نهنگ ارز دیجیتال چیست؟ بهترین روش‌های دنبال کردن نهنگ‌ها

نهنگ ارز دیجیتال چیست؟ بهترین روش‌های دنبال کردن نهنگ‌ها

نهنگ‌ها وزنه‌های بازار ارزهای دیجیتال هستند. وزنه‌هایی که با انجام یک یا چند معامله روند و سرنوشت یک توکن یا کوین را تغییر می‌دهند و سود می‌کنند. دنبال کردن اقدامات آنها چشم‌انداز مناسبی از روند آتی بازار فراهم می‌کند اما چطور نهنگ‌ها را پیدا کنیم؟ امروز قصد داریم تا به سوال نهنگ ارز دیجیتال چیست پاسخ بدهیم و نحوه پیدا کردن آنها را بررسی کنیم. با ما در این مقاله از بلاگ توکن باز همراه باشید.

نهنگ ارز دیجیتال چیست؟

نهنگ‌ها افراد یا سازمان‌هایی هستند که مقدار چشمگیری از یک ارز دیجیتال را در اختیار دارند. با این حال این اصطلاح نسبی است و هیچ رقم دقیقی برای ارزیابی دارایی‌ها و نهنگ در نظر گرفتن کسی وجود نداشته و به ارز موردنظر بستگی دارد. در واقع نهنگ به آدرسی گفته می‌شود که درصد قابل‌توجهی از عرضه کل یک ارز را در اختیار داشته و اثرگذاری بالایی بر تحرکات قیمت داشته باشد.

نهنگ ارز دیجیتال
نهنگ ارز دیجیتال کسانی هستند که درصد قابل توجهی از عرضه‌ی یک ارز را در اختیار دارند

برای درک بهتر این موضوع، بیت کوین و ارز شیبا اینو را درنظر بگیرید. اگر کسی 200 هزار واحد بیت کوین داشته باشد در دسته‌ی نهنگ‌ها قرار می‌گیرد اما همین فرد با داشتن 200 هزار واحد شیبا اینو فاصله بسیاری با نهنگ خطاب شدن دارد.

چطور نهنگ‌ها را شناسایی کنیم؟

به لطف شفافیت، تغییرناپذیری و دسترسی‌پذیری فناوری بلاکچین، راه‌های متعددی برای شناسایی نهنگ‌ها وجود دارد. با این وجود اینکار همیشه به آسانی انجام نمی‌شود چرا که نهنگ‌ها همیشه کارت جدیدی برای بازی کردن دارند و از روش‌های نوآورانه برای جابه‌جایی مخفیانه دارایی وجوه استفاده می‌کنند تا هویت و گستردگی دارایی آنها پنهان بماند. با این حال برخی از شاخص‌ها به شناسایی نهنگ‌ها بزرگ و فعالیت‌های آنها کمک می‌کنند.

تحلیل الگوهای معاملاتی

تجزیه و تحلیل الگوهای معاملاتی نقطه شروع خوبی برای شناسایی فعالیت نهنگ‌های بازار است. نهنگ‌ها با انجام معاملات بزرگ تغییرات ناگهانی و گسترده‌ای در روند قیمت ایجاد کرده و بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. بنابراین می‌توانید فعالیت‌های احتمالی نهنگ‌ها را با جست‌وجوی الگوهای غیرمعمول شناسایی کنید.

بررسی مرورگرهای بلاکچینی

می‌توان با استفاده از مرورگرهای بلاکچینی همچون Etherscan و Blockchain.com فعالیت نهنگ‌ها را شناسایی کرد. برای اینکار به‌دنبال تراکنش‌های بزرگ بگردید. هر زمان که مقدار چشمگیری از ارزی جابه‌جا شد پس می‌توان آن را به‌عنوان نشانه‌ای از فعال بودن نهنگ‌ها تلقی کرد.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از راه‌های شناسایی فعالیت نهنگ‌ها، توجه به شبکه‌های اجتماعی ازجمله توییتر است. پلتفرم Whale Alert که کانال آنها را در مقاله بهترین کانال های تلگرامی ارز دیجیتال معرف کردیم در همین زمینه فعالیت کرده و آخرین تحرکات نهنگ‌های ارزهای بزرگ همچون بیت کوین، اتریوم، کاردانو، ریپل و … را با ذکر تعداد به اشتراک می‌گذارد. این پلتفرم را می‌توانید با این لینک در توییتر دنبال کنید.

Crypto Whale
Whale Alert آخرین فعالیت نهنگ‌ها را در شبکه‌های اجتماعی مختلف اطلاع‌رسانی می‌کند

همچنین برخی از نهنگ‌ها نظرات خود را درمورد ارزها، روند بازار و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری به اشتراک می‌گذارند و با بررسی پست‌ها یا کامنت‌های آنها می‌توان بینشی از حرکات نهنگ‌ها به‌دست آورد. برخلاف این نهنگ‌ها که تراکنش‌های خود را اعلام می‌کنند، برخی از بازیکنان بزرگ بازار دارایی‌شان را بین چند کیف پول تقسیم کرده تا توجهی به آنها جلب نشود.

چرا باید فعالیت نهنگ‌ها را دنبال کنید؟

پس از پاسخ به سوال نهنگ ارز دیجیتال چیست، به دلایل دنبال کردن آنها می‌پردازیم. دنبال کردن نهنگ‌ها مزایای مختلفی برای معامله‌گران دارد که می‌توان آنها را به بخش‌های مختلف تقسیم کرد. در ادامه این بخش‌ها را معرفی می‌کنیم.

درک احساسات بازار

یکی از مزیت‌های اصلی، دستیابی به بینشی نسبتا دقیق از احساسات بازار است. به‌دنبال معاملات بزرگ نهنگ‌ها، اقدامات آنها تاثیر قابل توجهی بر نظرات سرمایه‌گذاران دارد.

درصورت تصمیم نهنگ‌‌ها به فروش گسترده‌ی یک دارایی، اعتماد سرمایه‌گذاران تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد که نتیجه‌ای جز افزایش فشار نزولی و ریزش قیمت ندارد. در مقابل نهنگ‌ها قادر هستند تا قیمت یک دارایی را بالا ببرند که همین اتفاق منجر به تقویت احساسات صعودی در بین سرمایه‌گذاران می‌شود. بنابراین اطلاع زودتر از فعالیت‌های نهنگ‌ها شما را جلوتر از دیگران قرار می‌دهد.

دسترسی به چشم‌اندازی از اطلاعات مخفی

علاوه‌بر ارائه بینش از احساسات بازار و فرصت‌های سود احتمالی، نهنگ‌ها به اطلاعاتی دسترسی دارند که کاربران عادی از آنها خبر ندارند و اطلاعات آنها با داده‌های تریدر عادی یکی نیست. مشاهده رفتار نهنگ‌ها بینشی کلی از این اطلاعات مخفی برای شما فراهم می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری در معاملات خود بگیرید.

به‌عنوان مثال برخی از نهنگ‌ها اطلاعاتی مخفی از مشارکت قریب‌الوقوع یک پروژه با برندهای بزرگ دارند. با آگاهی از این اطلاعات نهنگ‌ها دست به خریدهای گسترده می‌زنند و قیمت دارایی را افزایش می‌دهند.

حین دنبال کردن نهنگ‌ها چه نکاتی را درنظر بگیریم؟

توجه کنید که برای تصمیم‌گیری در معاملات خود نباید صرفا به اقدامات نهنگ‌ها متکی باشید چرا که ریسک بسیاری دارد. این بازیکنان بزرگ بازارها را دستکاری کرده تا از ضرر دیگران سود کنند. آنها می‌توانند مقدار فراوانی از یک توکن را خریداری کنند تا قیمت افزایش یابد و به‌سرعت آن را بفروشند.

همچنین همانطور که پیش‌تر گفتیم، وال‌ها به اطلاعات انحصاری و مخفیانه دسترسی دارند که در اختیار سرمایه‌گذاران خرد قرار نمی‌گیرد. نهنگ‌ها از این اطلاعات سوءاستفاده کرده و تریدرهای کوچک را قربانی طرح‌های پامپ و دامپ می‌کنند. بنابراین پیش از دنبال کردن نهنگ‌ها تحقیقات کاملی از ارز و شرایط آن انجام دهید.

نهنگ بیت کوین
نهنگ‌ها هم اشتباه می‌کنند و دنبال کردن کورکورانه‌ی آنها نتیجه‌ای جز ضرر ندارد

همچنین در نظر داشته باشید که نهنگ‌ها برخلاف اسم‌شان، انسان هستند و همچون هر سرمایه‌گذار دیگری در دام تصمیمات احساسی می‌افتند و همیشه بر اساس منطق عمل نمی‌کنند. بدین ترتیب دنبال کردن کورکورانه‌ی نهنگ‌ها منجر به تصمیمات ضعیف و ضررهای بزرگ می‌شود.

سخن پایانی

دنبال کردن نهنگ‌ها تاثیر شایانی در اتخاذ تصمیمات هوشمندانه و آگاهانه دارند و به شما کمک می‌کند تا از حرکات احتمالی قیمت مطلع شوید. با این حال به هیچ وجه نباید اینکار را جایگزین تحقیقات عمیق کنید و تصمیمات خود را به فعالیت نهنگ‌ها محدود نکنید. برای تصمیم‌گیری می‌توانید معیارهای مختلفی ازجمله توکنومیک، اخبار، رودمپ و … را در نظر بگیرید و این اطلاعات را با اقدامات وال‌ها ترکیب کنید. شما همراهان توکن باز چه تجربه‌ای از دنبال کردن نهنگ‌ها دارید؟ نظرات ارزشمند خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله‌ی «نهنگ ارز دیجیتال چیست» همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: Binance Academy

سوالات متداول

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.