موقعیت فروش تعهدی نوبیتکس چیست و آموزش استفاده از موقعیت فروش تعهدی نوبیتکس

موقعیت فروش تعهدی نوبیتکس برای کاربران این صرافی این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانند از بازارهای نزولی رمزارز کسب سود کنند. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم موقعیت فروش تعهدی یا اعتباری نوبیتکس چیست و چطور می‌توان از آن استفاده کرد.


بررسی صرافی نوبیتکس در توکن باز را از دست ندهید.

بررسی نوبیتکس در توکن باز
بررسی نوبیتکس در توکن باز

منظور از موقعیت فروش تعهدی در بازارهای خارجی چیست؟

فروش تعهدی شبیه به موقعیت فروش شورت (short sell) در بازارهای مالی است با این تفاوت که در فروش تعهدی بهره، وام، قرض و اهرم وجود ندارد و قراردادها در قالب وکالت خرید و فروش تعریف شده است.

موقعیت فروش تعهدی نوبیتکس در بازارهای نزولی کاربرد دارد و بهترین راه برای کسب سود از کاهش قیمت رمزارزها است. در موقعیت فروش تعهدی، معامله‌گر می‌تواند دارایی خود را به‌عنوان وجه تضمین قفل کرده و در ازای آن از استخر دارایی وکالت‌دهنده‌ها، وکالت فروش یک ارز دیجیتال را دریافت کند و معادل مقدار وکالت گرفته شده از محل دارایی‌های حاصل از فروش، رمزارز دریافت کند.

نوبیتکس در این باره می‌نویسد:

در صورتی که قیمت دارایی فروخته شده کاهش یابد عملا با خرید مجدد دارایی در قیمت پایین‌تر، سود حاصل می‌شود. این سود طبق توافق بین وکالت‌دهنده و وکالت‌گیرنده و با فرمول مشخصی تقسیم می‌شود. در صورتی که قیمت بالاتر رود، عملا زیان حاصل‌شده و وکالت گیرنده موظف است معادل و مثل دارایی فروخته‌شده را خریداری کند. خرید این دارایی هم از محل وجوه حاصل از فروش دارایی و وجه تضمین انجام می‌شود.

موقعیت فروش تعهدی در نوبیتکس

برای استفاده از این قابلتی فروش تعهدی کاربر راحل زیر را انجام می‌دهد:

  • قابلیت فروش تعهدی خود را فعال‌ می‌کند.
  • بخشی از دارایی خود را از کیف پول حساب اصلی به کیف پول فروش تعهدی انتقال می‌دهد.
  • دارایی خود را به‌عنوان وجه تضمین در کیف پول خود در نوبیتکس قفل می‌کند و از محل استخر دارایی وکالت‌دهنده‌ها، وکالت فروش دارایی مدنظر را دریافت می‌کند.

توجه: برای فعال‌سازی قابلیت فروش تعهدی باید تمامی شرایط و قوانین فعال‌سازی این حساب توسط کاربر مطالعه و تایید شود.

نوبیتکس می‌گوید:

دریافت وکالت فروش از استخر، یکی از تفاوت‌های موقعیت فروش تعهدی در نوبیتکس نسبت به بازارهای جهانی است. درواقع در پوزیشن فروشِ نوبیتکس، کاربر «وکالت» می‌گیرد تا بتواند رمزارز وکالت گرفته‌شده را بفروشد.

وجه تضمینِ در موقعیت فروش تعهدی نوبیتکس ریالی است یا تومانی؟

وجه تضمین برای دریافت وکالت فروش می‌تواند ریال یا تتر باشد. در ازای این وجه، کاربر به اندازه ارزش همان وجه تضمین، وکالت فروش رمزارز موردنظر خود را دریافت می‌کند و می‌تواند با استفاده از سفارش محدود (Limit Order)، آن را در بازار نوبیتکس به فروش برساند.

توجه: فروش دارایی وکالت گرفته‌شده، تفاوتی با معامله معمولی در بازار نوبیتکس ندارد.

کاربر می‌تواند در یک سفارش تمام دارایی را به فروش برساند یا آن را در مراحل مختلف بفروشد. همانند معاملات عادی، قبل از انجام کامل سفارش، لغو کردن آن در موقعیت فروش امکان‌پذیر است.

بسته به سطح مشارکت و میزان مبادلات هر کوین، به تدریج اکثر کوین‌های موجود در بازار ریالی و تتری صرافی نوبیتکس برای استفاده در موقعیت فروش تعهدی در دسترس خواهند بود.

دارایی قابل‌فروش مربوط به هر کوین از استخر مربوطه پرداخت می‌شود. استخر تمامی کوین‌ها دارای محدودیت است و مقدار موجودی مشخصی دارد.

دارایی تنها در صورتی به کاربر درخواست‌کننده وکالت فروش ارائه خواهد شد که ظرفیت استخر یا ظرفیت سطح کاربری تکمیل نشده باشد.


سایر اخبار صرافی نوبیتکس در توکن باز


سطوح مختلف کاربری در نوبیتکس چقدر می‌توانند از استخر برداشت کنند؟

در صورتی که استخر موجودی داشته باشد، هر کاربر با توجه به سطح کاربری خود می‌تواند درصدی از استخر را به‌عنوان وکالت فروش دریافت کند.

  • کاربران سطح یک تا ۰.۱ درصد
  • کاربران سطح دو تا ۳ درصد
  • کاربران تریدر مشابه به کاربران سطح دو و تا ۳ درصد
  • کاربران ویژه می‌توانند به ترتیب ۵ و ۱۰ درصد

توجه: نوبیتکس از موقعیت‌های فروش دارای اهرم (Leverage) پشتیبانی نمی‌کند.

مثالی از موقعیت فروش تعهدی

تصور کنید که قیمت بیت کوین ۲۰,۰۰۰ تتر است و طبق تحلیل شما قیمت این رمزارز تا ۱۵,۰۰۰ تتر افت خواهد کرد. برای استفاده از این روند نزولی، شما ۵,۰۰۰ تتر، به کیف پول فروش تعهدی خود انتقال می‌دهید. با قفل کردن این مبلغ به‌عنوان وجه تضمین، با توجه به قیمت ۲۰ هزار دلاری بیت کوین، به اندازه ۰.۲۵ بیت کوین، وکالت فروش دریافت می‌کنید.

با فروش این مقدار بیت کوین در همان قیمت، حدودا ۵ هزار تتر دریافت کرده (بدون در نظر گرفتن کارمزد فروش) و منتظر می‌مانید تا قیمت بیت کوین ریزش کند. بعد از رسیدن قیمت به ۱۵,۰۰۰ تتر، همان مقدار بیت کوین را دوباره می‌خرید. اما این بار با نزدیک به ۳,۷۵۰ تتر می‌توانید مقدار بیت کوین فروخته شده را خریداری کنید (اعلام حدودی تتر موردنیاز به‌علت تأثیر کارمزد در معاملات خرید و فروش است).

در پایان، شما ملزم به تسویه تعهد خرید خود هستی. تعهد خرید برابر است با مجموع مقدار وکالت گرفته‌شده و کارمزد معامله. دارایی وکالت گرفته‌شده از استخر را که معادل ۰.۲۵ بیت کوین بود بازپرداخت می‌کنید و وجه تضمین خود را پس می‌گیرید و در نهایت حدوداً ۱,۲۵۰ تتر سود حاصل می‌کنید. تأکید می‌شود که این محاسبات بدون در نظر گرفتن کارمزد صورت گرفته است.

البته ممکن است روند بازار طبق تحلیل شما پیش نرود و قیمت بیت کوین افزایش پیدا کند. در این صورت کاربر ضرر خواهد کرد و با افزایش بیشترِ قیمت، مقدار ضرر هم بیشتر خواهد شد. این ضرر می‌تواند تا جایی ادامه داشته باشد که کل وجه تضمین کاربر برای پوشش این زیان کافی نباشد. در این صورت کاربر وجه تضمین خود را از دست خواهد داد. به این حالت «لیکویید شدن» گفته می‌شود و وقتی رخ می‌دهد که «نسبت تعهد» به ۱.۱ برسد. مفاهیم لیکویید شدن و نسبت تعهد در ادامه بیشتر توضیح داده خواهد شد.

کارمزدها و سهم استخر از سود موقعیت فروش تعهدی

همان طور که گفته شد، در فروش تعهدی ابتدا باید دارایی وکالت گرفته‌شده را به فروش برسانید و سپس در قیمت پایین‌تر (با سود) یا بالاتر (با ضرر) همان مقدار دارایی را خریده و به استخر بازگردانید. در هر دو مرحله (خرید و فروش)، کارمزد معامله از مبلغ اصلی کسر خواهد شد. کارمزد این دو مرحله مشابه معاملات عادی در نوبیتکس بوده و با توجه حجم معاملات کاربر محاسبه می‌شود.

علاوه بر این، به‌ازای تمدید روزانه وکالت فروش هم هزینه‌‌‌ای از معامله‌گر (وکالت‌گیرنده) دریافت می‌شود. موقعیت فروش تا ساعت ۲۴:۰۰ همان روزی که باز می‌شود معتبر است.

اگر تا این ساعت معامله به سرانجام نرسد، به‌صورت خودکار برای روزی بعدی تمدید می‌شود.

تمدید موقعیت می‌تواند تا ۳۰ روز ادامه داشته باشد و به‌ازای هر روز تمدید، کارمزد تمدید وکالت تحت شرایطی از محل دارایی قفل‌شده (وجه تضمین) کسر می‌شود.

کارمزد تمدید وکالت متعلق به نوبیتکس بوده و این کارمزد به ازای هر ۱ میلیون تومان و کمتر، ۱۰۰۰ تومان است و فقط در صورتی کسر خواهد شد که ظرفیت بازمانده استخر دارایی وکالت‌دهنده‌ها به اتمام رسیده باشد.

به‌عبارت دیگر اگر این ظرفیت به اتمام نرسیده باشد، کارمزد تمدید وکالت رایگان خواهد بود، حتی اگر موقعیت تمدید شده باشد.

به محض اتمام ظرفیت استخر، کارمزد تمدید روزانه‌ی وکالت فروش به دو شکل زیر محاسبه می‌شود:‌

۱. اگر سفارش فروش تعهدی به‌صورت تومانی باشد:

به ازای هر یک میلیون تومان سفارش فروش تعهدی یا کمتر، ۱۰۰۰ تومان به عنوان کارمزد تمدید وکالت فروش در نظر گرفته می‌شود. مثلا در صورتی که سفارش فروش تعهدی شما ۹/۵ میلیون تومان باشد، به ازای هر روز تمدید وکالت فروش، ۱۰ هزار تومان به عنوان کارمزد محاسبه می‌شود.

۲. اگر سفارش فروش تعهدی به صورت تتری باشد:‌

به ازای هر ۳۰ تتر سفارش فروش تعهدی یا کمتر، ۰.۰۳ تتر به عنوان کارمزد تمدید وکالت فروش در نظر گرفته می‌شود. مثلا در صورتی که سفارش فروش تعهدی شما ۵۰ تتر باشد، به ازای هر روز تمدید وکالت فروش، ۰.۰۶ تتر به عنوان کارمزد محاسبه می‌شود.

این کارمزد علاوه بر موقعیت‌های باز‌شده، به سفارشات باز در فروش تعهدی هم تعلق می‌گیرد. به عبارت دیگر، مبنای کارمزد تمدید روزانه، بر اساس «سفارشات فروش تعهدی» است، حتی اگر سفارش به موقعیت تبدیل نشود. برای مثال اگر وجه تضمین معادل ۱۰ میلیون تومان باشد و سفارشی که برای آن باز می‌شود به‌صورت ناقص پر شود (مثلا ۵ میلیون تومان به موقعیت تبدیل شود و ۵ میلیون تومان در حالت سفارش باز بماند)، کارمزد تمدید وکالت به‌ازای ۱۰ میلیون تومان کسر خواهد شد. در واقع کارمزد تمدید روزانه بر اساس سفارش فروش تعهدی محاسبه و از وجه تضمین کسر می‌شود.

توجه: کارمزد تمدید وکالت به بالا رند می‌شود. برای مثال، اگر دارایی وکالت گرفته‌شده ۱۶ میلیون و پانصد هزار تومان باشد، معادل ۱۷ سهم ۱۰۰۰ تومنی (۱۷ هزار تومن) از وجه تضمین کسر می‌شود.

اعداد ذکرشده برای کارمزد تمدید روزانه دائمی نیست و ممکن است در آینده مبلغ کارمزد اندکی کمتر یا بیشتر شود. همچنین در روزهای آغازین راه‌اندازی قابلیت فروش تعهدی در نوبیتکس، کارمزد تمدید وکالت صفر خواهد بود.

همچنین سهم سود وکالت‌گیرنده در صورت تمدید موقعیت فروش، به‌صورت پله‌ای کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر، در صورتی که وکالت فروش و سپس خرید و تسویه آن در همان روز اول به اتمام برسد، هیچ هزینه‌ای برای کاربر در پی نخواهد داشت؛ اما در صورت تمدید زمانی موقعیت، به‌ازای هر روزی که موقعیت تمدید می‌شود ۳ درصد از سود نهایی حاصل به استخر دارایی وکالت‌دهنده‌ها تعلق خواهد گرفت.

توجه: این سود در زمان بسته شدن موقعیت محاسبه و تقسیم می‌شود و تا زمانی که کاربر در موقعیت باشد این تقسیم سود انجام و کسر نمی‌شود. برای مثال اگر موقعیت تا ۱۰ روز تمدید و سپس بسته شود و سود حاصل از این موقعیت فروش یک میلیون تومان باشد، ۳۰ درصد از این سود معادل ۳۰۰ هزار تومن به استخر تعلق خواهد گرفت و ۷۰ درصد آن متعلق به وکالت‌گیرنده خواهد بود. این مبلغ به‌نسبت بین کاربرانی که برای استخر تأمین‌ِ نقدینگی کرده‌اند توزیع خواهد شد.

مفاهیم اولیه فروش تعهدی در نوبیتکس

در ادامه، با واژه‌ها و مفاهیمی که بیشترین کاربرد را در فروش تعهدی نوبیتکس دارند آشنا خواهید شد. دانستنِ این واژه‌ها برای ورود به این نوع از معاملات ضروری است.

موجودی در دسترس

مقدار موجودی‌ای که کاربر از کیف پول حساب اصلی به کیف پول فروش تعهدی انتقال می‌دهد، موجودی در دسترس است. این عدد شامل وجه تضمینِ درگیر در موقعیت‌های فروش دیگر نیست.

موجودی در سفارش

موجودی در سفارش بخشی از موجودی کیف پول فروش تعهدی است که تحت عنوان وجه تضمین در سفارش فروش اعتباری قفل شده است. این مبلغ را نمی‌توان برای ایجاد سفارش فروش تعهدی جدید استفاده کرد.

وجه تضمین

کاربر باید معادل ارزش ریالی یا تتری سفارش فروش تعهدی، مبلغی به‌عنوان وجه تضمین در کیف‌ پول موقعیت خود داشته باشد. این میزان در کیف‌ پول او تا زمان بازخرید رمزارز و پایان موقعیت فروش تعهدی به‌صورت قفل‌شده باقی خواهد ماند.

حداکثر مقدار فروش

کاربر با قفل کردن مبلغ ریالی یا تتری به‌عنوان وجه تضمین، وکالت فروش رمزارز را دریافت می‌کند. حداکثر قابل‌فروش به سطح کاربری هر کاربر و سهم وی از استخر فروش اعتباری هر رمزارز بستگی دارد. علاوه بر این، موقعیت‌های باز فروش اعتباری هم بر حداکثر مقدار فروش تاثیرگذار است.

مقدار وکالت‌ گرفته‌شده

مقدار وکالت‌ گرفته‌شده به مقدار رمزارزی گفته می‌شود که کاربر در ازای پرداخت وجه تضمین از استخر دارایی وکالت‌دهنده‌ها دریافت کرده است.

قیمت ورود

قیمت ورود به قیمتِ فروش رمزارز وکالت‌گرفته‌شده گفته می‌شود. مثلا اگر رمزارز وکالت گرفته‌شده در قیمت ۲۰,۰۰۰ تتر به فروش برسد، قیمت ورود به معامله ۲۰,۰۰۰ تتر است.

دارایی کلی

مجموع دو مقدار «وجه تضمین ریالی یا تتری» و «مبلغ دریافتی حاصل از فروش تعهدی»، اصطلاحا دارایی کلی نامیده می‌شود. مبلغ دریافتی حاصل از فروش تعهدی برای بازخرید رمزارزی که وکالت گرفته شده، قابل‌مصرف است.

مثلا فرض کنید مقدار ۱۰۰۰ تتر به‌‌عنوان وجه تضمین دارید و بیت‌ کوینی تقریبا معادل با آن دریافت کرده‌اید. می‌گوییم «تقریبا»؛ چرا که مقداری از آن ۱۰۰۰ تتر برای کارمزد فروش کسر می‌شود و برای مثال ۹۹۹ تتر به شما تعلق می‌گیرد. در این حالت، دارایی کلی شما طبق تعریف بالا چیزی معادل ۱۹۹۹ دلار خواهد بود.

نسبت تعهد

نسبت تعهد را می‌توان مهم‌ترین مفهوم در فروش اعتباری در نظر گرفت. نسبت تعهد از تقسیم «دارایی کلی» بر «ارزش لحظه‌ای دارایی‌های مورد تعهد برای خرید» به دست می‌آید.

همان مثال بالا را در نظر بگیرید. اگر قیمت بیت‌کوین ۲۰ هزار دلار و وجه تضمین شما ۱۰۰۰ تتر باشد، بعد از کسر کارمزد فروش تقریبا معادل ۹۹۹ دلار بیت‌کوین (۰.۰۵ بیت‌کوین) در اختیارتان قرار می‌گیرد. در نتیجه، مقدار دارایی کلی شما ۱,۹۹۹ دلار خواهد بود. طبق تعریف، نسبت تعهد شما از تقسیم دارایی کلی (۱,۹۹۹) بر دارایی مورد تعهد (۱۰۰۰) به دست می‌آید. در لحظه‌ی شروع موقعیت، نسبت تعهد برابر با ۱۹۹۹۱۰۰۰=۱.۹۹۹ خواهد بود. همیشه به خاطر داشته باشید که نسبت تعهد در نقطه‌ی شروع موقعیت، اندکی از عدد ۲ کمتر است.

با گذشت زمان و تغییر قیمت بیت‌کوین، نسبت تعهد متناسب با آن کم و زیاد خواهد شد. حال دو حالت را بررسی می‌کنیم:

حالت اول – قیمت بیت‌کوین کاهش می‌یابد و مثلا به ۱۲ هزار دلار می‌رسد

شما در ابتدا متعهد شده‌اید که ۰.۰۵ بیت‌کوین را مجددا خریداری کنید. با توجه به قیمت فعلی بیت‌کوین، می‌توانید با مقدار تقریبی ۶۰۰ تتر تعهد خود را جبران کنید. در نتیجه نسبت تعهد در این حالت به عدد ۱۹۹۹۶۰۰=۳.۳۳۲ خواهد رسید. این عدد از نسبت تعهد اولیه (۱.۹۹۹) بزرگتر است. بنابراین به عنوان یک قاعده‌ی کلی می‌توانید همیشه در نظر داشته باشید که هرگاه نسبت تعهد از عدد اولیه (که تقریبا نزدیک به ۲ بود) بزرگتر شد، شما در حالت سوددهی هستید.

حالت دوم – قیمت بیت‌کوین افزایش می‌یابد و مثلا به ۳۰ هزار دلار می‌رسد

شما در ابتدا متعهد شده‌اید که ۰.۰۵ بیت‌کوین را به مجددا خریداری کنید. با توجه به قیمت فعلی بیت‌کوین می‌توانید با مقدار تقریبی ۱۵۰۰ تتر تعهد خود را جبران کنید. در نتیجه نسبت تعهد در این حالت به عدد ۱۹۹۹۱۵۰۰=۱.۳۳۳ خواهد رسید. این عدد از نسبت تعهد اولیه (۱.۹۹۹) کمتر است. بنابراین به عنوان یک قاعده‌ی کلی می‌توانید همیشه در نظر داشته باشید که هرگاه نسبت تعهد از عدد اولیه (که تقریبا نزدیک به ۲ بود) کوچکتر شد، معامله‌ی شما در حالت ضرردهی است و هرچه این عدد به ۱ نزدیک‌تر شود، ضرر نهایی معامله بیشتر خواهد شد.

اگر مقدار نسبت تعهد به ۱.۱ برسد، خرید دارایی موردتعهد به‌صورت خودکار از محل وجه تضمین انجام شده و معامله می‌شود که اصطلاحا به این فرآیند لیکویید شدن می‌گویند.

(برای ساده‌سازی محاسبات، کارمزد بازخرید تعهد، کارمزد تمدید و سهم استخر دارایی وکالت‌دهنده‌ها از سود روزانه در نظر گرفته نشده است.)

لیکویید شدن و قیمت لیکویید شدن

در صورتی که میزان ضرر موقعیت فروشِ باز با میزان وجه تضمین برابر شود اصطلاحاً موقعیت لیکویید می‌شود. وقتی موقعیت فروش لیکویید می‌شود، عملاً تعهد خرید به‌صورت خودکار از محل وجه تضمین انجام شده و موقعیت فروش بسته می‌شود.

با توجه به توضیحاتی که در مورد نسبت تعهد ارائه شد، لیکویید شدن از لحاظ عددی زمانی رخ می‌دهد که نسبت تعهد به ۱ رسیده باشد؛ اما برای پوشش ریسک‌های تغییرات شدید قیمت، زمانی که نسبت تعهد به ۱.۱ برسد، عملیات لیکویید شدن به‌صورت خودکار در نوبیتکس انجام خواهد شد و مقداری از وجه تضمین که باقی مانده است به کیف پول فروش تعهدی کاربر بازگردانده می‌شود.

برای محاسبه دقیق قیمت لیکویید شدن یک موقعیت فروش تعهدی، می‌توانید از ماشین حساب فروش تعهدی در اپلیکیشن نوبیتکس استفاده کنید. توضیحات مربوط به ماشین حساب و نحوهٔ استفاده از آن در ادامه ذکر خواهد شد.

هشدار لیکویید شدن

قبل از اینکه زیان موقعیت فروش به آستانه لیکویید شدن یا نسبت تعهد ۱.۱ برسد، نوبیتکس یک ایمیل هشدار برای کاربر ارسال می‌کند تا او را از احتمال لیکویید شدن موقعیت آگاه کند. این هشدار زمانی ارسال می‌شود که نسبت تعهد به عدد ۱.۲ برسد. کاربر می‌تواند قبل از لیکویید شدن تمام و یا قسمتی از معامله را با زیان ببندد یا با افزودن وجه تضمین، از خطر لیکویید شدن جلوگیری کند. امکان افزایش (و کاهش) وجه تضمین از طریق منوی «ویرایش وجه تضمین» در بخش «موقعیت‌ها» در دسترس است.

عدم رسیدن ایمیل هشدار، مسئولیتی در قبال لیکویید شدن موقعیت فروش کاربر متوجه نوبیتکس نکرده و مسئولیت کامل رصد موقعیت فروشِ باز به عهده خود کاربر است.

تعهد خرید

تعهد خرید به مجموع دارایی فروخته‌شده به اضافه میزان کارمزد در زمان خرید مجددِ دارایی گفته می‌شود. برای مثال، اگر کاربر یک بیت کوین فروخته باشد و کارمزد سطح کاربر ۰.۱ درصد باشد، تعهد خرید ۱.۰۰۱ بیت کوین خواهد بود.

تمدید موقعیت

موقعیت فروش اعتباری تا ساعت ۲۴:۰۰ همان روزی که آن موقعیت باز شده است معتبر است. بعد از اتمام این مهلت در صورتی که موقعیت منقضی، لیکویید و یا بسته نشده باشد، به‌صورت خودکار برای یک روز دیگر تمدید می‌شود. با تمدید موقعیت، کارمزد روزانه تمدید موقعیت از محل وجه تضمین کم خواهد شد. همچنین اگر موقعیت بعد از تمدید شدن و با سود بسته شود، بخشی از این سود به استخر دارایی وکالت‌دهنده‌ها تعلق خواهد گرفت.

حداکثر روز قابل‌تمدید

هر سفارش فروش اعتباری از زمان باز شدن موقعیت حداکثر تا ۳۰ روز قابل‌تمدید است. به این معنی که اگر سفارش لیکویید یا توسط کاربر بسته نشود، در پایان هر روز آن موقعیت تمدید می‌شود و این روند تا ۳۰ روز ادامه می‌یابد. در پایان ۳۰ روز، موقعیت به‌صورت خودکار بسته می‌شود.

کارمزد تمدید وکالت

تمدید وکالت فروش در نوبیتکس وابسته به ظرفیت بازمانده‌ استخر دارایی وکالت‌دهنده‌ها است. در صورتی که ظرفیت استخر دارایی وکالت‌دهنده‌ها به اتمام نرسیده باشد، کارمزد تمدید روزانه وکالت رایگان خواهد بود. اما به محض اتمام ظرفیت استخر، کارمزد تمدید روزانه‌ وکالت فروش به دو شکل زیر محاسبه می‌شود:‌

۱. اگر سفارش فروش تعهدی به‌صورت تومانی باشد:
به ازای هر یک میلیون تومان سفارش فروش تعهدی یا کمتر، ۱۰۰۰ تومان به عنوان کارمزد تمدید وکالت فروش در نظر گرفته می‌شود. مثلا در صورتی که سفارش فروش تعهدی شما ۹/۵ میلیون تومان باشد، به ازای هر روز تمدید وکالت فروش، ۱۰ هزار تومان به عنوان کارمزد محاسبه می‌شود.

۲. اگر سفارش فروش تعهدی به صورت تتری باشد:‌
به ازای هر ۳۰ تتر سفارش فروش تعهدی یا کمتر، ۰.۰۳ تتر به عنوان کارمزد تمدید وکالت فروش در نظر گرفته می‌شود. مثلا در صورتی که سفارش فروش تعهدی شما ۵۰ تتر باشد، به ازای هر روز تمدید وکالت فروش، ۰.۰۶ تتر به عنوان کارمزد محاسبه می‌شود.

کارمزد تمدید وکالت علاوه بر موقعیت‌های باز، از سفارشات باز هم کسر می‌شود. به عبارت دیگر، مبنای کارمزد تمدید روزانه وکالت، بر اساس «سفارشات فروش تعهدی» است، حتی اگر سفارش به موقعیت تبدیل نشود. برای مثال اگر سفارش موقعیت فروش معادل ۱۰ میلیون تومان باشد و سفارشی که انجام می‌شود به‌صورت ناقص باشد (مثلا ۵ میلیون تومان به موقعیت تبدیل شود و ۵ میلیون تومان در حالت سفارش باز بماند)، کارمزد تمدید وکالت به‌ازای ۱۰ میلیون تومان کسر خواهد شد. در واقع کارمزد تمدید روزانه بر اساس سفارش فروش تعهدی محاسبه و از وجه تضمین کسر می‌شود. همچنین اگر وجه تضمین تتری باشد، به ازای هر ۳۰ تتر یا کمتر، کارمزد ۰.۰۳ تتر محاسبه می‌شود. به همین ترتیب، اگر سفارش موقعیت فروش تعهدی معادل ۳۰ الی ۶۰ تتر باشد، کارمزد تمدید ۰.۰۶ تتر خواهد بود.

شایان ذکر است اگر موقعیت فروش قبل از ساعت ۲۴ همان روزی که موقعیت باز می‌شود به اتمام برسد، کارمزد تمدید وکالت از آن کسر نخواهد شد، حتی اگر ظرفیت استخر به اتمام رسیده باشد.

ماشین حساب فروش تعهدی

در قسمت فروش اعتباری اپلیکیشن و وب‌سایت نوبیتکس، ماشین حسابی برای محاسبات مربوط به فروش تعهدی تعبیه شده است که می‌توان قبل از آغاز یک معامله و یا در حین آن، محاسبات مربوط به سود و زیان یک معامله، قیمت هدف و قیمت لیکویید شدن آن را انجام داد. در تصویر زیر، کلید دسترسی به ماشین حساب را مشاهده می‌کنیم.

موقعیت فروش تعهدی نوبیتکس
موقعیت فروش تعهدی نوبیتکس

در ادامه، سه بخش اصلی این ماشین حساب را بررسی خواهیم کرد.

سود و زیان

در قسمت سود و زیان، بعد از انتخاب بازار موردنظر می‌توانیم قیمت ورود و قیمت خروج معامله را تعیین و با مشخص کردن مقدار ارزدیجیتال وکالت‌گرفته‌شده و تعداد روزهای تمدید، میزان سود یا زیان خود را به درصد و تتر (یا ریال) مشاهده کنیم.

برای مثال در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که اگر وکالت فروش ۰.۱ بیت کوین را در قیمت ۲۰ هزار دلار دریافت کنید و بعد از ۴ روز تمدیدکردنِ موقعیت، آن را در ۱۴ هزار دلار ببندید، ۵۲۳.۵۱ تتر معادل ۲۶.۲ درصد سود خواهید کرد.

ماشین حساب فروش اعتباری نوبیتکس
ماشین حساب فروش اعتباری نوبیتکس

قیمت هدف

در قسمت تعیین قیمت هدف، می‌توان با وارد کردن قیمت ورود و درصد سود یا زیانی که قصد داریم معامله را در آن درصد ببندیم، قیمت بستن معامله راببینیم.

مثلا در تصویر زیر اگر یک موقعیت فروش تعهدی بیت کوین را در قیمت ۲۰ هزار دلار باز کنیم و موقعیت را تا ۵ روز تمدید کنیم، برای کسب سود ۳۰ درصدی باید قیمت هدف (قیمت بستن موقعیت) به ۱۲,۸۹۱ دلار برسد.

ماشین حساب فروش اعتباری نوبیتکس-تصویر دوم
ماشین حساب فروش اعتباری نوبیتکس-تصویر دوم

قیمت لیکویید شدن

این قسمت برای مشخص کردن قیمت لیکویید شدن معامله (نسبت تعهد ۱.۱) کاربرد دارد. در این قسمت کاربر می‌تواند با وارد کردن مقدار و قیمت ورود، قیمتی را که موقعیت در آن لیکویید خواهد شد ببیند. به این ترتیب می‌تواند قبل از لیکویید شدنِ موقعیت، در مورد ادامه یا لغو آن تصمیم بگیرد.

مثلا در تصویر زیر موقعیتِ فرضی در قیمت ۲۰,۰۰۰ دلار آغاز و تا ۴ روز تمدید شده است. محاسبات ماشین حساب نشان می‌دهد موقعیت کاربر با رسیدن قیمت به ۳۶,۲۴۵ دلار، لیکویید می‌شود.

ماشین حساب فروش اعتباری نوبیتکس- تصویر سوم
ماشین حساب فروش اعتباری نوبیتکس- تصویر سوم

ریسک‌ها

در معاملات موقعیت فروش تعهدی، ریسک از دست رفتن کل سرمایه وجود دارد، مخصوصا در بازار ارزدیجیتال که نوسان بیشتری از سایر بازارهای مالی دارد. به همین دلیل فعالیت در بازار مشتقات برای افراد حرفه‌ای و باتجربه مناسب‌تر است.

توجه: تمام ریسک‌ها و مسئولیت‌های معاملات فروش تعهدی بر عهده کاربر است.

منبع: نوبیتکس

1 دیدگاه روشن موقعیت فروش تعهدی نوبیتکس چیست و آموزش استفاده از موقعیت فروش تعهدی نوبیتکس

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.