هودل یا هولد در ارز دیجیتال

98EC4AE9 D661 4615 B0D5 F918AFC65FF3

در بسیاری از مقالات گذشته از نحوه ی ترید ارز دیجیتال برای رسیدن به سود صحبت کردیم و بسیاری از پارامترهای این مقوله را توضیح دادیم.
خرید و فروش به صورت مستقیم و غیر مستقیم با جفت ارزها یا عدم آن یا را بررسی و ارزیابی کردیم. حال، نقطه مقابل ترید یا همان هولد / هودل می باشد. روشی که کاربران عرصه کریپتو کارنسی می توانند با این نوع معامله به سود برسند. تیم توکن باز قصد دارد در این مقاله مقوله ی هودل / هولد را بررسی کند. پس با تیم توکن باز همراه باشید.

مفاهیم کلی :

هودل (HODL) چیست؟

هودل یا هولد اصطلاحی رایج در حوزه ی ارز دیجیتال و خصوصاً رمز ارز بیت کوین می باشد. برخی از افراد ناآگاه بر این باورند که کلمه HODL مختصر شده واژه “Hold on for Dear Life” به معنی “حفظ و نگهداری با تمام وجود” می باشد. این عبارت مختصر شده اگرچه در ظاهر درست و صحیح به نظر می آید، اما نوعی تحریف گذشته می باشد. باید بدانیم کلمه ی هودل در حقیقت همان هولد انگلیسی (hold) می باشد. جالب است بدانید این واژه توسط یکی از تریدرهای بیت کوین زمانی که در حالت مستی بوده خلق شد. وی هنگام تایپ واژه هولد، جای دو حرف I و D را اشتباهی به جای یکدیگر تایپ کرد.
این کاربر در ساعت 10صبح ماه دسامبر 8 سال پیش یعنی سال 2013، در تالار گفتمان بیت کوین تاک با نام کاربری Game Kyuubi، نوشته ای جنجال برانگیز اما مبهم منتشر کرد که بعدا اعتراف نمود در حین نوشتار این متن مست بوده است.

مضمون این نوشته چنین بود که با توجه به شرایط بد بازار و نوسانات اخیر بیت کوین (در آن سال) وی تصمیم دارد تمامی بیت کوین های خود را نگهداری کند و به فکر فروش آنها نیست. اما وی به علت مستی به جای نوشتن ” I AM HOLDING ” واژه ی I و D را جا به جا نمود و نوشت ” I AM HODLING ” این موضوع ظرف چند ساعت در فضای مجازی به شدت وایرال شد و این اشتباه تایپی باعث ساخت گیف ها و میم کوین های مختلفی در این باره شد. بدین صورت واژه هودل یا هودلینگ وارد حوزه ی ارزهای دیجیتال شد.

HODL

جایگزین هودل کردن چه می باشد؟

باید بدانیم که می توانیم در کنار ترید روزانه و هودل کردن، از دیگر جایگزین‌ها همانند SPEND و BUILD نیز، بهره جویی کنیم؛ این استراتژی‌ ها قادرند به رشد و تجلی شدن این صنعت کمک بسزایی کرده و ارزش رمز ارزها را ارتقا بخشند.

اما باید دانست فلسفه پشت (SPEND)، بهره مندی از ارزهای دیجیتال صرف خرید محصولات و خدمات است؛ پس قادرند تا با پذیرش عمومی کریپتوکارنسی در دنیای واقعی، کمک کنند.
به طور تقریبی می توان گفت صنعت کریپتو، صنعتی نوپا تلقی می شود و مستلزم بهبود و توسعه فروانی است. در این بحبوحه نیز برخی اشخاص تصمیم می‌گیرند که نهاد‌ها، پلتفرم‌ها، اپلیکیشن‌ها و یا ابزارهایی را با بهره وری از رمز ارزها، BUILD به وجود بیاورند.

چگونه یک Hodler شویم؟

در حوزه ی رمز ارزها، ۶ مورد اصلی برای هودل کردن رمز ارزها و هودلر شدن وجود دارد که در ذیل به شرح آنان می پردازیم.

مفهوم کسب و کار

به عنوان یک سرمایه گذار، لازم است عوامل پشت پرده این تکنولوژی را بفهمیم. پس از بیت کوین و رشد روز افزون آن، بسیاری از توسعه دهندگان اقدام به خلق رمز ارزی چون بیت کوین نمودند و با شعار بیت کوین بعدی، آنها را روانه بازار کردند که این پروژه ها با شکست رو به رو می شدند.

علت این شکست ها بسیار آسان است. خلق یک رمز ارز با ارزش، صرفاً مستلزم دانش فنی نیست؛ بلکه نیازمند درک عملکرد بازار هم می باشد. پس این نکته را حتماً پیش از آنکه سرمایه خود را وارد این حوزه کنید و رمز ارزی را خریداری کنید، به مطالعه White paper آن رمز ارز بپردازید. مطالعه این وایت پپیر به شما کمک می کند که از عواملی چون تیم سازندگان این رمز ارز، هدف آنان از خلق این رمز ارز، برنامه های آتی و… باخبر شوید.

اما دلیل مهم‌تر از همه ی این عوامل آن است که کاربر از خود سوال کند که آیا مفهوم این رمز ارز برای شما مهم می باشد یا خیر. اگر رمز ارز مد نظر شمای کاربر، اکثراً درباره تکنولوژی سخن می گوید تا مفهوم بیزینسی آن، بنابراین قادر خواهید بود به ماهیت این رمز ارز شک کنید.

باید خاطر نشان شویم که شمای کاربر در فناوری آن ارز دیجیتال، سرمایه گذاری نمی‌کنید؛ بلکه سرمایه گذاری شما در کسب و کاری است که انتظار دارید در آینده به شما سود نسبتاً مطلوبی برساند. ضمن آنکه باید یادآور شویم تکنولوژی باید مکمل و کامل کننده ی بیزینس باشد نه صرفاً جایگزین آن.

عضوهای تیم سازنده

باید بدانیم هر پروژه‌ای که در سایر کسب و کارها موفقیت هایی کسب می کند، الزاماً نمی توان گفت در در صنعت رمز ارزها و دنیای دیجیتال هم به موفقیت خواهند رسید. پس لازم است پیش از سرمایه گذاری در این زمینه، تحقیقات درستی در مورد بنیانگذاران پروژه به عمل آید. در راستای این تحقیقات، سوالاتی از این قبیل مطرح می شود که آیا در حوزه دیجیتال فعالیت داشته‌اند؟‌ آیا انتقادهای منفی معطوف آنها هست یا خیر؟

موارد بهره مندی

با این که این مورد نسبت با موردهای دیگر از اهمیت کمتری برخوردار است، اما قادر خواهد بود که تصور خوبی از عملکرد پلتفرم ها به شمای کاربر اعطا کند. این سوال را از خود بپرسید که آیا این فناوری در دنیای واقعی و خارج از فضای دیجیتال کاربرد و عملکردی دارد؟ باید خاطر نشان شویم که کاربر نمی‌تواند از رمز ارزها انتظار داشته باشد که به عنوان درگاه پرداخت استفاده شوند، درحالی که قوانین کشور مدنظر یا بعضی از کشورها مانع و مخالف این امر می باشند.

HODL

خصوصیت ها

قضیه ی ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات تا حدودی تفاوت دارد. هر رمز ارز به میزان معینی تولید می‌شود. یعنی آنکه مقدار محدودی از آن رمز ارز تحت اختیار کاربران قرار می گیرد. همانند بیت کوین که فقط 21 میلیون از آن وجود دارد.

همین امر باعث ارزش ذاتی آن رمز ارز می شود. اما در ارزهای فیات هیچ محدودیتی برای چاپ اسکناس توسط دولت وجود ندارد. دراین مورد لازم است بررسی کنید که چه میزان از رمز ارز مد نظر شمای کاربر وجود دارد و چه مقدار از آن وارد چرخه ی داد و ستد شده است. حجم بازار آن چه مقدار می باشد و کشش قیمتی آن در طول زمان چقدر خواهد بود.

مدیریت ریسک و خطر

در حقیقت، یک ارز رمز نگاری شده تعدادی عدد و رقم است و ارزش این رمز ارز توسط بازار تعیین و مشخص می‌شود. پس کاربران نیازمند مقابله با ریسک، در زمان معکوس شدن روند بازار هستند. در اکثر رمز ارزها همانند بیت کوین، این حرکات به واسطه ی عرضه و تقاضا صورت می پذیرد.
باید این موضوع را بدانیم که حتی اگر ارزشمندترین رمز ارزها هم در هیچ کجا داد و ستد نشوند، امکان دارد ارزش خود را از دست بدهند. پس پیش از سرمایه گذاری در یک ارز دیجیتال، استراتژی مدیریت ریسک و خطر خود را به گونه ی منحصر به فرد بچینید.

شفافیت

در صنعت ارزهای دیجیتال و حوزه ی کریپتو کارنسی جا به جایی و تغییر اعداد به سهولت صورت می پذیرد. امکان دارد کاربر با پروژه‌ ای روبرو شود که 50% از توکن‌های خود را در طی مدت تنها 2 ساعت به فروش رسانده با‌شد. اما آیا این امر رخ داده است؟ یا توسعه دهندگان دیتا و اطلاعات موجود را دستکاری نکرده اند تا کابران را تشویق و به هیجان وادارند؟ پس لازم است از شفافیت دیتای پروژه‌ها اطمینان حاصل کنید. برخی از مواردی اطمینان به شرح زیر هستند:

•نهاد یا سازمان در کجا ثبت شده است؟
•چه میزان از توکن‌ها در دسترس عموم هستند و چه میزان به فروش رفته‌ است؟
•این دارایی‌ها در کجا حفظ و نگهداری می شوند؟
•کدهای پروژه ی مد نظر چه مدت یک بار، مورد بازبینی قرار می‌گیرند؟
•اسناد و مدارک این رمز ارزها موجود است؟

خیل عظیمی از کاربران بر این باورند که بیت کوین نه پشتوانه ای دارد نه دفتر مرکزی،که کاملاً درست است. اما باید دانست بیت کوین، اولین ارز دیجیتال دنیای رمز ارزها به شمار می آید ضمن آنکه باید بگوییم تمام تراکنش های بیت کوین بر بستر بلاک چین ثبت می شود و همه کاربران قادر به رویت آن هستند.

باید بدانیم برای HODL کردن یک رمز ارز شفافیت فاکتوری ملاک است و از اهمیت بسزایی برای اعتمادسازی برخوردار است.

چه زمانی هودل یا هولد کنیم؟

اینکه چه زمانی و چه رمز ارزی را باید هودل کرد، تنها به عهده ی شخص یا اشخاص سرمایه گذار است. باید تحقیقات لازمه را انجام داده و پس از طی مراحل گفته شده در سطور قبلی، تصمیم بگیرید که هودل کنید یا خیر. بعضی سرمایه گذاران این استراتژی را انتخاب می‌کنند. یعنی آنکه رمز ارز مد نظر خود را خریداری کرده و تا ماه‌ها یا حتی سال‌ها آن را نگهداری کرده و نمی‌فروشند. با اینکه این روند و استراتژی خیلی کارآمد است، اما با توجه به رشد و افزایش قیمت روز افزون رمز ارز ها خصوصاً بیت کوین، باید خاطر نشان شد که این روند همیشه به نفع سرمایه گذاران نیست. زیرا آینده این صنعت در حاله ای از ابهام قرار دارد و هک و خبرهای منفی می تواند تاثیر بسزایی روی قیمت ارزهای دیجیتال داشته باشد. که با این اوصاف سرمایه گذاران ترجیح می دهند بیت کوین را هودل کرده و دیگر ارزهای این دنیا را که آینده ی نامشخصی دارند، خرید و فروش و یا ترید نمایند.
این استراتژی برای اشخاصی مفید واقع می شود که قصد ندارند مدام درگیر خرید و فروش باشند و همچنین برای معامله‌گرهایی که هنوز مهارت کامل با تحلیل تکنیکال ندارند، مطلوب خواهد بود.

HODL

امنیت ارزهای دیجیتال در زمان هودل

هنگامی که یک سرمایه گذار تصمیمی جهت حفظ و نگهداری بلند مدت یک رمز ارز اتخاذ می کند، برای وی از اهمیت بسزایی برخوردار است که باید از امنیت رمز ارزها و به طور کلی دارایی خود اطمینان داشته باشد. حفظ کریپتوکارنسی در کیف پول های سخت افزاری بسیار امن‌تر و ایمن تر از حفظ آنان در کیف پول‌های نرم افزاری یا صرافی‌ها خواهد بود.
کیف پول سخت افزاری به علت آفلاین بودن بسیار‌ ایمن‌تر از دیگر ولت ها می باشد زیرا دسترسی به فضای آنلاین و اینترنت را ندارد به همین جهت از کریپتوجکینگ و کریپتوجکرها می تواند مصون بمانند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.