فرند تک (Friend.tech) چیست و چرا همه درباره این پروژه صحبت می‌کنند؟

همه‌چیز را در مورد Friend.tech بدانید

شبکه اجتماعی غیرمتمرکز Friend.tech که به تازگی راه‌اندازی شده است، در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۹ اوت (28 مرداد) بیش از ۱ میلیون دلار کارمزد دریافت کرده است که از بازیگران مطرح اکوسیستم ارزهای دیجیتال، از جمله یونی‌سواپ و شبکه بیت‌کوین بیشتر است.

فرند-تک (Friend.tech) چیست؟

این پلتفرم در ۱۱ اوت (20 مرداد) به صورت نسخه بتا راه‌اندازی شد و به کاربران امکان می‌دهد شبکه اجتماعی خود را از طریق خرید و فروش “سهام” ارتباطاتشان توکنیزه کنند، به این ترتیب که کسی که سهم فرد دیگری را خریداری می‌کند می‌تواند با او پیام‌های خصوصی رد و بدل کند. گفته می‌شود این پروتکل ۵ درصد کارمزد بر معاملات اخذ می‌کند و اختلاف قیمت خرید و فروش (اسپرد)، سود صاحب سهم (کاربران) است.

فرند-تک (Friend.tech) بر روی چه شبکه‌ای فعالیت می‌کند؟

این پلتفرم که روی لایه 2 کوین‌بیس به نام Base ساخته شده، فعالیت قابل توجهی داشته است. بر اساس داده‌های دیفای‌لاما، فرنددات-تک (Friend.tech) در 24 ساعت، 1.42 میلیون دلار و از زمان راه‌اندازی تاکنون 4.2 میلیون دلار کارمزد دریافت کرده است. در زمان نگارش این متن، مجموع درآمد پروژه به 1.88 میلیون دلار رسیده و بیش از 724 هزار تراکنش در این شبکه اجتماعی انجام شده و بیش از 64 هزار تریدر منحصربفرد وجود دارد.

لیست هزینه تراکنشات و درآمد پلتفرم‌های ارز دیجیتال.
فرند تک سوم لیست است
لیست هزینه تراکنشات و درآمد پلتفرم‌های ارز دیجیتال. منبع: DefiLlama

سازنده فرند-تک (Friend.tech) کیست؟

گفته می‌شود پشت این پروژه توسعه‌دهنده‌ای با نام مستعار Racer قرار دارد. به گفته یک مهندس نرم‌افزار ارشد کوین‌بیس، ریسر قبلاً شبکه‌های اجتماعی TweetDAO و Stealcam را که هر دو بر پایه NFT هستند، ایجاد کرده است. با فرنددات-تک، ریسر قصد دارد از افراد مشهور حوزه ارزهای دیجیتال با پایگاه فنی گسترده استفاده کند تا از کارمزدهای معاملات سود ببرند و همچنین پروژه‌های وب3 می‌توانند از این طریق روابط خود را با سرمایه‌گذاران خطرپذیر و بازیگران کلیدی صنعت ارزهای دیجیتال تقویت کنند.

چه کسانی از فرندتک سود بیشتری می‌توانند ببرند؟

هیجان ایجاد شده همچنین باعث تحلیل مدل درآمدی، ریسک‌ها و آینده این پلتفرم اجتماعی شده است. ایگناس، محقق ناشناس حوزه مالی غیرمتمرکز، توضیح داده که با مدل کسب‌وکار فعلی فرنددات-تک، درآمد فقط از کارمزد معاملات حاصل می‌شود و نه از داشتن سهامداران بیشتر. او در X (توییتر سابق) نوشته است که:

شخصیت‌های جنجالی ممکن است درآمد بیشتری کسب کنند یا حتی ایجاد ترس، عدم اطمینان و شایعه به عنوان راهبردی برای کسب کارمزد استفاده شود.

کارشناسان در مورد Friend.tech چه می‌گویند؟

اغلب مهم‌ترین چهره‌های صنعت ارزهای دیجیتال درباره اپلیکیشن شبکه‌اجتماعی تازه‌کار غیرمتمرکز فرنددات-تک خوش‌بین هستند، اما برخی منتقدان هشدار می‌دهند که این برنامه با سرعت زیادی ترند شده و این می‌تواند خطرناک باشد.



مخالفان

یازان، چهره شناخته شده حوزه ارزهای دیجیتال، در گفتگو با کوین‌تلگراف چند عامل نگران‌کننده را مطرح کرد که باعث شده باور داشته باشد این برنامه ظرف 6 تا 8 هفته آینده شاهد افت قیمت سهام و کاهش فعالیت‌های کلی خواهد بود.



یک مهندس نرم‌افزار ناشناس به نام سایگار (Cygaar) در یک رشته توییت گفت، نسبت قیمت سهام هر فرد در فرنددات-تک به توان دوم موجودی در دسترس است. هنگامی که موجودی افزایش پیدا می‌کند، قیمت به صورت نمایی افزایش می‌یابد.

او افزوده است که:

من فکر می‌کنم این پلتفرم مانند بیت‌کلاود فرو خواهد پاشید. ما در بازاری خرسی هستیم و کار زیادی برای انجام دادن وجود ندارد. همه به دنبال فرصتی برای کسب درآمد می‌گردند، اما فکر می‌کنم این پلتفرم طی هفته‌ها یا ماه‌های آینده منسوخ خواهد شد.

موافقان

اما دیگران دیدگاه بسیار مثبت‌تری نسبت به این پلتفرم رسانه اجتماعی غیرمتمرکز جدید داشتند و آن را به خاطر نوآوری‌هایش در تجربه کاربری برنامه‌های ارز دیجیتال – چیزی که توسعه‌دهندگان برنامه‌های ارز دیجیتال سال‌ها برای درست کردن آن تلاش کرده‌اند – ستوده‌اند.

دیوید فلپس، هم‌بنیان‌گذار جوکراس و اکودائو، تجربه کاربری فرنددات-تک را بهترینی دانست که در حوزه ارزهای دیجیتال تاکنون وجود داشته و سه عامل اصلی را به عنوان دلیل پیشرفت قابل توجه این برنامه در حوزه ارزهای دیجیتال برشمرد.

اول اینکه، این برنامه نیازی به دانلود از طریق حساب اپ استور ندارد که بیشتر به ایده غیرمتمرکز بودن اشاره دارد. دوم اینکه، به صورت خودکار وجوه را به برنامه از طریق بریج ارسال می‌کند و نیاز به تراکنش‌های پیچیده را کاهش می‌دهد.

در نهایت، این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد یک بار اتریوم خود را واریز کنند و سپس بدون نیاز به امضای تراکنش مجدد، سهام خرید و فروش کنند. نیاز مداوم به تأیید تراکنش‌ها از طریق امضای متامسک یکی از انتقادات اصلی به بسیاری از دی‌اپ‌ها در فضای ارزهای دیجیتال بوده است.

سرمایه‌گذاران فرندتک (Friend.tech) چه کسانی هستند؟

صرف‌نظر از پیش‌بینی‌های متفاوت، در مورد موفقیت یا شکست آینده این برنامه، نمی‌توان انکار کرد که طوفانی در دنیای ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است.

در 19 اوت (28 مرداد)، فرندتک اعلام کرد سرمایه‌گذاری مرحله سید را از سرمایه‌گذار خطرپذیر ارزهای دیجیتال پرادایم دریافت کرده است که موجی از حدس و گمان‌ها را در مورد احتمال توزیع ایردراپ و راه‌اندازی بالقوه توکن ایجاد کرده است.

چگونه اکانت فرندتک (Friend.tech) بسازیم؟

برای استفاده از اپلیکیشن Friend.tech، ابتدا باید یک حساب کاربری ایجاد کنید. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید.

۱. از طریق مرورگر تلفن همراه یا کامپیوتر خود به وب‌سایت Friend.tech مراجعه کرده و اپلیکیشن Friend.tech را دانلود کنید. توجه داشته باشید که برای استفاده از این برنامه باید کد دعوت از یک عضو موجود در اپلیکیشن دریافت کنید. بهترین راه برای گرفتن کد دعوت از طریق توییتر (X) یا انجمن‌های ردیت است.

ثبت نام در سایت فرندتک
ثبت نام در سایت فرندتک

۲. پس از دسترسی به اپلیکیشن، باید وارد سیستم شوید و حساب توییتر خود را از طریق شماره تلفن یا حساب گوگل به اپلیکیشن متصل کنید.

 حساب توییتر خود را متصل کنید.
حساب توییتر خود را متصل کنید.

۳. مرحله بعدی، اتصال حساب X (توییتر) شما به اپلیکیشن Friend.tech و اجازه دسترسی به X است.

اجازه دسترسی به X
اجازه دسترسی به X

۴. حال می‌توانید اتر را به شبکه اصلی (mainnet) واریز کرده و حداقل ۰.۰۱ اتر را به حساب کیف پول پایه خود منتقل کنید. به جای آن، می‌توانید از طریق پلتفرم Friend.tech به شبکه اصلی واریز کنید که بسیار راحت‌تر است.

واریز اتریوم
واریز اتریوم

۵. پس از تأیید واریز، از شما خواسته می‌شود که ابتدا کلید خود را خریداری کنید تا بتوانید از پلتفرم استفاده کنید.

کلید خود را خریداری کنید
کلید خود را خریداری کنید

۶. پس از خرید کلید شخصی خود، با صفحه اصلی پلتفرم مواجه می‌شوید.

صفحه اصلی پلتفرم
صفحه اصلی پلتفرم

۷. حالا وقت آن رسیده که با Friend.tech آشنا شوید و کلیدهایی خریداری کنید.

پرسش و پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.