پرایس اکشن (Price action) چیست؟

07 Case Study – Random Entry Risk Reward in Forex Trading 1

ممکن است در بازار های ارز دیجیتال، گاهاً شرایطی پیش بیاید و با نمودار های پر جنب و جوش مواجه گردیم. در این راستا معامله ای تحت عنوان پرایس اکشن، به تریدر ها توصیه می شود. تیم توکن باز قصد دارد در این مقاله موضوع معامله طبق Price action را بررسی کند. پس با ما همراه باشید.

مفاهیم کلی:

پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن به ترید یا معامله ای بر پایه ی استراتژی تحلیل حرکت و عملکرد قیمت می گویند. باید بدانیم که ترید کردن بر پایه پرایس اکشن، روشی برای داد و ستد در بازار های مالی و بازار ارزهای دیجیتال محسوب می شود که در برگیرنده ی تجزیه و آنالیز حرکت اساسی قیمت درطی بازه های زمانی است.
به بیان دیگر می توان گفت که Price action تحلیل و درک شیوه و سیاق تغییر قیمت می باشد. یعنی آنکه عملکرد قیمت را مورد بررسی قرار می دهیم.
لازم به ذکر است که این امر به سهولت در بازارهای پر نوسان و یا نقدینگی بالا قابل رویت است. ضمن آنکه با بازکردن هر چارت قیمتی در بازار های مالی گوناگون، هر تریدر با تسلط به امور بازارهای مالی، به سهولت قادر به تحلیل و رویت می باشد.
ترید بر مبنای پرایس اکشن سایر عوامل تاثیرگذار بر حرکت بازار را چشم پوشی کرده و در ازای آن عموماً به تاریخچه خود قیمت بازار می پردازد. یعنی آنکه روند حرکت قیمت آن رمز ارز یا سهم را در یک بازه ی زمانی معین مورد سنجش قرار می دهد.

پس می توان گفت که Price action یک نوع آنالیز در تحلیل تکنیکال می باشد. اما باید دانست چیزی که پرایس اکشن را از بیشتر تجزیه و تحلیل های تکنیکال متفاوت می سازد، این می باشد که تمرکز اصلی آن بر ارتباط قیمت اکنون بازار با قیمت های اخیر آن دارایی است.

Price action

الگوهای مهم در پرایس اکشن

باید بدانیم که مهم‌ترین و اصلی ترین بخش برای ورود به ترید و معامله، الگوهای Price action هستند که به آنان Triggers، Setupsو … هم می گویند. این الگوها از تنوع فراوانی برخوردار هستند که در ادامه ی مبحث قصد داریم سه مورد از رایج ترین الگوهای پرایس اکشن را برای شما شرح دهیم:


Inside bar pattern

الگوی «این ساید بار» یکی از الگوهای ۲ کندلی می باشد که از یک شمع بزرگ در سمت چپ و یک شمع کوچکتر در سمت راست به وجود می آید. بگونه ای که همه ی شمع کوچک در منطقه ی شمع بزرگ‌تر قرار می‌گیرند.

باید بدانیم اگر همچین الگویی در یک بازار روند دار و در یک منطقه ی مهم قیمتی رویت شود، احتمال دارد که قیمت، محدوده‌ی فعلی خود را بشکند و یک جهش روند قیمتی را تجربه کند.

Fakey Bar pattern

این الگو را می توان در واقع یک جهش ناموفق قیمت از محدوده‌ی قیمت فعلی دانست و آن را یک الگو یا پین ساید بار ناموفق لحاظ کرد.
یعنی آنکه اگر قیمت در یک الگوی این ساید بار از شمع پیشین جلوتر برود و در همان شمع به محدوده‌ی پیشین خود بازگردد یک الگوی Fakey Bar را خواهیم داشت. با رویت این الگو، محتملاً،‌ قیمت در عکس جهت سایه‌ی شمع یعنی در جهت روند اصلی قیمت جهش را تجربه خواهد کرد.

Pin bar pattern

پین بار یک الگوی تک‌ شمعی محسوب می شود و نشانگر بازگشت قیمت در انتهای سایه‌ی بلند شمع این الگو می باشد. الگوی پین بار در بازارهای روند دار و بدون روند به وجود می آید و قادریم تا از آن بهره جویی کنیم. در یک روند کاهشی یا نزولی، قیمت پس از به وجود آمدن یک پین بار با سایه‌ی بلند، به احتمال قوی در جهت عکس سایه‌ی پین بار حرکت می‌کند تا خود را به محدوده‌ی مقاومت بعدی برساند.

همچنان باید بدانیم اگر در یک روند افزایشی باشیم، قیمت بعد از به وجود آمدن یک پین بار، احتملاً بازگشت را تجربه می کند تا به محدوده‌ی حمایت بعدی برسد.

استراتژی‌های ترید با پرایس اکشن

از مهم‌ترین استراتژی‌ها‌ی ترید با Price action می توان به 5 مورد زیر اشاره کرد:

  • اوتساید بار بیرون از خط مقاومتی یا حمایتی
  • جهش یا اسپرینگ در خط حمایتی
  • الگوی اینساید بار بعد از شکست سطوح
  • کندل های سایه بلند
  • محاسبه و اندازه‌ گیری طول سوئینگ‌های قبلی
Price action

چگونه بهره جویی از پرایس اکشن

باید بر این اصل فائق آییم که پرایس اکشن همانند اندیکاتورهای دیگر چون مکدی و شاخص قدرت نسبی یا RSI یک ابزار محسوب نمی شود و لازم است این امر را بدانیم که پرایس اکشن منبعی از داده‌هایی می باشد که ابزارهای گوناگون برمبنای آن ساخته و پا به عرصه ی وجودی گذا‌شته اند.

تریدرهای نوسانی و معامله گرهای روند، ترجیحشان کار با Price action می باشد تا تحلیل فاندامنتال و اندیکاتورها که تمرکز بر روی محدوده‌های حمایت و مقاومت و پیش‌بینی شکست‌ها و تثبیت‌های قیمتی می باشد.
تریدرها برای اینکه تحلیل پرایس اکشن مطلوب و موفقی در زمره ی کار خود داشته باشند، باید حداقل با چند مفهوم اولیه پرایس اکشن همانند حمایت، مقاومت و خطوط روند آشنایی لازم را داشته باشند.

کاربرد Price action

از آنجایی که Price action به صورت بی واسطه با پیش بینی روند قیمت ها مرتبط می باشد، از طریق طیف وسیعی از اشخاص و سازمان های فعال در حوزه تجارت مورد بهره وری قرار می‌گیرد. کسانی همانند: دلالان و آژانس های تجاری، نهاد های فعال در تجزیه و تحلیل سهام و … که از آن استفاده می کنند.

Price action

محدودیت های پرایس اکشن

مورد اولی که در پیش بینی قیمت در بازه های زمانی گوناگون توسط پرایس اکشن باید بدانیم آن است که این پیش بینی ها ابتدا بر مبنای حدس و گمان صورت می پذیرد. بگونه ای که هر چه دقت اطلاعات افزایش پیدا کند، نتیجه ی این پیش بینی هم به مراتب دقیق تر خواهد بود.


مورد دوم این می باشد که تجزیه و تحلیل نمودار Price action به تفکر شخص تریدر وابسته است. امکان دارد از اطلاعات یک ارز مشابه، یک فرد روند نزولی را مشاهده کند. درحالی که فردی دیگر، با همان اطلاعات به این موضوع که این استراتژی نمایانگر یک چرخش و یک کاهش روند کوتاه مدت خواهد بود. در ضمن آنکه لازم است بدانیم بازه ی زمانی مورد بهره وری نیز از تاثیرات فراوانی برخوردار است.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.