاهش سرعت عملکرد کاربر
  • قابل دسترس بودن هر کامپیوتر توسط سایر کامپیوترها
  • هر فرد و یا کاربر مسئولیت عدم پخش ویروس در شبکه را داراست.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.