دیسنترالند (Decentraland) چیست؟

what is decentraland 5

در مقاله متاورس برایتان از آینده ای نه چندان دور که امروز ما را دستخوش تغییر قرار می دهد، صحبت کرده ایم. یکی از پلن های کسب در آمد بر پایه اقتصاد متاورس، بازی ها می باشند. در این مقاله، تیم توکن باز قصد دارد به بررسی و شناخت بازی دیسنترالند بپردازد. پس با ما همراه باشید.

مفاهیم کلی:

دیسنترالند (Decentraland) چیست؟

دیسنترالند یک بازی Metaverse بر بستر بلاک‌چین شبکه اتریوم می باشد. متاورس در تلاش است تا با ارائه فناوری جدیدی کاری انجام دهد که همه مردم دنیا بتوانند به یکدیگر دسترسی داشته باشند.
واژه متاورس درک و مفهومی فراسوی مرزهای اینترنت امروزی را در برمی‌گیرد و افزون بر اینترنت، شبکه‌های مجازی و Augmented Reality را نیز در برمی‌گیرد. این مفهوم بدین‌جهت دارای اهمیت است که حتی اگر به هدف نهایی خود هم دست نیابد، قادر خواهد بود تحولی عظیم را در تجارب اشخاص برای بهره‌جویی از virtual reality و نحوه ارتباط انسان‌ها با جهان دیجیتال پدید آورد.

توکن مانا چیست؟

یکی از توکن های موجود در بازی دیسنترالند رمز ارز بومی با نام MANA می باشد. لازم است بدانیم این رمز ارز مازاد بر اینکه در توکن بازی می باشد، یک ارز دیجیتال نیز محسوب می شود.
هر کاربری که بخواهد حق رای بدست آورد باید این توکن را به Wmana چنج کند و در سازمان دیسنترالند قفل کند تا دارای حق رای باشد. ضمن آنکه تعداد حق رای مانا در قیاس با LAND بسیار اندک و ناچیز برشمرده می شود، زیرا هر عدد مانا یک حق رای برای کاربر خود به ارمغان می آورد.
باید بدانیم ارزش کل بازار Mana چیزی بالغ بر 1.3 میلیارد دلار است. در حال حاضر این رمز ارز در بین صد ارز برتر بازار کریپتوکارنسی قرار دارد.
لازم است بدانیم این توکن بر پایه ERC-20 طراحی شده و با سایر توکن‌های بلاک‌چین اتریوم هماهنگی دارد. ضمن آنکه کل رمز ارزهای در گردش MANA چیزی بالغ بر 1.5 میلیارد واحد می باشد. البته این میزان چیزی بالغ بر 2.8 میلیارد بود که ۶۰۰ میلیون آن برای حراج‌های لند سوزانده و از بین رفت.

کاربردهای دیسنترالند

بهبود دهندگان این مفهوم از همان ابتدای امر و زمان طراحی این پلتفرم، کاربردهای جدید و پتانسیل‌های آن را در جامعه‌های بر مبنای بلاک‌چین لحاظ کرده‌اند. این کاربردها که در White Paper دیسنترالند بیان شده، به شرح ذیل می‌باشد:


برنامه ها (Programs)

کاربران قادرند صحنه‌های سه بعدی و اپلیکیشن‌ها را با بهره‌جویی از علم و زبان برنامه‌نویسی، اقدام به نوشتن بازی دیسنترالند و ارتباط بهتری با آن پدید آورند.

مدیریت محتوا (Content management)

نواحی ای در دیسنترالند توسعه و بهبود بخشیده شده‌اند که موجب جذب طرفداران همفکر خود شده و همچنین سبب رشد جوامع طبیعی نیز خواهند شد.


تبلیغات (Advertising)

اجازه استفاده از باند توسط کاربران در هر منطقه نیازمند خرید و نصب تابلو های تبلیغاتی برای برند ها شده است.


کلکسیون های دیجیتال (Digital collectibles)

بخش‌ها و آیتم‌های توکن NFT، جمع‌آوری، ساخته و در بازارچه Decentraland ترید و معامله شده و حق مالکیت را به کاربران و سرمایه‌گذاران خود اهدا می‌کنند.


اجماع (Community)

جوامع تشکیل شده در پروژه‌های رسانه‌های اجتماعی یا حتی گروه‌های آفلاین، قادر خواهند بود تا شیوه ارتباطی بیشتری را برای مراوده با دوستان خود به دست آورند.
باید بدانیم در این بازی نیز همچون بسیاری از بازی‌های که اقتصادهای بلاک‌چینی را در برمی‌گیرند، کاربران قادر خواهند کسب درآمد به‌صورت رمز ارز را داشته باشند. بازی دیسنترالند مبادله‌ای رایج است. به‌گونه‌ای که بعضی از تکه‌های LAND با تقاضای بالا و مبالغ بسیار هنگفتی خریداری و معامله می‌شوند.

نحوه اجرای بازی دیسنترالند

بازی های دیسنترالند بر پایه تکنولوژی های، وب همچونWebGl و Web3 ساخته و پرداخته شده اند، بنابراین برای اجرای آن به یک مرورگر به‌روز مانند کروم، فایرفاکس، کرومیوم و… به انضمام کامپیوتری مجهز به سیستم عامل قدرتمند در بهره وری از سرعت سخت‌افزاری، برای بهرمندی از این سیستم نیازمند می باشید.

نیازمندی های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای به عرصه ی اجرا در آوردن بازی دیسنترالند عبارتند از:

  • پردازنده: i3(نسل 2 یا بالاتر) یا AMD معادل آن
  • حافظه داخلی: در بدترین حالت 4 گیگابایت (8 اما به طور مطلوب گیگابایت توصیه می شود)
  • مرورگر به‌روز و آپدیت شده
  • گرافیک: NVIDIA Gt 730 یاAMD یا معادل آن
  • سیستم عامل Windows به همراه درایورهای آپدیت‌شده Mac یا GNU
  • معاضدت و یا پشتیبانی Vulkan یا WebGL
  • کیف پول ارز دیجیتال: Metamask (برای ارتباط با اتریوم)
  • متصل بودن به اینترنت: با حداقل سرعت دانلود 10 مگابایت ( هرچه بالاتر باشد نیز بهتر خواهد بود.)

در صورت فراهم کردن تمام ملزمات عنوان شده، قادر خواهید بود تا دیسنترالند را به راحتی برو روی کامپیوتر شخصی خود اجرا کنید. لازم است بگوییم که نگران نباشید، این بازی امکان تست سیستم را برای کاربران خود مهیا نموده است و شمای کاربر قادر خواهید بود، مشاهده گر نحوه اجرای آن روی کامپیوتر خود باشید. در ادامه این روند، در صورت برخورد به مشکل، ملحقات عنوان شده در بالا را مورد بررسی قرار دهید. سپس مجدداً سعی کنید.

کیف پول‌های امن توکن دیسنترالند (Mana)

همانطور که هر کاربر و تریدر فعال در حوزه ی دیجیتال می داند، پیش از خرید هر رمز ارز باید یک کیف پول مطمئن و امن، برای رمز ارز مدنظر پیدا کند. از اصلی ترین و مهم‌ترین خصوصیت‌هایی که باید در انتخاب کیف پول به آن‌ها توجه نمود مبحث امنیت، پشتیبانی و استفاده آسان از آن می باشد. در ادامه این بحث، معتبرترین کیف پول های توکن دیسنترالند( مانا) را معرفی و عنوان خواهیم کرد:

  • MetaMask
  • Exodus Wallet
  • MyEtherWallet
  • TrustWallet
  • کیف پول‌های سخت‌افزاری: Trezor و Ledger Nano S

دسته‌بندی های کالکتیبل در دیسنترالند

یکی دیگر از خصوصیت ها و یا ویژگی های مهم دیسنترالند در متاورس، دسته‌بندی کالکتیبل‌های آن می باشد که عبارتند از:

  • معمول (Common): شامل دسته هایی از کالکتیبل‌ها می شود که تعداد آن‌ها بالای 100,000 واحد می باشد.
  • غیرمعمول (Uncommon): دربرگیرنده ی آن دسته از کالکتیبل‌هایی است که تعداد آن‌ها زیر 10,000 واحد خواهد بود.
  • کمیاب (Rare): حاوی آن دسته از کالکتیبل‌هایی خواهد بود که تعداد آن‌ها زیر 5000 واحد تلقی می شود.
  • حماسی (Epic): دربردارنده ی آن دسته از کالکتیبل‌هایی است که تعداد آن‌ها زیر 1000 واحد محسوب می شود.
  • افسانه ای (Legendary): مشمول آن دسته از کالکتیبل‌هایی خواهد شد که تعداد آن‌ها زیر 100 واحد باشد.
  • اسطوره ای (Mythical): آن دسته از کالکتیبل‌هایی را شامل خواهد شد که تعداد آن‌ها بالای زیر 100 واحد محسوب شوند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.