شبکه چیا (Chia Network) چیست؟

بلاک چین، مفهومی که بر بستر گسترده آن قرار است، دنیای ما دستخوش تغییر و تحول قرار گیرد. در حوزه ارز دیجیتال، بستر های بلاک چین متعددی فعالیت می کنند. موضوع مقاله امروز تیم توکن باز شبکه چیا می باشد، شبکه ای که با یک زبان برنامه نویسی خاص و سفارشی به نام Chialisp برای ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند به صورت بهینه پا به عرصه وجود نهاده است. برای شناخت ماهیت شبکه چیا، با ما همراه باشید.

مفاهیم کلی :

شبکه چیا (Chia Network) چیست؟

در تعریف این شبکه می توانیم اینگونه بگوییم که پلتفرم چیا تراکنشی هوشمند بر بستر بلاک چین است. این پلتفرم که از به عرصه ی اجرا درآوردن Smart contracts نوشته و طراحی شده، در یک زبان برنامه نویسی خاص و سفارشی به اسم Chia lisp پشتیبانی می کند.

این پلتفرم بر بستر بلاک چین قرار دارد که امکان مبادله Peer to peer را برای کاربران و افراد دارنده ی کیف پول چیا به ارمغان می آورد و همچنین این پروژه توسط مخترع شبکه بیت تورنت به وجود آمده است. این بلاک چین، مکانیزم اجماع نوینی می باشد، تحت عنوان اثبات فضا و زمان، که به جهت ایمن کردن شبکه و راه یافتن به اجماع مورد تایید اتکا خواهد داشت.

باید بدانیم این شبکه علاوه بر ارائه خدمات ارزنده ی خود، پایه ها و زیرساخت های امنیتی نسبتاً بالایی را دارا می باشد که قادر خواهد بود تا امنیت تراکنش های کاربران در زمان معامله و ترید تامین کند. توکن اختصاصی این شبکه XCH می باشد که به کاربران و افراد حاضری که شبکه را در ایمن سازی یاری می نمایند، پاداش و جایزه خواهند داد.

شبکه چیا چه مشکلاتی را رفع خواهد کرد؟

همانطور که می دانیم، برخی گفته ها حاکی از آن است که استخراج ارز دیجیتال بیت کوین همواره برای محیط زیست امری مخرب تلقی شده و مستلزم نیروی محاسباتی قوی است که اغلب برای همه ی کابران امکان پذیر نیست.
پس شبکه ی چیا با راهکارهای گوناگون به جهت حذف پارمتراهای موثر بلاک چین POW، می خواهد این اشکالات را برطرف کند و در این راستا به لطف تکنولوژی، شبکه چیا توانسته بحث مخرب بودن طبیعت در اثر ماینینگ رمز ارز چیا را از بین ببرد.

رمز ارز این شبکه از هارد درایوهای نگهداری یا ذخیره برای استخراج بهره می جوید. در صورتی که پادشاه رمز ارز ها بیت کوین، از سخت افزارهایی چون CPU/GPU یا دستگاه اسیک ماینر بهره جویی می کند که این دستگاه ها انرژی مصرفی بالایی دارند و برای محیط زیست مخرب و مضرر محسوب می شوند.

کارکرد شبکه ی چیا

درباره ی عملکرد این ارز رمزنگاری شده می توانیم اینگونه بگوییم که در این رمز ارز از الگوریتم اثبات فضا و زمان بهره جویی شده است. این رویه و یا سیستم در 5 سال پیش یعنی سال2017، از طرف مخترع شبکه ی بیت تورنت و سایر محققین از طریق برنامه و عملکرد الگوریتم POC بیان شد.
باید بدانیم که به عمل ماین رمز ارزهای Chia فارمینگ می گویند. ضمن آنکه اشخاصی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند با عنوان فارمر شناخته می شوند، اما پروسه ی فارمینگ به دو گروه plotting و برداشت یا همان harvesting قسمت می‌شود.

پلاتینگ (Plotting)

کاربران قادر خواهند بود تا از طریق الگوریتم اثبات فضا تایید کنند که فضای لازم کافی برای به سرانجام رساندن محاسبات رایانه ای در هارد دیسک موجود است. در این بخش نیازمند فضای دستگاه به جهت پردازش داده ها و یا اطلاعات حس می شود. جزئی ترین حافظه ی موقت (بافر) در دستگاه از نوع SSD بوده که بیشتر از 365.5 گیگابایت ظرفیت را خواهد داشت. البته که این ظرفیت صرف انجام و حل محاسبات در یک Plot 108.8 گیگابایت کفایت خواهد کرد. ( زمان مورد نیاز پلاتینگ چیزی بالغ بر 4 تا 12 ساعت به طول می انجامد).

هاروستینگ (Harvesting)

یکی دیگر از فرایند های ماین یا استخراج رمز ارز چیا را می توان هاروستینگ عنوان کرد، که به جهت دسترسی به رمز ارزهای این شبکه، عبور از این مرحله امری ضروری تلقی می شود. در طی پروسه ی به وجود آمدن بلاک بعدی، سیستم یک چالش را طرح می کند و بعد از آن فارمر اقدام به اسکن پایگاه خود خواهد کرد. در این بخش فارمر در پی هش هایی خواهد گشت که تا حتی الامکان به پارامترهای هدف متقارن است. ضمن آنکه دسترسی و شانس آن به مقدار سهم یک فارمر در شبکه وابسته خواهد بود.

این پروسه شباهت زیادی به لاتاری دارد. بگونه ای که جایزه استخراج بلاک به 32 فارمر اولیه ای که که مشکل کریپتوگرافی را حل کرده باشند، تعلق خواهد گرفت. الگوریتم POC باعث ایجاد اطمینان در به وجود آوردن بلوک ها و امنیت بلاک چین و تضمین آنها می شود. این الگوریتم به واسطه ی تایید نودها که با نام (time lords) نیز شناخته می‌شوند، قابلیت به اجرا در آمدن را دارند.

برای به اجرا در آوردن این الگوریتم، به VDF های بسیار احتیاج داشته، همچنین باید توجه داشت که این مکانیزم، زمان معینی هر چند سریع تر نسبت به دیگر بلاک‌چین ها را نیاز دارد. نتیجه ی این کار، کم شدن مصرف انرژی و همچنین استفاده ی بهینه از دستگاه های گوناگون برای استخراج می باشد.

نحوه توسعه ی این شبکه

در این بخش قصد داریم به مبحث توسعه ی این شبکه بپردازیم. در ماه آپریل سال گذشته پیش از شروع تریدینگ، فارم های این رمز ارز یک HHD درونی را به وجود آوردند. ضمن آنکه کمبود SSD در چین با خرید درایوها به صورت عمده به وجود آمدند، این امر باعث شد تا قیمت هارد درایو ها برای مورد استفاده قرار گرفتن در این پروژه به میزان هنگفتی افزایش پیدا کند. همچنین عدم ارائه گارانتی برای مصرف کنندگان هارد درایو ها برای پروژه های چیا منتفی گردید.

هر چند که یک شرکت تولید کننده چینی، ضمانت هارد درایو های مذکور را با توجه به رشد فروش خود (مدت زمان گارانتی محصولات به طور معمول 60 ماه است.) را به 2 ماه کاهش داد. همه ی این چالش ها باعث شده تا صاحبان چیا یک IPO را تا انتهای سال 2021 به وجود بیاورند. با این کار SEC مورد نیاز تامین شد. لازم به ذکر است که این نتیجه به وسیله SPAC حاصل گشت.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.