دامیننس بیت کوین چیست؟ تحلیل قیمت با استفاده از شاخص سلطه BTC

دامیننس بیت کوین چیست؟

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بازار، دامیننس بیت کوین است. معامله‌گران با مشاهده‌ی تغییرات شاخص سلطه بیت کوین الگوهایی را در بازار کشف کرده و از آن درآمدزایی می‌کنند. به‌طور خاص بسیاری از تریدرها باور دارند که دامیننس  BTC بینشی از روند فعلی بازار ارائه داده و به همین خاطر از اهمیت بالایی برخوردار است. حال ما امروز قصد داریم تا به بررسی این شاخص بپردازیم. با ما در مقاله‌ی «دامیننس بیت کوین چیست» همراه باشید.

دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس در لغت به معنای سلطه و تسلط بوده و در بازار ارزهای دیجیتال به معنای سهم یک ارز از کل بازار است. بنابراین دامیننس بیت کوین به معنای سهم بیت کوین از بازار است. در حال حاضر 39.9 درصد از کل بازار در اختیار بیت کوین بوده و روی این رمز ارز سرمایه‌گذاری شده است.

دامیننس بیت کوین چیست
دامیننس بیت کوین معادل سهم بیت کوین از کل بازار ارزهای دیجیتال است

می‌توانید دامیننس بیت کوین را با استفاده از فرمول زیر محاسبه کنید.

ارزش کل بازار بیت کوین تقسیم بر ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال = دامیننس بیت کوین

عوامل تاثیرگذار بر شاخص سلطه بیت کوین

دامیننس بیت کوین ثابت نبوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل همگی بر دامیننس بیت کوین تاثیرگذار بوده و شما می‌توانید با اطلاع از آنها، استراتژی ترید خود را تغییر داده و از خطر کاهش ارزش سرمایه در امان بمانید.

تغییر رمز ارز ترند در بازار

قبل از انفجار آلت‌کوین‌ها، دامیننس بیت کوین بالای 90 درصد بود. با شروع روند جذب سرمایه‌ از سوی این رمز ارزها، بیت کوین دیگر قادر به حفظ دامیننس خود نبود و بخش قابل‌توجهی از آنرا به آلت‌کوین‌هایی ازجمله اتریوم و بایننس کوین واگذار کرد.

بیت کوین برای تغییر نحوه انتقال ارزش ایجاد شد و تکاملی پیدا نکرد. از سوی دیگر آلت‌کوین‌ها رشد کردند و حالا بسیاری از آنها در بخش‌های مختلفی ازجمله گیمینگ، خدمات مالی غیرمتمرکز و … درگیر هستند.

علی‌رغم نوسانات، کاربران بیت کوین را به‌عنوان یکی از پایدارترین رمز ارزهای بازار شناخته و تمایلی به سرمایه‌گذاری روی این رمز ارز برای کسب سودهای چشم‌گیر ندارند.

تمامی این موارد منجر شد تا بیت کوین دیگر ترند نباشد. چنین شرایطی یکی از دلایل اصلی افت دامیننس BTC است.

بازار خرسی و گاوی

طی سال‌های اخیر روند محبوبیت استیبل کوین‌ها با افزایش شدیدی مواجه شد و همین روند نیز فشار مداومی به سلطه‌ی بیت کوین وارد می‌کند. در بازار نزولی یا در زمان نوسانات، کاربران از استیبل کوین‌ها برای محافظت از سرمایه‌ی خود در برابر کاهش قیمت‌ها استفاده می‌کنند.

استفاده از سرویس توکن باز: فرصت آربیتراژ بیت کوین و کسب سود مطمئن در بازار خرسی

استیبل کوین‌ها آلت‌ کوینی هستند که ارزش آنها پایدار بوده و از ثبات برخوردار هستند. در بازار خرسی و کاهش قیمت ارزهای دیجتال ازجمله بیت کوین، سرمایه از BTC خارج شده و تبدیل به استیبل کوین می‌شود. در واقع چنین موضوعی منجر به افت دامیننس بیت کوین و رشد دامیننس استیبل کوین‌ها می‌گردد.

دامیننس بیت کوین چیست
تغییر روند در بازار یکی از دلایل اصلی رشد یا کاهش دامیننس بیت کوین است

از سوی دیگر در بازار گاوی، کاربران استیبل کوین‌های خود را به دیگر رمز ارزها ازجمله بیت کوین تبدیل کرده تا فرصت‌های معاملاتی را از دست ندهند. چنین شرایطی منجر به کاهش دامیننس استیبل کوین‌ها و افزایش دامیننس بیت کوین و آلت‌ کوین‌ها می‌شود.

ورود به بازار با استیبل کوین‌ها

کاربران جدید برای ورود به بازار دو راه به شرح زیر دارند.

  • استفاده از صرافی‌هایی که امکان خرید رمز ارز با پول فیات را فراهم می‌کنند.
  • خرید استیبل کوین‌ها و تبدیل آنها به دیگر رمز ارزها

شاخص سلطه تتر چیست؟

ورود افراد با استفاده از استیبل کوین‌ها منجر به افزایش دامیننس این دسته از رمز ارزها و کاهش دامیننس بیت کوین می‌شود. در چنین شرایطی ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال افزایش یافته و دامیننس بیت کوین کاهش می‌یابد. 

متولد شدن رمز ارزهای جدید

گاهی اوقات حضور رمز ارزهای جدید به‌معنای کاهش محبوبیت بیت کوین است. به یاد داشته باشید که دامیننس بیت کوین در حال مبارزه با دیگر آلت‌ کوین‌ها بوده و ظهور چندین آلت کوین محبوب به معنای کاهش دامیننس BTC است.

از سوی دیگر این احتمال وجود دارد تا با کاهش تبلیغات و هایپ رمز ارزهای جدید، دامیننس آنها کاهش یافته و دامیننس بیت کوین افزایش یابد.

کسب سود از دامیننس بیت کوین در ترید

دامیننس بیت کوین به‌قدری مهم و با اهمیت است که بسیاری از سرمایه‌گذاران استراتژی ترید خود را بر مبنای این شاخص ایجاد می‌کنند. این شاخص تاثیر شایانی روی قیمت آلت کوین‌ها داشته و در ادامه به بررسی کامل آن می‌پردازیم. 

متد Wyckoff

متد Wyckoff در اوایل دهه 1930 توسعه یافت و برای استفاده در بازارهای مالی سنتی طراحی شده است. امروز نیز می‌توان از برخی از اصول‌های این متد همچون قانون علت و معلول در راستای کسب سود از دامیننس بیت کوین استفاده کرد.

بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران از این روش برای شناسایی روند بازار، تخمین احتمال معکوس شدن روند و معاملات زمانی استفاده می‌کنند.

بنا به نظر Wyckoff رفتارهای معاملاتی و تغییر روند 4 فاز به شرح زیر دارند.

  • انباشت دارایی
  • روند صعودی
  • توزیع دارایی
  • روند نزولی

شناسایی جریان خروجی و ورودی دارایی نیز در ترید زمانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اغلب از روش Wyckoff استفاده کرده تا تغییر روند در بازار را شناسایی کنند.

شناسایی آلت سیزن با استفاده از دامیننس بیت کوین

با افزایش تعداد آلت‌ کوین‌ها در بازار، دامیننس بیت کوین روزبه‌روز کاهش یافته و در برخی مواقع ارزش کل بازار آنها از بیت کوین پیشی می‌گیرد. در بازار ارزهای دیجیتال چنین مواقعی را آلت‌ سیزن می‎‌نامیم. بر اساس متد Wyckoff، در آلت سیزن سرمایه از بیت کوین خارج شده و وارد بازار آلت کوین‌ها می‌گردد. در آلت سیزن، آلت کوین‌ها عملکرد بهتری نسبت به بیت کوین داشته و در برخی مواقع شاهد افت دامیننس بیت کوین هستیم.

بنابراین تریدرها با دقت روند دامیننس بیت کوین را دنبال کرده تا استراتژی خود را نسبت به شروع یا پایان آلت سیزن تنظیم کنند.

استفاده از دامیننس BTC برای پیش‌بینی روند بازار

قیمت بیت کوین و شاخص دامیننس این رمز ارز همبستگی زیادی با یک‌دیگر داشته و دنبال کردن آنها چشم‌اندازی از وضعیت کلی بازار به شما خواهد داد. برخی برداشت‌های کلی از ترکیب قیمت و دامیننس بیت کوین به شرح زیر هستند.

دامیننس بیت کوین چیست
قیمت بیت کوین و دامیننس این رمز ارز همبستگی زیادی با یک‌دیگر دارند
  • رشد همزمان قیمت و دامیننس بیت کوین نشانه‌ای قوی از احتمال آغاز بازاری صعودی است.
  • رشد قیمت و کاهش دامیننس به معنای آغاز احتمالی آلت سیزن است.
  • کاهش قیمت و افزایش دامیننس بیت کوین نشانه‌ای از آغاز تسلط خرس‌ها بر آلت کوین‌های بازار است.
  • کاهش همزمان قیمت و دامیننس بیت کوین نشانه‌ای قوی از آغاز روند نزولی در سرتاسر بازار ارزهای دیجیتال است.

توجه داشته باشید که این برداشت‌ها بر اساس همبستگی‌های تاریخی این دو شاخص بوده و احتمال به وقوع نپیوستن آنها وجود دارد.

بهره‌گیری از سرویس توکن باز: رصد لحظه‌ای و خرید بیت کوین با بهترین قیمت

سخن پایانی

دامیننس بیت کوین ابزاری برای تشخیص تغییر روند در بازار است. شما نیز می‌توانید از این شاخص در استراتژی ترید خود استفاده کنید. توجه کنید که نه‌تنها این شاخص بلکه هیچ شاخصی قادر به تضمین عملکرد بیت کوین نیست. آیا شما همراهان توکن باز از این شاخص در ترید خود استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

از همراهی شما عزیزان تا پایان مقاله‌ی «دامیننس بیت کوین چیست» صمیمانه سپاس‌گزاریم.

منبع: Binance Academy

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.